de mega stapeling van de VO-raad, en een vraag aan BON

De site van de VO-raad geeft de samenstelling van de Ledenadviesraad weer. Commentaar daaronder.

(cit.)
De Ledenadviesraad van de VO-raad bestaat uit twintig leden, die worden gekozen door en uit de Algemene Ledenvergadering voor een periode van drie jaar. Net als het bestuur is in de Ledenadviesraad het veld evenredig vertegenwoordigd qua omvang en denominatie :
[a]
tien vertegenwoordigers van de scholen tot 3500 leerlingen
[b]
vijf namens scholen van 3500-9000 leerlingen
[c]
vijf leden vanuit scholen met 9000 leerlingen of meer

De voorzitter van de VO-raad is ook onafhankelijk voorzitter van de Ledenadviesraad.

Voor de samenstelling van de Ledenadviesraad klik :
www.vo-raad.nl/vo-raad/ledenadviesraad-lar/samenstelling-ledenadviesraad1
– – lees verder – –
===================================================
Commentaar en een vraag aan BON :
[1]
Wat een megalomane constructie : school organisaties, gestaffeld naar
< 3500, < 9000 en > 9000 leerlingen ! Die < 3500 leerlingen, zelfs als ze verdeeld zijn over meerdere scholen : dat is toch niet kleinschaligheid ? [2] OCW heeft op zijn minst boter op zijn hoofd, door de VO-raad te zien als gesprekspartner van het VO onderwijs. De ene macro-organisatie kakelt met de andere. Tot dat het tegendeel blijkt, is OCW mede schuldig aan de resultaten van deze megalomanie. [3] De vraag aan BON gaat over tegenwicht : dit gedoe (van de VO-raad) is toch niet het alles-omvattende hallelujah, acceptabel voor iedere gelovige ? Note bene : de VO-raad schrijft dat 95 percent van alle VO scholen lid is van de raad. En die 5 percent ? Is dat megatellerij ? Bedrog ? Hoe tel je dat ? Nieuwe wiskunde soms ? Vraag aan BON : Kan BON niet faciliteren, of zelfs intervenieren, dat er een advies-raad wordt opgezet m.b.t. aspecten van kleinschalig onderwijs ? Al of niet met start subsidie van OCW ; hoeft niet veel te zijn. Wie weet wat ? maarten

27 Reacties

  1. Grootschaligheid ?
    Voorbeeld van >9000:
    Het bestuur van Lucas Onderwijs is verantwoordelijk voor 42 scholen voor basisonderwijs, 6 speciale scholen voor basisonderwijs, 3 expertisecentra, 7 scholen voor voortgezet onderwijs en 1 school voor speciaal voortgezet onderwijs. In de scholen zijn ongeveer 3300 personeelsleden werkzaam die de zorg hebben voor meer dan 29.000 leerlingen *Lees verder…*
    Zijn deze scholen “grootschalig” ?
    Interessant is de samenstelling van de Raad van Toezicht:
    *Dhr. mr. M.A.P. van Haersma Buma (voorzitter)*
    *Dhr. mr. Ing. W.G.J.M. van de Camp*
    Dhr. J.P.G. Jörning
    Dhr. Drs. E.M.J. Schoenmaker R.A.
    vacature
    vacature
    vacature
    *Lees verder…*

    Twee namen heb ik maar even actief gemaakt.

    • Wim van der Camp
      Mega bestuurder van der Camp ziet als kamerlid toe op zijn eigen bestuurswerk.

      Dit is niet een beetje fout, maar verschrikkelijk fout.

      Let wel, het is verschrikkelijk fout ongeacht eventuele bezoldiging. De onderwijswereld is kennelijk corrupt, maar niet meer of minder corrupt dan de politiek.

      Of word ik geacht dit normaal te vinden?
      (Geen retorische maar een echte vraag)

      • Wim en zo
        Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout. Fout.
        En nog corrupt ook. Maar heel normaal, these days.

        maarten

      • Raden van Toezicht…
        …bepalen o.a. de salarissen en de bonussen van de bestuurders. Gaat allemaal af van het geld voor het onderwijs. Vergeet dat niet !
        Wat zal zo’n Van der Camp nog voor betekenis zijn in de Tweede Kamer als het gaat om *exorbitante* verrijking van bestuurders. Kunnen we ze niet uit Polen halen ?

        *Adios*

        • Van der Camp
          Is hoofdverantwoordelijke bij het CDA voor vele onderwijsvernieuwlingen.
          Maar totnutoe heb ik zijn mening over het rapport Dijsselbloem nergens kunnen vinden.
          Opleider van nieuwe (CDA-)kamerleden; grootste anciënniteit in de CDA-fractie; maar je hoort en ziet hem niet. Slim politicus? Handige regelaar? Gewetenswroeging? Souffleur van bestuurders en bewindslieden?

    • 83 medewerkers…
      Een snelle blik op de interne telefoonlijst leert mij dat daar ongeveer 83 mensen werken waarvan een flink deel, beleidsmedewerker, projectleider of assistent projectleider is.
      Op de website staat ook te lezen dat elke school een onafhankelijk orgaan is, dus per school komt daar nog eens een x-aantal niet-onderwijzend personeelsleden bij.
      Komt bij mij een beetje over als een flinke overhead…

      Een bezorgde moeder…

    • grootschalig ? ja !
      [1]
      Vraag van adios (draad hierboven) : grootschalig ?
      [2]
      Kort antwoord : ja.
      [3]
      Langer antwoord : sommige onderdelen zijn kleinerschalig, andere beslist grootschalig. De organisatie is mega. Omzet 190 millioen. Mega = fout ; tout court.
      [4]
      Vragen aan adios :
      [a]
      Zijn er bestuursleden die gekwalificeerd zijn in zaken zoals cognitieve en emotionele ontwikkelingen in kinderen en adolescenten, in pedagogiek, klassikaal onderwijs, onderwijskunde (whatever that is) ? Of zijn ze meer, zoals Maria van der Hoeven, de zetbazen van hun confessie, levensovertuiging, hypocriese maatschappij-visies incluis ?
      [b]
      Bezien we de onderwijs expertise in dat bestuur.
      Is een jurist q.q. op die hoogte ? Of een ing. die zich ook verdiept heeft in wat vakken recht ? En die R.A. ; snapt die q.q. iets van het verdelen en bewaken van schoolgeld i.r.t. de principes van onderwijs ?
      [c]
      Is deze mega organisatie een confessioneel onderonsje ?
      [d]
      Waar en wie zijn de pedagogisch gekwalificeerden in dat bestuur ; eenvoudig gezegd : waarom zit er geen enkele docent in, of liever twee of drie, als het kan vier of meer ?

      Note bene : er zijn 3 vacatures, kijk maar :
      functie : 3 leden Raad van Toezicht ;
      werkgever: Lucas Onderwijs ; standplaats: Voorburg ;
      datum vacature: 25/01/2008.
      [e]
      Geven die vacatures aanleiding om te denken dat er mogelijk docenten uit hun scholen een plaats krijgen in dat bestuur ?
      Lees de functie eisen > publicspirit.carerix.com/portal/jobDetails.php?jobID=297

      Caveat :
      Ik twijfel niet aan de oprechtheid van velen of allen, daar in dat bestuur, wel aan hun bekwaamheid in zaken leer-ontwikkeleing van kinderen en adolescenten. Ging het daar niet om ?

      maarten

      • Raad van toezicht
        De leden van de raad van toezicht worden benoemd door de leden van de raad van toezicht en deze raad is aan niemand verantwoording schuldig. Zoiets heet een dictatuur.

        • Dat is chique 17e eeuws :
          Dat is chique 17e eeuws : cooptatie. (de echte VOC-mentaliteit, laten we blij zijn met elkaar…)

        • dictatuur ?
          – Nee (jonge vriend), zei heer Ollie B Bommel, dat is geen dictatuur, dat is een Hoge Vorm van Bestuur. Heel efficient, vulde heer Ollie aan, dat moest jij weten, jonge vriend.
          – Komt veel voor in Rommeldam en omstreken, antwoordde Tom Poes droogjes.
          – ’s Choedt, vulde kruidenier Grootgrut aan ; goeie sprits.
          – Niet zeuren, zei tenslotte burgemeester Dickerdack, en sloeg met zijn linkervuist op het rechter tafelblad. Ik stuur commisaris Bas, als ik nog iets hoor.

          Ach, de reactie van de heer Dickerdack was te begrijpen ; democratisch, maar wel krachtig.

          De burgemeester, immers, heeft politiek (oeps : bestuurlijk) gezag, tevens over het openbaar lager onderwijs (mits niet neutraal) in zijn gemeente.

          maarten

        • Deze nieuwe daadkrachtige
          Deze nieuwe daadkrachtige bestuursvorm wordt ook bij grote scholen groepen (lees Fusies) gekozen bijv. Dunamare. Dit is werken met publiek geld zonder democratische controle.

          • Het KAN niet anders bij grote besturen
            Zodra je grote besturen hebt is een “daadkrachtige bestuursvorm” zo’n beetje de enige weg. Overleg tussen al die individuele opleidingen en locaties, met al die secties kan alleen maar ellenlang nutteloos vergaderen opleveren.

          • optelsom
            Ondemocratisch + door mensen die weinig verstand van onderwijs hebben (= dus alleen maar kunnen sturen op economische principes) + de mensen die direct voor het onderwijs verantwoordelijk zijn binnen de instellingen hebben weinig in de pap te brokkelen en KUNNEN HIERBINNEN NOOIT HUN VERANTWOORDELIJKHEID VOOR GOED ONDERWIJS WAARMAKEN = een organisatievorm die NOOIT voor GOED ONDERWIJS kan zorgen. Geen volksvertegenwoordiger of minister kan deze organsiatievorm van onderwijs rationeel verdedigen.

            Conclusie: Zo snel mogelijk ingrijpen en afbreken deze constrcutie. Elke cent hierin gestoken is weggegooid. Elke activiteit die een dergelijk moloch kan doen = schadelijk. Zo een organisatie is net zo functioneel als een gaarkeuken in een studentenkamertje, waar je moet dineren met kettingzaag en mestvork op gloeiende roosters, waar je wordt bediend door skeletten in bulldozers en de koks alleen een rioolbuis hebben om hun maaltijden in te bereiden.

          • KAN het anders ?
            ref : 1945 hierboven : het KAN niet anders bij grote besturen –

            Precies daarom zijn mega organisaties mastodonten. Mega scholen ook. Ze deugen niet.

            Het gaat immers niet om een mangel-machine (als iemand nog weet wat dat was). Het gaat erom dat kinderen leren, zich ontwikkelen tot – zeg maar wat – staatsburgers, mensen, begaafde vaklui, dienstige ambtenaren, ambachtslui, uitvinders, schooljuffen (m/v), politieagenten, muzikanten, mondige burgers, zeg het maar.
            In elk geval niet : plat gemangelde replicas van wat ze hadden kunnen zijn ; gewillige massaconsumenten.

            Geen mega organisatie heeft “plat gemangelde replicas” in haar doeleinden staan. Het gaat gewoon vanzelf. De route deugt niet : de grootschaligheid-an-sich, dat is de fout.

            Wat dan wel ? Kleine scholen, 200 tot 800 leerlingen. Kleine organisaties die zulke scholen beheren en behoeden. Open structuur van besturing, dienstig aan het doel van onderwijs.
            Wie hebben de kennis en vaardigheid ? De docenten. Wie moeten dus de scholen runnen ? Zeg het maar.
            En, voor wie denkt aan wat er zo allemaal mis kan gaan : díe school waar zaken van de rails gaan, gaat in de kortste tijd ten onder – stemmen met de voeten heet dat.

            En voor diegenen die moeilijkheden voorzien vanwege de beperkte omvang van kleine scholen : wat is er tegen associaties tussen dgl. kleine scholen, waardoor het aanbod van lessen en diensten (taalachterstand, rekenen, dyslexie, bijspijkeren) zo ruim is als vereist ?

            Wanneer komt er een groep BONners, die de aspecten van kleine scholen eens grondig gaat uitdiepen, als voorbereiding op de tijd dat het grote veld weer inziet dat kleine (en niet grote) scholen de norm zijn ?? Een paar jaar de tijd nemen en dan : implementeren ! Wie geeft een aanzet ?

            maarten

          • Een smalle leest voor bescheiden schoeisel
            Een schoolbestuur kan zich ook dienstverlenend opstellen. Als firewall tegen de fnuikende werking van allerlei ideetjes uit “Den Haag”. Als adviebureau voor de scholen die onder dat bestuur ressorteren. Om daar waar dat wenselijk is samenwerking tussen de scholen te stimuleren b.v. het placeren van ladderklassen waarvan scholieren die op een te laag schooltype geplaatst zijn gebruik kunnen maken om efficiënt op te stromen. Een schoolbestuur met BON’se ideeën met veel (kleine) scholen zou zelfs heel nuttig kunnen zijn. Maar schoolbesturen willen graag laten zien dat ze de baas zijn en de bron van grote vernieuwingen waarvan alleen zij mogen bepalen hoe die er uitzien.
            Seger Weehuizen

          • Dan is het een administratiekantoor
            Ik denk het niet Seger. Je schetst een administratiekantoor. Als een schoolbestuur werkelijk iets moet betekenen, dan moet men overleggen en onderhandelen met derden. Dat kan alleen maar namens een eenheid, niet namens 30 verschilende opleidingen met ieder hun eigen beleid en wensen. De ene wil wel voor en naschoolse opvang de andere locatie niet. In hetzelfde gesprek moet de wethouder of de gesprekspartner van twee verschillende zaken overtuigd worden.
            Het is dan niet anders dan een onnodig doorgeefluik.

            Je ziet het ook aan de VO raad. Die heeft ook zijn eigen agenda. Simpelweg omdat daaronder geen eenheiod kan heersen. Dus si de acht bij de VO-raad en mutatis mutandis bij de grote schoolebsturen voor de scholen die daaronder zitten.

            Haal je dat weg, dan blijft alleen een administratiekatoor over. Eventueel een adviesbureau. Daarvoor wil je geen bestuur.

          • subsidiariteitsbeginsel
            Zaken die één bepaalde school aangaan moeten zo veel mogelijk door die school zelf behartigd worden. Alleen wanneer het om een zaak gaat die beter door het schoolbestuur behandeld kan worden, b.v. regelingen voor een bepaalde school die een grote impact hebben voor een andere school of wanneer het financieel riskant is staan rechtstreeks onder verantwoordelijkheid van het schoolvbestuur. Toepassing van het subsidiariteitsbeginsel dus. Mijn indruk is dat het Trivianum in Sittard ook zo is opgezet. Het bestaat uit een Gymnasium, een Athenéum en een HAVO. De Vereniging van Zelfstandige Gymnasia erkent het gymnasium als een zelfstandig Gymnasium
            Seger Weehuizen

          • klein en toch multi
            Dat kan. Er zijn ook voorbeelden van ; ze werken goed.

            Het probleem is om de kwalijke organisaties te scheiden van de goede, en goedwillende. Daar kan BON mede een rol in spelen.

            Een school organisatie met (veel) kleine scholen kan gemakkelijk de karakteristieken adopteren die Seger beschrijft.

            Hoe komen we daar ?

            maarten

  2. Andere info van de VO-raad
    De VO-raad kwam eerder met de volgende informatie in haar reactie op Dijsselbloem:

    In de praktijk zijn er echter maar zeer weinig besturen met grote groepen scholen. Het gemiddeld aantal scholen per bestuur is al jaren 2. Het beeld dat steeds minder besturen steeds meer scholen onder hun hoede hebben is dus onjuist. In 2006 waren er 650 scholen en 320 besturen. Op dit moment heeft 55% van de besturen 1 school onder zijn hoede, 35% van de besturen 2 tot 5 scholen, 7% van de besturen 6 tot 10, 2% van de besturen 11 tot 20 en slechts 1% van de besturen heeft meer dan 20 scholen.

    Maar die besturen met grote groepen scholen hebben het dus wel voor het zeggen bij de VO-raad.

    • Iedereen moet zijn plaats weten
      Al eerder heb ik hier geschreven dat ik als secretaris van een bestuur van twee scholen me absoluut niet vertegenwoordigd voel door deze moeder der mammoethen.
      Mij is in al die jaren, en ik was bestuurslid voor er een VO-Raad was, nooit gevraagd, of ik voor deze of gene wilde stemmen, of zelfs een voordracht zou willen steunen.
      Deze constructie is in elkaar gestoken door overkoepelende organisaties die uit hun midden, na veel gekrakeel, een “overgangsfiguur” als Sjoerd Slagter hebben verkozen.

      Kortom, de schoolbesturen worden niet vertegenwoordigd door de VO-Raad. De VO-Raad, kortom, vertegenwoordigt niemand.

      • Ook al een dictatuur
        De VO-raad is blijkbaar ook een dictatuur (al zegt zij dat er verkiezingen zijn, maar we zien op het wereldtoneel wel vaker zogenaamde verkiezingen waar de uitkomst al vaststaat).

      • VO-raad, ik stel een correctie voor
        Draad van Philippens, laatste zin, gecorrigeerd :
        De VO-Raad, kortom, vertegenwoordigt – – zichzelf. Ook wel zelfbevrediging genoemd,

        maarten

      • Het Veld!
        Phillipens, maar dat is niet waar! De VO raad vertegenwoordigt … het veld.

        Kijk, het zit zo: Slagter is de voorzitter en woordvoerder van deze raad. Naar hem moet je dus luisteren, als je wilt horen hoe het zit. En hij zegt het zelf: wij vertegenwoordigen het veld. En de wijze waarop dit veld vertegenwoordigt wordt door de VO-raad is zo unaniem, zo eensgezind, zo massief, zo onbreekbaar, dat alleen dit al voldoende is om alles wat Slagter zegt tot uber-waarheid te vergroten.

        Ik vind daarom de wijze waarop juliie reageren erg flauw. Zo zuur, zo typisch bon.

        Credo van een docent in LB: Ja, de Slagter is mijn herder, ik ben een schaapje in het veld, en Hij en de VO-raad weten wat ik wil, voel, denk en verlang. En niet te vergeten, dank u voor onze dagelijkse fuwa, zoals wij ook danken u voor het vertrouwen dat u in ons stelt, wij de kleine LBeetjes in het veld.

        • Dank Simon, eindelijk
          Dank Simon, eindelijk begrijp ik het. Je bent een topleraar! Nu begrijp ik waarom ik mij altijd zo’n op gejaagd konijntje in het Veld heb gevoeld. En wie die jager was met dat schot hagel. AUW.

    • Onderstreping
      Het door Mark79 aangehaalde citaat onderstreept weer het aloude adagium: er zijn leugens, grote leugens én er zijn statistieken. Als immers het *gemiddeld* aantal scholen per bestuur nog steeds 2 is, kan dat onder meer komen door aanwas van zelfstandige scholen die het gemiddelde laag houden. Even goed kan er zo in elke stad/streek nog wel een onderwijsmoloch bijkomen zonder dat het gemiddelde verandert. Misschien is een lesje statistiek wel aan de VO-raad besteed. Kunnen ze eens nadenken over medianen en zo.

      • onderstreept
        Lessen zijn alleen besteed aan leerlingen [a] met hersens [b] die de leerstof willen absorberen.
        Wie in het bijzonder in de VO-raad zou dat willen ? Of snappen ? Of kunnen ?

        maarten

Reacties zijn gesloten.