Antwoord op aanvraag regelvrije school is binnen

OP 7 APRIL J.L. HEEFT CoCoNo ONDERSTAANDE BRIEF NAAR MINISTER PLASTERK GESTUURD:

Aan: Dr. Ronald H. A. Plasterk
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
Van: De initiatiefgroep CoCoNo
2de Graaf van Loonstraat 3
5921 JD VENLO
Venlo, 7 april 2008
Excellentie,
Met deze brief verzoekt het de initiatiefgroep CoCoNo u om, naar Amerikaans model, charter-scholen in Nederland mogelijk te maken. Deze charterscholen komen grotendeels overeen met de zijn regelvrije scholen zoals bedoeld door het Innovatieplatform in de nota “Leren Excelleren”.
Regelvrije scholen en het Innovatieplatform
Het onderwijs kampt in Nederland met een aantal structurele problemen.
Om deze problemen te adresseren, heeft het Innovatieplatform in zijn nota “Leren Excelleren” verschillende verstandige oplossingsrichtingen voorgesteld. “Meer ruimte voor talent, meer keuzemogelijkheden voor ouders, leerlingen en studenten, herwaardering van docenten – inclusief bijbehorende beloning – en vermindering van schooluitval.” Dat is de kern van het rapport Leren excelleren van het Innovatieplatform.
Een van de concrete oplossingsrichtingen die het Innovatieplatform aandraagt, is het instellen van “regelvrije” scholen. Immers, “de bestaande regelgeving en het toezicht door de onderwijsinspectie werken vaak belemmerend voor veranderingen”. Tijdens de regelvrije experimenten die het Innovatieplatform voorstelt, moeten de betreffende deelnemende onderwijsinstellingen wel aan enkele voorwaarden voldoen. Ze moeten een goed plan indienen en ze moeten doorlopend verantwoording afleggen aan betrokken partijen, zoals ouders, toeleverende en afnemende onderwijsinstellingen en werkgevers, waaruit de kwaliteit van de geleverde onderwijsprestaties blijkt.”
Charter-scholen
In een aantal deelstaten van de USA waar men net als in Nederland ontevreden was over de resultaten van het reguliere onderwijs heeft men de mogelijkheid geschapen om Charter Schools te openen. Charterscholen zijn volledig door de overheid gesubsidieerde scholen die vanuit andere onderwijskundige uitgangspunten werken dan de reguliere gesubsidieerde scholen en vrijgesteld zijn van een aantal regels die voor het reguliere onderwijs gelden.
Charterscholen worden geacht daardoor betere resultaten te kunnen behalen.
Omdat in Nederland veel mensen ontevreden zijn over de werkwijze en de resultaten van reguliere gesubsidieerde scholen en ook u zich zorgen maakt over bepaalde ontwikkelingen in het gesubsidieerd onderwijs lijkt het ons een goed moment om ook in Nederland het oprichten van charterscholen mogelijk te maken.
Opheffing van de beperkingen voor het oprichten van Regelvrije scholen
Er is één in dit verband belangrijk verschil tussen de Regelvrije scholen zoals die door de Commissie Rinnooy Kan zijn voorgesteld en de Charter Schools zoals die vaak in de Verenigde Staten worden opgericht. De laatstgenoemden staan meestal volledig los van de bestaande onderwijsorganisaties. De Commissie Rinnooy Kan wil de experimenten juist door de bestaande onderwijsorganisaties laten uitvoeren. De Initiatiefgroep CoCoNo staat geheel achter de opvattingen van de Vereniging voor Beter Onderwijs Nederland BON over wat goed onderwijs is. Deze zijn samengevat in 10 uitgangspunten die wij hier als aanhangsel hebben toegevoegd. Zoals u bekend zal zijn deelt BON vele opvattingen van de bestaande Onderwijsorganisaties over wat goed onderwijs is niet en experimenten met scholen die werken met de uitgangspunten van BON zijn daarom van hen niet te verwachten. Wij hopen daarom dat u de wetgeving zo zult willen aanpassen dat vanuit BON gestart kan worden met een experimentele school overeenkomstig de uitgangspunten van BON.
De Parlementaire Onderzoekscommissie Dijsselbloem en de positie van de leraar
De Parlementaire Commissie Dijsselbloem wil dat de positie van de leraar in het onderwijs wordt versterkt alsmede dat de wijze waarop door de overheid vastgestelde onderwijsdoelen worden bereikt door het onderwijsveld bepaald wordt. Zij maakt echter niet duidelijk hoe de verantwoordelijkheid van de leraren binnen de scholen er uit zou moeten zien.
Onze visie van een leraar is dat deze een persoon is die in staat is om zelfstandig en op een door haar zelf vast te stellen wijze kennis van en inzicht in zijn leervak over te dragen. Niet zoals vaak in het regulier onderwijs een halfvolwassene die zijn hele leven in opleiding is en aangestuurd moet worden. Onze zienswijze staat hier diametraal tegenover die van de commissie voortgezet onderwijs en wij vinden de BIO-wet een stap in de verkeerde richting. Bij ons is de leraar in principe net als een arts of een advocaat een deskundige wiens kennis ingekocht kan worden en aan wie geen salaris moet worden gegeven maar aan wie een honorarium (eregeld) behoort te worden betaald. Het is onwaarschijnlijk dat de bestaande schoolbesturen overeenkomstig deze opvatting zullen gaan experimenteren.
Resultaatbeoordeling middels leerlingenexaminering
Volgens het kennisplatform moeten de regelvrije scholen doorlopend verantwoording afleggen aan betrokken partijen, zoals ouders, toeleverende en afnemende onderwijsinstellingen en werkgevers, waaruit de kwaliteit van de geleverde onderwijsprestaties blijkt.”
Wij zijn van mening dat de geleverde kwaliteit van het onderwijs in de eerste plaats vastgesteld moet worden aan de hand van meetbare resultaten. Wij willen dat de leerlingen slechts onderworpen worden aan examina die geheel afgenomen en beoordeeld moet worden door of overeenkomstig de normen van een externe door de overheid in het leven geroepen instantie. Scholen moeten opleiden voor staatsexamens en niet voor afsluitende examens waarin ook een schoolonderzoek verwerkt is. Het is duidelijk dat de nu bestaande schoolbesturen niet zullen willen experimenteren met scholen waarvoor dat het geval is.
Financiering
Wij zijn van mening dat experimentele scholen al na korte tijd op hun eigen benen moeten staan. De weg van een leerling naar het afsluitende staatsexamen moet via de experimenteerschool even duur zijn als via het reguliere onderwijs het geval is. Dat is bij een experiment door een bestaand schoolbestuur moeilijker te controleren.
Schoolstructuur
Doordat de verantwoordelijkheid voor de onderwijsprocessen vrijwel geheel bij de leraren komt te liggen kan de schoolleiding uit weinig mensen bestaan. Schoolleiders en managers zullen veel minder een sturende taak als wel een faciliterende taak hebben. Omdat een charterschool overeenkomstig onze denkbeelden weinig schoolleiders en managers zal hebben krijgt zo´n school meer financiële armslag om goede hoogopgeleide leraren aan de school te binden. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat bestaande schoolbesturen experimenten gestoeld op het hier genoemde uitgangspunt zullen willen uitvoeren.
Wij hopen u door deze brief van overtuigd te hebben van de wenselijkheid van experimenten met charterscholen/regelvrije scholen door andere organisaties als de bestaande schoolbesturen.
met de meeste hoogachting,
Ir. Seger Weehuizen,
secretaris

OP 30 MEI (als e-mail, vooruitlopend op een aangetekende brief) IS DEZE BRIEF ALS VOLGT BEANTWOORD DOOR STAATSSECRETARIS MEVROUW VAN BIJSTERVELDT :

De Initiatiefgroep CoCoNo
t.a.v. de heer ir. Seger Weehuizen, secretaris
2de Graaf van Loonstraat 3
5921 JD Venlo
Den Haag Ons kenmerk Uw brief van
VO/S&O/2008/16178 7 april 2008
Onderwerp
Regelvrije scholen
Geachte heer Weehuizen,
In uw bovenvermelde brief verzoekt u de mogelijkheid te bieden een experimentele school in te richten op basis van de uitgangspunten van Beter Onderwijs Nederland (BON). Hierover heeft u telefonisch contact gehad met de heer drs. Y. Akkerman van de directie VO. In aansluiting op dat gesprek bericht ik u als volgt.
Het Nederlandse onderwijsbestel biedt ruimte voor een grote diversiteit als het gaat om de wijze waarop het onderwijs wordt vormgeven. We kennen scholen die heel consequent volgens de uitgangspunten van het nieuwe leren werken, scholen die juist op meer traditionele leest geschoeid zijn, en tal van gradaties daartussen. Het onderwijsconcept zoals BON dat blijkens de door u meegestuurde uitgangspunten voorstaat, kan in dat spectrum heel wel een eigen plaats krijgen. Er is geen wet- of regelgeving die zich tegen die mogelijkheid verzet. Om de BON-uitgangspunten in een school te kunnen realiseren hoeven we het dus niet te hebben over regelvrijheid of over charterscholen.
Zo te beoordelen lijken hier dus geen wetten in de weg staan, maar veeleer praktische bezwaren. Naar uw inschatting is het niet mogelijk dat een schoolbestuur er toe te bewegen is een bestaande school om te vormen tot een school naar uw wens. Ik betwijfel dat. Ik constateer juist dat het scholenbestand van zeker de wat grotere besturen zich kenmerken door een toenemende diversiteit; onder hetzelfde bestuur kunnen zowel sterk vernieuwende scholen vallen, als meer traditioneel ingerichte zelfstandige mavo’s of categoriale gymnasia. Is sprake van een aanstekelijk en doordacht onderwijsconcept op basis van de BON-uitgangspunten, dat bovendien de appreciatie geniet van veel ouders en leerlingen, dan kan het voor een schoolbestuur aantrekkelijk zijn een school op een dergelijke leest te schoeien.
Het liefst zou u een op de “BON-leest” geschoeide school nieuw willen starten, zo begrijp ik uit uw brief. De kans van slagen daarvan acht ik niet erg groot. Weliswaar is het in principe niet onmogelijk om nieuwe scholen te stichten, maar gezien het feit dat Nederland al erg veel scholen kent, lijkt me de kans dat een dergelijk verzoek kan worden gehonoreerd niet zeer kansrijk. Ik raad u dan ook aan om in te zetten op een bestaande school, en het bestuur van die school er toe te bewegen deze school te transformeren naar een school die tegemoetkomt aan uw visie op onderwijs. Ik wens u daarbij veel succes.
Hoogachtend,
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart
EINDE BRIEF
Uit het antwoord komt weer de ongelijkwaardige juridische en financiële positie van de voor- en tegenstanders van het nieuwe leren naar boven: De voorstanders zijn verenigd in de als gesprekspartner van het ministerie erkende VO-raad en krijgen geld voor experimenten. De tegenstanders mogen op zoek gaan naar een paar gematigde schoolbesturen en daar bedelen om samen met hen, maar wel onder hen, te starten met een regelvrije school. Slash21 van de stichting Carmel College is met zware financiële ondersteuning van ex-minister van der Hoeven opgezet.
Vóór- en tegen-standers van het nieuwe leren worden niet gelijkwaardig behandeld
Als jullie de concept vervolgbrief lezen is het duidelijk dat CoCoNo met het antwoord van de staatssecretaris niet aan de slag kan.
De brief van de Staatssecretaris is in aanmoedigende bewoording geschreven maar stuurt CoCoNo een waarschijnlijk doodlopende zijweg op. De brief aan Plasterk is bijna pas 2 maanden later beantwoord. Er kan gemakkelijk een over en weer schrijven ontstaan waarbij we na 6 brieven in millimeters niets maar in tijd een compleet jaar verder zijn. Toch wil ik met behulp van informatie van de BON-siters de staatssecretaris gaarne snel van dupliek dienen:
De staatssecretaris stelt:
“Naar uw inschatting is het niet mogelijk dat een schoolbestuur er toe te bewegen is een bestaande school om te vormen tot een school naar uw wens. Ik betwijfel dat. Ik constateer juist dat het scholenbestand van zeker de wat grotere besturen zich kenmerken door een toenemende diversiteit; onder hetzelfde bestuur kunnen zowel sterk vernieuwende scholen vallen, als meer traditioneel ingerichte zelfstandige mavo’s of categoriale gymnasia”.
Mijn eerste vraag aan de BONsite lezers is iets te willen zeggen over deze bewering.
De door mij gewenste regelvrije school zou aan de uitgangspunten van BON voldoen maar heeft ook extra kenmerken. Deze moeten helpen de uitgangspunten van BON te borgen. Zijn er ook besturen te vinden die zo ver willen gaan als in mijn brief beschreven is?
Dit is de tweede vraag aan de BONsite lezers.
(Ik heb waarschijnlijk nog geen perfecte analyse van het antwoord van van Bijsterveldt gegeven en misschien ook nog niet de goede vragen op de juiste mingend mijn aandacht nodig hebben)

11 Reacties

  1. Beste Seger
    Via dit forum heb ik je/jullie Cocono acties en initiatieven met sympathie en belangstelling gevolgd. De brief aan mevr. van Bijsterveldt zie ik als een test en misschien ook wel als: “aanvullend informatie willen verkrijgen”. (Zag ik dat goed?)
    Eerlijk gezegd vermoed ik dat je/jullie een antwoord als dit min of meer verwacht hadden!? (Want jullie plannen gaan niet over een nacht ijs). Nu reageer je met (ik denk: terechte) kritiek op de uitgangspunten en het discriminerende van het feitelijke beleid in Nederland. Maar ook dat is voorspelbaar…daarom niet minder terecht.
    Wat mij echt interesseert, is of dit antwoord van de staatssecretaris echt teleurstellend voor jou/jullie is (Omdat je echt op iets anders hoopte) en of je/jullie nu met lege handen staan; of dat jullie beleid als Cocono zo realistisch is, dat je ook werkt op de weg die zij wel als realistischer aangeeft?
    Misschien is het voor Cocono niet opportuun om haar werkelijke strategieen publiek te maken en dan heb ik er alle begrip voor als je mijn vraag onbeantwoord laat. Maar ik ben toch erg benieuwd! Want als het jullie lukt is dat niet alleen een succes voor jullie en de leerlingen die er opgeleid gaan worden, maar ook een richting die een voorbeeld kan zijn voor andere initiatieven: een veranderingsbeweging in het onderwijs.

    • verwachte tegenslag
      Verbaast was ik over de reactie van de staatssecretaris niet. Ik had verwacht met een kluitje in het riet gestuurd te worden. Maar een GEVOEL van teleurstelling is ondanks beter weten toch wel aanwezig. Mijn plan was om na het ontvangen van een afwijzend antwoord via de pers of via vragen van met BON sympathiserende politici in de kamer aandacht te vragen voor de ongelijke behandeling van vóór en tegenstanders van de vernieuwlingen. De politiek kiest in feite nog steeds partij voor de profiteurs die hen geholpen hebben om van het onderwijs een puinhoop te maken.
      Ik moet de brief van CoCoNo en het antwoord erop goed analyseren om te weten of ik de fout heb gemaakt om mijn brief zo op te stellen dat de staatssecretaris op geloofwaardige wijze mij kon terugschrijven dat de mij voor ogen staande BON-school geen “regelvrije” (experimenteer)school zou hoeven te worden.
      In aankloppen als bedelaar bij een bestaande schoolorganisatie zie ik niets. Ik ben geen Odysseus die een boog heeft klaar liggen om de pofiteurs van moeder educatio die haar huis bezoedelen beroepsmatig de Hades in te schieten en ik wil me niet laten venederen om niets.
      Seger Weehuizen

  2. Er zijn al vele BON-scholen….
    ..die echter niet onder die noemer willen fungeren en bovendien wettelijk aan een aantal voorwaarden, die Seger stelt, niet kunnen voldoen.
    Eén van de belangrijkste daarvan is de selectie.
    Scholen mogen over het algemeen niet of nauwelijks leerlingen weigeren of wegsturen.
    Daarvoor bestaan een aantal wettelijke bepalingen die dat verhinderen.
    Zouden bestaande scholen BON-scholen willen worden, dan kunnen ze aan die criteria toch niet voldoen

  3. regelvrije scholen & OCW
    Het antwoord van OCW geeft precies (diplomatiek verwoord ;-)) aan hoe de zaken, wat het ambtelijke deel in OCW betreft, er voor staan.

    Het geeft imo ook aan wat we wel en niet kunnen doen m.b.t. problemen in de organisatie van onderwijs. Daarvoor moet je tussen de regels lezen. Zie mijn diverse reacties en blogs over school grootte, kleine scholen, en zo.

    Het gaat er nu om, te beginnen met de problemen aan te pakken die BON ziet m.b.t. onderwijs.

    Kunnen we een werkgroep oprichten ? Kan die binnen BON een plaats vinden, en kan die tot enigerlei resultaten leiden ?

    Wie heeft daarover ideeën of reacties ?

    maarten

    • Ideeën en reacties
      Ik ben blij verrast! Eindelijk groeit het inzicht dat het onderwijs regelvrij zou moeten zijn. Zou het dan toch mogelijk worden dat we elkaar nader komen op dit punt?
      Ik verwijs naar de site Naar modern humaan onderwijs wat betreft onder andere vrijheid van staatsbemoeienis. Een werkgroep oprichten kan zeker bijdragen tot onderwijs- veranderingen, ook binnen BON.

  4. Schandalig
    De staatssecretaris geeft ronduit toe dat het feitelijk onmogelijk is om een nieuw schoolbestuur op te richten en dat de huidige schoolbesturen dus het alleenrecht op het geven van onderwijs hebben.

    • schandalig idd – mark 79
      Tijd voor revolutie. Spijtig is wel dat revoluties, zelfs als ze rechtvaardig zijn, om de verkeerde reden uitbreken. Toch, als de zaken doorgaan zoals ze gaan, drijft het onomkeerbaar naar revolutie.

      Voordat déze revolutie uitbarst, zou het aardig zijn om te weten waar en door wie is ontstaan dat het “feitelijk onmogelijk is om een nieuw schoolbestuur op te richten”.
      (Voor de duidelijkheid : ik ben het geheel eens met wat mark79 zegt.)

      Dat zou heel goed kunnen door ergens een nieuwe school op te richten en te zien of en hoe het plantje groeit, wie er water en pokon bij doet, en waar de slakken vandaan komen die de zaailingen kaal vreten. Je moet natuurlijk wel kiemkrachtig zaad nemen, niet dat hybride (door de staat gesanctioneerde) spul.

      Nadere uitleg : het zaaigoed, bloemen en groente, in onze tuin is de laatste weken opgevreten door slakken. We zijn te goed van vertrouwen geweest. Nu moet het overnieuw, maar we weten tenminste hoe het moet – –
      Waarom zaaien we ? We zijn, door ervaring, wantrouwig over al die fris gewassen groente uit de supermarkt, door de VWa * gesanctioneerd als gezond, lkkr, gevaarloos.
      Gaat u maar rustig slapen, heette dat vroeger, never mind Silent Spring ; tot Tschernobyl er op volgde.

      maarten

      * Voedsel- en Warenautoriteit, een officiele instantie van de regering, LNV), die immers het beste met ons voor heeft

  5. Haarlemse afwijzing
    Naar aanleiding van de afloop van het proces over de uitloting van leerlingen bij het Haarlems Gymnasium heb ik die school gevraagd of zij mogelijk de uitgelote leerlingen op dezelfde wijze probeert te helpen als bij de Amsterdamse Gymnasia gebeurd is, namelijk door het oprichten van een nieuw Gymnasium.
    Seger Weehuizen

    • Haarlem
      Het Haarlemse Stedelijk Gymnasium mag, volgens de rechter (zou hij/zij latijn hebben geleerd ? mssch in Haarlem ?), 24 leerlingen blijven afwijzen ; waarom doet er nu even niet toe.

      Het afwijzen is gesanctioneerd door een rechter. Er zijn nu 24 leerlingen, wier ouders op zoek moeten naar VO toelating elders.

      [1] Ofwel de andere VO scholen in Haarlem, waaronder gymnasium afdelingen van VO scholen, accomoderen deze daklozen ;

      [2] ofwel hun ouders zijn kritisch daarover (wat te verwachten is, waarom gingen ze anders naar de rechter ?) en proberen een school voor die leerlingen te stichten, of anderszins een mouw te passen.

      maarten

    • Haarlems Dagblad – woensdag 3 juni
      Reactie van iemand op de site van het HD vandaag, hieronder ; overigens, weinig reacties, een dag na de uitspraak :

      (cit.)
      Het recht op onderwijs wordt dus beperkt door het toelatingsbeleid van een school. Volgens mij is werk aan de winkel voor de Tweede Kamer. Een toelatingsbeleid dat niet gestoeld is op de capaciteit van kinderren, dient niet mogelijk te zijn. Zelfs als zou dat betekenen dat de bijzondere scholen op de schop moeten.
      (Geplaatst door Hildebrandt op 13:04 03-jun-2008)

      maarten

  6. regelvrij
    Ook in Quebec (Frans Canada) de roep naar regelvrije scholen :

    (cit.)
    Pour une école libre au Québec (sept 2007) :
    Carnet voué à la promotion d’une véritable liberté scolaire au Québec, pour une diversité de programmes, pour une plus grande concurrence dans l’enseignement.

    maarten

Reacties zijn gesloten.