Steeds meer Amsterdamse kinderen doen NIET mee aan de Cito

…..
En de fraude en corruptie ging onverdroten verder. Het is voor Amsterdamse kinderen namelijk helemaal niet belangrijk om goed onderwijs te krijgen. Als de wereld maar denkt dat ze goed onderwijs krijgen. Dan kan het Amsterdamse onderwijs establishment niets worden verweten en blijven ze clienten genereren voor de Amsterdamse vriendjes van het Amsterdamse onderwijs establishment: de Amsterdamse welzijnssector.

Inmiddels draait de halve Amsterdamse economie en Amsterdamse politiek op het in stand houden van een maatschappelijke onderklasse.

Misschien dat de beleidsmensen daar een boottochtje kunnen maken met de politie. Ik begreep dat de doelgroep jongeren niet kwamen opdagen.

Uit Elsevier:

==========
Steeds minder leerlingen Amsterdam doen cito

vrijdag 15 februari 2008 15:02

Amsterdamse leerlingen worden veel vaker uitgesloten van deelname aan de citotoets dan scholieren in de rest van het land. Taalproblemen spelen hierbij een belangrijke rol.

Meer Amsterdamse kinderen worden uitgesloten voor cito-toets
Amsterdamse kinderen worden vaker uitgesloten voor de citotoets

Vandaag verschijnt het rapport Achterblijven in Amsterdam? waarin onderzoekers van het SCO Kohnstamm Instituut zich buigen over de vraag hoe het komt dat er in Amsterdam zoveel leerlingen niet meetellen bij de citotoets, de eindtoets van het basisonderwijs.

Dat uitsluiten lijkt een typisch Amsterdamse gewoonte te worden. Naar schatting telt 20 procent van de leerlingen niet mee, omdat die leerlingen zulke achterstanden zouden hebben dat zij de gemiddelde score van die school omlaag zouden halen. Dat wordt nogal stigmatiserend gevonden.

Schoolscore
Die leerlingen hebben meestal een verwijzing naar het leerwegondersteunend onderwijs (LWOO), de ‘laagste’ leerweg van het vmbo, of ze gaan naar het praktijkonderwijs. In die gevallen hoeven ze niet mee te doen aan de citotoets, omdat hun vervolgtraject al vaststaat en een citotoets daaraan niets zal veranderen.

Zij tellen zeker niet meer mee bij de schoolscore. Zo staat dat in de Kernprocedure, het traject dat leerlingen van groep acht volgen om op de juiste school te komen.

Grote achterstanden
In Amsterdam vallen wel heel veel kinderen buiten de boot. Hoe kan dat? De onderzoekers ontdekten dat een Amsterdamse leerling vergeleken met een leerling buiten die stad, een ruim drie keer zo grote kans op een LWOO-advies maakt omdat Amsterdamse leerkrachten veel negatiever oordelen over de prestaties van hun leerlingen dan leerkrachten die niet in Amsterdam werken.

En dat terwijl dit onderzoek aantoont dat Amsterdamse leerlingen helemaal niet per se slechter scoren dan leerlingen van buiten die stad, met hetzelfde schooladvies.

Waarom krijgen zoveel leerlingen dan dat LWOO-advies? Daar zijn uiteenlopende redenen voor: te grote achterstanden, teveel interne problemen, moeilijke thuissituaties.

Moedertaal
Maar er is meer aan de hand. De gebruikte tests zijn erg op taal gericht: dat is nadelig voor kinderen met een andere moedertaal. Daar moet dus iets veranderen.

Verder lijkt het erop dat leerkrachten met dezelfde etnische achtergrond als de leerlingen, de ouderlijke betrokkenheid vergroten en zo de prestaties van hun kinderen. En veel leerlingen zouden gebaat zijn bij een uitbreiding van de leertijd en met een vroegtijdige aanpak van opvoedings- en gedragsproblemen.

Door Liesbeth Wytzes

1 Reactie

  1. Zelfs de Onderwijs Inspectie doet niets
    mijn school doet naast het intimideren van leerkrachten ook mee aan de Cito fraude, zelfs ouders klagen hierover.

    Toen ik de Onderwijs Inspectie had aangegeven dat er werd geintimideerd, adviseerde de Onderwijs Inspectie mij maar een goede advocaat te nemen.

    Toen ik ze vertelde dat niet alle leerlingen de Cito toets maakten beweerden de plotseling dat ze het wel in de gaten hielden, ja, ja, zeker net zoals dat schoolverzuim van ROC leerlingen in Amsterdam, het moet eerst in de krant komen voor er iets gedaan wordt……………

Reacties zijn gesloten.