Nu het gezeur over de film van Wilders zo’n beetje aan het overwaaien is kunnen we het gelukkig weer hebben over ons favoriete onderwerp: het onderwijs. Vandaag in De Volkskrant twee artikelen over speciaal onderwijs aan hoogbegaafden. De aandacht hiervoor lijkt nu definitief in de lift te zitten en allerlei aktiviteiten komen van de grond zoals door anderen al eerder op dit forum is gesignaleerd. Ik denk dat de ontwikkelingen al in een zo ver stadium zijn dat dit onderwijs er nu definitief zit aan te komen. Toch is het m.i. goed om de discussie te blijven voeren. Zo is de groep waarom het gaat niet duidelijk afgebakend. Misschien kan dat ook niet maar zeg dat dan. Het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid legt de grens bij 130 maar het Olympuscollege in Arnhem begint in Augustus met een aparte afdeling voor kinderen met een IQ vanaf 125. Als ze nog wat verder teruggaan kom zelfs ik met terugwerkende kracht misschien nog wel in aanmerking (grapje). Een tweede vraag blijft of je kinderen überhaupt wel apart moet zetten als er niet een strikte noodzaak is. Laetitia Hooft van het Landelijk Centrum Hoogbegaafdheid is daar niet voor “wij zijn daar erg tegen. Ze moeten juist leren omgaan met kinderen met een andere intelligentie. Het is beter hen goed begeleid in gewone klassen te houden”. Jan Hendrickx van de Leonardoscholen is het daar niet mee eens. “Ze zijn onderdeel van de school maar krijgen vaak apart les”. En Anita O’Connor van het Olymouscollege in Arnhem zegt: “Integratie is niet onze belangrijkste doelstelling. Onderzoek wijst uit dat ze zich het prettigst voelen tussen ontwikkelgenoten”. “Ontwikkelgenoten”, een neologisme. Ik zou dat onderzoek wel eens willen zien. Ik zou ook wel een discussie willen over de breedte van het hele concept, want als zo’n hoogbegaafde toevallig ook van voetballen houdt, moet dat dan met zijn ontwikkelgenoten of kan dat in een gewoon team. Ik zelf blijf toch voorstander van zo veel mogelijk integratie. Een volgende vraag is: wie zal dat betalen, want als je zo iets eenmaal in gang zet moet je er ook geld voor over hebben. Tenslotte heb ik wat moeite met de visie de Anita O’Connor etaleert over de potentie van de doelgroep. Ze zegt: “Er is nu alleen aandacht voor kinderen aan de onderkant die extra zorg behoeven. Hier gaat het om kinderen aan de bovenkant. Die hebben ook extra zorg nodig, maar bezitten daarnaast een grote potentie voor de maatschapij. Hier zit de toekomst van ons land” Die grote potentie is er misschien wel maar de laatste zin geeft vind ik een beetje smalle definitie van “de toekomst van ons land”.
Reacties zijn gesloten.
safety first
Anita O’Connor zegt: “Integratie is niet onze belangrijkste doelstelling”. Als je afziet van apart onderwijs en het met OÇonnor eens bent moet je maar afwachten of de leraren en de school waar jouw kind op zit er ook zo over denken. We hebben in Venlo in het secundair onderwijs de katastrophe gehad van een onderwijsideologie volgens welke alle leerlingen “gelijkwaardig” waren en zo veel mogelijk met elkaar moesten verkeren. Ook de afvlakkende basisvorming werd fantastisch gevonden. Niemand mag ooit meer de macht krijgen om alle kinderen een dergelijke ideologie op te leggen.
Seger Weehuizen
Inzake de betere leerling
Na alle aandacht voor zielepoten die het zonder extra hulp niet redden is het wel verfrissend om aandacht te besteden aan de toplaag van de leerlingenpopulatie.
Alleen krijg ik wel eens de indruk dat je al hoogbegaafd wordt genoemd wanneer je de zin ‘Ich bin ein Berliner’ zonder accent kunt uitspreken. Veel mensen voelen zich gestreeld wanneer hun kroost het officiële stempel H.B. krijgt, waarna het vervolg niet meer zo interessant is.
Dat ‘hoogbegaafd’ is juist pas interessant wanneer die gaven ook daadwerkelijk ontwikkeld worden. Het lijkt mij daartoe voldoende wanneer de scholen terug komen op het pre-mammoet-peil. Zo’n hoogbegaafde kan dan een gymnasium volgen met een paar extra vakken en dan waarschijnlijk heel aardig aan zijn trekken komen. Uiteindelijk moet zo’n H.B. het toch echt zelf doen, en daar, op het vlak van doorzettingsvermogen en maatschappelijke handigheid ligt misschien nog wel een probleem. Dát zijn dingen die een school je niet kan bijbrengen; ook een school voor uitsluitend H.B. leerlingen kan dat niet.