Jan Paalman – die hier al eerder is geciteerd – schreef in De Gelderlander van vrijdag 9 mei j.l. weer een rake column. De inhoud is niet nieuw voor de bezoekers van het BON-forum, maar hopelijk worden de lezers van De Gelderlander hier weer iets wijzer door.
Het artikel plus reacties (waaronder een waanzinnig verhaal over kennis dat zó van Sjoerd S. zou kunnen zijn) is ook te vinden op DEZE PLAATS.
——————-
Tsja, kennis…
Telkens als er geklaagd wordt over gebrek aan kennis bij leerlingen en studenten, schieten de bedenkers van het Nieuwe Leren in een kramp. Eerst beweerden ze dat kennis niet zo belangrijk is, omdat die toch snel veroudert. Later, toen de klaagzangen over het onbenul van leerlingen en studenten de oren van de politiek bereikten, veranderden ze behendig van toon. Oh nee, hoe komt u erbij dat wij kennis niet belangrijk vinden. Kennis vinden we juist heel erg belangrijk. Kennis is macht, nietwaar. Maar inmiddels is men in het Middelbaar Beroeps Onderwijs die schaamte voorbij. ‘De onderwijsgoeroes lijken gelijk te krijgen’, zo las ik vorige week in de krant. Die zeggen al langer dat kennis in het internettijdperk niet meer zo belangrijk is, omdat alles is op te zoeken. In het nieuwe competentiegericht onderwijs is het belangrijker dat je kennis kunt vinden dan dat je die in je hoofd hebt zitten. Diverse MBO’s zijn al op die toer gegaan. Geen boeken, maar internet. Liefst zo weinig mogelijk tekst en zoveel mogelijk filmpjes.
Daarom komen er op het ROC Horizon College in Noord-Holland meer laagopgeleide en laagbetaalde onderwijsbegeleiders en gaat de leiding snoeien in het aantal hoogopgeleide vakdocenten. En, o ja, er komen meer managers om de onderwijsbegeleiders ‘aan te sturen’. Veroudert in drie jaar de helft van alle kennis? Ligt eraan welke kennis. Het weerbericht is na een dag al verouderd. Een telefoonboek doet daar een jaar over. Niemand, zelfs ouderwetse docenten niet, vindt dat leerlingen dit soort feitjes uit hun hoofd moeten leren. Maar neem Isaac Newton. In 1687 formuleerde hij de wetten van de mechanica en met die kennis konden we driehonderd jaar later Neil Armstrong op de maan zetten. De infectieleer van Pasteur en Koch, honderdtwintig jaar oud, staat recht overeind. Het periodiek systeem van Mendelejev is na honderdvijftig jaar niet verouderd. Na twee miljoen jaar zit ons hart nog steeds links.
Het grote nadeel van een kennisleeg hoofd is dat er nooit een lampje gaat branden. Neem het praktijkvoorbeeld van een verpleegkundige die op het nachtkastje van een patiënt die bloedverdunners slikt, een buisje aspirine aantreft. De combinatie is levensgevaarlijk en een verpleegkundige moet, om in te kunnen grijpen, die kennis paraat hebben. Aan internet heb je dan niets. Of stel je voor dat een chirurg elke keer op internet moet kijken om te begrijpen waar hij in snijdt. De anatomie van het menselijke lichaam moet in zijn kop zitten en niet op internet.
Hoe slimmer de apparaten, hoe dommer we kunnen zijn. Spellen hoeft niet meer dankzij de spellingchecker, en daarom spellen we steeds slechter. Omdat rekenmachines beter kunnen rekenen hoeven leerlingen niet meer tot tien te kunnen tellen. Kennis kun je opzoeken op internet, dus waarom zou je nog iets willen weten? Wellicht komt ooit de dag dat machines dieper denken dan wij. Dan zullen er ongetwijfeld onderwijsgoeroes opstaan die beweren dat we maar beter ons verstand kunnen inleveren.
——————-
Parate kennis en internet
Twee vragen aangaande het beroepsonderwijs.. Welke kennis moet men in een specifieke beroepssituatie paraat hebben en waar moet die kennis worden aangeleerd, op school of in de praktijksituatie of aanvullend, deels op school en deels op het bedrijf. Neem het groenbedrijf dat alle noodzakelijke bedrijfskennis handig op internet plaatst. Hoe gaat men daar mee om (en over welke categorie werknemers/leerlingen hebben we het) ? Vanwege de arbeidsproduktiviteit lijkt me het toch handig dat de werknemers ook de op internet aangeboden kennis zich na verloop van tijd eigen maken. Internet als hulpmiddel, niks op tegen. Bewijst volgens mij in het geheel niet het gelijk van “onderwijsgoeroes”. We hebben het hier over beroepsonderwijs. Daarin is altijd sprake van enerzijds leren op school en anderzijds in de praktijk die elkaar dienen aan te vullen. Een stageplek of leerwerkplek is nuttig en nodig maar is niet de gehele beroepsvorming die breder is qua aanleren van kennis, verdieping en ook nog andere aspecten als beroepshouding. Hierdoor wordt de leerling minder afhankelijk van een bepaalde bedrijfssoort en kan hij/zij zich breder op de arbeidsmarkt oriënteren en/of verder ontwikkelen door een vervolgstudie. De stage kan nooit de school vervangen.Hebben we het over MBO 2ers of nog minder dan wordt het misschien een wat ander verhaal maar ook dan dient de leerling niet onderschat te worden. Want heus, aan werknemers die tot in lengte van dagen voor elk wissewasje internet moeten raadplegen heb je op den duur NIETS.
….dat er nooit een lampje gaat branden…
Kennis zorgt voor een referentiekader.
Bovendien is kennis een deel van ons geluk en onontbeerlijk voor het maken van vorderingen op alle mogelijke gebieden.
Een mooi voorbeeld van gebrek aan kennis zien we onder de kaasstolp van het Binnenhof.
Daar moet na iedere verkiezingen het wiel opnieuw worden uitgevonden.
Omdat dat geen haalbare kaart is bedienen de heren en dames zich van duurbetaalde adviesbureau’s en wedijveren met elkaar in het maken van de meeste blunders.
Overigens zitten er nu meer vrouwen dan mannen in het Parlement.
Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben?
Kennis??
Nergens op het internet heb ik kennis aangetroffen, wel een hoop informatie en gegevens. Met de kennis die ik heb, kan ik vervolgens gegevens en informatie tot kennis maken.
Parate kennis
Je kan het begrip kennis zo smal resp. breed opvatten als je wilt. Het gaat hier in dit concrete geval om parate kennis, die in het geheugen opgeslagen ligt. Dus als voorbeeld maar weer het verschil tussen een beuk en een eik. Voor werkenden in het groenbedrijf lijkt het mij op den duur toch wel handig dat je zulke kennis paraat hebt en niet steeds hoeft op te zoeken, vroeger in een boek of naslagwerk, tegenwoordig op internet. De suggestie dat parate kennis niet meer nodig zou zijn OMDAT het allemaal op internet staat, het zo geheten gelijk van de goeroes, is onjuist en in de praktijk onwerkzaam. Internet is alleen maar een betrekkelijk nieuw hulpmiddel naast andere hulpmiddelen als boeken, mondelinge overdracht, lesmateriaal etc. In het beroepsonderwijs wordt langs verschillende, elkaar aanvullende wegen kennis, vaardigheden en houdingsaspecten opgedaan, op school en in de praktijk. Internet is één schakel daarin, die door de goeroes ongelooflijk overschat en belangrijk gemaakt wordt. Maar meer dan een hulpmiddel is het niet. Ook niet minder overigens.
Juist méér leren nu informatie zo makkelijk beschikbaar is!!
De woorden van de goeroes verraden hun gebrek aan ethiek. Dankzij internet en computers zijn er nieuwe, snelle mogelijkheden gekomen om informatie op te zoeken. Dus, hoeven we (lekker?) niet meer zoveel te leren, volgens deze onderwijs experts. Vreemd toch? Laten we die ICT middelen vooral gebruiken om het kennisgulzige mensenhoofd te voorzien van nog veel meer informatie. We hebben nu een snelle en toegankelijke manier om die informatie binnen te krijgen. Laten we dat dan ook doen,
Maar nee. Voor de goeroes is leren geen lust, geen verrijking, maar een last. Als het maar enigszins mogelijk is moet je dat tot een absoluut minimum beperken.
Dommerds zijn het. Zielige dommerds als ze tenminste niet toevallig ook goeroe waren. Nu zijn het machtige, zielige en daarmee gevaarlijke dommerds, die hun ethiek van geestelijke luiheid als de nieuwe wijsheid propageren.
Laten we de aanval kiezen en elke keer als iemand weer eens met dergelijke argumenten aan komt zetten vragen of het niet beter is juist meer te leren, nu de informatie in zulke overvloed beschikbaar is.
Iedereen een diploma is geen diploma…
Straks wordt ‘kennis’ zeldzaam en datgene dat de mensen zal onderscheiden.
Een kennisdiploma zal meer waard zijn dan een competentiediploma.
En zo komt alles weer op z’n pootjes terecht.
welke pootjes?
Alles komt op de knokige beenderen van de bejaarden te rusten. Zouden die niet breken?
Seger Weehuizen
meerdere pootjes
meerdere pootjes mogelijk :
vier poten > http://www.xmission.com/~emailbox/animate10.htm
kangoeroe > http://www.de-kangoeroe.nl/
wiskunde op poten > http://www.math.ru.nl/kangoeroe/
kunstpoot > http://www.galeriedrenthe.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=364&Itemid=713
keukenpoot > http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20054563
poot afdruk > http://www.wereldpootjes.nl/english/pootjes/plakinstructie.html
muziekpoot > http://www.bach-cantatas.com/Bio/Pootjes-Hans.htm
pootjes van de vloer > http://youtube.com/watch?v=uUYKwXtipoc&feature=related
poten omhoog > http://www.flickr.com/photos/84309489@N00/2467671289/
muziek met pootjes > http://www.myspace.com/ploesj
maar deze is het mooiste > rio-carnival.net/samba/lyrics/beija-flor.php
tenslotte een grafschrift van de schoolmeester, pseudoniem van de dichter Gerrit van de Linde (Rotterdam 1808 – London 1858) voor Poot (onbenullige nederlandse dichter 1689-1733 ; ruim vóór Mozart) :
Hier ligt Poot,
Hij is dood.
Poot
*Hubert Korneliszoon Poot, 1689 – 1733*
Doet me een beetje denken aan *Willem Wilmink*, zag gisteravond op de zender *Het Gesprek* een interview van met hem:
Ischa – Presentator Gijs Groenteman blikt terug op interviews van Ischa Meijer met zijn gasten.
datum: Zaterdag 17 mei 2008
presentatie: Gijs Groenteman
gasten: Wobke Wilmink
info: Presentator en Ischa-kenner Gijs Groenteman blikt terug op interviews van Ischa Meijer . Gast bij Ischa is dichter / tekstschrijver Willem Wilmink; zijn weduwe Wobke is vandaag de gast van Gijs Groenteman *Bekijk uitzending* (binnenkort)
Toekomstig gesprek aan de poort: ‘Waar zit jouw kind…?’
Mijn kind zit op een kennisschool. En de jouwe?
Mijn kind is uitgeloot en moest naar een competentieschool.
Niet als Nederland niet op zijn pootjes terechtkomt.
Als ‘kennis’ in Nederland zeldzaam wordt, dan worden de activiteiten waar ‘kennis’ voor nodig is in Nederland ook zeldzaam. Die activiteiten verplaatsen zich dan naar andere landen. Bijvoorbeeld, ‘kennis’ over hoe je verstopte kransslagaders in het hart geneest is nu heel waardevol in Nederland, maar niet in een derdewereldland waar geen ziekenhuizen zijn om die kennis toe te passen. De competenties om bovenaan te komen in een graaicultuur blijven echter onverminderd waardevol.
Groet,
Paul.
Goeie, Paul!
De kennis zit op een zolderkamertje en leeft van de voedselbank en de competenties krijgen de topsalarissen 70 x modaal.
Hebben we toch verkeerd gegokt.