NRC: weinig jongens in VWO

Een lezenswaarig artikel op de opinipagina van de NRC website. Waarom er zo weinig jongs meer op het VWO zitten.

Een mooi citaat (om 2 redenen)
Dit jaar heb ik een gymnasiumbrugklas. Dat is ‘every teachers dream’: 20 leergierige kinderen. Laatst liet ik hen ruimtefiguren bouwen met pijpenragers en rietjes. Twee groepjes met meisjes en twee groepjes jongens gaan daar leuk mee aan de slag. Aan het eind van de les kreeg ik zowaar twee dodecaeders, twee twaalfhoeken! Maar het laatste groepje met jongens had direct bonje over wat ze gingen maken. Ze legden het weer bij met een rondje sterke verhalen vertellen. Maar daarna vlogen ze elkaar weer in de haren over wat te doen. In de laatste 10 minuten maakte één van die jongens nog snel een half prisma, en dat was het dan. Gelukkig voor hen was het werk niet voor een cijfer. Begrijp me goed, deze jongens zitten echt niet voor niets in de gymbrugklas. Ze leren snel, stellen soms verrassend goede vragen in de klassikale les en halen mooie cijfers voor pittige repetities. Maar samenwerken…. dat duurt echt nog wel wat jaartjes

3 Reacties

  1. Inzake jongens/VWO: pretentieuze opmerking
    Ik heb dat artikel ook gelezen, maar ik vind het niet zo onrustbarend. Die jongens moeten zich maar een beetje plooien.
    Die laatste zin van uw citaat vind ik zó onuitstaanbaar pretentieus: ‘…dat duurt echt nog wel wat jaartjes’. Getverdemme! Alsof dat ‘samenwerken’, waar dat dan ook in vredesnaam uit zou mogen bestaan, per se op school ‘geleerd’ zou moeten worden. En o jéééé, die jongetjes kunnen dat helemáál niet…als ze dat nu nog maar op tijd voor hun eindexamen zullen leren….
    Het komt allemaal prima in orde met die gastjes, en voor dit soort dingen hebben ze de school helemaal niet nodig.
    Aan de andere kant heeft een school dat slappe gezwatel over groepjes en samenwerken ook helemaal niet nodig.

    • Maar helaas
      Maar helaas wordt met op de hedendaagse middelbare scholen (en ook in het basisonderwijs) juist wél afgerekend op dit soort zaken. Het is echt treurig. Ik ben ervan overtuigd dat dit de reden is dat het onderwijs op dit moment geweldig discriminerend is voor jongens, allochtonen, kinderen uit zwakke milieus en kinderen met een ontwikkelings- of communicatiehandicap.

      De cijfers spreken toch duidelijke taal? Bij het opklimmen van de niveaus komen er relatief steeds minder jongens. Dat is écht niet omdat ze dom zijn. Dat is omdat er teveel vrouwelijke kwaliteiten worden geëist.

Reacties zijn gesloten.