Het Flynn Effect en onderwijsresultaten

Een idée dat in het begin van de vorige eeuw sterk leefde was dat wanneer intelligente mensen minder kinderen krijgen dan de andere de gemiddelde intelligentie van de bevolking achteruit zou gaan. Omdat in de tijd waarin de gezondheidszorg sterk verbeterde veel kinderen uit arme kroostrijke families de volwassenheid bereikten en later door de emancipatie en de ontplooïngswensen van de gestudeerde vrouw haar barensbereidheid afnam waren de voorwaarden voor de te verwachten intelligentie-afname aanwezig zodat de wereld van de genetici op zijn grondvesten schudde toen het IQ overal in de wereld bleek te stijgen. Dat laatste is een piquante ontdekking voor BONners omdat dit een extra reden zou moeten zijn voor betere resultaten in het onderwijs.
Flynn, de ontdekker van dit verschijnsel, geeft ook een verklaring die hij artefactual noemt: de gewenning aan abstracte classificatie. Waarschijnlijk omdat het hier niet om een aangeboren eigenschap maar een door de cultuur ontstaan interpretatiepatroon gaat (N.B. artefact (letterlijk met (handwerkers)kunst gemaakt) = 1: any object made by man with a view to subsequent use 2: (BIOL.) a substance, structure or the like, not naturally present in tissue but formed by reagents, death , etc.) spreekt hij hier van artefactual. Als Flynn gelijk heeft en conditionering van de hersenen voor het abstracte de intelligentie vergroot is het moderne Nederlandse onderwijs er duidelijk op gericht om ons dommer te maken.
Intelligentie zou dus naar Flynn vooral door omgevingafactoren tot stand komen. Een belangrijke factor is volgens hem de verhouding in aantal tussen de kinderen en hun ouders. In het geval van een gezin met één kind is de cognitive omgeving voor het kind het rijkste en wordt het extra intelligent. Als je met succes de intelligenste mensen stimuleert om meer kinderen te krijgen zou, als Flynn gelijk heeft, de vanuit genetische optiek te verwachten verbetering van de resultaten van het onderwijs tegenvallen.
Voor zover erfelijkheid een rol speelt zou op lange termijn(meerdere generaties) duidelijk wel winst in onderwijsresultaten te behalen zijn.
De standpunten van maatschappij- en onderwijswetenschappers met betrekking op nature en nurture lijken op geloven en kennen principiële stellingnames. Flynn vertrok vanuit de USA naar Nieuw Zeeland nadat hij zijn job aan de Universiteit van Kentucky verloren had omdat hij tegen raciale scheiding was.
BRON: Science, Guardian Weekly 23.05.08

Seger Weehuizen

1 Reactie

  1. Oudste kinderen
    spiegelen zich meer aan hun ouders en krijgen van hun ouders andere verantwoordelijkheden dan jongere kinderen. Jongere kinderen kunnen meer kind zijn en ontwikkelen vaak betere sociale vaardigheden. De voor-schoolse opvoeding vormt de fundamenten voor de latere opbouw. De invloed van de voor-schoolse kinderopvang op dit proces moet nog blijken.

Reacties zijn gesloten.