Hester Macrander vindt huidig onderwijs ‘Jongerenmishandeling’

Hester Macrander vindt weer eens iets over het onderwijs. Nu is het weer jongerenmishandeling. In onderstaand stuk in De Gelderlander roept ze de lezers uiteraard op om ‘YouTube te checken’ naar drie filmpjes Kennelijk is dat in haar vak (Nederlands) tegenwoordig correct taalgebruik. “Echt goed” vindt ze die filmpjes, maar waarom staat er niet bij. Het zijn wat sfeerfilmpjes met de bekende drogargumenten over digitaal lerende kinderen.

————————————
De Gelderlander 28 maart 2008

Met het vmbo gaat het goed, stelt het rapport van de commissie Dijsselbloem.
Het vmbo had zoveel problemen dat het van alles moest bedenken om de leerlingen binnen de school te houden. Noodgedwongen is dat onderwijs gevarieerder van vorm geworden, concreter, motiverender. Nu zullen havo/vwo moeten volgen, want daar zijn steeds meer leerlingen te vinden die niks meer willen. Ik vind het heel knap van het voortgezet onderwijs dat binnen twee lessen de belangstelling van een jong mens voor een bepaald vak verdwenen kan zijn. Veel onderwijs in de ouderwetse vorm, zoals die met name op havo en vwo te vinden is (grote klassen, veel verschillende docenten, 50 minutenlessen, saaie boeken), vind ik onderdrukkend, afstompend, demotiverend, kortom: psychisch beschadigend. Jongerenmishandeling dus. School zou een omgeving moeten zijn waarin jongeren met hun exploratiedrift zich ten volle kunnen ontwikkelen; daar is onderwijs toch voor bedoeld? Vandaag de dag graag met intensief gebruik van computers. Check op YouTube het filmpje: A vision of K-12 students today. Echt goed. Met name in de leeftijd van 12-15 is een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling van levensbelang. Deze jongeren krijgen echter voortdurend de impliciete boodschap via dat onderwijs dat ze niet deugen, niks kunnen en niks willen. Wie is er verbaasd over dat de gedragsproblemen toenemen? Martine Delfos zegt in haar boek Ik heb ook wat te vertellen, communiceren met pubers en adolescenten: ‘Jongeren worden in de onderwijssituatie geremd in aspecten van zichzelf die ze als positief beleven. Gegeven het ongeschikte opvoedingsklimaat is het niet vreemd dat ze in opstand komen’.

Als jongeren vragen wat het nut is van wat ze moeten doen, dan dient een docent daar een goed antwoord op te hebben. En zo niet, dan moet hij/zie die stof schrappen.

Neem Nederlands, mijn lievelingsvak. In 2 havo/vwo moeten die 13/14-jarigen zich buigen over het onderscheid tussen het voorzetselvoorwerp (jaja!) en een bijwoordelijke bepaling. Het kunnen maken van dit onderscheid is op geen enkele manier functioneel voor het taalgebruik of voor een betere beheersing van de spelling. Het is een pure analyse van de taal, die leuk is voor de taalfanatici, zoals ik, maar jongeren in het algemeen moet je daar niet mee lastig vallen, dat leidt tot gevoelens van nutteloosheid, vervreemding en dus demotivatie. De enige reden waarom ze het dan nog doen, is voor die stomme cijfers. Check op YouTube het filmpje Pay attention. Wat zeggen de cijfers eigenlijk? Hoe braaf ze zijn. Daarom doen jongetjes het tegenwoordig minder goed in het onderwijs, die zijn van nature niet zo braaf.

De huidige, met nieuwe media opgevoede generatie, is lastig voor de volwassenen. In het boek Generatie Einstein staat: ‘De jongeren van deze generatie pikken gewoon niets op waarin ze niet geïnteresseerd zijn. Als jouw boodschap geen enkele betekenis heeft in hun leven, dan glijdt alles langs hen heen’. Volwassenen zullen dus hun boodschap op de jongeren moeten gaan afstemmen. Check op YouTube Shift happens. Samenvatting van de drie filmpjes: Don’t enrage them, engage them. Bekijk ook even mijn jongste creatie: de site: www.zinvolonderwijsnederland.nl
————————————

7 Reacties

  1. “Neem Nederlands, mijn
    “Neem Nederlands, mijn lievelingsvak. In 2 havo/vwo moeten die 13/14-jarigen zich buigen over het onderscheid tussen het voorzetselvoorwerp (jaja!) en een bijwoordelijke bepaling. Het kunnen maken van dit onderscheid is op geen enkele manier functioneel voor het taalgebruik of voor een betere beheersing van de spelling. Het is een pure analyse van de taal, die leuk is voor de taalfanatici, zoals ik, maar jongeren in het algemeen moet je daar niet mee lastig vallen, dat leidt tot gevoelens van nutteloosheid, vervreemding en dus demotivatie.”

    Als classica kan ik er alleen maar van dromen dat leerlingen in klas 2 inderdaad deze stof zouden krijgen. Dan kon ik gewoon beginnen met Latijn en me niet eerst bezig hoeven houden met een spoedcursusje Nederlandse grammatica. Mijn collega’s Duits hoor ik regelmatig hetzelfde verzuchten. Mevrouw Macrander heeft kennelijk al geruime tijd geen middelbare school meer van binnen gezien.

    Maar dit terzijde. Op het algemene verhaal van mevrouw Macrander kan ik alleen maar antwoorden dat ik vermoed dat gevoelens van nutteloosheid en demotivatie vooral ontstaan wanneer kinderen op geen enkele manier worden uitgedaagd buiten hun eigen grenzen te kijken. Een kind komt inderdaad uit zichzelf niet op het idee zich bezig te gaan houden met taalanalyse. Maar wordt het hem aangereikt, dan zal menig leerling ervan smullen. Degenen die dat niet doen, smullen weer van iets anders waar hij zelf nooit op was gekomen. Juist het onthouden van dit soort onderwerpen aan jongeren zie ik als een vorm van jongerenmishandeling, of in elk geval ernstige verwaarlozing.

  2. stop de kindermishandeling!
    Laat die kinderen toch uitslapen, eten wat ze willen en naar school komen als ze willen, wanneer ze zin hebben. Vul de school met games, ballenbakken, disco’s en hangplekken. Laat wat kootsjes rondlopen met wie je een gezellige babbel kunt slaan als je wilt. Meer hoeft dat niet meer te zijn om de jeugd niet te mishandelen en de toekomst te geven! Zo zijn ze rustig, blij en alles komt goed.

  3. ZONnigheid
    “kijk als de relatie , het niet zichbare tussen elkaar weer wordt erkent als relevant … dan gaan ook de ouders weer meegroeien na (vrijelijk aangeboden) her-zetting”

  4. Laat haar toch Macranderen
    H.M. en haar ZON bestaan alleen dankzij BON. De site staat vol met referenties aan BON, we worden weggezet als verzuurde ouwe docenten. Maar ze gaat de discussie hier op het forum niet aan.

    Laten we haar toch ajb links laten liggen. Elke letter die we er aan besteden is koren op haar molentje.

  5. Macrander – haar lievelingsvak
    Citaat : “Neem Nederlands, mijn lievelingsvak. In 2 havo/vwo moeten die 13/14-jarigen zich buigen over het onderscheid tussen het voorzetselvoorwerp (jaja!) en een bijwoordelijke bepaling.”

    Opmerkelijk (jaja !), toch haar lievelingsvak (jaja, macraber zelfs) : voorzetselvoorwerp is een germanisme.

    maarten

    • Geen germanisme
      Echt geen germanisme, dat voorzetselvoorwerp Maarten. Ik kreeg het op de lerarenopleiding en besloot dat dat leuk was voor mij, maar niet relevant voor gewone middelbare scholieren. Als we ze het naamwoordelijk gezegde écht goed aangeleerd krijgen ben ik al blij.

      • germanisme
        Hinke, dit is een misverstand : ik bedoel het woord ; het begrip (aangeduid met het woord) is OK, zelfs onmisbaar vanaf een zeker taalbegripnivo.
        Kijk : taalbegripnivo is ook zo’n germanisme.

        Een typisch voorbeeld van een (duits) germanisme is : eisenbahnknotenpunkthinundherschieber ;
        dat is die hardware die bij de NS wel es een dood-enkel keertje bevriest als t 5 millimeter sneeuwt 😉

        maarten

Reacties zijn gesloten.