Digitaal schoolbord in opmars
In een vorige bijdrage konden wij lezen dat leraren beter les gaan geven door het gebruik van digitale lesborden.
Zie ook: www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3919
Blijkbaar zijn digitale borden “super” borden. Inmiddels blijkt uit de volgende bijdrage uit De Telegraaf van 17 maart, dat digitale borden leerkrachten ook “opnieuw laat nadenken over de inhoud van hun lessen”. Volgens mij wordt de kwaliteit van het onderwijs ten eerste bepaald door de leerkracht, de middelen zijn een ondersteuning en zo moet het ook gezien worden en niet anders.
CITAAT:
Belangrijke oorzaak van de stijging is dat lessen beter aansluiten op de belevingswereld van leerlingen. Bovendien gaan leraren opnieuw nadenken over de lesinhoud
EINDE CITAAT
Misschien dat de borden er in slagen waar de Commissie Dijsselbloem niet in is geslaagd, de kwaliteit van het onderwijs verhogen.
De Commissie Dijsselbloem heeft het alleen maar geconstateerd en vervolgens gerapporteerd, tot op heden is er met het rapport volgens mij nog niets gedaan.
Brengt digitaal schoolbord orde in de chaos?
Het digitale schoolbord wordt in de klas van mijn zoon tijdens de les natuurkunde gebruikt door de leerlingen om filmpjes van you tube te bekijken en voor voetbalspelletjes. Een ander deel van de leerlingen houdt zich ledig met toepassingsmogelijkheden van stopcontacten en de leraar legt iets uit. Deze wanorde doet zich voor in een Havo-5 klas. Alle ouders van de Havo-5 klassen zijn de afgelopen maanden op de hoogte gesteld van de slechte resultaten van de schoolexamens. Er is een dringend beroep gedaan op de ouders om hun kinderen aan het werk te zetten. Wij overwegen de aanschaf van een digitaal schoolbord voor thuisgebruik.
Mijn zoon wil de natuurkunde- en enkele andere keuzewerktijdlessen niet meer volgen. De afdelingsleider stelde mij ervan op de hoogte dat hij zich preventief meldt bij de verzuimadministratie om vervolgens de (dubbele) lestijd zelf hard aan het werk te zijn. Achteraf bezien was het contact van de school met ons als ouders louter bedoeld om de formele verantwoordelijkheid af te dekken want de school heeft niet echt bezwaar. Wat telt is dat er over enkele maanden diploma’s gehaald worden.
Verder schijnt er een Havo-problematiek te bestaan die primair wordt gekenmerkt door een gebrek aan (intrinsieke) motivatie van leerlingen (IVA, Tilburg, dec. 2007). Kent iemand dit onderzoek??
antwoord : digitaal schoolbord
ref : brengt digitaal schoolbord orde in de chaos?
door dorius op ma 17/03/2008 – 13:57
antwoord : nee ;
wat wel ? klassikaal, aandacht, krijtje ;
zo simpel is dat, voor wie wil ;
maarten
Digitaal krijtje
Inderdaad brengt het digitale schoolbord *op zichzelf* geen orde in de chaos. Wij zijn recent gestart met zo’n bord voor de technische vakken, zoals elektro en motortechniek. De eerste ervaringen leren dat het de voordelen van een presentatie via de beamer combineert met de voordelen van het krijtord. Het is immers mogelijk om op een – relatief statische – presentatie ter plaatse te tekenen, te verduidelijken, toe te lichten etc. Dat kan uiteraard ook op een krijtbord maar dan moeten de leerlingen zich op twee punten richten, nu is er één aandachtspunt.
Daarmee is een digitaal bord niet het nec plus ultra, maar zeker een welkome aanvulling op het arsenaal aan lesmaterialen.
digitaal krijt en analoge kalk
uiteraard heeft electronische illustratie een plaats in het onderwijs ; het is praktisch en handig om ingewikkelde informatie te laten zien en daarover uit te weiden ; en je kunt het uitdelen als prints of inter/intranet transfers ; alles heel praktisch, snel, efficient (als het abosorptie vermogen maar gegarandeerd is) ;
off topic : ze zijn ook heel populair bij manasjers, het soort dat de laatste twintig jaar het onderwijs verregaand heeft verziekt ;
helaas, er is ook een tegenkant ;
ik kan die electronische illustraties bij een betoog (of een les) maar moeilijk assimileren ; ze zijn vluchtig, ze “blijven” niet ; de verwerking (assimilatie) van de informatie blijft onvolledig, voor je het weet staat er nieuwe informatie voor je neus, en zo voort
😉 ; televisie heeft hetzelfde bezwaar ; ben ik de enige ?
een les met krijt blijft staan op het bord, naarmate de les vordert, je ziet de geschiedenis terwijl de argumentatie door gaat ;
conclusie : electronische borden zijn praktisch, vooral voor ingewikkelde schema’s en redeneringen, maar de informatie is vluchtig, beklijft slecht ;
het gaat wel wat beter als de electronische info ondersteund wordt door hand-outs (en daar kan dan meteen de les samenvatting bij, wat weer eigen voordelen en nadelen heeft) ; maarf : de zelf-werkzaamheid, aanzet tot fantasie, absorptie wordt met vluchtige beelden niet bevorderd ;
het krijtje, een ouderwetse les, blijven hun effect houden ; imo ;
maarten
Kent iemand dit onderzoek??
Beter inspelen op havo-leerlingen.
door: mr. drs. Juliette Vermaas, drs. Ramona van der Linden, drs. Lonneke Nieuwland, Kristie Gloudemans, 10 januari 2008, 97 pagina’s. *Lees verder…*
Zie ook *alle publicaties* van het IVA.
Onderzoek van hoog niveau
Op pagina 10 lees ik:
Omdat het onderwijsklimaat een belangrijke invloed heeft op de motivatie van havo-leerlingen, wordt op sommige scholen geprobeerd de havo 4 en 5 klassen klein te houden. Omdat dit niet altijd te realiseren is, is tijdens de werkconferentie nagedacht over alternatieven voor kleinere klassen. Door gebruik te maken van activerende didactiek, bijvoorbeeld projecten, of andere werkvormen kunnen leerlingen in groepjes werken of kunnen meerdere docenten worden ingezet, zodat leerlingen meer individuele aandacht kunnen krijgen.
En van de titelpagina haal ik
Dit onderzoek is gefinancierd uit het budget dat het Ministerie van OCW jaarlijks beschikbaar stelt aan de LPC ten behoeve van het Kortlopend Onderwijsonderzoek, dat uitgevoerd wordt op verzoek van het onderwijsveld. Projectnummer 07.3.3.II.
Onderwijsgeld wel besteed! Bravo.
Jolles ingelijfd bij het Nieuwe Leren
Het theoretische kader staat achterin het IVA rapport, bijlage 1.
Op pag. 64 en 65 lees ik dat het hersenonderzoek van Jolles leidt naar de oplossing ‘het Nieuwe Leren’. De onderzoeksters geven een uitvoerig resumé van dit onderzoek van Jolles en dit is meteen de belangrijkste theoretische pijler waarop hun onderzoek rust. Jammer dat in dit geval de werkelijke bevindingen van Jolles in zijn eigen woorden in het rapport van Dijsselbloem staan (pag. 98).
Nergens in het IVA rapport enige verwijzing naar Studiehuizen die de motivatie van leerlingen al vele jaren te gronde richten.
Wél heel veel bewijs (vanaf pag. 66) dat het Nieuwe Leren dé oplossing is voor intrinsiek ongemotiveerde Havo leerlingen. Noemde de commissie Dijsselbloem de bijdrage van de Nieuwe Leren goeroe Simons niet opmerkelijk omdat hij zijn overtuigingen nauwelijks wetenschappelijk kon onderbouwen? Nu, IVA kan dat prima, op verzoek van de VO-raad.
Op pag. 41 staat hoe leerlingen hun ideale leraar zien. Meer support kan BON zich nauwelijks wensen. “(…)Een gemotiveerde leraar praat veel en geeft goede aantekeningen. Bij zo’n leraar maken de leerlingen het huiswerk ook eerder, ze bereiden zich beter voor(…)”. Om dit soort opvattingen had de VO-raad kennelijk niet gevraagd want er wordt nergens bij de oplossingen meer aan gerefereerd.
Op de school van mijn kinderen is het IVA rapport omarmd. Het wordt de onderlegger van het nieuwe schoolplan. Discussie nergens voor nodig. Waar zijn die scholen met dat schoolbord en dat krijtje? M’n dochter zit pas in de tweede.
Op weg naar ondernemend docentschap
Dit rapport kan er dan ook wel bij: “Op weg naar ondernemend docentschap”. Om het digitale bord goed te kunnen gebruiken 🙂
De invoering van competentiegericht leren en opleiden in het beroepsonderwijs vereist ondernemende docenten. In deze uitgave wordt ingegaan op wat ondernemend docentschap is en hoe dit verder tot ontwikkeling kan worden gebracht. Voor deze beschrijvingen hebben ervaringen in de pilot ‘Samen op Scholen’ centraal gestaan.
Een ondernemende docent ontwikkelt samen met zijn collega’s het competentiegerichte opleiden. Ondernemend docentschap komt tot ontwikkeling door (aanstaande) docenten in teamverband competentiegericht leren te laten ontwikkelen en vormgeven.
Zo worden het professionaliseren van docenten en opleiden van studenten verbonden met de ontwikkeling van competentie gericht onderwijs. Een visie van de organisatie op competentie gericht leren, goed leiderschap en integraal personeels beleid zijn belangrijke voorwaarden. Zo kan het individuele leren van docenten verbonden worden met het leren van de organisatie en dus met school ontwikkeling.
Om ondernemend docentschap te ontwikkelen werken scholen en lerarenopleidingen samen aan de professionalisering van docenten, de opleiding van studenten en de ontwikkeling van de school.
*Lees verder…*
Gebakken lucht
Hier staat toch werkelijk helemaal niets? Nauwelijks iets om het wel of niet mee eens te zijn; dit is toch gewoon een alinea gebakken lucht?
En ruim onderbouwd!
Niet alleen is het gebakken lucht, de onderbouwing rammelt ook. Het rapport is namelijk (naast literatuur) gebaseerd op ervaringen bij wel drie (!) scholen. Onderstaand een deel van deze verantwoording.
Het rapport is op dit moment online even niet beschikbaar, want de hele internetsite van Cinop is opeens uit de lucht …..
KANDINSKY COLLEGE IN NIJMEGEN
Het Kandinsky College is een brede scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs, die deel
uitmaakt van de Scholengroep Rijk van Nijmegen. Het college telt drie locaties.
Malderburchtstraat is speciaal gericht op vmbo-techniek, havo, atheneum en gymnasium.
Hatertseweg is een vmbo in de twee sectoren economie en in zorg en welzijn, van de basis- en
kaderberoepsgerichte leerwegen en lwoo. Molenhoek biedt dezelfde vmbo-leerwegen als
Hatertseweg in de sector sport, dienstverlening en veiligheid.
Van het Kandinsky College zijn de locaties Hatertseweg en Molenhoek betrokken bij het
onderzoek. Molenhoek is als vierde team toegevoegd, met de verwachting dat die locatie extra
informatie zou kunnen opleveren. Molenhoek bouwt namelijk voort op de ervaring met
competentiegericht onderwijs van de Hatertseweg.
COLLEGA’S IN OPLEIDING
In augustus 2004 begint Hatertseweg aan vijf collega’s in opleiding. Twee van hen haken af en
tussentijds haken een deeltijder en een zij-instromer aan. Er komen later zij-instromers bij. Zijinstromers
doen een assessment na hun hbo-opleiding. Bij voldoende startcompetenties
kunnen zij meteen lesgeven, anders volgen ze een leerroute van een jaar of twee.
In de eerste vier perioden van het eerste jaar maken de collega’s in opleiding op Hatertseweg
kennis met alle vier de leerwerkhuizen. In de vijfde en laatste periode kiezen ze zelf een
leerwerkhuis. Molenhoek heeft voorlopig nog geen collega’s in opleiding.
VADER RIJN COLLEGE IN UTRECHT
Het Vader Rijn College is een openbaar vmbo in Utrecht. De school biedt drie sectoren: zorg &
welzijn, techniek en economie. Ze kent basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte,
theoretische leerwegen en lwoo.
COLLEGA’S IN OPLEIDING
Op het Vader Rijn College zijn elf collega’s in opleiding en elf stagelopers. Van de elf cio’s zijn er
negen zij-instromers en twee voltijders. Voor dit opleidingstraject is een halftijds schoolopleider
aangesteld.
HOLLAND COLLEGE IN NAALDWIJK
Holland College Naaldwijk maakt sinds 2002 deel uit van Holland Accent Onderwijsgroep, een
fusie van Stichting Holland Maas Onderwijsgroep en Stichting CVO Schiedam, Vlaardingen,
Maassluis en omstreken. Holland Accent Onderwijsgroep kent twee onderwijsniveaus: Holland
College, een aoc met (v)mbo en Accent College, een scholengemeenschap voor vo.
Het Holland College in Naaldwijk kent een leerwerktraject, basis- en kaderberoepsgerichte en
gemengde leerweg.
COLLEGA’S IN OPLEIDING
Er zijn veertien collega’s in opleiding: nieuwkomers en zittende docenten die opnieuw in
opleiding gaan. Een paar collega’s ronden inmiddels af en een paar collega’s schrijven een
portfolio om te starten.