zijn er steeds meer basisscholen, waar doorgeslagen mondigheid, groeiend aantal SO/rugzak en 2 talige kinderen, juffen en meesters hun werk steeds onmogelijker maken. Nu nog in de grotere steden, straks ongetwijfeld ook langs de IJssel en in ’t landelijke Betuwe gebied. En iedereen loopt weids om het probleem heen. (sorry, toch rijm). BON orakelt over het verhogen van het PABO niveau, maar gaat verder alleen over salarisschalen, HOS, FUWA en HNL. Anderhalve juf en meester, proberen te vertellen, dat ’t probleem bij de basis, van basisschool aangepakt moet worden. Forum staarten verzanden slechts in onderlinge kout en wiskundige formules. En de AOb? Nestelt zich behaaglijk op ’t pluche van de toekomst. Plasterk zit met ’n kek hoedje op ’n hele grote stoel en schrapt bezuinigingen in de kunstsector. (Krijg ik verdorie toch subsidie voor m’n dichtbundel)
Sharon Dijksma tenslotte, borduurt opgewekt verder aan het broddelwerkstukje van haar voorgangers/sters. Zij verzint de Wet passend onderwijs. Nu moeten de ouders nog ’n passende school voor hun kind zoeken, straks moeten de scholen dat doen. Oftewel, in plaats van minder werkdruk binnen het BO (weg met WSNS), alleen weer meer. (sorry) Ene Steven van Eijck, (NRC 25/6/07), toenmalig kabinetscommissaris voor het jeugd- en jongerenbeleid zegt: Er zijn niet zozeer meer kinderen met gedragsproblemen dan vroeger. De toename komt meer door de eisen die de maatschappij aan kinderen stelt.
Dat Plasterk en Dijksma opgepeuzeld zijn door de Moloch en vrolijk doorgaan met “pruttelen, polderen en prutsen”, verbaast me minder. Die uitspraak van van Eijck, snap ik niet. Zijn er nu wel of niet, meer kinderen met gedragsproblemen? Het Eindhovens Dagblad, bericht al ’n tijdje over brugklassers, i.v.m. drugs, al of niet onvrijwillige gedwongen… (dinges, u weet wel).
Dat juffen en meesters, nadat de PABO eisen verhoogd zijn, al deze problemen kunnen oplossen, is ’n pruttel en polder, maar vooral pruts idee. Beter VO begint bij het BO. Weg met (zucht) WSNS.
Excuses voor eventueel onbedoeld rijm.