Door de vraag van een BON collega werd mijn aandacht weer eens gevestigd op het redelijk levendige paboforum waar pabo studenten (en leraren) discussiëren. De discussies daar zijn redelijk representatief voor mijn ervaringen met discussies met studenten en docenten (en anderen) van pabo’s.
Voor mij zijn de volgende zaken opmerkelijk.
De forum indeling weerspiegelt de focus van de deelnemers. Wel onderdelen voor het bediscussiëren van thema’s en projecten, voor het praten over ICT op de basisschool, voor de verplichte reken- en taaltoets, maar nergens een discussie over rekendidaktiek, nergens een discussie over de leesproblemen.
Voor de inhoud van de discussies verwijs ik naar de volgende draad, of bijvoorbeeld naar deze vraag over breuken. .
Veel aandacht voor vorm, geen voor inhoud.
Voorbeeldig is ook de vraag naar een serie rekenlessen die aansluit bij het thema architectuur. Er moet “iets” gerekend worden, welk onderwerp is kennelijk niet van belang. Wat wel noodzakelijk is, is dat het moet passen in het thema architectuur. Kennelijk is architectuur wel een kerndoel, maar rekenen niet.
Zo struinend door een site kom je veel meer leuks tegen:
Wat dacht je van deze vraag:
“Hallo,
Ik wil graag met mijn klas een zonnepaneel gaan maken, alleen weet ik niet hoe ik moet beginnen.
Kan iemand me vertellen wat ik allemaal nodig heb om een zonnepaneel te maken?”
Opmerkelijk PABO forum
Dat is inderdaad opmerkelijk. Je krijgt de indruk dat de publieke stormen over rekenen en spellen die in de media hebben gewoed totaal aan hen voorbij zijn gegaan. Iets daarvan moet toch wel tot ze zijn doorgedrongen? Ik kan me niet voorstellen dat het alleen maar ‘deuren dicht, ramen dicht, CD-tje aan, klei, kleurtjes en schaartjes op tafel’ is op die PABO’s. Misschien wordt er onder de koffie wel over gepraat?
Pragmatisme
Een mogelijke verklaring: men is heel erg pragmatisch. Als iets niet direct nuttig is voor de lessen van morgen dan besteedt men er geen tijd aan.
Verder is mijn ervaring dat er geen waarom vragen worden gesteld. Wel hoe-vragen. Hoe moet ik dit doen, heb je een spelletje waarmee ik dat leuk kan maken? Een bepaalde keuze verantwoorden aan de hand van theorie is al een enorme stap, vraagtekens zetten bij die theorie zelf is een brug te ver.
Zo wordt er wel degelijk geoordeeld over een goede of minder goede methode/didactiek, maar dan voornamelijk vanuit de voorgeschreven kaders. Als ik het zo aanpak, ben ik dan voldoende adaptief (want adaptief is “goed”). Vragen naar het waarom achter die thema’s, naar de reden van al die projecten, ik ben er zelden doorgekomen. “Maar dat moet toch zo?”, was telkens de verbouwereerde reactie.
Tenslotte denk ik dat het een verdediging is tegenover de boze buitenwereld die kritisch is op het onderwijs, dat merk je hier op het forum soms ook wel.
mengen in pabo-discussie
Zijn er geen BON’ers met verstand van basisonderwijs die zich kunnen mengen in de discussies op die PABO-site? Gewoon om de inhoudelijke discussie aan te jagen?
forum
Zo heb ik een keer op een forum mijn beklag gedaan, waarom er studenten zijn, die hun boeken verkopen, alvorens zij de Pabo afgerond hebben.
Binnen “no-time” had ik 10 reacties van studenten die geïrriteerd reageerden en aangavan dat ze die boeken toch niet lezen.
Geeft enigszins de mentaliteit aan.