De kogel is door de kerk.
Door onze redacteur Japke-d. Bouma
Utrecht, 20 mei. Het ministerie van Onderwijs erkent voor het eerst publiekelijk dat de commissie-Dijsselbloem gelijk had met de vaststelling dat het reken- en taalniveau van scholieren is gedaald.
De inspecteur-generaal van de Inspectie van het Onderwijs, Annette Roeters, zegt vandaag in een interview in NRC Handelsblad „dat het aantal leerlingen met ontoereikende basisvaardigheden in taal en rekenen toeneemt. Dat betekent dat het niveau van de basisvaardigheden daalt.” De Inspectie is een dienst van het ministerie. De trend werd al gesignaleerd door de Onderwijsraad en door de parlementaire onderzoekscommissie-Dijsselbloem bevestigd. Het kabinet reageert hier in juni op.
Volgens Roeters is het „voor het eerst dat zo duidelijk blijkt” dat het niveau in basisvaardigheden zakt. „Uit de laatste editie van het onderwijsonderzoek van de OESO, PISA, blijkt dat de voorsprong van Nederland op andere landen kleiner geworden is. In 2000 presteerde 10 procent van de leerlingen slecht, nu al 15 procent. We doen het nog steeds goed, maar de trend is onmiskenbaar.”
In het jaarlijkse Onderwijsverslag van de Inspectie over 2006/2007 dat vandaag verschijnt, staat nergens dat het niveau van de basisvaardigheden daalt. Maar het ministerie van Onderwijs „erkent de lezing van Roeters”, zo zegt een woordvoerder. „We erkennen dat de lat omhoog moet bij taal en rekenen.”
Daarom ook namen, zegt de woordvoerder, de bewindslieden van Onderwijs onlangs de belangrijkste aanbevelingen van de Commissie-Meijerink over, die het niveau van rekenen en taal onderzocht. Het kabinet trekt hiervoor de komende jaren 115 miljoen euro uit. „Over twee jaar willen we de eerste resultaten zien.”
In het Onderwijsverslag signaleert de Inspectie verder dat lestijd minder efficiënt gebruikt wordt op scholen en dat de kwaliteit van de lessen afneemt. Verder signaleert de Inspectie dat de kwaliteitszorg voor zwak presterende leerlingen op bijna de helft van de scholen onvoldoende is.
(NRC 20-5’08)
‘Kwaliteit van de lessen op scholen neemt af’;
Onderwijsniveau Inspecteur-generaal Annette Roeters bezorgd én opgetogen over de kwaliteit van de basisscholen
Door onze redacteur; Japke-d. Bouma
De parlementaire onderzoekscommissie-Dijsselbloem en de Onderwijsraad zeggen dat het reken- en taalniveau van scholieren daalt.
De Inspectie van het Onderwijs erkent nu ook dat dit zo is. Ze stelt in haar Onderwijsverslag over 2006/2007 echter ook dat de “kwaliteit op de meeste scholen beslist voldoende is”.
Annette Roeters, sinds februari van dit jaar inspecteur-generaal van het onderwijs, legt het uit.
Er staat nergens in het verslag dat het onderwijsniveau daalt.
“Nee. Maar we zeggen wel dat het aantal leerlingen met ontoereikende basisvaardigheden in taal en rekenen toeneemt. Dat betekent dat het niveau van de basisvaardigheden daalt.”
Het is voor het eerst dat de Inspectie dat zegt.
“Ja, het is ook voor het eerst dat dit zo duidelijk blijkt. Uit de laatste editie van het internationale onderwijsonderzoek van de OESO, PISA, zie je dat de voorsprong van Nederland op de andere landen kleiner wordt. In 2000 presteerde 10 procent van de leerlingen slecht, nu is dat al 15 procent. We doen het nog steeds heel goed, maar de trend is onmiskenbaar.”
Waarom zegt u dan toch dat de kwaliteit op de meeste scholen beslist voldoende te noemen is?
“Omdat dat dat óók zo is. Uit ons onderzoek blijkt dat scholieren op driekwart van de scholen geen verhoogde risico’s in hun schoolloopbaan lopen. Dat willen we aan de scholen teruggeven.”
Het niveau daalt, maar scholen presteren voldoende?
“Het merendeel van de scholen. Maar het niveau daalt wel. We pleiten er overigens, wederom, uitdrukkelijk voor dat er nu snel leerstandaarden komen aan de hand waarvan je het niveau van het Nederlandse onderwijs door de jaren heen kan volgen. Nu kunnen we ons steeds slechts baseren op internationale onderzoeken en het onderzoek van Cito.”
In het verslag adviseert u scholen en leraren meer gebruik te maken van gegevens over de prestaties van hun leerlingen.
“Dat is echt onze hartenkreet. Sommige scholen weten nu niet eens wat het niveau van een leerling in het vorige schooljaar was. Die beginnen dus eigenlijk elk jaar opnieuw. Scholen die wel goed gebruik maken van die resultaten, boeken spectaculaire resultaten.”
Misschien hebben scholen geen zin in al die bureaucratie van het bijhouden van systemen.
“Ze moeten die gegevens toch al bijhouden. Natuurlijk is het meer werk om ze ook te gebruiken. Maar alleen op die manier kan je zien of leerlingen, klassen en de school als geheel voor- of achteruitgaat.”
U pleit ook voor het regelmatig toetsen van leerlingen “zoals dat in Engeland gebeurt”, zo schrijft u in het verslag.
“Ja. Als je pleit voor het instellen van leerstandaarden, moet je ook gaan toetsen of ze gehaald worden.”
Regelmatig toetsen, dat is een politiek standpunt.
“Het is ons advies. Scholen en de politiek moeten zelf weten wat ze daarmee doen.”
Bent u niet bang dat er door meer toetsen een afrekencultuur ontstaat zoals in het Engelse onderwijs? Daar moeten scholen sluiten omdat ze te lage resultaten halen.
“In Ontario zijn de resultaten op scholen juist weer met tien procent gestegen door meer toetsen.”
De Inspectie signaleert dat 40 procent van de basisscholen niet alle Cito-toetsresultaten van hun leerlingen bekendmaken. Waarom is dat?
“Om er beter uit te komen dan ze zijn.”
Scholen zijn misschien bang voor een afrekencultuur die kan ontstaan door meer toetsen.
“Misschien. Daarom is het ook zo belangrijk dat toetsresultaten goed worden gebruikt. Niet om scholen aan de schandpaal te nagelen, maar als ondersteuning van het leerprogramma.”
U signaleert in het verslag dat lestijd minder efficiënt gebruikt wordt op scholen, en dat de kwaliteit van de lessen afneemt. Wat bedoelt u?
“Dat lessen niet op tijd beginnen, dat er slordig wordt omgegaan met de lestijd en dat de lestijd niet altijd goed wordt besteed.”
Waardoor neemt de leskwaliteit af?
“Dat weten we niet. Het is wel voor het eerst dat we dit signaleren.”
Misschien komt het door de onderwijsvernieuwingen?
“We weten het niet. Dat kunnen we gaan onderzoeken. Aan de andere kant signaleren we ook dat de kwaliteitszorg voor zwak presterende leerlingen op bijna de helft van de scholen onvoldoende is. Dat heeft meer prioriteit.”
Over basisvaardigheden in het kersverse Onderwijsverslag
10. De prestaties van leerlingen in de basisvaardigheden pag. 165:
Leesprestaties.
Internationaal vergelijkend onderzoek wijst uit dat Nederlandse tien- en vijftienjarigen de afgelopen jaren minder goed zijn gaan lezen. Van de vijftienjarigen leest 15 procent zelfs onvoldoende om mee te kunnen komen in de samenleving. De problemen beginnen op de basisschool, waar een kwart van de leerlingen in groep 8 achterloopt op het gewenste niveau, en zetten zich voort in het vmbo en het mbo. In het eerste leerjaar van het mbo haalt bijna de helft van de deelnemers niet het gewenste niveau volgens Europese maatstaven.
Rekenprestaties.
Ook onderzoek naar rekenprestaties schetst geen rooskleurig beeld. In internationaal vergelijkend onderzoek zijn de rekenscores van vijftienjarige Nederlandse leerlingen gedaald. Nationaal onderzoek toont aan dat basisschoolleerlingen de basisbewerkingen van het rekenen minder goed beheersen dan vroeger. In het eerste leerjaar van de basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen van het vmbo presteert de helft van de leerlingen op het niveau van leerlingen uit groep 6 van de basisschool.
Binnen een week
zullen er bobo’s opstaan die zeggen dat het heel erg meevalt….want het niveau is nog steeds goed””….Hup Holland, hup!
Eerst kosten de onderwijsvernieuwlingen deze ramp veroorzaakten kolenschoppen geld.
Nu weer een onderzoek van zoveel miljoen over wat er aan de hand is…
Dan nog een keer veel geld om te onderzoeken hoe het beter kan…
Tel uit je winst!
En het inkomen en de status van leraren daalt maar…
Ik ga even tegen een deur schoppen……
pippeloentje
kleine beertje pippeloentje
geeft zijn mamma beer een zoentje
en zijn pappa beer een hand,
want hij gaat naar Engeland ;
en de westenwind gaat waaien,
en de andre beren zwaaien
en ze roepen met zn allen :
zal je niet in t water vallen !
en niet op de reling staan,
en geen andre beertjes slaan,
>> en niet schoppuh met je schoentje << goeie reis dan, pippeloentje ! maarten
Bedankt Annie
Zelfs nu nog kun je me kalmeren!
Jammer genoeg weer die denkfout.
De problemen beginnen niet op de basisschool. Ze beginnen eerder.
NRC – “ministerie erkent daling onderwijspeil”
NRC vandaag >
Commentaar : ik twijfel wel eens aan het nivo en de intelligentie van sommige Inspectie ambtenaren ; ik heb daar een aanwijsbare reden voor.
[1]
Nu, met dit interview, vraag ik mij af of mw Roeters wel de aangewezen (gekwalificeerd, bedoel ik) persoon is om IG van deze dienst te zijn.
Wat ze zegt, was misschien opmerkelijk nieuws geweest direct na het rapport Dijsselbloem.
Ze had het q.q. al lang daarvóór kunnen weten (waar anders is de Inspectie voor ?). Ze had dat tenminste kunnen melden in het interview.
[2]
En : wie weet hoe de OESO zijn rapporten maakt, is van het OESO rapport evenmin erg onder de indruk (lief gezegd). Vooral ook als jeweet hoe OESO ambtenaren worden benoemd ;-).
“We doen het nog steeds goed”, zo’n gratuite, politiek-ruikende one liner.
[3]
Journalistiek is het bericht hieronder (ook) minder fraai : “het ministerie erkent”, enz. Een confessie van ms Roeters is nog wat anders dan van P. c.q. zijn juffen.
“Het Ministerie erkent de lezing” enz. Welke lezing ? Is een interview een lezing ?
In het jaar rapport staat het niet. Mssch een journalist met CGL-cv ?
maarten
Vernieuwlers blijven nog steeds buiten schot.
“””
¿Waardoor neemt de leskwaliteit af?
“Dat weten we niet. Het is wel voor het eerst dat we dit signaleren.”
¿Misschien komt het door de onderwijsvernieuwingen?
“We weten het niet. Dat kunnen we gaan onderzoeken. Aan de andere kant signaleren we ook dat de kwaliteitszorg voor zwak presterende leerlingen op bijna de helft van de scholen onvoldoende is. Dat heeft meer prioriteit”.
“””
Bovendien is alle aandacht gericht op de leerlingen die beneden een zekere lage norm blijven. Omdat er nog steeds veel leerlingen net boven die lage norm uitkomen “doen we het nog steeds goed”. Het lijkt me dat niet de leerlingen de zesjescultuur aangerekend moet worden maar de bewakers van de onderwijskwaliteit. De leerlingen krijgen het vanaf de kleuterschool met de paplepel ingegeoten.
Het gebazel van mevrouw Roeters maakt mij somber.
Zouden we ooit nog verlost kunnen worden van van zo’n raar mens en de politici die het steunen?
Seger Weehuizen
Roeters
en ik hebben een geschiedenis op mijn oude hogeschool: Windesheim.
Historia vitae magistra
Annette Roeters
Info op de site van de onderwijsinspectie. Studeerde Nederlands, maar werd o.a. directeur van een techniekopleiding.
Mevrouw Roeters
heeft niet opgelet bij de lessen statistiek; of snapt dat vak niet.
Als de lage uitschieters toenemen heb je twee mogelijkheden:
ofwel de hoge uitschieters zijn ook toegenomen en daardoor is het gemiddelde weinig veranderd;
ofwel de hoge uitschieters én het gemiddelde zijn meegezakt.
Voor BON-ers, ouders, leerlingen, kiezers is het antwoord simpel; nu de inspectie nog.
Maar ja; een beetje manager kiest de politiek meest welgevallige interpretatie en schuift zijn verantwoordelijkheid af naar verder onderzoek en naar de toekomst en naar anderen.
Inzake onwetende Roeters
Die Roeters is stekeblind, óf ze komt net kijken in het onderwijs. Men vraagt haar hoe het komt dat de leskwaliteit afneemt en hoe het komt dat het kennispeil zakt. Dat weet zij niet.
Nu ben ik acht jaar in het onderwijs werkzaam, maar het was mij al na twee jaar duidelijk dat het Nederlandse onderwijs tot diep in de poriën doordrongen is van een zucht naar niveauverlaging, zowel van docent als van leerling. Je kunt het zo gek niet opnoemen; alles, echt alles is er op gericht het niveau te verlagen. Ik vind het onbegrijpelijk dat Roeters geen idee heeft waar die niveauverlaging vandaan komt. Maar Roeters, heb je dan nog nooit gehoord van financiële prikkels? Of van examens? Of van de opleiding van docenten? Of van ‘onderwijskunde’? FUWA, ooit wel eens van gehoord? Wel eens gepraat met een schoolleider? Mijn eerste schooldirecteur verzocht mij op mijn allereerste werkdag letterlijk om ‘de lat niet te hoog te leggen’. Je kunt hier verdorie je achterste niet keren of je loopt tegen dat streven naar niveauverlaging op.
Maar Roeters heeft geen idéé waar het aan zou kunnen liggen…..
Zij staat aan het hoofd van een club die er bij uitstek op gericht zou moeten zijn om het onderwijsniveau te beschermen, maar wat zegt zij in de laatste zin van het interview? EIgenlijk ligt onze prioriteit daar niet, we doen liever iets onduidelijks met ‘kwaliteitszorg voor zwak presterende leerlingen’.
Roeters is dus niet alleen onwetend; ze is dus ook onwillig. Daarmee valt de laatste mogelijke steunpilaar van het onderwijs ook nog om.
De inspectie
De inspectie is het afgelopen decennium niet bezig geweest met het beoordelen van de kwailiteit van het onderwijs, maar met het door de strot duwen van Het Nieuwe Leren. HNL was `goed’ en niet-HNL was `slecht’.