Morgen (dinsdag 6 november) is van 18.00 tot 20.00 een debat over spookvakken in de Tweede Kamer. Dit zijn vakken waarvoor studenten niets hebben gedaan, maar waarvoor zij wel punten hebben ontvangen. Het debat gaat ook over ‘cadeaupunten’. Dat zijn studiepunten waarvoor studenten nauwelijks inspanningen hoeven te verrichten. Een en ander hangt nauw samen met de outputfinanciering van hogescholen en universiteiten. Informatie hierover is van harte welkom. Zie ook het nieuwsbericht hieronder.
Inspectie: geen spookvakken, wel cadeaupunten
Spookvakken komen niet structureel voor in het hoger onderwijs. Wel geven opleidingen soms studiepunten cadeau. Nader Inspectie-onderzoek volgt dit najaar. Dat schrijft minister Plasterk van OCW op basis van onderzoek van de Onderwijsinspectie. De kwaliteitswaakhond van het departement ging na vragen van SP-kamerlid Jasper van Dijk op zoek naar spookvakken. Daarvoor zijn studiepunten gegeven zonder dat ze zijn aangeboden of getentamineerd. Bij een niet met naam genoemde universiteit en hogeschool werden in totaal zes economische voltijdopleidingen gescand. Spookvakken kon de Inspectie niet vinden. Toch constateren de onderzoekers dat vakken soms lichter zijn dan gemeld en er te veel studiepunten voor zijn gegeven.
Voor het vervolgonderzoek hiernaar maakt de Inspectie gebruik van de studentenmonitor, waarvoor de enquête nu loopt. Daarin beantwoorden studenten dit jaar op verzoek van minister Plasterk ook vragen over toegekende cadeaupunten. Afhankelijk van de resultaten volgen er nadere stappen. De minister laat overigens weten dat hij niet van plan is de wettelijke regels rond de toekenning van studiepunten aan te scherpen.
SP-kamerlid Jasper van Dijk stelde zijn vragen in maart naar aanleiding van een reportage van actualiteitenrubriek EenVandaag over klachten van studenten van de Hogeschool van Amsterdam. Ook aan het Archimedes Instituut – de lerarenopleidingen van de Hogeschool Utrecht – zouden spookvakken zijn gegeven, maar die instelling werd daarvoor begin deze zomer vrijgepleit. [22-8-07, TdO/HOP]
Vul de éénvandaag enquete daarover in
Ik kreeg als panellid van de éénvandaag enquete de volgende mail:
================
Hoe ervaren studenten de kwaliteit van hun eigen onderwijs? Vinden zij hun opleiding makkelijk of kost hun studie veel meer tijd dan voorgeschreven? En hebben ze wel eens studiepunten gekregen voor vakken die helemaal niet gegeven zijn, de zogenaamde spookvakken?
Let op:
Deze enquête is uitsluitend bedoeld voor panelleden die momenteel een mbo, hbo of universitaire opleiding volgen en voor mensen die het afgelopen jaar één van deze opleidingen hebben afgerond. Ook nodigen we docenten aan deze opleidingen uit om mee te doen.
Als u niet tot deze groepen hoort hoeft u niet aan deze enquête mee te doen. Het systeem biedt ons helaas niet de mogelijkheid om deze enquête alleen aan de doelgroep te sturen, vandaar dat u ook een mailtje van ons ontvangt. U kunt binnenkort weer een nieuwe actuele enquête van ons verwachten.
U kunt de enquête invullen tot vrijdag 2 november 14.00 uur. De uitslag maken we bekend in de televisieuitzending van EénVandaag van maandag 5 november en op onze website, www.eenvandaag.nl .
====================
In te vullen door studenten en docenten van het HBO
Dus: Bonners: grijpt uw kans om misstanden aan de kaak te stellen
Waar staat die enquete?
Hoi 1945,
Hoe kan ik die enquete doorsturen naar mijn studerende dochters en zij weer naar hun medestudenten?
Plaats van de enquetes
Hoi Hinke,
Je moet om de 1 vandaag enquetes in te vullen lid zijn van het opiniepanel.
Dat kan door registreren via de website.
Kijk hier: www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&type=user&func=view&cid=213
IK neem aan dat deze link werkt, maar met die moderne websites weet je nooit of je via cookies op een andere plaats binnenkomt dan een andere gebruiker.
Anders gewoon via de startpagina van www.eenvandaag.nl En dan in de linkerkolom voor opinipanel kiezen
Heb ik een spookvak gevolgd?
Spookvakken is een lastig iets.
Vanoudsher hebben hoogleraren het recht om studiepunten toe te kennen voor geleverde prestaties. Tegenwoordig wordt dit gecontroleerd door de andere hoogleraren en docenten in een examencommissie.
Ik heb bijvoorbeeld een vak gevolgd dat volgens de studiegids helemaal niet bestond (ik was de enige student in dit literatuuronderzoekvak dat speciaal voor mij bedacht was door een hoogleraar). Ook heb ik vakken gevolgd bij een andere universiteit (die volgens de studiegids van mijn universiteit dus ook helemaal niet bestonden).
Ik weet wel dat het in de discussie over spookvakken hier niet om gaat, maar maatregelen tegen spookvakken kunnen wel zorgen voor een heel bureaucratisch circus dat afwijken van het papieren programma onmogelijk maakt en daarmee 1 van de grondbeginselen van de universiteit aantast.