De teloorgang van het wiskunde en ander kunde in het hoger technisch onderwijs

Het is alweer twee jaar geleden dat ik iets geblogged heb.
Welnu we zijn een paar jaar op weg met het competentiegerichte curriculum bij de Academie voor Industrie en Informatie van Avans Hogeschool ’s Hertogenbosch.
Op dit moment ondervinden we problemen wat betreft de wiskundige vaardigheden waarmee de havisten en vooral mbo-ers bij ons binnenkomen.
Studenten vallen massaal uit doordat het vak wiskunde en de toegepaste wiskunde bij o.a. mechanica niet beheersen.
Welnu dan gaan we daar wat aan doen zou je denken.
Als je het huidige curriculum bekijkt valt op dat communicatie de rode draad door het curriculum is. Wel 14 modules wordt er communicatie gegeven tegen maar twee modules wiskunde. Gekscherend noem ik het ook wel een technisch linguistische opleiding. Dat wordt niet gewaardeerd door de directie.
Aan de blokken communicatie valt niet te tornen volgens de directie. Ook zaken als mentoraat, zelf verantwoordelijk leren en niet beroepsspecifieke competenties zijn heilig.
De directie heeft nu voorgesteld om de rest van het curriculum aan te passen aan de wiskundekennis die wij nog in twee blokken weten aan te brengen.
Dat betekent dat begrippen als differentiëren en integreren niet meer aan bod komen en bij andere vakken omzeild moeten worden. Ik weet niet of het beroepenveld daar op zit te wachten.

Ter vergelijking heb ik een paar zaken op een rijtje gezet.
2001: 63 tentamens tijdens de studie waarvan 14 wiskunde de 9 modules communicatie werden 1 via een verslag of mondeling getoetst.
2008: 40 tentamens tijdens de studie waarvan 2 wiskunde en 2 communicatie, de resterende communicatie wordt mondeling of middels een verslag getoetst.

Ook wat betreft (computer)practica is het minder geworden. Daarnaast wordt er ongeveer evenveel werk gestoken in projecten.

Kortom de vakkennis en de wiskundige vaardigheden hebben veel moeten inleveren. Terwijl en ingangsniveau van de studenten ook zwaar onder druk staat.

31 Reacties

  1. Schande
    Helaas is dit droevige verhaal geen nieuws, maar het blijft een schande dat je je bij een technisch georiënteerde opleiding dan maar moet aanpassen aan het laagste niveau.

    Op de site van Avans kan ik overigens de ‘Academie voor Industrie en Informatie’ niet vinden. Heet die wellicht anders?

    • Vacature bij Academie voor Industrie en Informatie
      Op de site van Avans kan ik overigens de ‘Academie voor Industrie en Informatie’ niet vinden.
      Maar hier wel:
      De Academie voor Industrie en Informatica (AI&I) heeft als vestigingsplaats ’s-Hertogenbosch en bestaat uit 4 majors in het engineering domein zijnde Werktuigbouwkunde, Technische Bedrijfskunde, Elektrotechniek en Industriële Automatisering en nog 3 majors in het domein Informatica. De Academie verzorgt hoger beroepsonderwijs voor ongeveer 1000 studenten en telt 63 medewerkers.
      De opleiding Werktuigbouwkunde heeft binnen de academie ongeveer 250 studenten.
      De vacature bij Werktuigbouwkunde is ontstaan door het groeiende aantal studenten en het aanstaande vertrek van een van onze medewerkers wegens pensionering.

      *Lees verder…*

      • Academie…
        …academisch…; en maar je’en en jouw’en.
        Waarom strijkt dit soort communicatie-jargon me toch zo tegen de haren in?

      • Je bent maar een nummer
        Het lijkt mij dat een potentiële sollicitant met een goede opleiding zijn stekels zou moeten opzetten omdat hij aangesproken wordt met “je”.
        Dan aan het einde de opmerking dat je je sollicitatie-nummer moet vermelden. Natuurlijk is dat zeer praktisch en helpt het bij het processen van je sollicitatie. Maar het geeft ook 2 andere dingen aan:
        Je zou wel eens te stom kunnen zijn om daar zelf op te komen en je bent maar een nummer.
        Seger Weehuizen

  2. Zeer verontrustend
    Een HTS’er die geen kennis en vaardigheid in wiskunde en mechanica/natuurkunde heeft is de titel “technicus” niet waard. Wie de reken-functies van Excel niet zinvol kan gebruiken; wie geen benul heeft van de logica achter de technische wetenschappen moet het diploma van een hogere-technische-opleiding worden geweigerd.
    Het is natuurlijk mooi als je de pers tewoord kunt staan als de balkons omlaag storten maar een technicus zal zich de ogen uit de kop schamen als zoiets onder zijn verantwoordelijkheid valt.
    Maar de zwaarste misdoeners zitten bij de verantwoordelijke managers die het om allerlei redenen verantwoord vinden om deze opleidingen aan te bieden en aan het bedrijfleven en de maatschappij als ‘volwaardig’ te ‘verkopen’. We zadelen studenten op met minderwaardige diploma’s en bedrijven krijgen werknemers die vroeg of laat door de mand vallen.
    Heel Nederland komt hiermee op de koffie en het judassen over de schuld zal de verantwoordelijken worst wezen.

    • Schaduwdiploma’s?
      Ik meen hier ergens op de website gelezen te hebben dat professor Craats een rechttoe rechtaan wiskundeleergang voor het VWO-β geschreven heeft met behulp waarvan leerlingen efficiént de wiskunde onder de knie kunnen krijgen die ze voor β-studies nodig hebben. Wanneer ik weer eens zoiets als in “Zeer verontrustend” staat lees denk ik: BON moet schaduwdiploma’s invoeren; de leergangen die daarvoor nodig zijn zijn op komst of zijn er al.
      Seger Weehuizen

      • Jan van de Craats
        Heeft een uitstekend wiskundeboek geschreven waarin de meest gangbare HAVO/VWO wiskunde op een recht-toe-recht-aan manier wordt behandeld. Telkens een korte uitleg en een berg sommen. Ik gebruik het zelf voor verschillende HBO bijspijker cursussen en ben er zeer enthousiast over.
        Ik denk dat een goede docent hiermee ook in het VO een heel eind kan komen. Hoe het precies zit met allerlei inhouden van wiskunde A t/m D weet ik niet, je zult aanvullingen nodig hebben (kansrekening en statistiek ontbreken geheel bv en ook vectorrekening ontbreekt als ik me niet vergis), maar de analyse lijkt me (meer dan) compleet. Voor de kosten hoef je het niet te laten: minder dan 30 euro en grote delen zijn dan ook nog eens gratis (legaal) van internet te downloaden. Kijk hier op zijn website. Het gaat om basisboek wiskunde.

        Overigens heeft hij ook basisboek rekenen geschreven. Voor dezelfde doelgroep, alleen dan .. je bergijpt het.
        Dat dat boek goed verkocht wordt zegt veel over de abominabele kwaliteit van het reken/wiskunde onderwijs hier.

      • Diploma ‘s
        worden via internet te kust en te keur aangeboden. Ook Nederlandse diploma’s zijn te koop.
        Het wordt tijd dat er gewaarborgde getuigschriften worden uitgegeven die getuigen van een erkende dosis kennis en kunde.

        • Wat weerhoudt BON ervan…
          ….BON-certificaten uit te delen bij die diploma’s die voldoen aan de BON-criteria?
          Wat weerhoudt BON ervan een jaarlijkse lijst te publiceren van scholen die aan de BON-criteria
          i.z. kennisoverdracht doen?
          Een steuntje in de rug voor leerlingen en ouders en handig bij de schoolkeuze.

          • Ik kan wel wat argumenten bedenken
            – Hoe weet je welke scholen dat zijn?
            – Hoeveel mankracht heb je nodig om dat werkelijk fatsoenlijk te doen (hint: hoeveel mensen werken er bij de onderwijs inspectie)?
            – Waar haal je de blikken juristen vandaan die je moet opentrekken als een uitspraak een school onwelgevallig zou zijn?
            – Is dit wel de meest effectieve manier om de doelstellingen te bereiken?

          • BON-certificaat?
            Laten we beginnen met alle gymnasia.
            Verder kunnen we alle scholen (digitaal) aanschrijven en vervolgens zijn de positieve reacties op dit initiatief het eerst aan de beurt.
            Vervolgens het inktvlekprincipe.
            Kan niet echt ingewikkeld zijn.
            En publiceren die hap!
            Je zult zien, het volgend jaar bieden ze zich aan.
            En reken maar dat het werkt.

          • Certificaten uitdelen
            Certificaten uitdelen moet je niet zomaar doen (dat is nu juist 1 van kritiekpunten van BON op bijvoorbeeld het MBO). Wil je zoiets goed doen dan zul je eindexamens moeten hebben, een inspectie etcetera. Daar is feitelijk geen beginnen aan voor een organisatie als BON.

          • Parkinson…
            Een duidelijk voorbeeld van de eerste wet van Parkinson:

            ‘Commissies van negen blijven wikken en wegen,
            Een groep van vijf heren kan nauw functioneren,
            Maar beter werkt er geen,
            Dan een commissie van één.’

          • Hals certificaten
            Dan ga jij toch fijn in je eentje Hals-certificaten uitreiken Hals.

          • Je moest eens weten….
            Doe ik al in mijn wijde omgeving:)
            Dat is o.a. het leuke van het lesgeven.

          • Argumenten kloppen
            De argumenten van 1945 zijn de revue gepasseerd in een werkgroep over een BON-keurmerk. Op grond van die (en andere) argumenten is dat keurmerk vorig jaar ‘geparkeerd’. De gedachte van zo’n keurmerk blijft aanlokkelijk, de voetangels en klemmen zitten in de uitvoering. U weet wel: ‘Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren’ …..

        • BON is BON, c’est ςa la différance
          Zie “Wat weerhoudt BON ervan…..” Het gaat om BON-diploma’s en we weten allemaal dat BON er zorg voor zal dragen dat elk BON-diploma of door BON goedgekeurde diploma een diploma met een waardevol keurmerk is.
          Seger Weehuizen

          • délivrance
            mijn verlangen naar délivrAnce won het van orthographische nauwgezetheid
            Seger Weehuizen

          • @ malmaison délivrence en VO-raad
            délivrer = bevrijden

            ance: niet bestaand woord

            anse = hengsel

            Oh je bedoelt dat je bevrijdt wilt worden van het hengsel (oftewel het juk)?
            Het juk van de VO-raad zeker, dat schoolleiders een ongekend hoog salaris wil geven en de docent dankzij het prestatieloon eeuwig op dezelfde salarisschaal wil houden?

          • ance
            www.ance.lu/ :

            L’ANCE a été constituée le 9 juin 1978. Elle est la section luxembourgeoise de la Féderation Internationale des Communautés Educatives (FICE) qui a été crée en 1948 sous les auspices del’UNESCO. La FICE est la seule organisation internationale qui s’occupe des questions de l’éducation en dehors du milieu familial. Comme organisation non-gouvernementale, elle est représentée auprès de l’UNESCO, de l’UNICEF, de l’ECOSOC et du Conseil de l’EUROPE.

  3. HBO techniek
    Je hebt inmiddels zelf een beetje last van newspeak g.j.hallink. Uit de reacties van anderen begrijp ik dat die “Academie voor Industrie en Informatie” waar jij werkt is wat vroeger de “faculteit techniek” zou heten (of de HTS).

    Als deze techniekstudenten niet leren differentieren en integreren dan is eigenlijk alle techniek van na 1700 vrijwel onmogelijk te onderwijzen, tenzij het bij knoppendrukken blijft (en dat is nog niet eens LTS niveau en dus zeker geen HTS niveau). Deze studenten krijgen dan dus een waardeloos diploma en erger, de maatschappij krijgt waardeloze `technici’. Maar op deze manier halen we de Lissabon doelstellingen natuurlijk wel…

  4. Die ironie wil dat
    Die ironie wil dat linguïstiek op hoog niveau een een diep-wiskundig fundament heeft en dat zelfs begrippen als ‘vaagheid’ een nauwkeurige wiskundige analyse toelaten!

    De meeste taal- en communicatiedocenten hebben van dit soort zaken geen weet, laat staan dat ze linguïstische theorieën zouden kunnen begrijpen.

  5. De directie heeft hier helemaal niets over te zeggen
    Ik neem maar even aan dat de directie niet bestaat uit inhoudsdeskundigen. Het zijn zelf vast geen technici. In dat geval weten ze officieel niets van waar een technische opleiding inhoudelijk aan moet voldoen. Het kan niet zo zijn dat ze de inhoud bepalen. Alsof de inhoud van een studie medicijnen wordt bepaald door een manager.

    Opvallend overigens altijd dat al die zelfsturende studenten zo enorm veel tijd nodig hebben om zelf te leren sturen. En dat na 2 of 3 jaar studiehuis waar ze dat allemaal natuurlijk ook al uitgebreid hebben geoefend.

    Ik stel voor dat ze later in hun beroep ook blijven oefenen met dat zelfsturen. Tenminste 25% van de werktijd moet aan dergelijke training besteed worden.

    Maar ik weet het: wat ieder weldenkend mens bezopen vindt is in onderwijsland gemeengoed.

    • De directie meent hierover juist alles te mogen zeggen
      Bedrijfseconomisch zijn ze verantwoordelijk voor balans en resultatenrekening; en dat telt. Ze worden grotendeels bepaald door het aantal studenten; de doorlooptijd van de studenten en de bedrijfskosten d.w.z de personeelskosten.
      Laat de afdeling onderwijskunde wat rondneuzen op de markt van modieuse (en zo goedkoop mogelijke) onderwijsfilosofiën; maak oogverblinde nepsite’s, reclamefolders en andere bling-bling; annexeer zoveel mogelijk andere onderwijsinstituten; been de organisatie maximaal uit; reorganiseer onwillige werknemers de straat op. En voilá, de prestatiebonus en de Hayes-salarisverhoging zijn weer binnen.
      Mooie filosofie, dat neo-liberalisme, en de politiek is er ook buitengewoon van gecharmeerd.

      • maar toch bepalen ze niet hoeveel wiskunde nodig is
        Ik snap je betoog wel natuurlijk. Ik weet ook wel hoe het gaat. Maar zelfs die modieuze onderwijsfilosofie zou toch in ieder geval de schijn moeten wekken dat de benodigde wiskunde wordt gegeven.
        Als die noodzakelijk is om de ingenieur op te leiden voor zijn beroep, dan moeten de daaraan gerelateerde compedingesten ergens worden afgetekend.

        Het opmerkelijke hier vind ik dat ze zich openlijk met het “wat” bemoeien. Bemoeizucht op het “hoe” zijn we al jaren gewend natuurlijk. Bemoeizucht met de beoordeling idem dito, maar deze jojo’s stellen simpelweg dat je niet hoeft te kunnen differentiëren (ik bedoel de wiskunde activiteit 😉 om een brug te kunnen bouwen.

        • Jojo wiskunde
          Differentiëren(?), zoeken we op: verschil maken, dat lijkt wel discrimineren en dat is verboden.
          Integreren(?), samenvatten, samenwerken, dat zit overal verwerkt in ons programma dus dat hoeven ze niet te leren. Bruggen bouwen, dat leren we ze wel. Gewoon wat leuke bruggen natekenen; vertellen dat ze die publiek-privaat zo goedkoop mogelijk moeten laten neerzetten; wat management jargon; wat projectorganisatie; wat boekhouden; stage erbij en klaar is kees.
          Waar is die wiskunde in hemelsnaam voor nodig? Nergens toch.

          • Waar is die wiskunde in hemelsnaam voor nodig? Nergens toch.
            Heb je enig idee hoe je voor een mobiele kraan een uitschuifgiek maakt, die met zo weinig mogelijk gewichtstoename de ‘vlucht’ van de kraan groter maakt? Je merkt het al, je leert heel wat in deze boeiende opleiding!
            *Wiskunde ?*

            propedeuse
            Wat hebben het beroep en de opleiding je te bieden? Daar kom je achter in het propedeusejaar. Gedurende dit eerste studiejaar krijg je voor de helft van de studietijd vakken en practica. De andere helft is gereserveerd voor probleemgestuurd onderwijs (PGO).

            *Wiskunde ?*

            hoofdfase
            De hoofdfase bestaat uit twee fases, namelijk de major en de minor fase.

            *Wiskunde ?*

            De projectthema’s kunnen zijn:
            • De magazijnstapelaar
            • Productieproces voor serie- en massafabricage
            • Ontwerp- en fabricage van een werk- of voertuig waarbij het ontwerp ook daadwerkelijk wordt gebouwd.

            *Wiskunde ?*

            Afgestudeerd? Dan kun je aan de slag als bijvoorbeeld werktuigbouwkundig ontwerper, ontwerpleider, hoofdconstructeur, onderhouds- of productiemanager, energietechnicus, produktievoorbereider, technisch adviseur, commercieel technicus, etc..
            *Wiskunde ?*

            *Lees verder…*

Reacties zijn gesloten.