“Nivelleer onderwijssalarissen”

“Het is hoog tijd voor een nivellering van de onderwijssalarissen door het hele onderwijsgebouw. Waarom zou een hoogleraar niet gewoon even weinig verdienen als een kleuterleidster? We geven immers allemaal onderwijs en de kleuterleidster doet even hard haar best als de hoogleraar, soms zelfs harder. Laat de zittende hoogleraren met hun hardvochtige academische cultuur en hun hoge eisen aan studenten, maar vertrekken! Waar het om gaat is of je de competentie hebt een leuke sfeer te scheppen en het studenten naar de zin te maken. Die competenties hebben kleuterleidsters bij uitstek, dus waarom zouden zij geen hoogleraar kunnen zijn? Tel uit je winst: veel meer promoties, in een gezellige warme sfeer, tegen veel lagere kosten!”

7 Reacties

  1. Alles goed verder BramRoth ?
    Zo krijgen we vast geen leuke en gezellige sfeer hier op het forum.
    Dat bewijst je gelijk natuurlijk: wij hebben die compedingest ook helemaal niet om die zo gewenste leuke en gezellige sfeer te maken.

    Maar zonder gekheid: Ik ken hoogleraren (Wijnen, Stevens) die minder van onderwijs begrijpen dan sommige kleuterleidsters die ik aan het werk heb gezien. Diezelfde hoogleraren slagen er bij hun verhalen overigens ook nooit in om een leuke en gezellige sfeer te maken. Die mislukken op twee fronten.

    • Oll Korrekt
      Alles in orde hoor;-) Ik wilde enkel de draak steken met de gevaarlijke gedachte dat inhoudelijke bekwaamheid ondergeschikt zou zijn aan de ‘competenties’ van goed lesgeven. Dat je bijvoorbeeld aan eindexamenkandidaten HAVO/VWO wel door HBO’ers les kunt laten geven. Niks tegen een gezellige en warme sfeer hoor, maar inhoudelijke kwaliteit gaat voor. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar de meeste hoogleraren die ik ken zijn dat terecht geworden.

      Trouwens wel weer een leuk, voor mij nieuw inzicht dat het denken in competenties inderdaad ook al tot hoogleraren is doorgedrongen, en dat dit afbreuk doet aan de ironische kracht van mijn bijdrage;-)

    • dit zegt René Diekstra erover op: www.huismannen.nl/site/
      Leerkrachten

      ,,En de overheid moet bovendien geld uittrekken voor een betere opleiding van leerkrachten en een beter salaris. Want je kunt leerkrachten niet hoog genoeg waarderen. Wij zien kennelijk nog altijd niet in hoe cruciaal de rol is voor nogal wat kinderen als het om opvoeding gaat. Een aantal leerkrachten kan het welhaast van nature, maar anderen moeten het nodige bijleren en weer anderen kunnen het niet en leren het waarschijnlijk ook nooit.”
      De leerkracht moet goed zijn in les geven, maar ook als opvoedkundige. Hij moet in staat zijn om elke leerling regelmatig positieve en ongedeelde aandacht te geven. Opleidingen moeten dus veel meer doen aan opvoedkundige vaardigheden. Tegen een aankomend leraar wiskunde die geen opvoedkundige kwaliteit heeft of kan ontwikkelen moet je kunnén zeggen: ,,Jij komt niet voor de klas”.
      “Hoeveel talent gaat er niet verloren door gebrek aan kwaliteit van ouders en onderwijsgevenden. Hoeveel talent wordt vermorzeld onder de wanorde, chaos, demoralisatie of negatieve voorbeelden als gevolg van het opgroeien in een ongunstige buurten”, zo verzucht Diekstra in het slot van zijn boek De Grondwet van de Opvoeding. ,,Pas als de drie O’s (ouders, onderwijzers en omgeving) in orde zijn, en goed op elkaar zijn afgestemd kan een kind zich optimaal ontwikkelen en optimaal zijn talenten ontplooien.” De overheid moet het allemaal mogelijk maken, vindt Diekstra. ,,Laat men in Den Haag maar waarmaken dat men het goed voor heeft met de jeugd.”

      • “opvoeding” en leerlingentype
        In dit verhaal wordt al weer geen onderscheid gemaakt tussen VWO- en VMBO-leerlingen. Voor het VWO geldt dat de leraar in de eerste plaats waardering van zijn leerlingen zal krijgen als hij met kennis van zaken spreekt. Hij moet natuurlijk wel zijn lessen goed kunnen structureren zodat zijn leerlingen hem kunnen snappen. De meeste VWO-leerlingen groeien niet op in ongunstge buurten zodat het opleiden van VWO-leraren in de richting van opvoeden weinig rendement oplevert. VWO-leraren moeten hun leerlingen alleen maar opvoeden in die zin dat ze hen een akademische en intellectuele grondhouding overdragen. Het gaat tenslotte om voorbereidend WETENSCHAPPELIJK onderwijs.
        Seger Weehuizen

        • Te generaliserend
          Er zijn gelukkig ook nog in het Nederlandse onderwijs VWO-scholen waar de leerlingen wél uit – wat jij noemt- ongunstige buurten komen. Een goede VWO-docent houdt ook hén bij de school en helpt ze naar het diploma.

          Talenten zijn nog steeds niet één op één gekoppeld aan inkomen van ouders, etnische achtergrond, of huisvestingssituatie.

          • betere opsporing van getalenteerde reserves
            Het adjectief ONGUNSTIG is afkomstig van “o happy day” en/of Diekstra. Ik vind het heel belangrijk dat die paar voor VWO geschikt leerlingen worden opgespoord en zo nodig ondersteuning krijgen. Ik denk dat er vooral onder de allochthonen veel verborgen talent zit want die zijn nog niet uitgemendeld. Een onderwijzer heeft niet de formele kwalificatie om een IQ te meten maar het zou toch goed zijn om hen enige non-verbale IQ-testen te geven waarmee verborgen talent onder de allochthonen kan worden opgespoord. De intelligente allochthone leerlingen zouden dan extra lessen Nederlands moeten krijgen die aangepast zijn aan hun intelligentie. Overigens, te hoog moeten we onze verwachtingen op een entree van een allochthone elite niet stellen. Onder de allochtonen treed veel volendamisering op omdat een huwelijk tussen neef en nicht veel voorkomt.
            Seger Weehuizen

        • I could not agree more. Hoe
          I could not agree more. Hoe hoger het niveau van onderwijs, hoe belangrijker de intellectuele kwalificaties van onderwijsgevenden (relatief) zijn en hoe minder belangrijk de opvoedkundige (relatief). Op het VWO zouden, zeker in de bovenbouw, alle docenten moeten beschikken over een afgeronde academische opleiding. Als je tenminste onze getalenteerde kinderen serieus wilt nemen.

Reacties zijn gesloten.