Ronald Cilon in De Volkskrant

Het stuk is nu al een paar keer ter sprake gekomen (reactie van Vogelzang en Plasterk in De Volkskrant) en daarom zet ik het artikel van Ronald Cilon uit De Volkskrant van 20 maar 2008 maar even op de site.


Een miljard per jaar voor onderwijs is geen cent te veel, hoor

Ondanks de inspanningen van minister Plasterk zijn er een paar leraren die zo ontevreden zijn, dat ze de actiegroep lerareninactie.nl hebben opgericht. Veel collega’s waren enthousiast toen juist Plasterk minister werd. Eindelijk iemand waar we vertrouwen in konden hebben. Het rapport-Rinnooy Kan over het lerarentekort en Plasterks reactie daarop, leidden bijna tot euforie.

Helaas duurde het niet lang. Met veel tamtam werd het rapport Actieplan Leerkracht gepresenteerd. Toen ik dat hoorde, dacht ik dat ik het verkeerd begrepen had: 1,1 miljard te verdelen tot 2020? Rinnooy Kan sprak toch over een investering van 1miljard per jaar? Geloof je nu echt zelf dat je daarmee de problemen in het onderwijs kunt oplossen? Kom nou! Een fors deel gaat alleen al op aan de pr-stunt door de boeken gratis te maken. Ik kan je verzekeren dat ouders meer vertrouwen hebben in goede leraren voor de klas dan in gratis boeken.

Als we niet drastisch ingrijpen, heeft de helft van de leerlingen in Nederland over tien jaar geen leraar, een kwart moet het doen met ongekwalificeerde leraren en slechts het resterende kwart heeft geluk en krijgt les van een ‘echte’ leraar. Een ‘echte’ leraar schijnt een uitstervende soort te zijn. Nu is het al zo dat in de regio Den Haag meer dan een kwart van de leraren onbevoegd lesgeeft. En met Plasterks plan wordt dat alleen maar erger. Jonge mensen met enig verstand in hun hoofd piekeren er niet over om leraar te worden. Als je de keuze hebt ga je toch niet in het onderwijs! De lerarenopleidingen zijn blij met iedere ziel die ze kunnen binnenhalen. Vervolgens zitten ze na de propedeuse aan die studenten vast, omdat de financiering gekoppeld is aan het halen van een diploma. Wat zou dat betekenen voor de kwaliteit van nieuwe leraren? Bovendien gaan de meeste studenten die met een diploma van de lerarenopleidingen afkomen, het onderwijs niet in!

Hoe kan dat nou als Nederland het moet hebben van de kennis-economie? Waarom investeert Nederland niet veel meer in zijn toekomst? Waarom bereiden we leraren niet veel beter voor op hun taak? Waarom moeten leraren in Nederland de meeste lesuren draaien van Europa? Waarom krijgen ze niet meer tijd om de lessen voor te bereiden, om te overleggen, om werk te maken van kwaliteit? Waarom moesten alle dwangmatige idealen budgettair neutraal het onderwijs ingeperst worden? Waarom? Omdat Nederland de mentaliteit heeft van Zeeuws Meisje: geen cent te veel hoor!

Al jaren is het onderwijs het kind van de rekening. Daar kan de overheid immers het gemakkelijkste de knip dicht houden. Die leraren houden zich wel koest. Maar niet lang meer. Wij geven Plasterk nog één kans: kom op 26 maart om 15uur naar het Plein in Den Haag. Wij willen dat hij komt luisteren naar onze steun in zijn strijd om meer geld. Eén miljard per jaar extra op de onderwijsbegroting, tien jaar lang. Dat is geen cent te veel om Nederland te redden.

Ronald Cilon is leraar op het Aloysius College in Den Haag


Ronald Cilon maakt een foutje door te zeggen dat het 1,1 miljard in totaal is tot 2020 in plaats van een bedrag oplopend tot 1,1 miljard per jaar in 2020 en hier hakken Vogelzang en Plasterk hard op in en dit lijkt hun excuus om niet in te gaan op de alarmerende berichten over het kwalitatieve en kwantitatieve lerarentekort. Cilon geeft een realistische toekomstvoorspelling (de in- en uitstroom van leraren is heel goed te voorspellen) en beschrijft een alarmerende al feitelijk bestaande situatie. De verantwoordelijke ambtenaar en bewindsman doen echter of ze het niet gelezen hebben.

4 Reacties

  1. Stil zitten!!
    En ondertussen zitten de grootste boosdoeners van al dit leed zoals VO raad en MBO raad heel stil. De minister wordt geschoren en in de hoek gedrukt. Als ze nu braaf stil zitten te wezen en de actie succes heeft, mogen zij straks de honderden miljoenen verdelen. Tenslotte zitten zij straks aan de onderhandelingstafel samen met de vriendjes van de vakbond en de minister en niet wij.

    • Demo
      De demonstratie van morgen heeft niet de steun van de bonden of de raden. Deze demonstratie is dan ook te zien als een demonstratie tegen de bonden, de raden en de politiek. Kortom: tegen het kleine incestueuze clubje dat de oorzaak is van de rampspoed in het onderwijs. Laten we hopen dat een uitkomst van de demo is dat dit clubje niet nog eens een rondje onderwijsvernieling geeft.

      We willen echte vertegenwoordiging van de belangen van leerlingen, ouders, leraren en belastingbetalers!

        • Nee dat begrijp je niet goed
          BON zou wel aan moeten schuiven bij het overleg over de 1,1 miljard. Maar BON vertegenwoordigt dan Beter Onderwijs en niet de belangen van de leraren. De belangen van leraren zouden bijvoorbeeld vertegenwoordigt kunnen worden door de organisatoren van de demo.

Reacties zijn gesloten.