Kamervragen n.a.v. artikel over MBO

Hierbij onze vragen aan staatssecretaris Van Bijsterveldt over het uitstekende artikel van Harm Beertema in NRC van afgelopen vrijdag. Het antwoord moet binnen drie weken binnen zijn.

Vragen van de leden De Rooij en Jasper van Dijk (SP) aan de staatssecretaris van OCW over het competentieleren in het MBO.

1 Wat is uw oordeel over het bericht “Op het mbo gaat onderwijschaos gewoon door”? (1)

2 Hoe oordeelt u over het discussiestuk van het ROC Horizon College met de strekking dat “leraren met een onderwijsbevoegdheid eruit gaan en vervangen worden door goedkope instructeurs op mbo-niveau”?

3 Wat gaat u ondernemen om te voorkomen “dat onderwijs in vakkennis wordt afgeschaft en vervangen door instructies in vaardigheden waar het bedrijfsleven op dat moment behoefte aan heeft”?

4 Houdt u met betrekking tot de aanstelling van lager opgeleide docenten vast aan de autonomie van de MBO-scholen of bent u bereid om dit proces van downgrading tegen te gaan met concrete maatregelen? Wilt u exact aangeven wat hierin uw politieke stellingname is?

5 Deelt u de mening dat de mbo-brede invoering van het competentiegericht onderwijs in strijd is met het rapport Dijsselbloem, waarin staat dat onderwijsvernieuwingen kleinschalig en evidence based moeten worden ingevoerd?

6 Op wat voor manier is het competentiegericht onderwijs wetenschappelijk onderbouwd?

7 Kunt u zich voorstellen dat veel mbo-docenten zich niet herkennen in “juichende artikelen” over de vernieuwingen in het mbo, wat het cynisme onder docenten eerder versterkt? Wilt u zich inzetten voor een meer evenwichtige voorlichting over de onderwijspraktijk op de ROC’s?

8 Bent u bereid om de invoering van het competentiegericht onderwijs over te laten aan de docenten en instellingen zelf en af te zien van invoering zo lang er geen aantoonbaar draagvlak is onder het onderwijspersoneel?

(1) NRC, 28 maart 2008

13 Reacties

  1. Dag Jasper van Dijk. Succes
    Dag Jasper van Dijk. Succes met deze vragen in de Kamer! Ik ben benieuwd naar de antwoorden, en ben vooral kritisch op het aantal verwijzingen (impliciet of expliciet) naar het regeerakkoord (=”4-jarenplan”, met dank aan C. Booij en met “5” vervangen door”4″))!

    (PS: Zonder dat u mij kent stond ik een tijdje achter u op woensdag 26 maart j.l., na uw speech;-)).

  2. goed zo jasper!
    Goed zo, Jasper. Ik ben blij dat er mensen zijn die het volk vertegenwoordigen. Zelf vind ik vragen 2, 4 en 6 het interessantst. Waarom is een bevoegdheid niet meer nodig? Uit welk onderzoek blijkt dat het onderwijs op die manier beter wordt?

    En nu maar hopen dat er meer parlementariërs zijn met gezond verstand.

  3. Horizon College
    Beste Jasper,

    Velen van mijn leerlingen gaan van mijn school naar het Horizon College in Hoorn of Heerhugowaard. Ik kom ze vaak nog tegen en vraag aan ze hoe het gaat. In bijna alle gevallen is dan het antwoord: “Ik heb veel vrije tijd, we worden aan ons lot overgelaten” of “Je hoeft niet zoveel te doen” of “Er is weinig begeleiding” of “Geef mij m’n vorige school maar, je wist daar wat je moest doen”. Er zijn ook ouders die zich afvragen “Wat doet mijn jongen/dochter daar? hij/zij is zo vaak thuis”. Kortom geen positief beeld van het Horizon.
    En toch gaan de leidinggevenden op het Horizon gewoon door met hun soort onderwijs.
    Het heeft iets griezeligs. Daarmee bedoel ik dat ik bij de genoemde leidinggevenden lemmingengedrag waarneem dat ik niet kan plaatsen.
    Een onkritische houding t.a.v. vernieuwingen die niet tot verbetering leiden. Ook in andere sectoren van onze samenleving kom je dit gedrag van managers tegen. Ik begrijp dit niet.
    Wanneer je de krant openslaat en de vacatures voor managementfuncties leest, dan worden er hoge eisen aan het kader gesteld. Je denkt dan al gauw dat mensen met deze vaardigheden zeker hun verstand op de goede plaats hebben. Maar in de praktijk dus niet. Hoe zit dat? Ik vind het echt een raadsel.

    Succes met uw werkzaamheden,
    Ton Jager

    • Belangen
      De antwoorden lijken me voor de hand te liggen. Maar misschien denk ik wat slechter over de bestuurders dan je zelf doet.

      Bestuurders vertonen groepsgedrag, net als veel anderen. De besturen zijn strak georganiseerd, dus groepsgedrag is niet alleen natuurlijk maar ook institutioneel.

      Het MBO heeft besloten CGO te omarmen, dus het Horizon ook. Zo simpel is het.

      Rest de vraag waarom CGO door de besturen omarmd wordt. Maar ook dat ligt voor de hand:
      kostenbeperking (goedkoper personeel) en die lastige hoogopgeleide en eigenwijze docenten kwijt (die houden je maar van je golfclinic af)
      Verder is aanschurken tegen de bedrijfsbobo’s ook plezierig. Dan worden ze ontvangen door rijke mensen in mooie kantoren met mooie secretaresses. Allemaal net een stukkie luxueuzer dan hun eigen omgeving (dat blijft tenslotte een school en tjsa… daar wil je nog niet dood gevonden worden natuurlijk)

    • Beste Ton Jager en
      Beste Ton Jager en Jasper,
      Het is of ik mijn oud-VMBO-T leerlingen hoor. Die vertellen exact hetzelfde als die van Ton Jager maar dan over NOVA Haarlem.

  4. Hulde Jasper!!
    Laten we hopen dat je een grote massa mbo docenten kunt mobiliseren, want velen hebben intussen het gevoel een soort nutsvoorziening te zijn geworden, die je desgewenst aan of uit zet. Voor 2010 is er heel wat te doen om terug te komen van de ingeslagen dwaalweg. Dat vergt een groot draagvlak en anders vrees ik het onvermijdelijke CGO. Bij de CvB’s staan alle lichten allang op groen als je de stukken van de stafdiensten onderwijs& innovatie leest van de de laatste 3 jaar. Docenten hebben daar nauwelijks een rol in kunnen spelen.

  5. Competentiegericht!! Jesses!
    Bester Jasper,

    Moet zeggen, heb jou met mijn zoon gesproken op BON symposium in januari en je stijgt enorm.
    Hoe kunnen wij als docenten nu de staatssecretaris en de minister overtuigen van het feitn dat “HET ROER OM MOET”.
    Wordt er eigenlijk gelezen in “Dijsselbloem”?
    Het lijkt mij nu heel hoog tijd dat er iets mee gedaan wordt en wel heel snel, want anders krijgen we nog veel grotere problemen in het onderwijs.
    Zelf werk ik in een VMBO (onder een ROC vlag) en wij leveren veel leerlingen aan onze MBO (zelfde ROC vlag) en dan gaat het vaak fout.

    We moeten dit stoppen.

    • Dit is een belangrijk
      Dit is een belangrijk signaal! Het MBO moet beter! En “Dijsselbloem” kan niet vaak genoeg herlezen worden… Evenmin als “Rinnooy Kan”…

  6. Dank Jasper: één opmerking
    Hartelijk dank Jasper dat je het zo opneemt voor ons MBO-onderwijs. Het is echt zo’n belangrijke tak van sport. Als onze leerlingen niet héél goed onderwijs krijgen (véél lesuren zodat ze niet kunnen hangen) en niet heel goed begeleid worden, hebben veel mensen er in de samenleving veel last van.

    Het enige waarmee ik niet helemaal gelukkig ben is de vraag of het aan docenten kan worden overgelaten om competentiegericht onderwijs in te voeren. Dat moet niet aan ons worden overgelaten, dat moet ons verboden worden!

    Helaas zijn er ook binnen het MBO genoeg softe meelopers die het wel lekker vinden om het initiatief en de motivatie en de leerplanning aan de leerling over te laten. Scheelt een boel energie voor de docent. Er zijn geen centrale eindexamens meer, dus je kunt nergens op afgerekend worden. Het vervelende is dat ieder weldenkend mens gauw geneigd is ‘mee te gaan’ in het CGO gewauwel: op de praktijk gericht, past beter in de tijdgeest, voor de jeugd van tegenwoordig (over discriminatie gesproken) etc. etc. Ook MBO-ers hebben het recht om het beste uit zichzelf te kunnen halen. Daarom moeten er eisen aan ze gesteld worden, ze moeten prestaties leveren, léren moeten ze! Anders redden ze het niet in deze complexe samenleving. Leren leren is niks; leren moet je doen!

Reacties zijn gesloten.