Steeds meer ouders sturen hun kinderen naar Belgische school

Van teletext (tt104):

104 Teletekst di 15 jan
***************************************
School België populair in Nederland

***************************************
` Steeds meer Nederlandse kinderen gaan
in België naar school.Dit schooljaar
gaat het om negentienduizend kinderen,
een verdubbeling ten opzichte van tien
jaar geleden.Dat blijkt uit cijfers van
het Belgische ministerie van Onderwijs.

Nederlandse ouders kiezen een Belgische
school omdat daar meer structuur,orde
en discipline zou heersen.Ook zouden
de kinderen in België beter leren om
respect te hebben voor docenten en hun
medeleerlingen.

Ook vinden de ouders dat het onderwijs
in België beter is,vooral rekenen en
taal.Verder zijn de klassen kleiner en
krijgen kinderen in groep 5 al Frans.

13 Reacties

  1. net als vroeger bij ons
    Ook bij ons kregen de kinderen in de laatste leerjaren van de lagerse school Franse les. Maar die was alleen bestemd voor leerlingen die toelatingsexamen voor het Gymnasium of de HBS wilden doen. Het schijnt dat nu alle leerlingen in het basisonderwijs Engels krijgen. Maar het niveau is zo laag dat de docenten Engels op de middelbare school geen rekening houden met eventueel daar opgedane voorkennis. Dat lag vroeger voor Frans toch wel anders. Wat ben ik blij voor de Vlamingen dat Nederland en België niet één land zijn gebleven.
    Seger Weehuizen

    • Negatief niveau Engels op basisschool
      Wat ik er van gezien heb is het niveau van Engelse les op de basisschool niet simpelweg laag, maar negatief. Hoe meer Engels de kinderen daar “leren” hoe slechter ze die taal gaan beheersen. Er worden simpelweg te veel spelfouten, uitspraakfouten en alle andere soorten fouten door de juffen gemaakt. Als de kinderen daar wat van zouden overnemen is eht tegenonderwijs geworden. Is daar geen goed woord voor: iets leren wat fout is? Anti-wijs? Niemand-wijs?

      En het kán ook niet anders. De juffen die Engels geven hebben zelf nauwelijks Engelse les gehad. Een paar uur op het VMBO en heel misschien hebben ze op de pabo (in een groepje!) een kwartetspel voor de Engelse les gemaakt (met taalfouten) en zijn daarmee compedingest geworden.

      Ik heb zelf vanaf VWO goed Engelse les gehad, Altijd hoge cijfers, honderden boeken en artikelen gelezen en een jaar in Amerika lesgegeven, maar vind dat ik, zonder extra voorbereiding, onvoldoende achtergrond heb om kinderen Engels te leren.

  2. impressie over dit onderwerp op Radio1
    Zojuist een korte impressie op radio1: een vader uit Rosendaal brengt zijn zoon naar een Belgische school.
    Op de vraag naar het waarom zegt hij: “in Nederland ging het helemaal niet goed met mn zoon op school, ze konden niets meer met hem. Niet dat ze hem echt hadden opgegeven, maar …..”
    En de jongen zelf is nu heel tevreden in zijn Belgische klas. Er heerst stilte in de klas. Kinderen zitten gewoon in rijen ipv in groepjes, er heerste discipline, niveau van de leertof is hoger en nee, voor zover iedereen weet gaan er geen kinderen vanuit Belgie naar Nederlandse scholen.

    Belgie (Vlaanderen) en Nederland lijken toch heel erg op elkaar. Zeker Brabant en Vlaanderen. Vergelijkbare cultuur, vergelijkbare historie, vergelijkbare bevolkingssamenstelling (ook daar allochtonen natuurlijk). Welke argumenten zou je nou kunnen verzinnen om geen lering te trekken uit die situatie. ALs onderwijskunde onderzoeksonderwerp ligt het open voor iedere onderzoeker die daar iets wetenschappelijks over zou willen zeggen. ALs ik de voor de hand liggende conclusies trek, dan kan ik me met de beste wil van de wereld niet bedenken hoe je tot andere opvattingen kunt komen. Of zou het dan toch zijn dat ze daar in Belgie inferieure kennis krijgen: ze leren namelijk helemaal niet leren. JANK!

    • Belgie
      en inferieure kennis? Vergeet het maar. Wie zijn al jarenlang de laureaten van het Groot Dictee der Nederlandse Taal, de Belgen.

      • Kom nou vercors: boekenwijsheid!
        Een groot dictee winnen. Kom nou. Dat is boekenwijsheid hoor! De vraag is of ze ook leren om een reflectieverslag en een pop te schrijven. Zet iz divvurrent ckoeck. Zijn ze wel in staat om niet linieair en multimediaal synchroon en asynchroon te communiceren? Nou dan!

      • μηδεν αγαν
        Ik vind het belang dat aan spelling gehecht wordt soms overtrokken. Voor t’s en d’s heb je regels en uitzonderingen en het kofschip. Ook voor het dubbel of enkel noteren van klinker- en medeklinker-symbolen bestaan heldere regels. Het niet kunnen toepassen van die regels straalt domheid uit. Of een Hollands landschap wijds of weids is is een stuk moeilijker in te zien maar als je weet hoe je weide schrijft kun je een verantwoorde keuze maken. Beide soorten landschap kunnen mooi zijn. Maar bij bastaardwoorden heb ik zo mijn twijfels. Waarom schrijf je allochtoon alsof er in het Grieks allo-χτoon zou moeten staan in plaats van allo-χθoon? Waarom is de translitteratie van een kappa soms c? Bij bastaardwoorden ontbreken regels of ze zijn zo gek dat je niet van iemand kan verwachten dat hij ze toe wil passen. Daarom is voorzichtigheid geboden als je goed kunnen of willen spellen als aanwijzing van geletterdheid of algemene ontwikkeling wil zien.
        Seger Weehuizen

        • spelling
          Natuurlijk moet het belang van spelling niet overtrokken worden; het zegt inderdaad niet altijd iets over geletterdheid en algemene ontwikkeling.Maar het feit dat de Belgen steeds maar weer erin slagen om vooraan te eindigen zegt waarschijnlijk wel iets over de degelijkheid van hun spellingsonderwijs. Degelijkheid die in ons land meestal ver te zoeken is.

          • Misvatting
            Met de overwinning van de Vlaamse secretaresse staat het aantal overwinningen voor Nederland en Vlaanderen weer gelijk: elk land heeft nu negen van de 18 edities op zijn naam gezet, constateerde presentator Philip Freriks tevreden.

            België en Nederland gaan dus gelijk op.
            Bron:
            www.nrc.nl/media/article866074.ece/Vlaamse_secretaresse_wint_Groot_Dictee

            (dat er wellicht andere vergelijkingen te maken zijn laat ik hier even buiten beschouwing – het ging mij er puur om dat aan het aantal winnaars van het GDdNT geen conclusie verbonden kan worden over de taalbeheersing onder Nederlanders en/of Belgen. Misschien won NL vooral in het verleden en België de laatste jaren; misschien scoren de Belgen in de breedte wel beter dan de Nederlanders; dat zou allemaal best kunnen)

    • Journaal: uitzending gemist
      Ik meende een post van Hinke hier te hebben gezien, maar zie ‘m er niet tussen staan.
      Op het journaal is het nog veel duidelijker. Bij uitzending gemist, journaal van 15 januari, 20:00 uur. Na ongeveer 19 minuten.
      Een directe link

      Het bevestigt ALLES wat we hier op het forum schrijven. Kinderen vinden het zelfs leuk, ondank de suggestie dat het in NL veel leuker zou zijn op school.
      Het bevestigt ook de onmacht van het realistisch rekenen. De moeder van een leerling: “Onze zoon had problemen voornamelijk met het rekenen en onze ervaring is dat hij daar in Nederland niet echt verder mee geholpen kon worden.”

      Zijn deze ouders al lid van BON?

      Zeer aanbevolen televisie als je een opkikkertje nodig hebt. Prachtig!

  3. Achterlijk
    Reeds ruim 10 jaar geleden heb ik op de destijds noodlijdende school waar ik werkte het management al gewezen op de mogelijkheid om ter profilering aansluiting te zoeken bij het in de grensstreek nogal gewilde Belgische onderwijs. Zowel het idee als het betreffende land werden echter, fijnzinnig als wij zijn in Nederland, bestempeld als achterlijk.

  4. Veel meer maatregelen
    ‘Is dat niet vervelend, in een rij vanaf het schoolplein naar de klas en al dat strenge gedoe op die Belgische scholen?’, vroeg de reporter plagerig aan de leerlingen.
    ‘Néé hoor, juist niet!’, riepen ze in koor.
    ‘Er zijn hier veel meer maatregelen’, zei een meisje grappig.

Reacties zijn gesloten.