POOV: Ginjaar Maas en Visser ’t Hooft. Eerste indruk

Plaatsvervangende schaamte voor een land dat twee van dergelijke dames de toekomst van het onderwijs laat bepalen.
Men was vanaf het allereerste begin van plan om het studiehuis uit te rollen over het gehele onderwijs. Een hartgrondig JA van Ginjaar Maas op die vraag maakt dat volslagen duidelijk.

Tegelijkertijd wringen Visser ’t Hooft en Ginjaar Maas zich in allerlei bochten om de media de schuld te geven van het beeld dat het studiehuis verplicht was in de 2e fase.

Ik heb met verbijstering gekeken hoe men de ene na de andere tegenstrijdigheid poneerde en tegelijkertijd plezierig bleef keuvelen.

Wel waren ze niet zo blij met de nieuwe staatssecretaris, die geen tegenspraak gewend was. Tineke Netelenbos was heel anders dan Jacques Wallage, die dacht altijd zo goed mee, was een sparring partner.

En natuurlijk hadden ze met iedereen overlegd, maar de kritiek kwam vooral van die scholen die achterbleven bij de invoering en die dachten dat dit wel weer zou overwaaien. Ja, dan is het toch hun eigen schuld als het niet goed gaat.
Geweldig soort logica: je denkt dat een idee niet goed is, doet er dan niet aan mee, wordt later wel verplicht en als je dan zegt: zie je wel, het werkt niet, dan krijg je de boomerang terug dat dat komt omdat je niet vanaf het begin mee hebt gedaan.

Over het MBO: die waren al ver in die richting van zelfstandig leren en er moest toch een onderzoek komen hoe het daar aan toe ging, daar konden we dan van leren. Dat onderzoek is er nooit gekomen. Tsja… waarom eigenlijk niet? Dat weet ik eigenlijk niet meer.
O, u heeft het dus ingevoerd zonder dat onderzoek, Ja, maar u moet wel weten, dat het MBO het natuurlijk ook allemaal niet precies wist hoor. Die zijn ons later juist gaan volgen.

3 Reacties

    • de geniale sporen vergelijking
      Kijk, zegt G-M (of VH, ik kan er van af zijn), ik vergelijk het altijd met een treinspoor. Je hebt twee sporen nodig, Het ene spoor is de inhoud, die werd voorgeschreven door de 2e fase. Het andere spoor, dat is de pedagogiek/didactriek. En scholen hadden de volledige vrijheid om dat in te vullen op de manier die ze zelf wilden.

      Laat ik nou altijd het idee gehad hebben dat het juist bij sporen absoluut noodzakelijk is dat ze beiden onwrikbaar aan elkaar vast geklonken zijn, dat de trein anders .. ontspoort.

      Heerlijk die vrijheid: je mag dat 2e spoor laten lopen hoe je wilt, als het maar absoluut parallel is met het eerste.

      Zelfs hun eigen vergelijkingen begrijpen de dames niet.

  1. Over de geheimzinnige 80%
    Lees TK85 – 5942 (1997) waar Netelenbos uitlegt dat 400 van de 500 scholen klaar waren voor de start.
    De beide dames spraken steeds over 600 van de 700.
    In 1998 startten 125 scholen en in het volgende jaar kwam de rest: 453 (de nalopers)

    Na het vage VSNU-verhaal (eindigend met diepgang door vaardigheden) een spannende terugblik over de opkomst van het studiehuis. Nu afwachten of de commissie ook zicht krijgt op de strategie waarmee OCW vele scholen aan het studiehuis kreeg.
    Voorlopig passeert de POOV het studiehuis dus niet!

Reacties zijn gesloten.