Een artikel in het Onderwijsblad van de Aob. Over ruzie tussen managers over geld. Niet over kinderen.
Mag ik even de essentie van dit artikel vertalen, zonder allerlei afkortingen.
VO docenten ervaren rugzakleerlingen als verzwaring. Begeleiders pruilen dat niet alle docenten goed meewerken. Docenten zeggen, dat ze niet in de zorg werken. De NVS-NVL (?), wijst de structuur van het VO aan als schuldige. De manier waarop rugzakgelden verdeeld worden, is kansloos. Ze vinden dat ’n gotspe.
En dan komt de echte gotspe. In het basisonderwijs, waar slechts een of twee mensen voor de klas staan.. In het VO staan er wel veertien..
Oftewel, in het basisonderwijs werkt het wel…
Maar het werkt daar ook helemaal niet.
Het sloopt juffen en kinderen.
Hallo, hallo.
Reacties zijn gesloten.
NVS-NVL
*NVS-NVL*, vereniging van schooldecanen en leerlingbegeleiders.
Rugzak is een last
Je bent voor het aanvragen van een rugzak evenveel uren bezig als de rugzak gaat opleveren. Daarnaast kun je een leerling misschien buiten de klas wat extra helpen, voor de klas als zodanig helpt het niks en is de rugzakleerling een stoorzender en een last.
Rugzakleerling stoorzender en last.
Kun je interpreteren als nog zo’n taakverzwaring. Voor steeds meer juffen en meesters echter, is het ’n figuurlijke doodsteek. Ze stappen niet op vanwege het salaris, ze lopen constant tegen het feit aan dat ze alleen maar elke dag aan het “vechten” zijn. Met die groeiende groep probleemkinderen en nauwelijks meer toekomen aan dat waarvoor ze opgeleid zijn. Lesgeven.