Een drietal adviesburo’s hebben nog onontgonnen terrein ontdekt, het categoriale gymnasium, en een website gelanceerd onder de misleidende naam *’Passie voor het gymnasium’*.
We lezen:
“Gymnasia zouden voorop moeten lopen met het invoeren van de nieuwe onderwijsconcepten.”
Het adres van *één* van deze bureau’s komt exact overeen met dat van Luc Stevens en discipelen (een luxueus pandje overigens; waar doen ze het van ?).
We lezen over coaching, enneagrammen, bewustwording, men geeft ons een *link* dat ons brengt naar transactionele analyse, neurolinguïstisch programmeren, hypno-therapie en laat ik maar ophouden.
Één van de consultants *vertelt* dat ze van de middelbare school gegaan is nadat ze 2 keer achter elkaar is blijven zitten. Dat lag natuurlijk aan dat slechte onderwijs van vroeger.
Deze lieden hebben een boodschap: het is helemaal mis met het categoriale gymnasium en zij weten hoe het anders moet.
Klik op
‘Downloads’ en dan op
‘Ontwikkelingsgericht leren op het Gymnasium’.
Het moet anders op het gymnasium want :
1) “Leerlingen worden in de les te weinig uitgedaagd, veel leerlingen vertonen ‘consumptief’ gedrag, nemen geen of nauwelijks verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. Het lijkt of ze het onderwijs er een beetje bij doen. Het echte leven speelt zich af in de pauzes en in hun vrije tijd.”
2) Is gelijk aan 1) maar dan in andere bewoordingen.
5) “In onze moderne tijd is de vraag naar duurzame ontwikkeling actueel. Zijn we in staat om in de hectiek van alledag ons handelen en ons denken te vertragen ?”
3), 4), 6): nog stompzinniger
7) “Een groeiend aantal scholen voor VWO, al dan niet met gymnasiumafdeling, ontwikkelen momenteel onderwijs dat zeer interessant is voor de ouders/leerlingen die nu nog vaste klanten zijn van gymnasia. Er valt weer wat te kiezen. Gymnasia krijgen er geduchte concurrenten bij”.
Kortom, de categoriale gymnasia dreigen leeg te lopen.
Hoe het wel moet ? Het bekende riedeltje:
“Leerlingen verzamelen bewijzen van de ontwikkeling van hun bekwaamheid in een portfolio. Er is een persoonlijke coach of begeleider die de leerling ziet in zijn kwaliteiten, hem ondersteunt en hem de spiegel voorhoudt – helpt te reflecteren.
Deze ontwikkelingsgerichte kant van het onderwijs vraagt om een andere organisatie.
Namelijk het doorbreken van de sectiestructuur en samenwerking van mentoren/coaches met experts uit verschillende disciplines. Deze teamsamenwerking heeft dus als doel integratie in het onderwijs te bevorderen en de leerling te ondersteunen bij het verbinden van leerlijnen met zijn persoonlijke ontwikkelingslijn.”
En dit oppervlakkige, onzinnige, inhoudsarme geneuzel met het nodige geknip, geplak, gepowerpoint en gecoach is natuurlijk voor een gymnasiast heel wat uitdagender dan les van een erudiete vakspecialist.
En natuurlijk, een gymnasiast is zelf niet in staat om ook maar iets van samenhang te zien; daarom moeten alle vakken tot een vormloze massa bij elkaar gemixed worden.
Wetenswaardigheden:
“Het blijkt een hele toer om het onderwijs zó in te richten dat leerlingen het verwerven van kennis en inzicht verbinden met het opdoen van ervaringen die voor hen betekenisvol zijn”.
“Leerlingen ontwikkelen zich als persoon als zij werken aan thema’s, problemen en onderzoeksvragen die aan de (hun) werkelijkheid zijn ontleend. Dat leren krijgt diepgang als zij dat weten te verbinden met wat zij in leerlijnen leren.”
Natuurlijk, je krijgt diepgang als alles aansluit aan de leefwereld. En wat de betekenis is van verworven kennis en inzicht, daar komt een gymnasiast zelf nooit achter.
“Leren is het verbinden van de ontwikkeling van je binnenwereld met de buitenwereld, je persoonlijke ontwikkelingslijn met leerlijnen.”
“Leerlingen moeten meedenken over de organisatie en de inhoud van het onderwijs. “
Een prominente plaats op pag. 5 voor het gedachtegoed van Luc Stevens, de grote verdediger van iederwijs.
Zweverige diagrammen op pag. 6. Om een indruk te geven van het niveau:
“Adequaat kunnen handelen in de buitenwereld, daarbij gebruik makend van je innerlijke mogelijkheden”.
Het valt deze adviseurs misschien niet zo op, maar de innovatieve concepten die ze aandragen voor het gymnasium komen overeen met wat andere onderwijsvernieuwlers voorschrijven voor het VMBO.
En zo zorgen deze adviseurs er voor dat er op onderwijsgebied weer wat te kiezen valt: tussen scholen met HNL en scholen met HNL. Zij krijgen klaar wat de PvdA niet klaar gekregen heeft: afschaffing van het gymnasium.
Klik op ‘Aanbevolen literatuur’.
Men beveelt ons van harte een 6-tal zweverige new-age-boeken aan. Ideaal voor mensen met een gebrek aan kritisch/analytisch vermogen. We vinden o.a. ‘Generatie Einstein’, het boek van jeugd-marketings-bureau Keesie, over de geweldige zap- en multitask-generatie; een boek over meervoudige intelligentie; de titel
‘Het maakbare brein’, met weer de goeroe filosofie dat je alles kunt als je maar wilt.
De onderwijsadviseurs bieden hierbij hun diensten aan.
Eigen bedrijfje, dus zoeken we een doelgroep….
Louis Steeman, Marcella Blok en Sandra Verbruggen zijn mensen met passie voor het onderwijs.
Zij werken als zelfstandige adviseurs en (interim)rector.
Passie voor het onderwijs? Waarom staan ze dan niet voor de klas?
Gezien de website hebben ze meer passie voor geld verdienen.
Alle gymnasia hebben op dit moment wachtlijsten.
Bovendien kunnen de heren en dames op de gymnasia zelf heel goed denken.
Knappe jongen als je daar tussen komt.
Het einde
Hals noemt de organisatoren. Ook interessant is de lijst van deelnemende scholen: o.a. het stedelijk gymnasium Utrecht en het Vossius. Het laatse bastion van het voortgezet onderwijs staat op instorten.
Inzake Haarlemmerolie
Nergens op die site wordt duidelijk gemaakt wat er nu zo gymnasiaal of klassiek is aan hun denkbeelden.
Wel zie ik een artikel over Latijn op Dutsj Dzimnesia. In het steenkolenengels dus, want ‘gymnasium’ wordt in Engeland gebruikt om een gymnastiekzaal aan te duiden en niet een schooltype. Je zult op deze site natuurlijk geen artikel in het Latijn vinden. We hebben het over passie voor, en niet over verstand van iets!
Deze mensen (o.a. de hier pas nog besproken Sandra Verbruggen) hebben hun standaard HNL-haarlemmerolie in een flesje met een ander etiketje gestopt. Het heet nu ‘Passie voor gymnasium’, maar het is hetzelfde brouwsel dat we al heel lang uit de HNL-hoek kennen. Zouden de schoolleiders van de diverse gymnasia zo ver heen zijn dat ze hier nog intrappen?
In het verre westen
Er is op dinsdag 15 april om 20.45 uur een lezing van twee docenten van het Stedelijk Gymnasium in Leiden. Sprekers zijn de heren Van den Heuvel en Tacoma over het Pegasusproject. Zij zullen onder andere ingaan op “methodeloos Grieks leren in de onderbouw” en “het keuzepensum in de bovenbouw””.
Ik wantrouw methodeloos leren en ik vrees dat methodeloos in de onderbouw met Grieks beginnen een slechte start is voor het volgen van dat vak in de bovenbouw.
Ik zou de lezingen graag gevolgd hebben maar ik woon in Venlo.
Is er iemand van BON die deze lezingen bijwoont/wil bijwonen?
Seger Weehuizen
keuzepensum
Moderne kookles:
1 Stap het restaurant binnen en ga vrij opscheppen; dat is heel goed voor het keuzepensum !
2 En met opscheppen breng je het ver.
3 Stap de keuken niet binnen (die is namelijk toch virtueel)
4 En vergeet bij het betalen niet het diploma mee te nemen !
En daar istie weer
Onderwijsdier Bill Banning.
primitieve laag
Heeft hij je ‘primitieve laag’ aangesproken? -Maar waar is hij? Wat heeft Bill van doen met de moderne antimethodische methode die men graag op de gymnasia wil invoeren?
Simon
Kijk op die site onder `downloads’, daar kom je Bill Banning tegen.
Als de vos…
… boer *pas op*…
*adios*