Aantal zeer zwakke basisscholen sterk gestegen

In Elsevier staat het volgende bericht:

Aantal zwakke basisscholen drastisch gestegen
maandag 7 april 2008 08:04

In twee jaar tijd is het aantal zeer zwakke basisscholen in Nederland bijna verdubbeld. In april 2006 stonden er 82 basisscholen onder verscherpt toezicht van de Onderwijsinspectie, nu zijn dat er 155.

Leerlingen op zwakke scholen worden niet goed begeleid
Dat schrijft het Algemeen Dagblad.

De zeer zwakke scholen behalen onvoldoende onderwijsresultaten, hebben problemen met een dalend aantal leerlingen, verouderd lesaanbod en onvoldoende zorg en begeleiding.

Platteland
De helft van de zwakke basisscholen staat in de noordelijke provincies Friesland Groningen en Drenthe. Het aantal zwakke scholen in het noorden van het land is verdrievoudigd, terwijl het percentage in de Randstad is gedaald.

In plattelandsgemeenten wonen relatief veel sociaaleconomisch zwakke gezinnen en hebben veel kinderen taalproblemen, maar zij krijgen niet de goede zorg. Wanneer de scholen niet binnen twee jaar het onderwijs verbeteren, dreigen er sancties.

Oppotten
Diverse onderzoeken hebben de afgelopen jaren bewezen dat het slecht is gesteld met het basisonderwijs in Nederland. Scholieren kunnen niet goed rekenen en schrijven. Uit het Cito-rapport Onderwijs op peil? van vorige maand blijkt dat basisonderwijs al twintig jaar onvoldoende is.

Vorige week schreef de Algemene Onderwijsbond dat Nederlandse basisscholen samen 1,5 miljard euro op de bank hebben staan. De bond bepleitte dat de basisscholen hun geld niet meer zouden moeten oppotten, maar uitgeven aan beter onderwijs.

Bijgevoegd ook twee artikelen uit het AD. Een artikel gaat specifiek in op de situatie van een vrije school in Amsterdam.
Daar wordt m.i. duidelijk dat het veel ouders van kinderen op die school helemaal niet gaat om taal en rekenen. Dat uitgangspunt: als de kinderen maar creatief zijn, dat is op een vrije school extreem natuurlijk, maar speelt op heel veel basisscholen ook een prominente rol.

5 Reacties

  1. verouderd lesaanbod?
    “De zeer zwakke scholen behalen onvoldoende onderwijsresultaten, hebben problemen met een dalend aantal leerlingen, verouderd lesaanbod en onvoldoende zorg en begeleiding”.

    Met zo een zin, zocht ik verder wat die “zwakte” dan volgens de inspectie betekent. Bedoelen ze met “verouderd” degelijk? Want zo neutraal is het oordeel van de inspectie niet altijd.

    Combineer ik het met het artikel over de Vrije School uit Amsterdam uit AD, dan vind ik wel iets meer inhoud:
    “De kwaliteit van onderwijs is slecht. Het ontbreekt aan goede leerstof, zorg en begeleiding en leerdoelen, constateert de inspectie. De toetsen voor taal en rekenen ontbreken of zijn verouderd. Daardoor is niet duide-lijk of de kinderen aan het vereiste niveau voldoen.
    Ehrlich: ,,Er is weinig zicht op de leerprestaties. Zorgleerlingen krijgen te weinig begeleiding en begaafde kinderen worden te weinig uitgedaagd. Sommige ouders merkten aan hun kinderen dat het niet goed ging.”
    De Vereniging van Vrije Scholen steekt de hand in eigen boezem. De school ontbeerde een deskundige leiding en de docenten hadden veel autonomie. ,,We dachten heel lang dat een goede infrastructuur niet nodig was,” zegt voorzitter Leo Stronks. ,,We zijn nu hard met de neus op de feiten gedrukt. De school moet meer kunnen garanderen dan leuk onderwijs. Het gaat ook om inhoud, opbrengsten en doorlopende leerlijnen. We moeten beter inzichtelijk maken wat we doen. Dat is een cultuuromslag.”

    Ik zou graag eens weten in hoeverre wat de inspectie goed onderwijs vindt, overeenstemt met de BON-ideeen. Dit soort artikeltjes is daarvoor te oppervlakkig. Wie heeft hierover een kwalitatief standpunt?

    • Proefschrift over de onderwijsinspectie
      Zie hier op de BONsite voor een proefschrift over de onderwijsinspectie. De `cases’ zijn verhelderend: daaruit blijkt dat de onderwijsinspectie vooral een didactiekpolitie is die samen met het management de onwillige leraren Het Nieuwe Leren opdringt.

      • De onderwijsinspectie
        kunnen we gerust opheffen als we de PO-/VO-/MBO-raden zelf het niveau laten controleren.
        Dat is bij de Algemene Inspectie Dienst en de Voedsel en Waren Autoriteit ook prima gelukt.
        En het is nog goedkoper ook.

        • PO-raad en inspectie
          De voormalige baas van de inspectie is nu voorzitter van de PO-raad, dus we zijn al flink op weg naar de horror-situatie die hendrikush schetst: raden, vakbonden, inspectie, expertisecentra; wie ziet het verschil nog?

  2. Heeft misschien wel te maken met
    de steeds meer gedragsmatige/cognitieve problematiek, taalzwakke leerlingen en wsns stituatie, waarin het basisonderwijs aan het verzuipen is. Banenversplintering en vervrouwelijking.
    Scholen dreigen met sancties lijkt me niet zo slim. Wel voorwaarden scheppen om de problemen (helpen) op te lossen.
    Bijvoorbeeld terugdraaien van wsns en taalvaardigheid voorschools opkrikken. Normpje hier, waardje daar.

Reacties zijn gesloten.