Onderstaand artikel stond in De Volkskrant van 4 mei 2007. Zie de discussie hier op de BONsite (ook voor reacties op onderstaand artikel).
===========================================
Regie zoek bij competentiegericht leren
Het nieuwe, competentiegerichte leren in het middelbaar beroepsonderwijs dreigt ten onder te gaan aan uitvoeringsproblemen. De regie is zoek, het toezicht op de kwaliteit ontbreekt en leraren worden onvoldoende geïnformeerd over hun nieuwe rol. Bestuurders, leraren, ouders en leerlingen dreigen af te haken, terwijl ze de noodzaak van de nieuwe onderwijsmethode als antwoord op de hoge schooluitval en de gebrekkige aansluiting op de beroepspraktijk, onderschrijven.
Dat concludeert adviesbureau Berenschot na een onderzoek in opdracht van het ministerie van Onderwijs. De introductie van het competentiegerichte leren gaat met zoveel uitvoeringsproblemen gepaard, dat het de doodsteek kan betekenen voor een onderwijsvernieuwing die zowel bestuurders en leraren, als leerlingen en ouders wenselijk achten. Berenschot: ‘De knelpunten in de uitvoering, de regie, het toezicht en de communicatie moeten snel en krachtig ter hand worden genomen, voordat de toenemende negatieve publiciteit niet meer kan worden gekeerd en zowel uitvoerders als doelgroepen gaan afhaken.’
Staatssecretaris Van Bijsterveldt (CDA) van Onderwijs is zich bewust van de problemen, bleek enkele weken geleden. Ze besloot een maand na haar aantreden de verplichte invoering van het competentiegerichte leren in het mbo twee jaar uit te stellen, tot 1 augustus 2010. Zo hebben de scholen meer tijd het nieuwe onderwijs beter te organiseren.
Het Berenschot-rapport ondersteunt die keuze, verklaart een woordvoerder van Van Bijsterveldt. ‘Nut en noodzaak van competentiegericht onderwijs wordt door alle partijen onderschreven. Dat is positief. Wel kan in de uitvoering veel verbeteren.’ Van Bijsterveldt heeft de scholen, de kenniscentra en de betrokken bedrijven om een reactie gevraagd. Die neemt ze mee in haar beoordeling van het Berenschot-rapport.
Het middelbaar beroepsonderwijs telt 485 duizend leerlingen, verspreid over ruim veertig ROC’s en 1.900 opleidingen. Om het hoge aantal drop-outs en de gebrekkige aansluiting van het mbo op het bedrijfsleven aan te pakken, besloot CDA-minister Maria van der Hoeven drie jaar geleden dat het competentiegerichte onderwijs in het hele mbo in 2008 verplicht moest zijn ingevoerd. Op dit moment volgt een kwart van de mbo-leerlingen een ‘experimenteeropleiding’ volgens de nieuwe snit.
Adviesbureau Berenschot raadt scholen aan meer aandacht te besteden aan het professionaliseren van docenten en het middenmanagement. Ook moeten de voordelen van competentiegericht leren beter aan leerlingen, ouders, docenten en bedrijfsleven worden overgebracht om het draagvlak voor de onderwijsvernieuwing te versterken. Het bedrijfsleven (VNO-NCW en MBK-Nederland) moet volgens Berenschot meer bij het proces worden betrokken, en een ‘Postbus 51’-achtige campagne zou de negatieve beeldvorming wellicht kunnen keren.
———————————-
Kader: Er gaat veel mis bij de introductie van het nieuwe, competentiegerichte leren in het middelbaar beroepsonderwijs, concludeert adviesbureau Berenschot in het rapport De kracht van het Herontwerp.; Ten eerste loopt de invoering achter op schema: slechts een kwart van de leerlingen in het mbo volgt op dit moment een ‘experimenteeropleiding’. Ook deugt de kwaliteit niet: leerlingen klagen over een gebrek aan begeleiding en structuur, en onvoldoende deskundigheid van docenten. De ict-systemen zijn niet op orde: aanwezigheids- en studievoortgangsregistraties, en roostering werken niet naar behoren.; Tenslotte is de regie zoek: de speciaal opgerichte ‘Stuurgroep Herontwerp’ botst met de visie van het ministerie. Het leidt tot ‘ongecoördineerde inspanningen’ van betrokkenen. Noodzakelijke ingrepen tegen uitwassen in de kwaliteit ontbreken.
============================================================