Een leven lang leren wordt een leven lang gecoached en getraind worden. Nu een beetje minister een mannetjesmaker achter zich heeft, nu het onderwijs vergeven is van de mentoren, tutoren, studieloopbaarbegeleiders (allemaal bedoeld voor dat zelfsturende kind dat zoveel zelfstandiger is dan vroeger), nu is er een nieuw gat in de markt: de brugklastraining “waarin leerlingen van groep 8 geleerd worden hoe ze een leraar van de brugklas moeten aanspreken”. Compleet met ontspanningsoefeningen waarin ze, liggend op matjes, denken dat ze een krokodil zijn die hapt naar een denkbeeldige vis.
In Trouw vandaag alle ins en out over 500ste loot aan onderwijsondersteuning
Het is de idioterie van de management gedachte. De stuurbaarheid van je eigen leven. En het is nep. Hartstikke nep.
Plotseling begrijp ik vanuit welke achtergrond “het nieuwe leren” ook wel “natuurlijk leren” wordt genoemd. Ik heb dat nooit begrepen: natuurlijk leren, maar wel de helft van de tijd besteden aan opstellen van leerdoelen, afvinken van competenties en maken van allerhande planningen.
Maar het hangt allemaal samen met de managers filosofie van het sturen. Je leeft geen leven, nee hoor, je stuurt je leven. En omdat te doen op 12 jarige leeftijd heb je natuurlijk een coach nodig. Net als op 20 jarige leeftijd en bij de cursus: “hoe om te gaan met het naderende pensioen”. In alle mogelijke fasen word je vergezeld van coaches die je voorbereiden op het volgende.
Het doet me denken aan de filmende toerist. Hij ziet de gehele vakantie door de lens van de nieuwste digitale camera. Werkelijk alles wordt geregistreerd en straks voor de TV afgespeeld. Zo komt hij nooit aan kijken toe, het is altijd indirect, op een beeldscherm. Precies het “natuurlijk” leren, compleet met laptop om de verslagen over je leerervaringen nog vast te leggen voor je ze eigenlijk goed en wel hebt ondergaan.
Elk cijfer telt
Het is ‘natuurlijk’ een schandaal dat we kinderen die zo voortreffelijk kunnen samenwerken in de brugklas opeens confronteren met proefwerken die ze, zonder spieken, helemaal alleen, moeten maken. Een ‘natuurlijke’ onderwijsverniewing zou inhouden dat we die arme, opgejaagde, ontplooiende brugklassertjes samen de proefwerken laten maken. Individueel beoordelen is ‘onnatuurlijk’.