Uit het dagblad van het Noorden:
Opleiding op maat voor jeugdige techneut
Gepubliceerd op 14 januari 2008, 07:00
stadskanaal – Het Noorderpoortcollege in Stadskanaal onderzoekt de mogelijkheid om met ingang van het schooljaar 2009 2010 een volwaardige ambachtsschool in het leven roepen. Het gaat om vraaggericht onderwijs in samenwerking met het bedrijfsleven.
“Ons ideaalbeeld is dat bedrijven meedenken bij de totstandkoming van de techniekopleiding”, zegt Anne de Vries, teammanager techniek van het Noorderpoort in Stadskanaal. “Een technische opleiding kost, door het gebruik van apparatuur en materialen, veel geld.”
In de praktijk komen het derde en vierde jaar van het vmbo van Noorderpoort overeen met de vroegere LTS. “De aansluiting met het Middelbaar Beroepsonderwijs bestaat ook al. Wat ontbreekt zijn de eerste twee jaren”, aldus De Vries. “Dan worden leerlingen van het VMBO lastig gevallen met algemeen vormende vakken, waar deze groep geen affiniteit mee heeft. Wat wij willen is leerlingen zo snel mogelijk met hun handen laten werken. Dat motiveert.”
Het Noorderpoortcollege in Stadskanaal werkt samen met twaalf bedrijven in de sectoren installatie- en elektrotechniek, de bouw en voertuigentechniek. De Vries: “Daarbij gaat het om stageplekken en snuffeldagen in de eerste jaren van het vmbo. Al op de basisschool laten wij kinderen kennismaken met het voortgezet onderwijs en krijgen zij voorlichting.”
Leerlingen worden attent gemaakt op bedrijfstakken waarin veel vraag is naar personeel. De Vries: “Dat vergroot hun kans op de arbeidsmarkt en er is gigantisch veel vraag naar mensen met technische vaardigheden.” In Stadskanaal wil het Noorderpoortcollege samenwerken met andere scholen voor voortgezet onderwijs in de regio. Volgens De Vries wordt er positief gereageerd op het idee om samen tot een volwaardige ambachtsschool voor Oost-Groningen te komen.
Daar hebben we het weer
Dan worden leerlingen van het VMBO lastig gevallen met algemeen vormende vakken, waar deze groep geen affiniteit mee heeft.
Dit is natuurlijk maar waar voor een deel van de VMBO leerlingen (60% van de schoolpopulatie!).
Verkeerde volgorde
Ik denk zelfs dat ook die algemene vaardigheden vaak wel degelijk aangeleerd kunnen worden. Degelijk basisschool onderwijs zou al enorm helpen: iedereen moet goed kunnen lezen tenslotte.
Verder moet je er voor zorgen dat de kinderen zelfvertrouwen hebben in wat ze doen. Dat ze trots kunnen zijn op wat ze met de handen maken. Dan vinden ze een baan waarin ze gewaardeerd worden en eventueel later opzichter op ploegleider kunnen worden. Als daarvoor opfrissen van basisvaardigheden als spellen wenselijk is, zijn ze gemotiveerd en beginnen ze er aan vanuit de kracht van hun eigen prestaties. Op die manier is er niks mis met een leven lang leren.
Met de handen
Veel kinderen kunnen ook met hun handen niks maken. Waar komt toch de notie vandaan dat als je niet zo slim bent je dan wel `goed met je handen’ moet zijn?
Het gaat om zelfvertrouwen
Goed met je handen is relatief. Je hebt heel erg goed met je handen (chirurgen, kunstschilders, vioolbouwers), redelijk goed met je handen (automonteurs, timmerlieden, loodgieters) en ook niet zo erg handig, maar wel kunnen werken (magazijnbedienden, kwikfit banden reparateurs).
Het gaat er om iets te doen wat je kunt en daarmee een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Ik ben de kwikfitmonteur dankbaar als hij mn olie heeft ververst. Ik denk dat er voor (bijna) iedereen een zinvolle werkplek te vinden is. Als men maar gewoon op tijd komt en doet wat er gedaan moet worden. Het is geen kwestie van niet kunnen.
Als je leerlingen opzadelt met nederlands en rekenen (wat ze op dat moment werkelijk niet kunnen) dan kweek je geen zelfvertrouwen, geen trots in de eigen prestaties. Als je ze olie laat verversen of een magazijjn laat beheren kweek je dat wel.
Het gaat er niet om dat kinderen die minder slim zijn al dan niet handig zijn. Het gaat er om dat kinderen iets zinvols moeten doen. Wellicht naief, maar ik denk dat men later vanuit die basis nog heel goed in staat is om andere dingen te leren. Dingen waar men nu te gefrustreerd over is. Ik ontken ook het nut van die basisvaardigheden niet. Wil alleen de volgorde anders.
Kleine groep
Ik ben het met je eens 1945, maar alleen voor een kleine groep. Zestig procent van de kinderen op hun 12e in het beroepsonderwijs en uit het algemeen vormend onderwijs is te veel.
Maar het gaat ook niet om 60%
Een belangrijk deel van de VMBO populatie zijn de leerlingen die vroeger naar MAVO (Nu VMBO-T) gingen. Ik ken de aantallen niet, maar het lijkt me dat die groep in ieder geval gewoon de algemeen vormende vakken behoort te krijgen. Dat was inde MAVO natuurlijk ook altijd zo.
En ook bij de LTS werden wel degelijk avo-vakken gegeven. Alleen was er een duidelijke richting en praktische component, die na afloop ook een beroepskwalificatie opleverde. Verder aan te vullen via het leerlingstelsel.
Voor een relatief klein deel was er het individueel technisch onderwijs. Kleine groepen, speciaal opgeleide docenten en ook beroepsgericht.
Juist die mallotige vergaarbak die VMBO heet maakt dergelijke verschillen onmogelijk. Of heeft in de praktijk die verschillen onmogelijk gemaakt. Het enige wat ik zeg is dat je bij de leerlingen die te veel ellende met taal en rekenen hebben meegemaakt er in eerste instantie voor meot zorgen dat ze wel iets kunnen, waar ze geld en respect mee kunnen verdienen. En helaas is die onderkant groep groter geworden vanwege maatschappelijke invloeden en de teloorgang van goed basis- en voortgezet onderwijs.
Voor jou niet
Voor jou gaat het niet om 60%. Maar het lijkt dat sommige bestuurders met de gedachte rondlopen om het hele VMBO om te vormen tot ambachtsschool. Tot het VMBO een mislukking is mag natuurlijk niet erkent worden (en dat doe je als het VMBO weer opslitst) en dus zal het hier mogelijk ook op uitdraaien.
LTS en LHNO
misschien dat er vanuit het Noorden nu een signaal komt om inderdaad de LTS en dan ook gelijk de LHNO weer nieuw leven in te blazen.
De LTS voor de technische vakken en de LHNO voor de zorg.
Dit week einde sprak ik nog een docent van weer en of ander College, tegenwoordig heet alles College, hij wist niet wat HNL (Het Nieuwe Leren) was, een geluk voor hem.
Hij klaagde wel dat leerlingen tegenwoordig zelf moeten ontdekken wat ze moeten leren en dat hij werkstukken kreeg waar hij uit op maakte dat de leerlingen totaal niet wisten waar het over ging. Via Google kan je blijkbaar alles kant en klaar vinden.
Maar net zoals met de files in Nederland, was er bij hem al een gewenningsproces, hij had zich er al bij neergelegd dat het zo een maal werkte.
Ik hoop van harte dat BON hier wel wat in kan veranderen…………..
Joao
Slecht plan
Natuurlijk moet er degelijk onderwijs op vaktechnisch gebied zijn, ook in het VMBO. Daarnaast is het zeer noodzakelijk dat leerlingen ook verder gaan met taal, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer. Het is pure discriminatie om dit jongeren die minder graag of minder makkelijk leren te onthouden. In deze samenleving tel je niet mee en kun je je niet bewegen als je geen goede algemene basis hebt.
Overigens moet dit hoge niveau van technische vaardigheden ook aansluiten bij de feitelijke beroepsopleiding, die pas op het MBO plaats vindt. Op dit moment gaan de technische opleidingen er noodgedwongen van uit dat er niet tot nauwelijks vakkennis aanwezig is. Ook leerlingen met een administratieve richting op het VMBO zijn toelaatbaar bij techniek…….
Ook vind ik het erg belangrijk dat er altijd vanaf het VMBO doorstroming mogelijk blijft naar ‘hogere’ opleidingen als VMBO-TL, HAVO enz. Er kunnen een hele hoop redenen zijn dat een leerling te laag is geplaatst (o.a. onderpresteren bij hogere begaafdheid). Dat kan alleen als er ook algemene kennis wordt aangereikt, óók op het VMBO.
Doorstroming
uiteraard moet er doorstroming zijn naar hogere opleidingen.
Maar goed vakmanschap is onortbeerlijk, wat heb ik aan een loodgieter die de hele situatie in Iraq kan analiseren maar niet mijn lekkage kan verhelpen.
Maar helaas kunnen ze naast de situatie in Iraq ook niet vaak een lekkage verhelpen.
Ik maak vaak gebruik van kleine bedrijven (eenmanszaken) in mijn dorp, werken prima, komen soms eens wat te laat, maar ach, er wordt kwaliteit geleverd en DAAR gaat het om…………….
en aan het einde drinken we een pilsje op de goede afloop van de reparatie………………
Joao
Alcohol
en aan het einde drinken we een pilsje op de goede afloop van de reparatie………………
Het is te hopen dat het zijn laatste klant is op die dag. *Helaas…* vrees ik het ergste.
willie en nillie (nolens et volens)
“Het is pure discriminatie om dit (taal, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer) jongeren die minder graag of minder makkelijk leren te onthouden”. Het is duidelijk dat jongeren die minder graag leren helemaal niet het gevoel hebben dat hen iets onthouden wordt maar veeleer dat hen iets door de strot geduwd wordt. Lukt het eigenlijk wel vodoende om hen die dat zo voelen zo een stuk algemene ontwikkeling te geven? Wordt die kennis in hun leven later wel operationeel? Is het niet beter om hen een voucher daarvoor te geven dat ze kunnen gebruiken als zij er (ooit) aan toe zijn? Wij kunnen wel vinden dat iets zou moeten maar als iets nu eenmaal niet kan moeten we daarin berusten. We moeten niet zo irrealsitisch zijn als voorstanders van HNL die ook niet van leerlingen willen uitgaan zoals ze zijn maar zoals ze zouden moeten zijn.
Seger Weehuizen
maar voor hogere niveaus geldt dat niet?
Seger, ik vind dat echt ietwat stuitend. Ook op HAVO en VWO leren de leerlingen ook niet voor alle vakken met evenveel enthousiasme. Het onderwijs biedt aan wat nodig is om te functioneren als burger én voor een beroepsopleiding. De vraag of men daar wel of niet zin in heeft is niet aan de orde. Het is nodig! Met te weinig opleiding kun je de krant en het nieuws niet begrijpen, kun je de kleine lettertjes van je contract niet interpreteren, heb je te weinig zelfvertrouwen om in een gelijkwaardige discussie met iemand te gaan, ben je niet in staat de beste zorgverzekering uit te zoeken en laat je je door valse kortingen verleiden iets te kopen wat helemaal geen korting biedt.
Deze samenleving vraagt helaas enorm veel algemene ontwikkeling. (Bezwaar tegen een belastingaanslag? Schrijft u maar een brief). Dat is aanleerbare kennis en dat zijn aanleerbare vaardigheden. Je mag dit niemand onthouden. Dat iemand niet weet wie Bredero was, zij hem/haar vergeven, maar wonen in de Rembrandtstraat en denken dat hij een oorlogsheld was maakt een erg domme indruk. Niet begrijpen wat ‘van alle markten thuis’ of ‘ik krijg er een punthoofd van’ betekent, sluit je uit van de normaal menselijke communicatie, het volgen van TV-programma’s etc. etc.
Als wij leraren met overtuiging brengen dat algemene vakken superbelangrijk zijn, dan zou dat al heel wat uitmaken. Zo we allemaal weten kun je de noodzaak van alle kennis wegredeneren. Doe dat dan maar voor VWO-ers en niet voor de kwetsbaarsten qua onderwijs.
haalbaarheidsbeschouwingen
De huidige HAVO-leerling begrijpt niet waarom hij iets van Bredero zou moeten weten. Dus krijg je hem ook niet zo ver dat hij zich in Bredero wil gaan verdiepen. Hem en zelfs de oneigenlijke VWO-leerling ter wille is onderwijs in literatuur op HAVO en VWO gemarginaliseerd. Maar een HAVO-leerling krijg je nog wel aangepraat dat hij goed in Engels moet zijn en dat hij meer bij officiële instanties bereikt als hij een correcte brief zonder spelfouten schrijft. Ook begrijpt een HAVO-leerling dat het leren lezen en doorrekenen van een contact belangrijk is om later goede beslissingen te kunnen nemen. Daarom lukt het de meeste docenten nog wel om een HAVO-leerling bij de les te houden. Het leven is nu veel ingewikkelder dan 50 jaar geleden. ..2000 tekens grens….. Maar of je met dit soort argumenten een niet-T vmbo-er zo ver kunt krijgen dat hij zich met “theoretische” vakken wil bezig houden? De weerstand bij hem zal veel groter zijn dan bij een HAVO- of VMBO-T-leerling want voor hem zijn die vakken veel moeilijker. Bovendien confronteert het zich bezig houden met “theoretische” (algemene) vakken de leerlingen van de laagste nivo’s met hun beperkingen, zeker als in hetzelfde gebouw niet alleen een Vmbo-T maar ook nog eens een HAVO en een VWO gevestigd zijn. Als een VMBO-er van de praktische richtingen iets met zijn handen maakt kan hij gemakkelijker trots op zichzelf zijn. Mensen gaan meestal om met mensen van ongeveer gelijke ontwikkeling. Gebruiken VMBO-ers van de praktische richting uitdrukkingen als “ik krijg er een punthoofd van” tegenover elkaar? Het zijn echte vragen omdat ik een Einzelgänger ben en daarom maar weinig met mensen van VMBO-niveau van doen heb.
Ik redeneer dus niet overal het belang van kennis weg. Ik stel vooral vragen over haalbaarheid. Ik wens jou en je medeleraren heel veel succes bij het overtuigen van leerlingen dat algemene vakken superbelangrijk zijn.
Al te gemene vakken
Ik denk dat het “alleen werken met je handen” niet perse hoeft te leiden tot het stilvallen van de algemene ontwikkeling. Het zou arrogant zijn deze alleen te zien als enkel het resultaat van de inbreng van de algemene vakken. Ik stel mij zo’n ambachtsschool voor als een serieus opleidingsinstituut waar ook de nodige theoretisch praktische vorming plaatsvindt. Dus er wordt ook volop geluisterd, gelezen, geschreven, gerekend, geargumenteerd, beredeneerd, geëxperimenteerd, gecommuniceerd, gezocht, enz naar / over / in / met de meeste uiteenlopende zaken en verschijnselen. Ik zou het te verwachten rendement van deze activiteiten best af durven te zetten tegen de huidige resultaten van de algemene vakken in het bestaande type onderwijs dat wij hierbij voor ogen hebben. Op basis van een krachtig basisonderwijs moet een dergelijke ambachtsschool mogelijk zijn waarbij de afgestudeerden zeker niet nog minder begaafd zullen zijn in de zaken die U opsomt. Want ook nu zijn er kandidaten die dergelijke zaken niet altijd even makkelijk klaren of ooit zullen klaren. Daarvoor kunnen ze dan een specifiek bekwaam iemand inschakelen evenals een geletterde dat doet voor zijn afvoer. Ieder zijn vak. En ik vind dat U Bredero toch wel een beetje tekort doet.
Dan kan het prima!
Veel aandacht voor vakvaardigheden én voor algemene vakken; prima. Bovendien kun je zo hopelijk een flink vol lesrooster aanbieden, waardoor de kans tot ‘hangen op straat’ tot een minimum beperkt blijft. Vijf dagen per week op school van 9 tot half 5. Dan wordt de overgang naar het werk meteen wat minder groot.
En overigens ben ik van mening dat het bijklussen van jongeren beperkt moet worden tot maximaal 5 uren per week. Als dat meer wordt, dan verwaarlozen ze óf hun opleiding, of hun sport en ontspanning.