De kranten over Dijsselbloem en gratis schoolboeken

[img_assist|nid=3949|desc=|link=node|align=left|width=100|height=75]Zowel De Volkskrant als NRC Handelsblad legt een verband tussen de commissie Dijsselbloem en de ‘gratis’ schoolboeken. Teneur in beide stukken is dat de overheid zijn eigen lessen niet leert.

8 Reacties

  1. Het is verbijsterend…
    Citaat: Het is dan ook verbijsterend hoe snel de Kamer de aanbevelingen van Dijsselbloem is vergeten. Zo wordt het onderwijsveld tegen zijn wil opgezadeld met een zeer ingewikkelde aanbestedingsregeling voor schoolboeken, die aanleiding kan geven tot grote problemen op de scholen, juridische procedures en hogere, in plaats van lagere kosten voor schoolboeken.

    De docenten doen nog steeds niet mee, ook niet na het rapport Dijsselbloem.

    • Werkboeken
      Als docenten moeten we kijken naar de onzinnige werkboeken. Vroeger stonden achter ieder hoofdstuk vragen die dan werden beantwoord in een schrift. Nu staan dezelfde vragen in een werkboek met de lijntjes voor de antwoorden eronder. Meer niet. Maar dat kost wel tientallen euro’s extra, per vak. In alle vormen van onderwijs, al in het basisonderwijs. Al op 26 januari schreef Aleid Truijens daarover een fraaie column in de Volkskrant.
      Bovendien zijn de gewone boeken voor veel vakken verworden tot plaatjesboeken met bijschriften. Sla maar eens een geschiedenisboek open. Op twee pagina’s één stukje tekst ter grootte van een postzegel en verder plaatjes die nauwelijks relevant zijn.

      Waarom laten wij, docenten, ons dit soort dure onzin aanleunen?

      Paul Jansen

  2. Marc Chavannes
    Citaat:’Het rapport Dijsselbloem nestelt zich nu behaaglijk achter in de lades van degenen die een paar weken geleden deemoedig riepen dat de politiek het onderwijs niet meer micro moet bestieren.
    En toch ging de coalitiedeze week in de Tweede Kamer accoord met het rampenplan dat ‘gratis schoolboeken’ heet. Tot op de euro rekende Van Bijsterveldt de koopkrachteffecten voor. En een nieuwe ’taskforce’ moet het juridisch vallend puin helpen ruimen.’

    1. De staatssecretaris heeft nog nooit gehoord dat een complexe regeling een slechte regeling is.
    2. Ze heeft zich het Dijsselbloem-rapport niet ter harte genomen.
    3. Ze heeft de negatieve aanbevelingen van VO-raad genegeerd.
    4. Ze heeft de signalen uit het onderwijsveld naast zich neergelegd.

    De Kamer is accoord gegaan, heeft boter op het hoofd en we zijn weer terug bij AF.
    Wie heeft er nog geloof in Plasterk?

    • schoolboeken gratis – bijsterveldt gratuit
      ik heb uit de drie sessies (tweede kamer, deze week) over schoolboeken geconcludeerd :

      [1] bijsterveldt niet bijster intelligent ; en dat is lief uitgedrukt ;
      [2] eindelijk weer eens met een orakel geconfronteerd, dat was sinds mijn school-tijd (het orakel van delphi) niet gebeurd ;
      [3] twee van de drie sessies flauwekul, dus onnodig, overbodig – pvda was al om vóór de tweede termijn op woensdag, coalitie meerderheid, nix te makken ; verspilde inspanning voor de camera ;
      kosten x euro optellen bij 200 + 45 + 50 millioen euro ;
      [4] pechtold -bijtend scherp-, van dijk en bibi vochten als leeuwen, effect nihil ; dichtgetimmerde theater-democratie ; en dijsselbloem nergens, waarvan akte ;

      maarten

      • Wanneer scheepsrecht van toepassing?
        [1] hebben wij al een keer vast kunnen stellen door het waarnemen van de manier waarop zij optrad bij het 1040 contacturenprobleem. Net of ze niet begreep waar het om ging.
        Seger Weehuizen

    • Euro’s
      Verbazingwekkend hoe zo maar even tientallen miljoenen kunnen worden gevonden om dit onzalige idee uit te voeren. Dat moeten we niet vergeten bij CAO onderhandelingen!

  3. Video-interview docent gratis schoolboeken
    Op de homepage van www.beroepseer.nl is vanaf vandaag een video te zien met een reactie van Erik Hoogcarspel, docent Filosofie, over het gratis verstrekken van schoolboeken aan leerlingen.

    Thijs Jansen

    • Gratis??
      Collega Hoogcarspel vergist zich, volgens mij.

      In principe zal elke sectie de gewenste boeken op de lijst kunnen zetten. Maar als de school boven het budget uitkomt moet de school zelf bijbetalen. Ik denk dat daar geen ambtenaren bij betrokken zullen zijn.
      De school heeft het probleem. En als er druk komt om andere methoden te kiezen zal die vanuit de school komen. De staatssecretaris heeft nergens last van.

      Of de boeken duurder zullen worden, zoals hij beweert, betwijfel ik. Maar goedkoper zullen ze door deze maatregel ook niet worden.
      Tenzij er heel andere uitgaven komen, zonder overbodige foto’s en werkboeken. Maar ik zie nog niet zo gauw dat er voldoende collega’s zullen zijn die in hun schaarse vrije tijd zulke boeken in elkaar willen gaan zetten.

      Overigens vind ik het idee dat schoolboeken de ouders niets moeten kosten niet zo gek. Het onderwijs in Nederland is tot een bepaalde leeftijd gratis. Boeken horen bij onderwijs. Dus waarom zou je die boeken dan wel moeten betalen?
      Maar dit kan niet samengaan met winst maximaliserende uitgevers die liefst elke drie jaar met iets nieuws komen.
      De politiek zou de ontwikkeling van eenvoudige maar degelijke boeken moeten stimuleren en faciliteren. Dat zou een enorme besparing kunnen opleveren, en veel tevreden docenten.
      En eindelijk weer eens waardering voor de politiek.

Reacties zijn gesloten.