NRC: Ouder bestraft voor privéles hoogbegaafde

Ten minste 200 leerlingen in Nederland volgen onder schooltijd lessen bij commerciële bureaus die ‘plusklassen’ aanbieden voor hoogbegaafden.

Vorige week is de eerste ouder veroordeeld voor deze praktijk, wegens overtreding van de Leerplichtwet.

Lees verder in de NRC.

5 Reacties

  1. Machtstrijd ten koste van hoogbegaafde kinderen
    Het is in-triest dat de rechter vindt dat ouders voor extra aan de intelligentie van hun kind aangepast onderwijs afhankelijk gemaakt worden van de lankmoedigheid van gevestigde schoolbesturen. Natuurlijk is het ook onwenselijk dat voor onderwijs aan hoogbegaafde kinderen extra betaald moet worden maar het is beter dat hoogbegaafde kinderen aangepast onderwijs tegen betaling krijgen dan helemaal niet. Slob maakt het helemaal erg door te stellen: “Volgens mij staat het „op gespannen voet met wet- en regelgeving” dat ten minste 200 kinderen deels aan het reguliere onderwijs worden onttrokken” Hij ziet blijkbaar dit soort onderwijs als een aanslag op het confessionele onderwijs.Seger Weehuizen

  2. Gaat blijkbaar…
    …over het primaire onderwijs ofwel het basisonderwijs.
    Wat beogen die ouders hiermee?
    Ze kunnen toch ook zonder die plusklassen wel naar een mooi gymnasium of….?

    • gevaarlijke onwetendheid
      Ik denk dat het zo nu en dan op eigen intelligentieniveau functioneren hoogbegaafde kinderen helpt om hun zelfvertrouwen in stand te houden. Hoogbegaafde kinderen in een leefomgeving die daar geen waardering voor kan opbrengen of het hoogbegaafde kind “gek” vindt kunnen in een sociale isolatie komen. Ze kunnen dan ongelukkig worden en bewust gaan onderpresteren om zo geaccepteerd te worden. De psychische schade kan enorm zijn en soms maken zulke kinderen ondanks hun hoge intelligentie geen enkele opleiding af. Voor hoogbegaafde kinderen waarvan de ouders een lage sociale status hebben is dat risico zeer groot. Daarom zouden speciale voorzieningen voor hoogbegaafden gratis moeten zijnen zouden onderwijzers er op getrained moeten worden om hoogbegaafde kinderen te ontdekken. Daarnaast is het sowieso zund om kinderen onder hun niveau te onderwijzen. Extra lessen voor hoogbegaafden afdoen als protserigheid van hoogopgeleide ouders die hun kinderen toch wel op een zelfstandig Gymnasium krijgen komt mij voor als een rancuneuze simplificatie. Seger Weehuizen

      • Re:Seger,
        Je geeft hier nu ook precies de argumenten die pleiten tégen de middenschool, tégen de basisvorming, tégen heterogene klassen en tégen uitgestelde keuzeverplichtingen.
        Waarschijnlijk is het zelfs beter de keuzemogelijkheden voor een aantal leerlingen te vervroegen in plaats van uit te stellen.

  3. Meten met twee maten.
    Een nog niet door mij genoemd aspect is dat de overheid met twee maten meet. Omdat begaafde basisschoolleerlingen niet van bevoegde onderwijzers les krijgen overtreden de ouders de leerplicht. Hier wordt heel precies naar bevoegdheden gekregen. Maar de politiek staat het de middelbare scholen wel toe om met bevoegdheden te sjoemelen. Als een 12-jarige les volgt op een middelbare school bij een (naar vroegere normen) onderbevoegde of andersbevoegde leraar is dat vanuit de redelijkheid bekeken net zo goed een schending van de leerlplichtwet. Maar dan door de middelbare scholen en de hier plotseling zeer tolerante polititici. Onderwijs is tot een ordinaire strijd tussen belangengroepen verworden. Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.