Mavo komt terug, maar is gelukkig niet die oude mavo???

Weer zo’n bericht dat een mens verbijstert. In den Helder komt de Mavo terug, lees ik in Trouw hier. en hier.
Kleinschalig, in een apart gebouw, men probeert de Mavo sfeer weer terug te krijgen.
Iedereen gelukkig, zou ja dan denken, maar een alinea verderop wordt gezegd dat het toch die oude MAVO niet meer is: er zijn nu stamlokalen (ik ken alleen stamkroegen) waar wel twee klassen leerlingen tegelijkertijd zelfstandig werken.
Deze mavo is “heel erg van nu”. Jakkie. Alleen de taal al, “heel erg van nu”, kan het vreselijker?

Tsja.. misschien somber ik wat teveel en moet ik blij zijn dat er wellicht toch een kentering is. Misschien is die angst voor ouderwets enkel ingegeven om het management de draai te kunnen laten maken zonder gezichtsverlies. Dat kun je namelijk niet hebben, management met gezichtsverlies/

=================================================
’Mavo’ klinkt naar vroeger, maar is heel erg van nu
Kwijnend vmbo-t leeft op onder oude naam
Hanne Obbink
Ook Den Helder heeft weer een mavo, tot genoegen van veel ouders. Maar het is niet de oude vertrouwde mavo. Het onderwijs is veranderd.

Bijzondere kinderen zijn het, zeggen docenten van de Mavo aan Zee in Den Helder over hun leerlingen. „Meer op leren gericht dan kinderen in de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo. Maar met hetzelfde enthousiasme”, zegt Hans van Beekum, leraar Nederlands. „Als je ze op straat tegenkomt, groeten ze je vrolijk”, voegt leraar aardrijkskunde Wiebo Bruinsma eraan toe. „Nou, dat doen havo-leerlingen echt niet, hoor.”

De mavo-leerlingen in Den Helder hebben sinds afgelopen zomer een eigen school. Tot die tijd heette hun afdeling ’vmbo-theoretische leerweg’ (vmbo-t) en deelden zij een schoolgebouw met andere vmbo-afdelingen. Maar vanaf dit schooljaar wordt het vmbo-t in Den Helder weer aangeduid met zijn oude naam, ’mavo’. En die mavo heeft ook een eigen gebouw.

Het Helderse bestuur Scholen aan Zee besloot daartoe om dezelfde redenen die ook andere schoolbesturen aanvoeren. De lagere leerwegen in het vmbo trekken leerlingen genoeg. Maar het vmbo-t (de hoogste leerweg) kwijnt weg, zeker als die onderdeel is van een bredere vmbo-school. Het vmbo heeft bij veel ouders geen goede naam, de mavo wel.

Als afzonderlijke school trekt de Mavo aan Zee al in het eerste jaar veel meer leerlingen dan de oude vmbo-t vorig jaar. Zo’n 650 kinderen vullen het schoolgebouw. Om het onderwijs kleinschalig te houden, zijn die verdeeld in drie teams met een vaste groep docenten. Die teams zijn nog in opbouw. Maar, zegt Bruinsma: „Het duurt niet lang of de docenten kennen elke leerling. Vroeger kende je alleen je eigen klassen.”

Aan het opbouwen van een ’mavo-cultuurtje’ wordt doelbewust gewerkt, bijvoorbeeld door leerlingen uit de hogere klassen feesten te laten organiseren voor de lagere. „Sowieso is de intimiteit hier groter dan in de andere vmbo-leerwegen”, zegt Van Beekum. „Daar zijn leerlingen veel met de praktijk buiten school bezig, hier zijn ze vaker gewoon gezellig onder elkaar.”

Ouders zijn blij met de nieuwe school. ’O, mijn kind zit dus niet meer op het vmbo’, hebben de docenten al horen zeggen. „De mavo, dat klinkt hen vertrouwd in de oren”, weet docent Nederlands Hans Fehling. „Vroeger wilden ouders hun kind per se op de havo hebben, nu vinden ze de mavo ook goed – hoewel ze wel vaak hopen dat hun kind daarna toch nog naar de havo gaat.”

Maar de vertrouwde mavo van weleer bestaat niet meer en komt ook niet terug, althans niet in Den Helder. Want tegelijk met de verhuizing is een belangrijke onderwijsvernieuwing doorgevoerd, om te beginnen in de eerste klassen. Wie het Helders schoolgebouw doorloopt, ziet niet alleen ouderwetse lokalen waar gewoon wordt lesgegeven, maar komt ook in zogeheten stamlokalen. Daar werken steeds twee klassen tegelijk min of meer zelfstandig aan hun schooltaken, onder begeleiding van een drietal docenten. Van Beekum: „Die oude mavo van vroeger is in feite een nieuwe mavo geworden.”

Vijftien procent gaat naar zelfstandige mavo
De lts, de huishoudschool, de mavo, dat alles en nog meer is in 1999 ondergebracht in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo). Dat kent vier leerwegen. Twee daarvan (basis- en kaderberoepsgericht) zijn praktijkgeoriënteerd. De theoretische leerweg – de oude mavo – is dat nauwelijks. De gemengde leerweg zit ertussenin. Het vmbo trekt 56 procent van alle scholieren in het voortgezet onderwijs, meer dus dan havo en vwo samen. De mavo is binnen het vmbo de grootste leerweg, met jaarlijks een kleine 40.000 nieuwe leerlingen, van wie zo’n 15 procent op een afzonderlijke mavo zit.

================== 2e artikel ================
Ouders sturen hun kinderen liever niet naar vmbo-t
Hanne Obbink
Lezersreacties op dit artikel (2) Reageer zelf
Het aantal kleinschalige mavo’s groeit. Schoolbesturen plukken ze uit grote scholengemeenschappen, om het dalend leerlingaantal te keren.

Mavo klinkt naar vroeger, maar is heel erg van nu

Lees het artikel

Steeds meer schoolbesturen zetten afzonderlijke mavo’s op. Die bieden hun leerlingen een ’geborgen sfeer’ en ’rust en regelmaat’, zo valt op de websites van de scholen te lezen.

Tot voor kort leken zelfstandig gehuisveste mavo’s op hun retour. Veel mavo’s zijn ondergebracht bij grote scholengemeenschappen met vmbo of met havo en vwo. Het aantal mavo’s in een eigen gebouw nam gestaag af: van 140 in 2003 tot 115 vorig schooljaar.

Die neergang lijkt te zijn gekeerd. Bij aanvang van het lopende schooljaar kwamen er voor het eerst vijf zelfstandig gehuisveste mavo’s bij, blijkt uit cijfers van het ministerie van onderwijs. Die groei lijkt door te zetten. In augustus gaan minstens drie nieuwe mavo’s van start, in Rotterdam, Rhenen en Hoorn.

De mavo staat bij ouders nog steeds goed bekend, verklaart voorzitter Rald Visser van schoolbestuur LMC Rotterdam. Hij zette vorig jaar een nieuwe mavo op en begint er komend schooljaar nog een. LMC heeft ook mavo’s die onderdeel zijn van vmbo-scholen, maar die worden afgebouwd. „Ze trekken steeds minder leerlingen. Het vmbo heeft nu eenmaal geen goed imago.”

Ook andere schoolbestuurders zien mavo-afdelingen in vmbo-scholen krimpen. Mavo’s die zijn ondergebracht bij havo-vwo-scholen blijven wel op sterkte. Maar op zulke grootschalige scholen verdwaalt de typische mavo-leerling vaak, zegt directeur Wiebe Zoethout van scholengemeenschap Tabor in Hoorn.

Ook Tabor begint daarom een afzonderlijke, kleinschalige mavo. Zoethout: „Daar zetten we deze leerlingen in kleine klassen, met roosters zonder tussenuren en veel contact tussen leerling en leraar.”

De mavo valt sinds 1999 officieel onder het vmbo en wordt sindsdien ’theoretische leerweg’ van het vmbo (vmbo-t) genoemd. De bedoeling was dat zo het negatieve imago van het vmbo werd opgekrikt. Maar het tegendeel gebeurde: de oude mavo leed onder het imago van (de rest van) het vmbo.

De laatste jaren noemen veel scholen hun vmbo-t-afdeling daarom weer gewoon mavo. Wettelijk is dat geen probleem; ondanks de trend van fusies hebben mavo’s altijd recht gehouden op een zelfstandig bestaan. Sommige van de mavo-afdelingen worden nu afzonderlijke scholen.

1 Reactie

  1. Mavo
    Op diverse scholen wordt het bordje vmbo-t ingewisseld voor het bordje mavo.
    De kinderen zijn apetrots. Ineens een level hoger, denken ze, zonder er iets voor te hoeven doen.
    Opvallend is dat de scholen direct meer leerlingen aantrekken.
    Er zijn onder de nieuwe mavo’s ook scholen die gewoon frontaal en klassikaal onderwijs geven.

Reacties zijn gesloten.