Verslag Dessert Party te Huize Peletier

[img_assist|nid=2839|title=|desc=|link=node|align=right|width=77|height=100]Op 17 augustus kwam een groepje van twintig BON-leden ’s avonds bijeen voor een BON Dessert Party bij ons thuis. Het was de eerste bijeenkomst van dit type, en het was voor veel aanwezigen – waaronder mijzelf – een bijzondere ervaring om eens wat van de BON-leden in levenden lijve te zien. Temidden van alle drukke discussie op de website en de uitgebreide emailwisselingen met allerlei BON-actievelingen was het een frisse ervaring om ongedwongen, over een glas Prosecco en een bakje ijs, met BON-medestanders te keuvelen over alles wat er gaande is.

Het doel van de bijeenkomst was vooral om informeel elkaar te leren kennen, en dat is aardig gelukt. Er zijn contacten gelegd, adressen uitgewisseld, projecten besproken, en ik weet van tenminste één baanaanbieding die er de avond gedaan is. Daarnaast was het uitermate gezellig, en zijn velen tot ver na de aangekondigde eindtijd blijven hangen. Een paar foto’s zijn te zien op www.markandirene.net/phpix/index.php?album=dessertpartyBON.

Tijdens de avond zijn ook nog een aantal suggesties gedaan van activiteiten, aandachtspunten, en stellingen waar BON zich op zou kunnen richten. Ik noem ze hieronder, open voor algemene discussie. Ze staan hier op naam van de schrijver; voor meer info moet je bij de schrijver zijn.

– Hoe ‘bewaren’ we een vakgebied/curriculum? (Ep Gernaat; zie www.timloto.org waar Ep zelf actief mee is, als een voorbeeld van hoe dit kan)
– BON moet aandringen op uitbreiding van de invloed van de inspectie (Astrid Scholten en Ben Hamerling, info@schriftontwikkeling.nl)
– Vervolgonderwijs altijd 100% externe eindtoets (idem)
– Niet de student is de ‘klant’ maar de maatschappij (idem)
– Politieke invloed vergroten door expansie BON. Dus reklame maken, artikelen publiceren in vakbladen, ideeën ventileren (Jos van den Einde)
– Goede voorbeelden (aan)geven van succesfactoren (Liesbeth van Duin)
– Rendementsmaatregelen staan kwaliteit in de weg – afschaffen (UvA letteren (wie was dit?))
– Werkgroep vormen voor/van bezorgde universitaire docenten ivm treurige BaMa-niveau (Sophie Jitta)
– Financiering van universiteiten per aantal uitgereikte diploma’s afschaffen (idem)
– Niet meer diploma’s zo zwaar laten wegen voor financiering maar jaren onderwijs + alleen leerlingen “tellen” die daadwerkelijk aanwezig zijn en werk inleveren (Mart Holthausen)
– Hoe betrek je ouders? (Pescator)
– Charterscholen oprichten naar Californisch model (Seger Weehuizen)
– Database van VUTters opzetten (Jan Cuijpers)
– Vragen of scholen een link naar BON op hun website opnemen (Monique Bakker)

Blijft over de vraag: nu deze Dessert Party zo’n succes was, wie staat er op om een volgende BON-happening te organiseren?