Vingerlengte assessement*)

*) Oké, misleidende titel. Enkel effectbejag. Maar toch. Vanmorgen viel mijn oog op een bericht waarover ik al eens eerder wat had gehoord: er is een correlatie tussen de verhouding van de lengte van de middelvinger en de ringvinger enerzijds en aanleg in rekenen danwel taal anderzijds.
Als er dan ook nog een serieuze verklaring voor wordt gegeven, dan zijn dergelijke berichten krenten in de onderwijspap voor me. Niet dat ik vanaf nu vingerlengtemetingen bij mijn studenten ga uitvoeren in plaats van de gebruikelijke toets statistiek, maar dergelijke berichtjes laten me niet los.
Het lijkt te bevestigen hoe verschrikkelijk weinig we nog weten van de manier waarop we leren, de manier waarop onze hersenen werken. Het geeft tegelijkertijd aan hoe veel we nog kunnen bereiken met fundamenteel hersen onderzoek.
Als we het onderwijs serieus willen verbeteren, dan zet ik mijn geld op een combinatie klassiek en degelijk onderwijs zoals BON voorstaat, dat zich in de praktijk in eeuwen heeft bewezen en het gebruik maken van de resultaten van hersenonderzoek.
Als ik 18 was, dan ging ik dat studeren. Wellicht nog intrigrerender dan wis- en natuurkunde.

Zie: www.medicalfacts.nl/2007/08/28/vingerlengte-voorspelt-schoolresultaten/

1 Reactie

  1. Double dutch
    De site die je noemt is niet erg helder om het zachtjes uit te drukken

    Belangrijk nieuws uit de hersenwereld is dat je helemaal geen 18 hoeft te zijn om een nieuwe studie te beginnen.

    Dat kan ook nu !

    En dat weet ik uit de nulde hand

Reacties zijn gesloten.