Een student van Marokkaanse afkomst schreef in zijn POP het volgende:
“In Marokko kunnen alleen de beste studenten architect worden. En daar kon ik dat niet. Maar van mijn oma hoorde ik dat dat in Nederland anders is. Daarom ben ik naar Nederland gekomen “
Reacties zijn gesloten.
Niet te snel conclusies trekken
Dit voorbeeld kan op verschillende manieren uitgelegd worden, waaronder in elk geval, maar niet uitsluitend:
a) De eisen aan architecten-in-opleiding zijn in Nederland minder streng dan in Marokko;
b) in Marokko heeft het beroep van architect zo veel meer status dat alleen de besten geselecteerd worden;
c) het onderwijs in de opleiding tot architect is in Nederland veel beter dan in Marokko, zodat ook matig begaafden in aanmerking komen;
d) etc…
Het voorbeeld suggereert voor mensen die zich zorgen maken over het onderwijs in Nederland natuurlijk in de eerste plaats mogelijkheid a). Maar andere mogelijkheden zijn ook denkbaar. Waarmee ik maar wil zeggen, dat één geïsoleerd geval als dit vooral erg weinig zegt…
niet verwonderlijk
Toch zal het mij niet verwonderen als voornamelijk mogelijkheid a hier wordt bedoeld. Het ligt er gewoon aan hoe er in een land met de kwaliteit van het onderwijs wordt omgesprongen. Mag Jan en alleman er onderwijzen/les geven/doceren of eist men dat er gekwalificeerd personeel kennis overdraagt? Ik kan mij zo voorstellen dat deze ‘ontboezeming’ ook in een POP van een Belgische student, een Poolse student, een Turkse student, een Servische student, een Russische had kunnen staan.
Allochtone lln die in hun eigen land al een goede basis hebben gehad, verwonderen zich over de *mogelijkheden* hier in het onderwijs. Dat varieert van: “zo, mag je een rekenmachine gebruiken om 10 x 60 uit te rekenen? O, kijkt die juf steeds weer in het antwoordenboek en kan zij niet uitleggen waarom het antwoord dat daarin staat goed is? O, kan meester de wiskundesom zelf niet maken? Krijg ik een 6 op mijn rapport en we hebben niet eens een toets gemaakt! Ik heb mijn werk gewoon van Internet gekopieerd en ik heb een voldoende! Bij die docent doen we niets, hij praat alleen maar over zijn auto en zijn vriendin en toch hebben we goede cijfers!”