Leegloop leraren op De Klipper

ijmuiden –
Leerlingen van basisschool De Klipper, locatie Sluiswijk, verliezen plotsklaps meer dan de helft van hun leerkrachten. De oorzaak schuilt in een conflict tussen het lerarenteam enerzijds en de directeuren en het bestuur van de Stichting Bijzondere Basisonderwijs Velsen (BBV).

Naar aanleiding van een onafhankelijk onderzoek naar de werksituatie in de school aan het Koningsplein in IJmuiden zijn drie leerkrachten overgeplaatst naar andere scholen van de BBV. Vier anderen hebben daarna besloten op te stappen of gaan (vervroegd) met pensioen.

Ouders van de leerlingen zijn ingelicht door het bestuur. Sommigen hebben besloten hun kinderen naar andere scholen over te zetten, maar kregen tot hun verbazing te horen dat dat niet kon. Zo heeft de Sint Francisschool laten weten geen kinderen van De Klipper aan te nemen. ,,De collegascholen zijn op de hoogte van de situatie op De Klipper. Ik begrijp dat ze terughoudend zijn met het aannemen van deze kinderen. Als de directeuren om advies zouden vragen, zou ik ze adviseren de kinderen niet te plaatsen. Ze hebben geen slecht onderwijs gehad en dat krijgen ze komend jaar ook niet”, zegt algemeen directeur Thecla Kemper van de BBV.

De twee locaties van De Klipper kregen vorig schooljaar een nieuwe, tweekoppige directie. Er zat op de locatie Sluiswijk een hecht team aan leerkrachten die soms al decennia op dezelfde school lesgaven. De directeur constateerde communicatieproblemen. Zo zouden de leraren hun eigen plan trekken. Kemper: ,,De directeur bevestigde een beeld dat wij al hadden. Het was geen anarchie, maar het rook er wel naar. Ouders weten niet dat dat speelt. Het onderwijs is ook gewoon goed. Maar de directeuren willen mensen op wie ze kunnen bouwen.”

Commentaren van lezers zijn ook boeiend.

20 Reacties

  1. Bouwen
    “Het onderwijs is ook gewoon goed. Maar de directeuren willen mensen op wie ze kunnen bouwen.”

    Hoe krijg je het uit je strot!

    • onderbouwen & afbreken in IJmuiden
      Met meer publiciteit en de coheasie tussen ogenschijnlijk eensgezinde docenten lijkt de mogelijkheid zich voor te doen dat er twee schooldirecteuren binnenkort een andere baan gaan zoeken. De Ijmuider Courant plaatst gaarne personeelsadvertenties.

      Of anders : de pluche-rale cohesie (zwart, paars, geel & groen) is zó groot dat het docenten team een goed heenkomen zoekt. Wat zouden ze dan tegen Petrus (aan de hemelpoort) zeggen ?

      maarten

  2. Naïef…
    ….maar kregen tot hun verbazing te horen dat dat niet kon…
    ‘Ik begrijp dat ze terughoudend zijn met het aannemen van deze kinderen.’

    Naïef, historica! Zeer naïef.

  3. paraplu van katholieke en interconfessionele scholen – ijmuiden
    Ziet er op het eerste gezicht uit als een binnenschoolse ruzie. Andere scholen onder dezelfde paraplu “zijn solidair” met het paraplu-bestuur (weigeren leerlingen).
    De structuren, inclusief MR-en, zijn er wel. Confessioneel gedoe. Komt vaker voor. Moeten ze zelf oplossen. Niet goed voor de kinderen, komt ook vaker voor, moest niet moggen.
    Aan de hemelpoort staan twee paters en een dominee. En dat is dan dat. Keuze van de ouders ;+))

    IJmuider Courant :
    www.ijmuidercourant.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article3636040.ece/Leegloop_leraren_op_De_Klipper

    Let op de passage : “Ouders weten niet dat dat speelt”.
    Dan is er iets grondig mis in de MR, de overkoepelende MR en in de organisatie boven de school. De directeuren (van de school en van de paraplu-organisatie) kunnen, als dat waar is, maar beter gaan. Dan deugen ze niet voor hun functie.

    maarten

  4. waterhoofd in IJmuiden
    Uit de commentaren (zo te zien van ouders, IJmuider Courant) :
    [1] de paraplu organisatie heeft 3,800 leerlingen ;
    [2] gemiddelde per school 375, range 300 tot 450 leerlingen ;
    [3] per school 1 of 2 directeutertjes en 2 begleidertjes ; die hebben dus allemaal geen tijd om les te geven. Waterhoofden.

    Vervelend voor de algemeen directeur, mw Thecla Kemper van de BBV. BBV is de paraplu organisatie. De afkorting BBV klinkt bijna als een BV. Waterhoofd.
    Ook vervelend voor mw Kemper : de zaken in de Zandloper en in de Keetberg staan er al evenmin florissant voor. Tenslotte ook niet leuk voor de twee net benoemde directeurtjes van De Klipper.

    maarten

  5. spreekverbod
    Ouders: ’De Klipper moet met excuses komen’
    26 juni 2008,
    De schoolleiding van basisschool De Klipper in IJmuiden heeft grove fouten gemaakt. Het vertrouwen van ouders in de directie en het bestuur heeft daarom een deuk opgelopen. Dat zeggen verschillende moeders van leerlingen naar aanleiding van de plotselinge leegloop onder leerkrachten die lange tijd geheim is gehouden.
    Pas toen de nieuwe klassenindeling op 9 juni naar buiten kwam, misten de meeste leerlingen opeens hun juf of meester. ,,Ze moeten met excuses komen”, aldus een van de ouders.
    De moeders stappen niet graag naar de krant, hun kinderen zitten komend schooljaar immers weer op locatie Sluiswijk aan het Koningsplein. Dat is ook de reden waarom ze hun verhaal liever anoniem doen. Wat ze steekt is dat zij veel te laat op de hoogte zijn gebracht van ‘het stoppen van tien leerkrachten’ op hun school. Ze verdenken de stichting Bijzonder Basisonderwijs Velsen (BBV) ervan de onheilstijding stil te hebben gehouden uit angst dat ouders hun kinderen massaal van school zouden doen.
    Gisteren legde algemeen directeur Thecla Kemper van de BBV uit dat er een onafhankelijk onderzoek nodig was vanwege de werkomstandigheden op De Klipper. Een lerares werd daarna ‘nadrukkelijk geadviseerd’ op de locatie Zeewijk te werken. Voor twee anderen werd een nieuwe werkplek gevonden binnen de scholen van de stichting. Daarna volgde een sneeuwbaleffect: de een na de andere leerkracht vertrok. Allemaal uit solidariteit, zeggen de moeders.

  6. vevolg spreekverbod
    Zij willen zich niet mengen in de strijd tussen leerkrachten en leiding. ,,Als er wat speelt in een organisatie, moet je het oplossen. Dat is prima. Daar ben je schoolleiding voor. Maar waarom zijn de ouders niet tijdig ingelicht?”, aldus een van hen.
    Toen de school besloot een extern bureau onderzoek te laten doen, hadden de ouders al op de hoogte kunnen worden gebracht. Een informatieavond voor ouders zou nog steeds erg op prijs worden gesteld. Nu blijft het bij speculeren. Bijvoorbeeld over een spreekverbod voor de leerkrachten.
    ,,We hebben het over school. Over opvoeden en vertrouwen. Over normen en waarden. De stichting zegt dat er wat mis is met de communicatie tussen leerkrachten. Nou, zoals ze communiceert met de ouders, zo ga je niet met mensen om. We zijn aan het lijntje gehouden en met de rug tegen de muur geplaatst.”
    Waarom, zo vragen ze zich af, krijgen de leerlingen geen mogelijkheid om feestelijk afscheid te nemen van hun meester of juf? En hoe kan het nou zó mis zijn met zulke goede en ervaren onderwijzers? ,,Waarom krijgen goede leerkrachten in de krant nog zo’n trap na van de schoolleiding?”
    Ouders willen best verder komend jaar. ,,Maar er lopen straks allemaal leraren rond die de naam van mijn kind niet kennen. Alles over de kinderen is in een dossier gezet. Mijn kind is nu een papiertje.” Een ander verwoordt het net zo treffend: ,,Onze kinderen komen op een nieuwe school zonder dat wij ervoor hebben gekozen.”

    • Interessant
      Je hoort zo vaak dat mensen hun nek niet durven uitsteken, omdat ze weten dat hun collega’s niet solidair zullen durven zijn. Dat mensen geintimideerd worden en alleen komen te staan, omdat de rest zwijgt met de hypotheek in het achterhoofd.

      Dit is een voorbeeld van hoe het anders kan. Ongeacht wat er speelt en of de leerkrachten in hun recht staan, ze vormen in elk geval een front. Dat is zeldzaam in het onderwijs. Ze hebben er hun baan niet mee terug, de kinderen hebben er hun leraar niet mee terug, maar er is in elk geval niet, zoals zo vaak, in stilte iemand geslachtofferd waarna alles op de oude voet doorgaat. Dat alleen is al winst.

    • ook een kwestie van solidariteit
      Wat er, precies of ongeveer, mis is in de school, blijft onduidelijk. Duidelijk is :
      [1] meer dan 1/3 van de docenten zijn weg ; teveel voor toeval ;
      [2] de verhoudingen zijn grondig verstoord, en mw Kemper probeert daaraan tegemoet te komen door ‘extern onderzoek’ ; kan ze alleen winnen door autoritair te blijven ; fout ;
      [3] de ouders zijn grof geschoffeerd door de BBV-leiding ; mw Kemper is de directeur, dus verantwoordelijk ;
      [4] er worden gevoelige zaken opgerakeld in de krant, door beide partijen gebruikt voor publicatie en verweer ; rollebollen op straat.

      Wie doen het werk in een school ? De docenten. Wat doet een directeur ? Faciliteren. Conclusies :
      [1]
      Mw Kemper kan maar het beste opkrassen, ze kan de taak niet aan. Ontslaan kan ook. Is er een deugelijk bestuur van de stichting ?
      [2]
      De weggestuurde docenten kunnen gevoeglijk één front vormen en hun schooldirectie en de BBV vertellen hoe ze het hebben willen. Desnoods voor de rechter. De docenten hebben het voordeel van langjarige ervaring op deze school.
      [3]
      Animositeiten onderling (mw Kemper zegt dat ze er zijn, zou best kunnen, zelfs JPB heeft ze ;-)) ) moeten onderling oplosbaar gemaakt worden, die zijn met de kemphaan methode niet op te lossen.
      De kemphaan methode is, tenzij het tegendeel blijkt, geinitieerd door mw Kemper. Deze functionaris is, zo lijkt het, schandalig omgegaan met de ouders, docenten (‘geen afscheid ?’) en, bij implicatie, met de leerlingen.
      Zo iemand verliest haar plaats in onderwijs, waar dan ook. Ze kan het niet. Haar benoeming was een vergissing.

      Deze reactie is een uitdaging aan iedereen om te zeggen, of zelfs te suggeren, dat bovenstaande conclusies onjuist zijn, of verbogen, voorbarig of bevooroordeeld.

      maarten

      • ‘Team mag vuile was niet
        ‘Team mag vuile was niet buiten hangen’
        Gepubliceerd op 09 juli 2008, 08:56
        Laatst bijgewerkt op 09 juli 2008, 09:24
        ijmuiden –
        Het bestuur van basisschool De Klipper in IJmuiden vindt dat leerkrachten van de locatie Sluiswijk geen brief met kritiek naar deze krant hadden mogen sturen. ,,Wij kunnen niet tolereren
        , dat de vuile was wordt buiten gehangen.”

        Zij verwijten het team van De Klipper in oud-IJmuiden een gebrek aan professionele houding. Dat leerkrachten met kritiek naar buiten komen, wordt daar als voorbeeld van gezien. ,,Men houdt zich niet aan procedureafspraken. Dat is een probleem dat al jaren loopt. Dit had ook niet zo gemogen”, zegt Sengers.

        ,,Kritiek behoor je met de betrokkenen te bespreken.”

        De Klipper heeft twee schoolgebouwen. Eén in Zeewijk en één in oud-IJmuiden. Op deze laatste school keren zes leerkrachten na de vakantie niet terug. Drie zijn door het bestuur overgeplaatst. Aansluitend kondigden drie anderen hun vertrek aan. Daar onder ligt een conflict tussen team versus directie en bestuur. Het team zou goed les geven maar teveel zijn eigen gang gaan en aan ‘schijngezelligheid’ leiden.

        Lees meer in de IJmuider Courant van woensdag

        Weer met lezersreacties op de site van het Haarlems Dagblad.

        Vrijheid van meningsuiting maar niet voor werknemers….

        • We hebben het eerder gezien
          Allereerst: hier is de link naar het artikel (met reacties).

          We hebben het eerder gezien bij het Commanderij College: het bestuur valt zijn leraren in het openbaar aan en wanneer die leraren in het openbaar reageren krijgen ze nog een bak stront over zich heen van het bestuur. Dictatoriale toestanden.

          Een goed idee om hier via de landelijke pers aandacht voor te vragen?

          Overigens staat hier een bericht over de ingezonden brief van de leraren. Daar staat o.a.: “De leerkrachten, die hun namen niet in de openbaarheid willen uit angst voor represailles van het management…”

          • landelijke pers – Mark 79
            Ja, natuurlijk : in de landelijke pers. Hoe meer en hoe vaker, hoe beter. Dan leren bestuurdurzz het o-o-i-t af, anders nooit.

            Kost bloed, maar dan heb je ook wat. Vroeger hadden de vakbonden daar een solidariteitsfonds voor, tegenwoordig zitten ze in een net pak-stropdas met de minister zoemend aan tafel.

            Er is geen andere remedie dan publiciteit – met instemming en ondersteuning van ouders. Het zou beter zijn als het anders kon.

            maarten

        • Vuile was
          Een onvergetelijke quote van ik dacht Marjet van Zuijlen (voormalig kamerlid):

          “Vuile was? Die moet je buiten hangen, anders zit je zelf in de stank.”

Reacties zijn gesloten.