is Plasterk beter?

Naar aanleiding van de openbare verhoren door de parlementaire onderzoekscommissie was het commentaar van de Volkskrant op 21 november onder meer: ‘Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis heeft het voortgezet onderwijs een generatie schoolverlaters afgeleverd die minder heeft geleerd dan vorige generaties.’
Zoals te verwachten was werd er gedraaid en gejokt voor de onderzoekscommissie. Van Kemenade schijnt gezegd te hebben dat wie grote vernieuwingen wil uitvoeren de consequenties moet overzien. Daarmee suggereerde hij dat hijzelf dat wel deed met zijn middenschool. In werkelijkheid vernieuwde hij, evenals latere vernieuwers, niet op basis van empirische gegevens, maar op ideologisch gemotiveerde gronden – op hoop van zegen dus.
Het moet gezegd, minister Plasterk is tot nu toe beter te pruimen dan zijn voorgangers. Hij wekt de indruk minder te drammen en te draaien en meer bereid te zijn te kijken naar de realiteit van de staat van het onderwijs.
Er is een groeiend lerarentekort en daardoor worden er steeds meer lessen niet gegeven of gegeven door onbevoegde leraren. De heisa over de 1040 lesuren wordt mede daardoor veroorzaakt. Wat mij betreft mag de Pressiegroep Meer Onderwijs Moet, gewoon nog even doorgaan met eisen dat er meer les wordt gegeven, evenals trouwens de ontevreden leerlingen moeten blijven klagen over oppasuren en huiswerkuren in plaats van echte lesuren. Hier en daar zullen managers wel zeuren dat ze anders niet rondkomen met hun budget, en misschien is dat zo, maar dan kunnen ze altijd zelf nog flink wat lessen gaan geven om het gat te dichten, dan snijdt het mes aan twee kanten: èn meer onderwijservaring èn meer begrip bij de leraren. Ze staan dan immers ook ‘met hun poten in de modder’.
De wijze waarop Plasterk zijn 1,1 miljard bijeen heeft gebracht is minder mooi. Het lijkt er veel op dat niet alle leraren extra salaris gaan krijgen maar slechts bepaalde categorieën. Het voornemen om de studenten een hoger collegegeld te laten betalen is ‘oneigenlijk’. De studenten zijn niet verantwoordelijk voor het lerarentekort en de kwaliteit van het hoger onderwijs wordt ook niet verbeterd voor zover mij bekend.
Het plan om de zg. BAPO regeling , waarbij oudere leraren minder mogen werken voor hetzelfde salaris, af te schaffen, is ondoordacht. Daar zou pas reden voor zijn als de taakbelasting in het onderwijs aantoonbaar werd verminderd.
Het Kamerlid Zijlstra van de VVD noemt dit voorstel ‘het presenteren van een sigaar uit eigen doos van de leraren’. Dat klopt wel maar tegelijk vind ik deze opmerking van VVD-zijde tamelijk gratuit, deze partij heeft meestal ook graag bezuinigd op onderwijs. Het boetekleed zou deze Zijlstra, evenals die andere politici, goed passen.

Cornelis Verhage

1 Reactie

  1. Waarom meer les als het elders in minder lukt?
    Ik zie de logica niet van je betoog dat meer lessen zouden leiden tot meer kwaliteit. Als de rest van Europa betere resultaten bereikt in het VO in minder uur, heeft meer uur echt geen zin. Bovendien ontneem je leerlingen de tijd om te sporten of gitaar te leren spelen: dat is ook belangrijk voor jongeren. De collega-docenten blijven natuurlijk de zelfde hoeveelheden huiswerk geven. Nee, de ware oplossing schuilt in minder vakken door meer gekwalificeerde en beter betaalde docenten.

Reacties zijn gesloten.