was en is ’t basisonderwijs. De redenen daarvan, zijn me duidelijk. Dat beter onderwijs in Nederland, juist daar dient te beginnen, vind ik nog steeds belangrijk. Maar de meeste forumleden denken daar anders over. Dat mag natuurlijk. Maar zegt niets over gelijk en ongelijk. De realiteit is, dat die hier niet bekend is.
Zoals Plasterk ook weinig tot niets daarvan weet. Misschien is dat wel de beste omschrijving van de Moloch.
Je doet je best, maar waarvoor. “Geschiedenisleraar”, stelde de vraag, waar moet ik met mijn peuter straks naar toe? Stond iedereen nog maar eens voor die vraag.
BON heeft ’n ex-juf gevonden, die voor BON lezingen gaat geven. Ze heeft over e.e.a. ook haar meningen aan de pers toevertrouwd. Meningen, die “pruttelen en polderen” en ook weer niets te maken hebben met de realiteit op steeds meer basisscholen. Hooguit, met die van ’n leuke witte.
Als onderwijzer op meer dan 20 basisscholen in ’n grote stad (pas 56) en gezegend met ’n gezonde portie arrogantie (over basisonderwijs), zeg ik m’n lidmaatschap hierbij op.
Leo.
Ik
zal je missen Leo, tot ooit.
En dan
drinken we ’n Kriek
draaien wat muziek en
klinken op ’t afscheid van die onderwijsfabriek
Perceptie
Is precies waar je bericht over gaat. De ‘meesten denken er anders over’ omdat ‘zij niet meer voor die keuze staan’. Wat doet het PO je nog wanneer je al 30 jaar in het VO werkzaam bent? (schreef hij chargerend).
De handdoek werpen is de strijd verliezen. Je bent dan wellicht een roepende in de woestijn, maar wel één die gehoord dient te worden.
Mag m’n dochter straks bij jou op school?
Mits
goed opgevoed
goed gevoed
en voorzien van talenten
in overvloed
eventuele kleine mankementen
spijker ik wel bij
(Van Lanschot rek. nr. 223549496)
…zeg ik mijn lidmaatschap op…
En dan Leo: wat is daar mee gewonnen? Het is een mooi gebaar, en ik zal het niet in mijn hoofd halen om alle mensen die dan weer niet en dan weer wel wegwillen nog te overreden, maar… na BON is er niet veel meer. En het is ook onredelijk om te verwachten dat je alle mensen kunt laten denken zoals jij over de wereld denkt: zo’n machtige vereniging is dit nou ook weer niet. We drijven op de vrijwillige inspanningen van een aantal mensen. Wat ze bereiken is gezien de schaarse middelen waarmee ze het moeten doen, feitelijk vrij indrukwekkend.
Dat er maar weinig mensen op dit forum reageren op problemen die spelen in het basisonderwijs is opvallend. Het VO daarentegen is vol op aanwezig. -Hoe komt dat, denk je?
Zou het kunnen zijn dat er nog maar weinig kritische mensen werken in het BO? Dat de meeste leraren vinden dat het daar prima gaat? Als het werken is tegen de klippen op, waarom reageren jouw collega’s dan niet?
Nogmaals, ik zal je niet weerhouden, maar het opzeggen van je lidmaatschap is een vrij zinloze daad. Je wint er niets bij. Beter is het om pogingen te doen om ook het basisonderwijs te betrekken bij bon. Maar dat is dan weer minder gemakkelijk dan je lidmaatschap opzeggen…
Hoe dan ook: met alle respect, dat zeker!
Mijn collega’s.
Nog niet zo lang geleden had ik er ’n stuk of 7. Nu 30, in versnipperde duobanen. Allemaal verschillende persoonlijke belangen. Zwanger of onderweg. Jong en weinig weerwoord. AOb duur en heel ver weg van de werkvloer. Managment binnen het basisonderwijs kan tegenwoordig met juffen schuiven, als pionnen op ’n bord. Die laatste oudere full-time juffen en meesters sterven uit.
Alle juffen en meesters zijn kritisch, geven meer dan 100% (en) om kinderen. Anders zijn ze al na ’n paar jaar weg. En dat worden er angstwekkend meer.
Doorgeslagen mondigheid, WSNS, rugzakjes en steeds meer 2 talige kinderen, maken dat ze niet meer kunnen doen waarvoor ze opgeleid zijn. Lesgeven.
Degenen die dit forum bezoeken, schrikken van al die moeilijke woorden en haken af. Of hebben het simpelweg te druk. Of durven niet.
Dat de meeste (BO) mensen pas reageren als ze met pensioen zijn, zegt genoeg.
Ik dacht dat…
.. ik kortgeleden nog geageerd had op dit forum over een project genaamd “tutorproject” waarin 4havo leerlingen brugklassers de grammatica gingen bijbrengen die ze op de basisschool niet gehad hadden (organisatorisch is dit project m.i een grote flop geworden).
En over POleerkrachten die zelf niet meer foutloos kunnen spellen en spelfouten maken in rapporten en op het schoolbord. Zelfs de directeur deed er in zijn wekelijkse nieuwsbrief (wie zit daar op te wachten, al die ditjes en datjes, vroeger deden basisscholen daar toch ook niet aan, of word ik nu oud?) aan mee.
En over links beginnen met optellen, aftrekken en vermenigvuldigen, met als gevolg dat kinderen het niet meer kunnen.
En over het “alle dagenfeest” gebeuren op scholen, met als gevolg dat lessen er steeds meer bij inschieten.
Ik heb lang geageerd, geprikt en gepord, en zeker niet alleen op dit forum. Het heeft weinig uitgehaald. Eerder moet ik oppassen dat ik niet een van die lastige veeleisende ouders word, waar op dit forum zo graag en veel over geschreven wordt. En ik wil alleen maar goed onderwijs voor mijn kinderen, is dat nu zoveel gevraagd?
Ik begrijp Leo’s mismoedigheid. En ik ben bang dat er in de toekomst steeds meer privescholen komen, waar dan hopelijk nog wel goed lesgegeven wordt.
En toch wil ik niet opgeven.
Beste Leo,
Ik begrijp je aktie niet.
Waarschijnlijk geven de meesten, die op dit forum zitten, les in het voortgezet onderwijs.
Wellicht is het ook daarom dat je enig klankbord mist.
Toch realiseert ieder zich wel dat de meeste problemen in het basisonderwijs beginnen.
Onvoldoende aandacht voor lezen, schrijven, ontleden, rekenen, nu ook nog lichamelijke opvoeding en ga zo maar door.
Het niveau waarmee de leerlingen het voortgezet onderwijs binnenstromen is beduidend lager dan het zou moeten zijn.
Deze en andere zaken komen regelmatig langs op dit forum.
Derhalve, ik begrijp je aktie niet en zo je aankondiging serieus bedoeld is, heel jammer!
Dit forum
gaat over HNL, salarisschalen en oud HOS leed. Begrijpelijk, maar weinig pogingen tot praktische oplossingen. Of tenminste de aanzet. De mijne is tastbaar. Schaf WSNS af en geef de juf en meester weer hun vak terug. Lesgeven. In plaats daarvan, “proef” ik, dat er op dat gebied niets gaat veranderen. Plasterk en Dijksma zijn allang vermalen door de Moloch. Of geldgebrek. Allebei.
Daarnaast weten vele VO en hogere leden van BON weinig of niets van de huidige realiteit(en) binnen het BO.
Behalve geschiedenisleraar.
BON is geen abstracte entiteit
Beste Leo,
Jouw opmerking dat BON weinig of niets afweet van de huidige realiteiten binnen het BO, dan is dat geen nieuws. Wie of wat is BON? BON bestaat uit bevlogenen die zich vrijwillig inzetten (in woord en daad) voor beter onderwijs. Als jij vindt dat het BO onderbelicht blijft binnen BON kan ik dat niet ontkennen. Dat komt omdat er momenteel m.b.t. BO weinig expertise beschikbaar is. Het is een schone taak voor eenieder in het BO die rol binnen BON op te pakken. Thuis, zittend in de zetel, schrijven dat BON geen aandacht heeft voor BO is wat eenvoudig. M.i. zou het veel pijnlijker zijn als BON momenteel fundamentele zaken zou roepen over het BO zonder kennis van zaken. Jeanet Meijs is nu de eerste die zich gemeld heeft en actief het BO onder de aandacht gaat brengen. Doe mee! BON dat kun je zelf zijn.
Grt
Ralph
Onzin
Ik begrijp werkelijk niet hoe je er bij komt dat de meeste forumleden “er anders over denken” zoals je zegt.
Ik heb het al eerder betoogd: de problemen van het onderwijs zijn volslagen duidelijk en op alle niveaus vergelijkbaar (al ontbreken in het Hoger Onderwijs, in ieder geval tot nu toe, de WSNS kinderen).
Dus het medendeel van de discussies die vanuit een bepaald schooltype zijn ontstaan, zijnrelevant voor de andere schooltypes. Er zijn overal besturen, oberal vergelijkbare vernieuwlingen, overal minder kennis (bij docenten en leerlingen), overal minder vrijheid voor de vakkundige docent en we hebben nog met elkaars aan- en afvoer te maken ook.
Ik zal wel naief wezen en een of andere gevoeligheid niet opmerken, maar ik zie werkelijk niet dat het onderwerp basisonderwijs hier een stiefkindje zou zijn. Dat er kennelijk weinig leerkrachten hier posten kan zijn, maar dat lijkt me geen reden om de discussie over het PO hier niet te voeren.
en nog eens Onzin
Zoals wel vaker ben ik het helemaal met ’45 eens. Ieder van ons vindt goed basisonderwijs superbelangrijk. We kunnen er alleen niet echt over meepraten, behalve als ouders van. Niets ergerlijker dan mensen die schrijven over een vak waarmee ze geen ervaring hebben. Daarom schrijven we graag over de verbetering van het onderwijs waar we zelf in werken, soms VO, soms MBO, soms HBO. Daarmee is de cirkel weer rond want met beter (PABO) HBO krijg je weer beter basisonderwijs enz.
Als je van de BON eist dat het basisonderwijs het eerste en enige speerpunt is, dan zijn we het inderdaad met elkaar oneens en is het begrijpelijk dat je verdwijnt.
Je kapitale denkfout
Hinke, is dat verbetering niet begint bij de PABO. In Cuba worden de auto’s steeds krakkemikkiger. Ze gaan daar de monteurs echt niet hoger/beter opleiden. Als daar gewone auto’s zouden rondrijden, konden gewone monteurs alles prettig oplossen.
Wij krijgen op basisscholen steeds minder “niveau” binnen. Toch wordt ’n bepaald eindniveau verwacht.
Dat kan alleen, als er voorwaarden/gereedschap/geld in gestoken wordt. Als er alleen verder juffen en meesters afhaken, als er binnenkort nog alleen versplinterde duoachtige banen zijn, als ook PABO studenten er al snel de brui aan geven. Dan is er inderdaad ’n ernstige negatieve cirkel rond.
Doorbreken daarvan begint bij de basis. Simpel gezegd (ernstig gemeend), is ’t afschaffen van WSNS ’n begin daarvan. Tastbaar en met ’n heilzame uitwerking. Lesgeven leuk, meer kandidaten, hoger niveau.
De rondzingende kreet, dat iedereen goed basisonderwijs belangrijk vindt, zegt mij evenveel/weinig als “goede bandenspanning, goed voor het milieu”.
Als je alleen dát wilt lezen
Ik begin een beetje te balen van je redeneertrant Leo. Je leest echt alleen wat je wilt lezen. Daar valt dus niet tegenaan te discussieren en dat doe ik met jou dan ook niet meer.
Ik weet niet,
wat ik volgens jou weiger te lezen.
Wel, dat mijn steeds terugkerende redeneertrant, irritant misschien voor veel lezers, altijd terecht komt bij hetzelfde positieve voorstel. Weg met WSNS. ’n Begin. Mijn discussie begint daar en eindigt daar. Ik heb niet de pretentie, om me te bemoeien met HNL, salarisschalen en HOS leed. Lees het wel, maar weet er te weinig van. BON staat ook voor BO en daar werk ik.
Mocht je vinden, dat ’t afschaffen van WSNS, geen positief begin is van ’n aanzet tot veranderingen, lees ik je argumenten graag.
Positief?
Voor wat het waard is: je mantra “weg met WSNS” klinkt niet echt positief. Je geeft (vind ik, maar ik kan iets gemist hebben) niet of nauwelijks een inkijkje in hoe het BO eruit kan c.q. moet zien als WSNS echt wordt afgeschaft. Ja, je formuleert heel kort: “Lesgeven leuk, meer niveau, betere kandidaten”. Maar daar blijft het bij. Het is uiteraard je goed recht om te blijven hameren op een voor jou belangrijk punt – een punt waar je getuige de berichten uit het BO ook heel erg gelijk in hebt. Ik ben het echter met Hinke eens dat de manier waarop je dat doet irritant overkomt. Verder is je kritiek dat BON niets van het BO weet (of zou willen weten, wat je volgens mij impliceert) naar mijn mening niet terecht als je zelf niets bijdraagt aan het kennisniveau over het BO.
houd vol !!!
Beste Leo,
Behalve dat ik onder de indruk was van jouw erupties in dichtvorm zit jouw “cetero censeo” betreffende WSNS nu stevig in mijn bewustzijn verankerd. Maar ook ik ben niet in mijn eentje in staat daar iets aan te veranderen maar mogelijk kan ik wel in samenwerking met BON (helpen) veranderen. Als ouder ben ik mij goed bewust van het laag geworden niveau van het basisonderwijs; ik heb daarom 2 van mijn 3 jomgste kinderen een klas over laten slaan. Ook is voor mij als ouder het basisonderwijs net zo belangrijk als de latere onderwijssoorten. Maar omdat ik meer meende te begrijpen van secundair onderwijs en ik met kennis van zaken en helder inzicht wilde schrijven heb ik mij op de laatstgenoemde onderwijssoort geconcentreerd.
Ik vind het jammer dat door jouw uitstappen de groep BONNERS die zich met de basisvorming bezig houden verzwakt is.
vale
Leo
Je zit te dreinen. De Moloch is bizonder verheugd over je gedrag!
Verre rotzak
goed geschoten
dwars door m’n (hum)..
ik blijf aan de bak
maar houd me ver, van wezeloos gehakketak
Hakketak
Alstjeblieft door en houd ons bij de les! Zonder jou weten we nog minder van het BO en komt WSNS ook het VO binnen.
Gaarne
maar goed lezen leert dat ik juist dat gehakketak voortaan wil overslaan.
Hopelijk houd ik me daaraan.
hendrikush
wat vind jij van de Moloch
zitten we erin
zonder te weten
gaan we toch
weer rustig verder met eten
of kunnen we eruit
nog
Beste Leo
Wat we met BON in korte tijd bereikt hebben geeft me moed. Ik heb me dertig jaar zitten verbijten over het -kundige en -gogische geneuzel en gebazel. Lange tijd meende ik de enige te zijn te zijn die er zo over dacht en probeerde ik me aan te passen. Nu lees ik van collega’s, ouders en leerlingen gelijkgestemde kritiek op de Moloch en ervaar ik een grote Wende. Ik krijg hoop op een keer ten goede, maar dertig jaar afbraak krijg je niet in één regeerperiode teruggedraaid. Ondertussen Leo, bak nog een biefstukje, neem nog een glas, en laat je gemoedsrust niet bederven door de trage gangen van M. Ze zal ons niet lang meer kunnen negeren.
Maakt
m’n weekend goed.
hendrikush deelt mij ’n Royal Flush
ik proef alvast de zege zoet
Leo,Lees nog eens goed. Wij
Leo,
Lees nog eens goed. Wij VO-ers vinden het BO van groot belang! We hebben immers ieder dag last van de achteruitgang,daar. Wel hebben we minder expertise op dat terrein. Daarom hebben we jou nodig!. Blijf en zoek meer BO-geestverwanten voor ons.
Lieve Leo,
Beter onderwijs begint inderdaad bij het basisonderwijs Leo. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben die pruttelende en polderende ex-juf die lezingen voor BON geeft, en gisteren een interview had in BN/De stem (lees het hier) met als kop: “Het vak van onderwijzer gaat naar de filistijnen.” Een mening die volgens jou niets te maken heeft met de realiteit op steeds meer basisscholen, hooguit met die op een leuke witte. Hoe kortzichtig kun je zijn? Ik heb wel eens het gevoel aan een dood paard te trekken. Ik ben 30 jaar werkzaam geweest in het basisonderwijs, waarvan de laatste 22 jaar als adjunct-directeur en leerkracht van groep acht. Sinds alle zogenaamde onderwijsvernieuwingen hun intrede hebben gedaan, dus al ruim 15 jaar, maak ik me zorgen over de misstanden in het basisonderwijs en verdiep me daar ook in. Ik zou zeggen Leo, bezoek mijn lezing eens, dan weet je waar ik het over heb, en waarom ik lezingen geef in het hele land, voor scholen, bedrijven, ouders, studenten. Voor iedereen die zich daadwerkelijk zorgen maakt over de teloorgang van de kwaliteit in het basisonderwijs: geef je e-mailadres door het secretariaat van BON, zodat ik je mijn verhaal kan sturen. En steek dan na lezing van mijn verhaal de handen uit de mouwen Leo, want ik kan dit werk niet alleen doen. Ik ben al drie maanden dagelijks met BON bezig, heb veel research gedaan en contacten gelegd in het hele land met mensen die onze opvattingen delen. Die contacten moeten bij elkaar gebracht worden. Ik wil een netwerk opbouwen, heb net de gepensioneerde leeftijd bereikt en kan nu eindelijk mijn mond opendoen, omdat ik geen baan meer te verliezen heb. Ieder kind in Nederland, en niet alleen die op leuke witte scholen, heeft recht op goed onderwijs. Ik doe dit voor de toekomstige generatie. Iedereen, die denkt me te kunnen assisteren roep ik op om te reageren en contact met mij op te nemen!
Jeanet Meijs
Ok,
maar eerst Leo terug en WSNS weg!
Dag Jeanet.
Daar ik op verschillende scholen in ’n grote stad vervang, kijk ik in keukens. Ik zie dat er witte scholen zijn, grijze en zwarte. Ik werk binnen alle drie. Ik geloof, dat er steeds meer grijze en zwarte basisscholen gaan komen. Op die scholen maken juffen en meesters zich niet meer druk over onderwijsvernieuwingen.
Ze vechten ieder dag om te overleven. Of haken af. Heb je dat artikel van Ronald Lamping gelezen? Om e.e.a. kort te houden, wat vind je van dat artikel?
Leo.
Ronald Lamping
Natuurlijk heb ik dat artikel gelezen Leo, zoals ik alles gelezen heb wat er de afgelopen jaren over het onderwijs gepubliceerd is.Ik ga naar alle belangrijke debatten over het onderwijs in de rode hoed in Amsterdam. In mijn lezing is één van de vier belangrijkste misstanden in het basisonderwijs het project weer samen naar school.Het is een lezing van drie kwartier. Besteed je tijd nu eens aan het lezen van mijn verhaal. Ik heb die lezing net gegeven voor 15 basisscholen in Coevorden. Ze praten er nog over.Doe niet zo zuur.Of kan jij net als de journalist van de stem ook niet zo goed lezen. Die had ook niet de moeite genomen eerst mijn stuk te lezen. Bon heeft geen 6000 leden, ongeveer 4500. Dat getal is door mij ook niet genoemd. Ook een journalistenopleiding is niet meer wat het geweest is.
Wat niet geschreven is,
kan ik niet lezen.
Wat ik wel gelezen heb, gaat niet over de realiteit van Ronald Lamping en de mijne. Daarvoor hoef ik niet naar de rode hoed.
Je CV is indrukwekkend. Wat ik wel zou willen lezen, zijn de overige 3 misstanden binnen het basisonderwijs.
1. WSNS.
2.
3.
4.
Ik zou mijn tijd graag besteden aan dat verhaal. Maak er maar 3 kernwoorden van. Ik snap ze wel.
Groet, Leo.
Blijf maar klagen
Lieve Leo,
Ik geef het op met jou. Blijf lekker klagen.Ik trek het land in en probeer nog een steen in de vijver te gooien.
Wat je gelijk hebt
Heel veel succes, Jeanet! Ik vind het een geweldig initiatief.
bravo, hulde
Jeanet, ik vind het geweldig wat je doet
Dag Jeanet,
ik klaag niet, ik gooi ook stenen. Gelukkig geen duizend bommen en granaten. Wat je klagen noemt, is misschien mijn drammen over ’t begin van oplossingen. Weg met WSNS bijvoorbeeld.
Je vertelde dat je naast WSNS nog 3 aktiepunten hebt. Daar ik niet zomaar ’n dagje vrij kan krijgen voor een van je lezingen, hoop ik dat die alsnog op dit forum wilt vermelden. Ook wel makkelijk voor andere lezers, die binnen het basisonderwijs werken.
Groet en succes, Leo.
lezing
Is het mogelijk de lezing via deze site te zien? Ben als ouder/ex basisonderwijsleerkracht erg geinteresseerd.
Lezing
Geef je e- mailadres door aan het secretariaat van BON,dan mail ik je mijn lezing.
Jeanet
Je kunt door op een naam te klikken ook via BON email berichten doorsturen.
Leo, wat ik jammer vind is
dat je iedere keer weer herhaalt dat het BO een puinhoop is geworden door uitsluitend externe oorzaken. Ik heb lang genoeg in het BO meegedraaid en net als jij in allerlei scholen van wit tot grijs en diepzwart, om te weten dat dit echt niet het hele verhaal is. In bijna elke midden- en bovenbouwklas waar ik onverwacht binnenwandelde, zag ik enormiteiten van spel- en rekenfouten op het bord of kon deze tijdens instructie waarnemen. Ook heb ik zeer zelden een (nieuws)brief van een basisschool onder ogen gehad, waar niet allerlei stijl- en spelfouten in voorkwamen. De rapporten die de collega’s aan de ouders gaven, werden door menig spelfout ontsierd.
Er zijn steeds minder leerkrachten die echt de bagage bezitten die je voor dit beroep nodig hebt. Dat geldt evenzeer voor de mannen in dit beroep. Ook die heb ik zien stuntelen op allerlei manieren, terwijl juist zij vaak de grootste pretenties hadden en met allerlei constructivistische prietpraat schermden om zichzelf een status binnen het team te verwerven..
De mensen die het wel kunnen, verdwijnen ook in het BO al snel geheel of gedeeltelijk uit de klas om IB’er te worden, bouwcoördinator of (adjunct)directeur. En uiteindelijk verdwijnen veel van deze mensen naar andere banen omdat ze andere opleidingen gaan volgen, die meer passen bij hun capaciteiten.
Eens (op de laatste zin na)
Dat is ook mijn ervaring. Maar ik vind (en jij neem ik aan ook) dat de baan als leerkracht uitstekend past bij iemand met een hoge opleiding. Je hoeft echt geen IB-er of waf dan ook te worden om in je baan aan te sluiten bij je eigen capaciteiten.
Dat dat niet altijd gewaardeerd wordt is iets anders natuurlijk.
Mmm, ik denk..
.. dat als je als tweeoog in het land der blinden functioneert, dat geen prettig gevoel is. Je mag niet vallen over spel- en stijlfouten, ook niet van die van je collega’s. Je mag niet je ongerustheid uitspreken over het in een vrije val geraakte niveau. Je weet dat veel kinderen achterlopen, maar moet toch op het rapport schrijven: “Je doet goed je best, werkt hard, en het gaat prima”.
Je studeert “stiekum” in de avonduren pedagogiek, rechten of psychologie om de grijze cellen toch nog in conditie te houden (ken vier docenten die dat doen/deden, en er over zwijgen/zwegen tegenover collega’s). Je schrijft af en toe onder een nickname op diverse forums, maar niet te vaak, en regelmatig wisselen van nickname, anders gaat het in de kijker lopen.
Nee, ik denk dat als je niveau van werken niet past bij je werkelijke capaciteiten en je ziet het grote verschil tussen jou en je collega’s, die vooral “gezellie” willen doen, dat je dan snel verdwijnt naar een andere baan. Met pijn in het hart, wellicht. Maar ik kan het begrijpen.
Inderdaad
Natuurlijk gebeurt dat. Je moet dan wel. Ik wilde alleen benadrukken dat het niveau avn de anderen niet past bij de baan.
Alsof de wereld gek is en jij niet. Maar helaas: het is wel waar.
Fritzi, dat heeft
de volgende reden.
De afbraak die jij omschrijft is juist en helaas ’n voldongen feit. Ik zie dat ook. Maar wat ik tegelijk meemaak, is wel ’n enorme inzet en veel enthousiasme. Veel daarvan verdwijnt weer. En juist door die externe oorzaken.
Daarom denk ik, draai die terug. Juf, meester en kind. Niets mooier, dan zien hoe kinderen stap na sprong verder groeien. Of opraapt als ze even gestruikeld zijn.
Plasterk, politiek of poen, mij om ’t even. Ook ’t pratende hoofd van Ad Verbrugge zegt me weinig.
Roepende in de woestijn, nee hoor, hooguit kijker en commentator.
De reden waarom ik herhaal wat ik herhaal, is omdat ik denk, dat binnen de legpuzzel die onderwijs is, ’t basisonderwijs niet gezien wordt als de plaats waar ’t gekloot begint. En dat je dus daar moet beginnen.
PABO, bodem van ’t HBO, las ik net. Stel je voor dat geachte hotemetoten het voor elkaar krijgen om dat niveau omhoog te krikken. Die studenten komen vervolgens, voorzien van de tafel van 9, redekundig en taalkundig ontleden, alle d’s en t’s die te bedenken zijn en de kennis waar Sprundel ligt, voor de klas te staan. Is er dan iets opgelost, of verbeterd. Kun je dan als juf of meester wel ’t niveau van de kinderen laten voldoen aan de eisen van verontruste VO docenten. Zolang die juf of meester niet kan doen waar zij/hij is voor opgeleid, door doorgeslagen mondigheid, WSNS, rugzakjes en steeds meer 2 talige kinderen en nog het e.e.a. blijft het “pruttelen, polderen en prutsen”. Maar vooral steeds meer prutsen van inderdaad steeds meer bureau mensen. Die lezen iets leuks, lozen ’n idee en laten leerkrachten vooral veel formulieren invullen.
Afschaffen van WSNS is ’n simpel voorstel. Duur, ongetwijfeld. Maar met ’n heilzame uitstraling. Naar juffen, meesters en kinderen. Naar de sfeer in ’n klas. Naar nieuwe leerkrachten, mannen en ouders. En PABO’s.
Is (potverdikkie nog) toch niet zo ingewikkeld.
Veeg dit van ’t virtueel papier,
dan antwoord ik weer, met veel plezier.
Leo-subsidie
Een duidelijk verhaal. Heel verhelderend. Waarom blijf je niet gewoon lid?
Is het soms…..stille armoede? Durf je niet toe te geven dat je de BON contributie niet meer kunt betalen? Wil je subsidie en ben je te trots om het te vragen?
Blijf toch gewoon, man.
Ondanks
de bijval, die strelend maar kortdurend is
werp ik m’n laatste eurocenten
in de kom, waar ’n laatste vis
wanhopig rondjes zwemt
maar iedereen herkent, gezellig samen
onder ons, de laatste onderwijsdementen
Leo!
Niet aleen WSNS maar ook 99,37% van die pulp die Konijn hier beneden opsomt het BO uitflikkeren!
Mag gerust…
100% zijn, ik ben nl de helft nog vergeten. Schoolvoetbal, schoolkorfbal, instuifsportlessen, ouderbedankdag, verkeersexamen, respect2all project, dierendag, dag van de leraar (of moet die laatste er juist in blijven?), enz, enz. Er blijft echt nog genoeg over.
en nog meer.
Schooltuinen, speelgoedochtend,kleuteraanmeldochtend, koffie en theedienst voor de leerlingen, traktaties en klassenrondgaan, juffen en meestersverjaardag, klassikaal bezoek aan die scholen waar de stadsdeelraad de kinders van groep 8 juist wel heen wil hebben (en waar maar 2% van de achtstegroepers heen gaat). O ja, afvalscheidingsproject.Wie weet er nog meer op te sommen? Vanmiddag schud ik er zo nog 20 uit mijn mouw.
Het is een wonder dat kinderen nog iets leren, lijkt het wel.
Vergeet niet de multiculturele
feestdagen ..
Leerlingenraad, schoolversieravonden…
.. (houdt u ook zo van versieren? Meldt u dan aan, staat er flirterig in de wekelijkse nieuwsbrief) met Sinterklaas en Kerst.
Kerstdiners waarvoor 3 dagdelengeen les gegeven wordt, 1 dagdeel is gewijd aan het koken, 1 aan het tafeldekken en gereedmaken, en 1 vervalt vanwege overuren in avondtijd gemaakt door leerkrachten. Dan nog schoenendoosproject (Liefdadigheid) kinderpostzegelactie (min of meer verplicht, wie niet meedoet, moet extra taak maken) schoolzwemmen (m.i wel nuttig). Verkeersexamens, drugsproject, waarbij een verslaafde in de klas komt vertellen, Ns conducteursproject over agressie in het ov. Wie weet nog meer?
leerlingenraadvergaderingen vinden trouwens onder schooltijd plaats. Gaan altijd over stinkende w.c’s, speelplaats, kapstokken, fietsenstallingen etc. Is het nodig kinderen daarvoor 1/2dagdeel per maand te laten verzuimen? Regel dat dan gewoon goed.
En o ja, de tijd die verloren gaat met het wandelen of fietsen naar een school waar wel een gymzaal is,bij ons een zwarte school die “leegloopt”. Scholen die populair zijn krijgen geen gymzaal.
Beste Leo
Nee, WSNS moet weg dat wil ik niet wegvegen. Ik kreeg alleen de indruk dat je de rest niet onderkende. Dat heb je nu genuanceerd, gelukkig! Maar ik ben niet helemaal overtuigd. De laatste der Mohicanen die het nog wel konden, lieten zich ook door WSNS etc. niet verstoren. Ik ben wel met je eens dat er teveel taken op het bord van de leerkracht liggen, die daar niet thuishoren. Maar dat je door deze redenen niet aan ontleden toe zou komen, wil ik toch echt weerspreken. Heel vaak is het gewoon bewust beleid. Op de basisschool van mijn zoon weigerden zijn leerkrachten in groep 8 uitdrukkelijk om meer te doen dan er op de CITO-toets werd gevraagd. Waarom? Uit ideologische overtuiging: ontleden was ouderwets. Dat had je niet nodig etcetera etcetera. Het had echt niets met tijdgebrek te maken. Er was wel tijd om drie maanden aan de musical te werken. In die tijd kun je heel veel doen aan ontleden.
Precies,
.. als ik me nog herinneren kan hoeveel tijd er verneuzeld werd. De sponsorloop, de musical, de Kanjertraining, Project land zus (bevo, gym, Ned, aardrijkskunde en geschiedenis geintegreerd samen) een grote presentatie voor alle ouders, broers, zussen, opa’s/oma’s en buufs tezamen, paardrijshow, Artisbezoek, Theaterbezoek, boekenverkooppoject, wekelijkse nieuwsbrief (hier thuis de leuterbrief genaamd) schaatsen met de klas, kinderboekenweek, sponsorloop, oefenen voor de avondvierdaagse, oh, daar komt ie binnen met zijn knecht, Sinterklaas alweer, en de Kerstman er meteen achteraan, hoera, wat zijn we blij, het is alweer voorjaarsvakantie, nog ff volhouden, collega’s, bosweek, schoolkamp, doorstroomochtend (iedereen proefdraaien in nieuw lokaal) luilaknacht, eindejaarsfeest ….En zo ging het een jaar of 8 door. Vroeg ik voorzichtig eens naar basisvaardigheden rekenen, taal, aardrijkskunde en geschiedenis, kreeg steevast het antwoord, dat doen we niet meer. Op het VO zullen ze allemaal met projecten werken, in groepjes, dan heb je niets aan die parate kennis, dat is zelfs irritant voor de ander.
Heb ik het nog niet over de tot vervelens toe terugkerende oproepen aan ouders om te komen helpen op school, speelgoed schoonmaken, plein vegen, lokalen schoonmaken aan het eind van het jaar, w.c schoonmaken, bibouder zijn, reparatieteam, excursieouder (en er waren veeeeeel excursie’s, kampouder zijn, school ’s nachts bewaken tijdens luilaknacht, overblijfouder zijn….
En nu moeten ze in de brugklas de basisvaardigheden grammatica bijgebrcht krijgen door 4Havisten.Daar was tijd voor geweest op de basisschool, genoeg. Maar het was een keuze om dat niet te doen. Het zal heel lang duren voor de pretparkisering van de basisschool is gekeerd, en er weer gewoon iets geleerd wordt.
Lijst van maken / naar ouders
Zou het niet helpen als u een lijst opstelt van deze onafzienbare rij van niet-leer-activiteiten met een begroting van de daarmee verspilde tijd. Die lijst publiceert u hier. Andere basisschoolleerkrachten vullen hem aan met hun tijdverspilling.
Wanneer dit dan compleet is, kan een nog op te richten werkgroep BO van BON deze lijst namens BON versturen aan basisscholen en ouders van scholen die het in dit opzicht erg bont maken, met de vraag:
‘Vinden deze activiteiten ook op de school van uw kind plaats? Zo ja, is dit werkelijk wat u voor ogen heeft bij het onderwijs aan uw kind?’ (aan ouders)
en iets dergelijks aan de schoolleiding.
Omdat het van BON komt, is het lekker neutraal, maar het draagt misschien wel bij aan het doorprikken van een paar luchtballonnen.
Ook
de laatste Mohicaan heeft niet ’t eeuwige leven.