Ik las net op de BON site dat wij met meer respect moeten praten over diverse zaken en dit geen extreme namen moeten geven.
Graag uw aandacht voor het volgende:
Ik heb 20 jaar lang in het bedrijfsleven gewerkt als verkoop-adviseur, dat was soms kei-hard, je werd afgerekend op je resultaten en soms was het ook een beetje paniekvoetbal want iedere branche heeft wel eens een dipje.
Verkopers werden dan weggezonden, nieuwe aangenomen, zonder soms structureel naar de markt of de doelgroep te kijken, de klant bepaalt altijd nog of er iets gekocht wordt en niet het bedrijf……………
Ik heb nu mijn onderwijsbevoegdheid gebruikt om voor de klas te gaan staan en heb daar zaken meegemaakt die ik nog nooit had meegemaakt, ik zal u een klein beeld schetsen hoe er soms met leraren wordt omgegaan.
Mijn directie heeft van alles geprobeerd om mij zwart te maken:
* kinderen zouden bang voor mij zijn
* kinderen zouden geen goed onderwijs krijgen van mij
* ouders waren ook bang voor mij, ik zou hun kind laten doubleren als
zij lastige vragen aan mij stelden
* uit een groep regende het klachten van ouders
* in de volgende groep hadden kinderen veel problemen
* de leerkracht van de volgende had de grootste problemen met de
leerachterstanden
* collega’s namen mij niet meer serieus
* ouders zijn zelfs wijsgemaakt dat hun kinderen slecht rekenden in
mijn groep
* informatie werd mij onthouden, zodat ik fouten kon maken
* ik ben meer dan een jaar lang in de gaten gehouden, toen ik mijn
dossier las schrok ik enorm, het leek de DDR wel (of mag ik dit hier
niet zeggen)
Van dag tot dag ben ik gevolgd en is alles op papier gezet zo van:
14 februari “Joao is pas om 08.15 uur op school”
16 februari “ik bel de directeur thuis op om te vragen wat met Joao te
doen”
18 februari “Joao heeft zijn informatie te laat ingeleverd” etc. etc.
Ik vind dit wel erg totalitair en heb er geen ander woord voor zie ook de
trailer in de volgende link: www.daslebenderanderen.nl/
Ten slotte is mijn dossier vervalst, heb ik mijn advocaat moeten
inschakelen en ondanks dat ik kon bewijzen dat ik wel goed mijn werk had
gedaan, zit ik per 1 april in de WW.
Ik heb een totaal aan respect gemist in het onderwijs, ik mag zelfs op alle 50 scholen van het schoolbestuur NOOIT meer werken, daarnaast worden nog twee van mijn collega’s zwaar geintimideerd en was ik door een van hen al gewaarschuwd voor de keiharde en respectloze opstelling van het schoolbestuur.
Om de een of andere reden pas ik niet in hun straatje, ik diverse malen schriftelijk gevraagd om de redenen aan te geven, maar dit hebben zij iedere keer geweigerd.
Zie ook het artikel uit De Stentor:
www.destentor.nl/regio/apeldoorn/article2576012.ece
Ik heb veel reacties gehad van collega’s uit het hele land die precies hetzelfde mee maken of uit het onderwijs zijn of in de WW zitten.
Ik ben bij 1Vandaag geweest in het Tros gebouw te Hilversum en heb daar gesproken met Pauline Veen (eind redactie), helaas kon het item geen doorgang vinden omdat alle leraren bang waren om te praten of ze hadden reeds een spreekverbod.
De heer Giebels van het Commanderij College uit Gemert die eind vorig jaar regelmatig in de media was te vinden, heeft al een spreekverbod sinds oktober 2007 !!
Zie ook het artikel uit het Eindhovens Dagblad:
www.ed.nl/helmondregio/article2081714.ece
Ik mis in deze respect, respect voor de leraar die voor de klas staat en leerlingen zo goed mogelijk probeert voor te bereiden op de toekomst.
Iemand met de zelfde ervaring belde mij op en vertelde:
“Wij leren leerlingen respect voor elkaar te hebben en hebben zelfs een pest protocol op school maar voor mij is er helemaal niets om mij tegen mijn manager te beschermen !!”
Het vervelende is dat het gemis aan respect komt van de leidinggevende en dat is een kwalijke zaak.
Ik weet dat je woordkeus netjes moet zijn, maar ik weet niet hoe ik dit soort praktijken moet noemen ?
Weet u het wel ?
Ik hoor het graag van u……….
Eens met Joao
Ik ben het helemaal met Joao eens, alleen zou ik het woord ‘respect’ met zijn negatieve individualistische associaties, willen vervangen door ‘fatsoen’. Ooit was het onderwijs een bolwerk van fatsoen, tegenwoordig worden de meest vuile, achterbakse trucs gehanteerd. Degenen die het best in staat zijn hun trucs te maskeren komen het verst; degenen die af en toe de hand in eigen boezem steken eindigen onderaan.
Dat is een van de gevolgen van de verzelfstandiging van scholen, want voor verzelfstandiging is nou eenmaal integriteit een vereiste. Het meest schokkend is nog, dat iedereen met een beetje gezond verstand dit al 25 jaar geleden kon zien aankomen, maar dat alles gewoon is ingevoerd.