Keert de wal het schip ?

Bij InHolland ervaart men aan den lijve de gevolgen van een zeer rigoureuze invoering van het CGO. De klacht over te lichte onderwijsprogramma’s klinkt de laatste jaren in heel het hoger onderwijs. Bij InHolland volgde een sterke daling van de instroom van l studenten. 25 % In vier jaar ! De onderwijsinspectie becijferde vorig jaar dat de gemiddelde eerstejaarsstudent in het hoger onderwijs per week slechts 13 uur college of begeleiding krijgt. Eenderde moet het doen met minder dan tien.
De Volkskrant van gisteren meldde dat Geert Dales, de opvolger van Elbers daar nu wat aan gaat doen. Hij wil een programmaverzwaring, inhoudende dat eerstejaarsstudenten voortaan minstens 20 uur per week colleges en intensieve begeleiding krijgen (dus geen dola’s ofwel docenten op loopafstand). Tweedejaars krijgen 15 uur, derdejaars 10. Dales wil bereiken dat minder studenten afvallen. Nu haalt de helft van de studenten niet het einde van de opleiding. Zo hoop Dales InHolland een betere marktpositie geven.
Op pagina 2 staat een interview met Dales onder de titel: “De student wil meer uitdaging, dus een zwaarder programma”. Enkele citaten:
“De studenten zeggen in elk onderzoek dat ze meer uitgedaagd willen worden, dus een zwaarder programma willen. Dat krijgen ze. En ze willen meer structuur in het onderwijs met meer begeleiding. Vooral in het eerste en tweede jaar. Dus dat krijgen ze”.
De politici en de onderwijsinspectie vinden het onderwijs aan veel hogescholen te licht. Wat InHolland betreft komt daar dus een einde aan. Dales wil niet alleen het onderwijs verzwaren maar ook de organisatie. De centralistische struktuur wordt vervangen door een grote autonomie van de faculteiten en de docenten worden weer ” eigenaar ” van het onderwijsproces, precies zoals de politiek dat graag uitdrukt. “Dat betekent dat ze ook verantwoordelijk worden. Zij moeten ervoor zorgen dat de studenten tevreden zijn en goede reultaten behalen Als dat niet lukt, kunnen ze zich niet achter anderen verschuilen”.
Ik vind dit een toch wel zeer opmerkelijk geluid. 1. De erkenning van de achteruitgang van de kwaliteit van het onderwijs de afgelopen jaren. 2. De erkenning dat een en ander centralistisch, over de hoofden van de docenten heen is gerealiseerd. 3. Toegeven dat studenten ontevreden zijn over essentiële onderdelen van het onderwijs. Kan ook moeilijk anders met zo’n verloop, dat wel. 4. De erkenning dat het onderwijs in principe moet worden teruggegeven aan de docenten.
Ik weet niet hoe Dales dit wil gaan realiseren, er is nl. ook sprake van het schrappen van 150 banen als gevolg van de terugloop. Maar hier lijkt me een verstandig en realistisch man aan het woord, een echte bestuurder die ziet hoe zijn winkel achteruitboert. Geen onderwijshervormer naar de ene noch naar de andere kant. Marktwerking ? Niet slecht in dit geval als de markt ook echt reageert en de klanten zich echt laten horen.

3 Reacties

  1. de wal en het schip – en Dales
    Ik help het je hopen. Ik wil het eerst zien. Ik zie niet zomaar dat een voormalige burgemeester de excellente baas van een onderwijs instelling wordt. Mij lijkt dat vooralsnog gegronde reden tot wantrouwen, TOTdat het tegendeel zichzelf bewijst. InHolland is een mega organisatie, die concurreeert met de concurrenten, ook al geen aanbeveling. Markt in onderwijs ? Flauwekul, glitter, korte termijn-waan, en erger.

    Vroeger werd half Nederland draaiende gehouden door HTS-sers, die waren praktisch goed gekwalificeerd, ze deden hun werk goed. Als InHolland&friends dat weer waar kan maken, dan staat het er goed voor.
    Eerst zien, geloven doe je beter in de (nog niet omgebouwde) kerk.

    maarten

  2. addertje
    Op het eerste gezicht lijkt dit heel aardig.
    Het addertje zit in de marktwerking. Beter onderwijs (of de suggestie daarvan!) is niet het doel, maar het middel om te overleven.
    De docenten worden afgerekend (per faculteit) niet op de onderwijskwaliteit, maar op tevredenheid van de “klanten”…dat die goede resultaten behalen: m.a.w. diploma-productie. Alle ingredienten voor de suggestie van goed onderwijs en voor daling van niveau zijn aanwezig…geen controle….alleen het mechanisme van wat klanten willen…. Wat een bruikbare slogan en ideologie: “docenten die eigenaar worden”….als die niet voor centen zorgen (hoe is minder relevant) worden ze er persoonlijk op afgerekend….
    Wanneer liggen de IN Holland-diploma’s bij Albert Heijn in de schappen? (Heb je geen docenten meer nodig…hetzelfde effect)
    Als daar meer mee te verdienen is verkoop je als “docent”bij In Holland binnenkort met hetzelfde gemak reizen, verzekeringen en hamburgers.

    In Holland…een bedrijf dat leurt met de suggestie van een goede opleiding en het idee verkoopt dat je er iets leert! Een docent daar is geen “eigenaar”, maar een onderwijsventer of encyclopedieverkoper….die wat vrijheid heeft om te bepalen HOE hij genoeg verkoopt. Net als de werkstudenten bij McDonalds moet je er vooral “blijven lachen”!

Reacties zijn gesloten.