Twee eindexamenvakken HAVO op één moment!

Als ICT-docent die zich serieus en actief inzet voor kwalitatief goed onderwijs op een middelgrote ROC in de Achterhoek heb ik mij enige tijd geleden opgegeven als lid van BON. Onlangs werd ik geconfronteerd met het feit dat mijn dochter in haar eindexamenjaar HAVO aan een ROC in Gelderland twee eindexamenvakken, met name Frans en Duits, op één moment moest volgen. Zij moest ze maar beurtelings volgen, werd haar gezegd. Natuurlijk was mijn verbazing en verontwaardiging groot. Wie heeft daar ervaring mee? Is dit een veelvoorkomende situatie? Wat is het standpunt van BON hierin? Uiteraard heb ik inmiddels bij betreffende instanties protest ingediend.

15 Reacties

  1. twee vakken tegelijk
    In hoeverre het vaker voorkomt, weet ik niet. Ik hoor wel vaker dat een extra vak op HAVO of VWO gelijk geroosterd is met een ander vak, maar het is dan de keuze van de leerling om dat extra vak te volgen.

    Als om organisatorische redenen zulke constructies noodzakelijk zijn, dan zou je mogen verwachten dat dat expliciet in de studiegids en in de aanmeldings informatie vermeld is.

    Ik ben benieuwd wat de reactie van de school op uw bezwaar is. Vervelend is vaak wel dat in de tussentijd de situatie voortduurt en uw dochter elke week de helft van de lessen Frans en Duits moet missen. Kennelijk vindt de school dat niet zo’n punt. Dát vind ik nog bezwaarlijker dan het missen van die lessen zelf.

    • “kennelijk”
      … is een wat al te voorbarige conclusie.
      Het gaat hier niet om een gewone havo/vwo, maar een VAVO-afdeling van een ROC (iets anders kan ik niet bedenken wanneer havo en ROC in één adem genoemd worden).
      Zelf werkzaam op een VAVO in een ROC kan ik me er wel iets bij voorstellen (da’s geen goedpraten overigens). Ook wij moeten met kunst-en vliegwerk een rooster en voldoende aanbod qua vakken in de lucht houden – temidden van een sector (Educatie) die op alle ROC’s flink moet bezuinigen (bij ons meer dan 50% personeelsreductie).
      Het VAVO kent zo haar eigen problemen die leiden tot een mogelijke dubbeling in het rooster. Nogmaals, geen goedpraten, maar een verklaring ligt ‘m onder andere in
      – het beperkte aantal leerlingen (met dito financiering, via gemeentes niet eens het volle pond per leerling) die ertoe leidt dat lang niet alle vakken aangeboden kunnen worden;
      – het grote aantal deeltijdleerlingen (pardon, -deelnemers) èn docenten.
      B.v.: bij ons is ongeveer 90% van de docenten ook elders werkzaam.
      Dit leidt er toe dat het rooster elk jaar weer een enorm gepuzzel is. Ik heb zo’n idee dat hier (deze discussie) het voornaamste pijnpunt ligt.
      – het karakter van het onderwijs: éénjarig versneld havo/vwo. Oftewel: de hele bovenbouw in één jaar. Ook dat levert een aardig gepuzzel met het rooster op wanneer het aantal slu’s wordt omgeslagen naar het aantal uren dat zo’n vak in een eindexamenjaar gegeven moet worden.

      Nu heb ik wel een idee welk ROC het betreft; die hebben zelfs hun vwo-afdeling afgeschaft geloof ik. Persoonlijk maak ik me altijd sterk voor deze vorm van “2e kans” onderwijs. Zelf zit ik in een gemeente die deze vorm van onderwijs altijd een warm hart heeft toegedragen. Maar je zult maar in Nijmegen, of Dordrecht wonen. Dan is elk vangnet w.b. VO verdwenen.
      In dit opzicht ben ik Rutte dan ook erkentelijk voor zijn “regeling”.

      • gelijktijdig
        Als docent van één van deze 2 vakken, moet ik helaas zeggen dat dit maar al te vaak voor komt op de ROC waar ik les geef.
        Aangezien de leerlingen van alle scholen uit de wijde omgeving komen en allemaal verschillende samenstelling van vakkenpakket hebben, is het heel lastig om dit naar de zin van elke leerling in te roosteren. Zo hoeft een leerling op de ene dag maar een paar uur naar school ennop een andere dag van heel vroeg tot heel laat en soms heeft een leerling heel veel tussenuren.
        Het is echter niet alleen een crime voor de leerling maar ook voor de docent, want deze wordt wel geacht dat de leerling het gewenste niveau krijgt.
        Dit jaar voor het eerst worden bij ons havo en vwo ook nog eens samengevoegd. Dat is dus helemaal geen pretje.

        • rooster en samenvoegen
          Dat is bij ons bij een aantal vakken ook ’t geval. Ik heb op de avond een combi havo-vwo klas gehad en ook bij de talen (Du en Fa) was dat het geval. Juist door de 2e Fase is dat afgeschaft omdat er teveel inhoudelijke verschillen optraden.

          Over ruimte in het rooster gesproken: wij roosteren 3 dagen van 08.00 tot 22.00 uur; alleen op do en vr zijn er ’s avonds geen lessen. Voor veel leerlingen èn docenten betekent dat inderdaad een gatenkaas.

      • kennelijk afgezwakt
        Ik begrijp je bezwaar tegen mijn “kennelijk”. Wellicht heb ik het te lichtzinnig gebruikt. Vanuit de opleiding is er ook in dit geval wellicht een begrijpelijke reden waarom men niet in staat is om die vakken op verschillende momenten aan te bieden.

        Maar toch, vanuit het standpunt van ouders of een student, lijkt me dat je iets anders verwacht en ook mag verwachten.
        En hoe begrijpelijk in een organisatie ook: ik hoop dat ouders en studenten dit nooit zo begrijpelijk zullen vinden dat ze niet protesteren

    • Twee vakken tegelijk
      In mijn tijd (VWO examen in 1997) en op mijn school was het ook zo dat 2 vakken tegelijk werden gegeven. Bijvoorbeeld geschiedenis en scheikunde werden in 5VWO en 6VWO tegelijk gegeven. Beide kiezen was dus onmogelijk.

      • vakkenpakket of profielkeuze
        Bij het kiezen van een vakkenpakket is het makkelijk(er) om het ene vak te verruilen voor het andere. Bij een profielkeuze (bijvoorbeeld C&M zonder CKV) ga je juist voor een talenpakket. Scheikunde en geschiedenis is een veel onlogischer combinatie dan de talenvariant van C&M. Als je dan één taal niet kunt doen ben je welhaast gedwongen een ander profiel te kiezen (ook of juist omdat ’n ROC niet de middelen heeft alle mogelijke vakken aan te bieden).

        Overigens zou ik het nog niet eens zo’n verkeerd idee vinden wanneer BON ook eens haar standpunt inzake het VAVO zou bepalen. Door de Rutte-regeling is er voor het VAVO weer wat (financiële) ruimte, maar juist de sectoren van het ROC waar het VAVO is ondergebracht verkeren in bijzonder zwaar weer. Hoe denkt BON over de noodzaak van een vangnet voor ’t VO? En wat te denken van de rechtsongelijkheid. Als je in Apeldoorn woont ben je gezegend met ’n gemeente die dit belangrijk vindt; blijf je in Dordrecht of Nijmegen 2x zitten dan heb je geen mogelijkheid meer nog een VO-diploma in de wacht te slepen (anders dan via staatsexamen of dure privéscholen).
        Jaarlijks leveren wij toch zo’n 100 diploma’s af – naast de leerlingen die anderszins hun leven weer op de rit krijgen (van instromen in een MBO-opleiding tot een aantal VWO-vakken als voorbereiding op een colloquium doctum)

        • vraag: rol gemeente?
          Dag geschiedenisleraar, ik begrijp uit jouw bericht dat de gemeente invloed heeft op of er een VAVO aanwezig is of niet. Hoe werkt dit? Heeft de gemeente inspraak in de organisatie van een ROC?

          • Ingewikkelde materie
            Tot de komst van de Rutte-regeling waren VAVO’s afhankelijk van gemeentelijke financiering welke per leerling altijd lager was dan in ’t reguliere onderwijs.
            Voor een deel vond financiering ook door de leerling zelf plaats (lesgeld; zeg maar collegeld).
            Met de Rutte-regeling is de afhankelijkheid afgenomen en zijn VAVO’s wat ruimer in het financiële jasje komen te zitten. Leerlingen blijven bij ’t VO ingeschreven staan en nemen hun financiering mee naar ’t VAVO. Echter: gemeentelijk beleid drukt wel degelijk haar stempel op het VAVO. Van horen zeggen: daardoor is in Nijmegen enige jaren geleden het VAVO afgeschaft ten gunste van het afkalvende NT2 onderwijs (ook deels een ROC-activiteit; erg onderhevig aan de marktwerking en teruglopende aantallen deelnemers)

            Zie ook HIER en HIER om een aardig beeld te krijgen van de complexe financieringsmaterie.
            Dreiging in Dordrecht afgewend: klik hier
            Overigens schreef konijn er ook al over.
            René Hoksbergen is pleitbezorger van ’t VAVO. HIER een lezing van hem over ’t VAVO. Hij wordt ook genoemd in een artikel in de Volkskrant over ’t VAVO.

            Nogmaals, dankzij de Rutte-regeling hebben de VAVO’s ’t wat makkelijker gekregen. Maar omdat de sectoren Educatie van de ROC’s in zwaar weer zitten blijft de positie zorgelijk.

          • educatie?
            Dank voor de uitleg!

            Misschien ook weer een rare vraag: wat voor sectoren hebben ROC’s naast Educatie? Ik kan me zo moeilijk voorstellen wat een Regionaal OpleidingsCentrum nog meer doet dan opleiden, maar dat is vast mijn beperktheid van geest …

          • sectoren
            techniek, zorg en welzijn, toerisme, administratie,enz… Bedenk een beroep beste Mark en de ROC’s zorgen voor de MBO opleiding. Of voor de voorbereiding voor het HBO. Bijvoorbeeld, wie naar de Pabo wil en een vmbo diploma heeft kan eerst naar het ROC daar volgt hij of zij de onderwijsassisstenopleiding en van daaruit kan de persoon in kwestie naar de Pabo. ROC’s leiden op, op de niveau’s 1 tot en met 4 zowel in voltijd als in deeltijd. Deeltijd is BBL of 1 dag naar school en 4 dagen uit werk bij een werkgever. Voltijd is BOL wat in principe 5 dagen naar school is maar dat tegenwoordig over het algemeen bestaat uit 2 dagen school en 2 dagen stage.
            Duidelijk is wel dat ROC’s een wondere wereld van opleidingen zijn waar tegenwoordig de gewone docent voor de klas al lang door de bomen het bos niet meer ziet.

          • Sectoren ROC
            Eigenlijk vallen zo’n beetje alle MBO-opleidingen momenteel onder de ROC’s. Om even de link naar “vroeger” te leggen: de vroegere MEAO valt nu onder de sector Economie; MTS werktuigbouw/elektro/weg-en waterbouw: Techniek; auto, landbouw- en motorvoertuigentechniek: Mobiel. Alles wat met gezondheidszorg te maken heeft: GDW.
            Een buitenbeentje binnen de ROC’s is de sector Educatie. Daaronder valt (bij wet geregeld) het VAVO, maar ook NT1 en NT2, de inburgeringstrajecten, de Volksuniversiteit en nog een hele andere riedel aan contractactiviteiten die te scharen zijn onder de noemer ‘een levenlang leren’. Juist omdat dat taalonderwijs en inburgeringstrajecten nu openbaar aanbesteed worden en het aantal deelnemers fors is afgenomen vindt er kaalslag bij Educatie plaats. Enerzijds ben ik de VVD-er Rutte dus dankbaar, anderzijds is door hetzelfde kabinetsbeleid het teruglopen van het aantal asielzoekers en de marktwerking fnuikend voor deze sector. Maar ja, wat dat betreft groeiden de bomen in de jaren ’90 ook tot in de hemel; dat kon zo niet doorgaan.

            Voor een voorbeeld van opleidingen in een ROC: klik HIER

          • Buikdansen en Tarotkaarten of toch maar Frans en Duits
            Buikdansen en Tarotkaarten kan allemaal wel op een ROC, maar in de VAVO Frans en Duits eindexamen lessen geven die elkaar niet bijten is te moeilijk?

            Tsja… Toch vindt het management dat KENNELIJK minder belangrijk dan die tarotkaarten.

            Om een of andere reden heb ik plotseling een stuk minder begrip voor de organisatorische problemen die er voor zorgen dat de eindexamenkandidaten in de kou staan.

            Soms zijn oude wijsheden zo gek nog niet: “Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel” (v. Kooten en de Bie). of KISS (Keep it simple stupid).

          • Geen begrip
            Ik blijf je conclusies misplaatste aantijgingen vinden, ’45. Hoeveel kritiek je ook kunt hebben op CvB en ROC-directies, juist bij Educatie zorgen o.a. de VU-cursussen voor een externe bron van inkomsten die andere takken van onderwijs mogelijk maken. Zoals het aanstellen van een eerstegrader voor Frans èn Duits. Als je enig idee had wat voor slagveld er momenteel gaande is had je zo’n opmerking denk ik niet gemaakt. Met ’t vingertje wijzen moet je nu niet richting organisatie, maar richting de politiek doen. M.u.v. de Rutte-regeling zijn zo’n beetje alle toeslagen (m.u.v. de Web) weggehaald bij de sectoren Educatie en is de heilige marktwerking ingevoerd. Gemeentelijke overheden prijzen de geleverde kwaliteit maar gaan toch shoppen bij de goedkoopste (met als gevolg dat bij ons docenten in vaste dienst worden ontslagen die vervolgens op freelancebasis bij een goedkope prijsstunter aan de slag mogen).
            Ik denk dat je alle Educatie-directies wel als zo’n circuskunstenaar met borden op stokjes voor kunt stellen. Het gaat al lang niet meer om kwaliteit bij Educatie, het gaat om overleven. Zonder VAVO valt er niet eens meer te kiezen tussen Frans of Duits.

          • rare naam?
            Ben ik de enige die het raar vindt dat NT2 en HAVO Educatie heten en de kappersopleiding niet?

Reacties zijn gesloten.