Ruim een op de vijf gediplomeerden aan de lerarenopleiding voor het voortgezet onderwijs (VO) uit 2006 had direct na afstuderen een baan buiten het onderwijs.
Een jaar eerder was dat nog zestien procent. Van de afgestudeerden aan de lerarenopleiding voor het basisonderwijs (BaO) van 2006 vond zeventien procent direct na afstuderen een functie buiten het onderwijs, tegenover elf procent een jaar eerder.
Dat blijkt dinsdag uit de Loopbaanmonitor 2007, een onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerden van de lerarenopleidingen in 2005 en 2006.
De belangrijkste reden om buiten het onderwijs te werken, is voor afgestudeerden van de lerarenopleiding BaO dat het moeilijk is een baan in het onderwijs te vinden. Voor afgestudeerden van de lerarenopleiding VO is de aantrekkingskracht van een baan buiten het onderwijs de belangrijkste reden.
Zes op de tien afgestudeerden uit 2006 met een baan buiten het onderwijs werken een halfjaar na afronding van hun studie nog steeds buiten het onderwijs. Ruim een kwart van hen heeft op dat moment alsnog een baan in het onderwijs gevonden.
Negentien procent van de afgestudeerden van de lerarenopleiding BaO uit 2006 had direct na afstuderen nog geen baan, bij de lerarenopleiding VO is dat tien procent. Van deze groep is respectievelijk vier en twee procent werkloos. Andere redenen voor het niet hebben van een baan zijn doorstuderen, zorg voor kinderen, een lange reis of vrijwilligerswerk.
In het basisonderwijs ambieert meer dan de helft van de afgestudeerden een loopbaan in het onderwijs, in ieder geval voor de komende tien jaar. Onder afgestudeerden van de lerarenopleiding VO heeft bijna veertig procent deze ambitie.
De Loopbaanmonitor ondervroeg ook beginnende onderwijzers. Een op de vier beginnende leraren in het voortgezet onderwijs geeft de begeleiding tijdens hun opleiding een onvoldoende.
De onderwijzers willen onder andere betere begeleiding bij het omgaan met moeilijke leerlingen. In het basisonderwijs wil een op de vijf startende leraren betere begeleiding. Het gaat dan onder meer om de kwaliteit van feedback na lesbezoeken en bijeenkomsten met andere startende leraren.
Zie voor de link:
www.depers.nl/binnenland/169063/Baan-in-onderwijs-minder-populair.html
Het onderzoek onder 8500 studenten is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Onderwijs.