Enquete basisonderwijs

Het programma van de basisschool geeft geen goede voorbereiding op het VWO meer. Als gevolg van het mislukte experiment met de basisvorming bereidt de onderbouw VWO onvoldoende voor op de bovenbouw VWO. Dat heeft weer ten gevolge dat de universiteiten ontevreden zijn over het aanvangsniveau van hun studenten en moeite hebben om het niveau van hun studies op peil te houden.
Aan deze negatieve gevolgen die het streven naar nivellering voor intelligente leergierige 15-min-leerlingen heeft moet een eind gemaakt worden. Dat begint onderaan, aan de basis(school). Daarom zou naar mijn mening BON het volgende verzoek aan de bewindslieden van onderwijs en de parlementariers moeten overbrengen:
———————————————
B O N – v e r z oe kt – d e – r e g e r i n g – d e – b a s i s s ch o l e n – t e – v e r p l i ch t e n – o m – aa n – l ee r l i ng e n – d ie – d aa r t oe – i n – s t aa t – z ij n – o p – v e r z oe k – v a n – d e – ou d e r s – ee n – aa n v u ll e n d – p r o g r a mm a – t e – b ie d e n – d a t – h e n – l ee r t – t aa l- – e n – r e d e k u n d i g – t e – o n t l e d e n – e n – i n z i ch t – t e – b ie d e n – i n – h e t – g e b r ui k – v a n – v e r v oe g i ng e n, – t ij d e n – e n – w ij z e n – v a n – w e r k w oo r d e n – a l s m e d e – h e n – v o l d oe n d e – k e nn i s – v a n – e n – i n z i ch t – i n – r e k e n e n – e n – r e k e n t oe p a ss i ng e n – b ij b r e ng t – o m – r ee d s – i n – k l a s – 1 – v a n – h e t – v e r v o l g o n d e r w ij s – m e t – a l g e b r a – e n – w i s k u n d e – m e t – b e w ij z e n – t e – k u nn e n – b e g i nn e n.
——————————————–
Voor het probleem van laatbloeiers moeten andere, efficientere, oplossingen worden bedacht, bij voorbeeld speciale schakelklassen in grote en middelgrote steden.

De voordelen zijn duidelijk. De docenten moderne talen kunnen weer les geven op basis van grammatica. Leerlingen met aanleg of belangstelling voor wiskunde kunnen dan vanaf het begin van het vervolgonderwijs echte wiskunde volgen. Scholen kunnen de onderbouw VWO tot 2 jaar comprimeren zodat na een vierjarige bovenvbouw makkelijker in extra vakken een eindexamen afgelegd kan worden. Gymnasia mogen er voortaan van uitgaan dat hun leerlingen bij binnenkomst kunnen ontleden en kunnen hun leerlingen weer examen laten afleggen in beide klassieke talen.

Als u/je het met de gespacieerde tekst eens bent verzoek ik om een reactie met minimaal “ja”
Als u/je het niet met de gespacieerde tekst eens bent verzoek ik om een reactie met minimaal “nee”

27 Reacties

  1. Jein!
    U schetst een beeld dat ik ook ontwaar en ik ben het ermee eens dat dit vanaf de basisschool moet worden aangepakt. Maar ik denk dat de oplossing: Basisscholen wéér nieuwe verplichtingen opleggen, te eenvoudig is en bovendien onbillijk tegenover de scholen. Die basisscholen moeten ook in staat gesteld worden een zwaarder programma aan te bieden, en dat houdt in dat er meer middelen in geld en mankracht moeten worden ge-investeerd. Bovendien moet de WSNS van tafel en moeten allerlei probleemkinderen weer gewoon naar het speciale onderwijs.

    Nogmaals: enkel een verplichting opleggen heeft geen zin. Hier in Itali-e gaat het verhaal van een hongersnood in de Middeleeuwen waarop de overheid met steeds strenger wordende verplichtingen reageerde. Hoe leger de borden van de mensen, hoe meer voedsel er op papier moest worden geproduceerd.

    • het opheffen van praktische bezwaren
      geachte heer Roth,

      Toen ik zelf op de zesde klas lagere school zat was er een aparte rij voor leerlingen die werden voorbereid op het toelatingsexamen voor HBS en/of Gymnasium. Mogelijk is het door het grotere aantal probleemleerlingen wegens WSNS ondoenlijk geworden om klassen (voor een gedeelte van de lestijd) te splitsen. Overigens waren er zo’n drie jaar geleden op het parochieschooltje waarop mijn jongste kind zat wel degelijk combi-klassen dus splitsing lijkt mij nog steeds mogelijk. Als een basisschool nu zo groot is dat zij voor elke leeftijdsgroep 3 parallelklassen bevat kan een school ook gemakkelijk aan zo’n nieuwe verplichting voldoen, zelfs al is WSNS nog niet van tafel. Wel deel ik uw mening dat door WSNS en leerlingenvolgsystemen en vergaderingen en scholingscursussen het werk van een onderwijzer veel zwaarder geworden is en het daarom terecht zou zijn om bovengenoemde verplichting gepaard te laten gaan met extra geld of mankracht. Omdat u mijn voorstel op praktische maar overkomelijke bezwaren afwijst beschouw ik uw stem toch als een voorstem

      • Nuancering
        Het doet mij goed kennis te nemen van een optimistische inschatting van de problemen. Hoe onoverkomelijk die zijn is echter deels niet een praktische maar een politieke vraag, want een vraag die gaat over geld. Ik stem niet in met een voorstel tot taakverzwaring zonder dat dit gepaard gaat (‘flankerend beleid’) met afschaffing van nodeloze bureaucratie en meer geld voor goede leerkrachten.

    • Hoera, hoezee, tralala
      Middelen, geld en mankracht voor het basisonderwijs. WSNS van tafel.
      Geniaal, die Bram. (niet sarcastisch dus en ook niet op rijm)
      Als ik ergens in de buurt ’n woestijn vind, dan ga ik naast Bram staan roepen!

  2. ja
    Beste Seger
    Misschien kun je nog een passage opnemen over het gegeven dat grote groepen migrantenkinderen hun taalachterstand op de basischool niet inlopen (Sharon Dijksma, radio 1, 14 maart). 8 jaar basisschool is niet voldoende om taalachterstanden bij grote groepen kinderen (zonder rugzakjes) weg te werken. Een gegeven dat ons meer gaat kosten dan alle Deltawerken bij elkaar.
    Willem Smit

    • Beste Willem,De
      Beste Willem,

      De verwaarlozing van de taalachterstand van de niet-westerse allochtonenkinderen is een economische stupiditeit voor ons land en een misdaad tegenover die kinderen zelf. Maar naar mijn gevoel verhinderen de gevestigde belangen om daar veel aan te doen. Je zou er gemotiveerde docenten voor moeten inzetten die klassikaal met veel inbreng mogen onderwijzen en aan wie de mogelijkheid geboden wordt de leerlingen te dwingen om hun best te doen. Als ik verhalen hoor van leraren die op het ROC moeten werken met heterogeen samengestelde klassen en met slechte methoden voor zelfstandig werken aan NT2 zinkt mij de moed in de schoenen om tegen die taalachterstand te strijden. Als de onderwijzers die het Nederlands van genoemde allochtonenkinderen moeten verbeteren niet gecontroleerd worden op het halen van eindtermen en hen geen mogelijkheid geboden wordt bij leerlingen hard werken en efficiënt studeren (ook stampwerk) af te dwingen (nablijven, strafwerk, extra vroeg op school komen om daar huiswerk te maken) zijn we weer bezig met in het onderwijs geld over de balk te gooien.
      Bij mijn voorstel t.b.v. intelligente gemotiveerde kinderen zijn duidelijke doelstellingen omschreven, de leraren worden door de ouders gesteund en ze kunnen onwillige leerlingen uit het programma gooien. Samenvattend is wat jij en ik ook willen onder de huidige omstandigheden niet haalbaar maar wat ik voorgesteld heb wel.

      • NT2
        Mijn ervaring is dat de NT2 docenten meestal niet de beste talendocenten zijn. Bekwame docenten en kleine groepen zijn een voorwaarde om enig resultaat te verkrijgen.

  3. Ja, ik wil
    het. Maar ik vind dat dit programma voor alle kinderen verplicht moet zijn.

    • eerste balans
      Bram Roth II ja*
      Leo III –
      Willem Sm. ja
      vecors –
      Fritzi ja

      balans 5 reagerenden
      3 ja (waaronder 1 conditioneel)
      0 neen
      2 geen oordeel

      Dit aantal is nog veel te
      klein voor een betrouwbare
      steekproef

          • Seger,
            je voorstel staat ernstig ver weg van de realiteit van 2007.
            Natuurlijk ben ik voor.
            De huidige basisschool echter, verzuipt.
            Roeit met te korte riemen.
            Hoofd nog net boven water.
            Snakt naar adem.

            Daal eens af
            en ga kijken.

          • Staart
            Neem me niet kwalijk Leo, ik ga weer even eigenwijs doen. Als het BO echt wíl, kan je je natuurlijk concentreren op de hoofdzaken, ondanks al het gedoe erom heen. Er is een heel eenvoudig middel dat je vanaf groep 6 kunt inzetten en in België al vanaf groep 3 wordt ingezet: huiswerk. Laat ze thuis ook oefenen. Lekker een rijtje sommen mee, zoals vroeger. Een agenda. (Die moet in België elke week door de ouders getekend.) Staartdelingen in je schriftje. En mag er dan ook met vulpen worden geschreven? Dan kan ik die proefwerken in de brugklas tenminste lézen …

          • Dan ga ik ook even eigenwijs doen.
            Mijn mening(en) m.b.t. het basisonderwijs zijn gebaseerd op het werken in de klassen 1 t/m 8 op ongeveer 20 BO scholen in een grote stad. Witte, grijze en zwarte scholen. De ene dag ’n groep 8, met 30 eentalige (witte) kinderen (80% HAVO/VWO). De andere dag ’n groep 7 met 18 (tweetalige) kinderen en enkele eentalige (10% HAVO/VWO). Die ene dag betekent lesgeven, die andere “overleven”.
            Daartussen zitten alle mogelijke schakeringen, op het gebied van kleur, cognitieve- en gedragsproblemen die je je maar kunt voorstellen. Kleine scholen, brede, spilcentra, verveloze oude gebouwen en gloednieuwe.
            Stel, ik ga in discussie met iemand. Iemand die lesgeeft in een pittoresk dorpje. Of iemand die daar kinderen op de basisschool heeft. Of allebei.
            Twee totaal verschillende visies over hetzelfde onderwerp.
            Het basisonderwijs.
            Weg met WSNS.

          • Ad Leonem
            Bij het eerstgenoemde extremum is het eenvoudig. Je stelt aan het eind van het schooljaar in groep 6 vast voor welke kinderen het VWO waarschijnlijk te moeilijk is. De ouders van de andere kinderen schrijf je aan dat hun kind in aanmerking kan komen voor VVWO (voorbereidend voorbereidend wetenschappelijk onderwijs). Je meldt ook dat een toegelaten kind wegens wangedrag, gebrek aan inzet of gebrek aan resultaten na verloop van tijd van dat type aanvullend onderwijs kan worden uitgesloten. De toegelaten kinderen worden ‘e’en dag in de week apart van de anderen in het klasselokaal geplaatst en volgen dan het moeilijkere programma. Verder ook nog op woensdagmiddag om de inspanningsverplichting van ouders en leerlingen te accentueren. Bij het andere extremum ligt het moeilijker. Duidelijk is dat er dan een aparte docent moet worden aangesteld. Maar toegelaten worden verschaft de leerling na verloop van tijd status. In het begin zullen vooral meisjes meedoen; zij weten dat ze via goed onderwijs onafhankelijkheid en vrijheid kunnen krijgen. In conservatieve ontwikkelingslanden met gelijke onderwijskansen voor jongens en meisjes zitten er veel meer meisjes op de universiteit dan jongens. Zo’n plusklas helpt dus in het begin vooral allochtone meisjes maar later ook jongens omdat die merken dat alleen het bezit van een penis niet maakt dat je baas bent over de halve wereld. Omdat extra tijd zal moeten worden besteed aan Nederlands zullen de de meeste toegelatenen waarschijnlijk ook op zaterdag les moeten krijgen. Dat kost de overheid geld maar dat wordt ruimschoots terugverdiend omdat de leerlingen dan direct na het basisonderwijs op het goede schooltype terecht komen.

          • En op zondag
            kijk ik ’t huiswerk na.
            Had ik ook maar doorgestudeerd.
            WSNS moet blijven!

          • aparte WSNS-scholen of aparte VVWO-scholen.
            neen, WSNS moet weg zodat de school zich weer kan inzetten voor veel-belovende leerlingen Weg van de gewone basisschool betekent natuurlijk niet dat rugzakleerlingen geen goedvoor hen geschikt onderwijs moeten krijgen. Maar investeren in veelbelovende leerlingen loont voor hen en voor de maatschappij. “Lissabon”. Maar je kunt natuurlijk ook voor veel-belovende leerlingen speciale scholen oprichten.

          • conceptbrief
            CONCEPTBRIEF
            Geacht Bestuur,

            Door middel van een enquete heb ik onderzocht wat men van mijn verzoek vond, om het bestuur van BON te vragen de regering het volgende te verzoeken. Graag zagen wij dat de regering de basisscholen verplicht om aan leerlingen die daartoe in staat zijn, op verzoek van de ouders een aanvullend programma te bieden dat taal- en redekundig ontleden omvat, de vervoegingen, tijden en wijzen van het werkwoord en dat hen tevens voldoende kennis en inzicht bijbrengt in rekenen en rekentoepassingen, teneinde in de eerste klas van het vervolgonderwijs met algebra en wiskunde met bewijzen te kunnen beginnen.
            Het resultaat was het volgende:
            5 reagerenden
            3 ja (waaronder 1 conditioneel)
            0 neen
            2 geen oordeel
            Er waren geen reactie waaruit bleek dat zo’n verzoek principieel verwerpelijk zou zijn. Sommige respondenten vinden wel dat de overbelaste onderwijzers niet met nieuwe opdrachten opgezadeld kunnen worden, zonder dat eerst hun werklast wordt teruggebracht. Vooral WSNS is een zware belasting voor de basisscholen. Eén respondent wees er ook op hoe belangrijk het is de achterstanden van niet-westerse allochtone kinderen aan te pakken.

            Namens de drie ja-stemmers en mijzelf dien ik bij dezen het verzoek in.”

          • Seger,
            Ik heb mn twijfels. Ik zou willen dat alle kinderen op de basisschool het aanbod zouden krijgen dat past bij hun capaciteiten. Dat is een open deur natuurlijk. Maar of de vorm van dat aanbod persé een aanvullen programma met de door jou genoemde inhoud zou moeten zijn weet ik niet. Ik kan me indenken dat scholen verschillende keuzes kunnen maken.
            Misschien gebeurt er op een bepaalde basisschool al voldoende aan de genoemde onderwerpen om de leerlingen voor te bereiden op het VO. Misschien hebben bepaalde leerlingen meer interesse in bijvoorbeeld Frans of Spaans.
            Ik denk dat er een duidelijke ondergrens moet komen die elke basisschool leerling beheerst en dat het reguliere pakker voldoende moet zijn om met succes te kunnen instromen in het VWO. Kinderen die meer aankunnen, moet meer geboden worden, maar wat dat extra precies zou moeten zijn en in welke vorm, daarboven kunnen andere keuzes gemaakt worden. Naast genoemde talen, is het misschien zinvol om een groep kinderen alvast extra wiskunde bij te brengen.

            Ik weet zelf niet of ik geheel duidelijk ben, maar vind op dit moment de juiste formuleringen niet.

          • ad 21-03-45
            Het doel van mijn voorstel is om goede leerlingen goed voor te bereiden op goed VWO-onderwijs. Bij talenonderwijs op het VWO zou de grammatica weer een grote rol moeten spelen en voor Gymnasia zou het heerlijk zijn als ze weer op hetzelfde niveau zouden kunnen starten als vroeger. Een voordeel om al op de basisschool te beginnen met een vreemde taal is natuurlijk het vermogen om woordjes te onthouden maar dat weegt voor mij minder zwaar. De basisschool is er om een bepaalde basis te leggen en dat gebeurt te weinig.
            Wat wiskunde betreft: Als je de scholieren technisch goed leert rekenen en ook leert om rekenen te combineren met redeneren (ingklede of redactievraagstukken) kan de overgang naar het VWO weer een echte overgang worden. Je leert daar dan in de wiskunde om problemen die zuiver met cijferen en redeneren (haast) niet op te lossen zijn op te lossen m.b.v. variabelen en parameters. Natuurlijk zou ik echte wiskunde in het basisonderwijs niet willen verbieden.

          • Kleine verduidelijking
            Seger,

            Ik ben het met je eens dat de gemaakte keuze een hele verstandige lijkt. Dat is voor mij nog geen reden om juist deze keuze te verplichten. Je moet verplichten waar geen discussie over mogelijk is en wat noodzakelijk is voor het VO. Verder moet je verplichten dat men goed omgaat met de slimmere leerlingen. Goed in de zin dat die kinderen worden uitgedaagd en ook eens iets leren wat ze zelf moeilijk vinden. Dat kunnen verschillende dingen zijn en ook de vorm kan verschillen. Misschien willen kinderen wel muziek- of toneelles, misschien willen ze wel meer tijd hebben om te voetballen. Ik kan en wil die keuze niet maken. Dat is aan de school en de ouders. Natuurlijk kan grammatica blijken echt noodzakelijk te zijn voor “onze” VO scholen. In dat geval behoort het tot het reguliere programma, voor iedereen (uitgezonderd die kinderen die een Havo-VWO niet aankunnen).
            Dit schrijvend komt het er op neer dat ik eigenlijk vind dat de reguliere basisschoolstof voor hooguit de hoogste 5% avn de kinderen rte makkelijk moet zijn. Voor die 5% kun je dan wat extra’s aanbieden. De 40% voor wie de stof echt te lastig is, mogen delen missen. Die onderwerpen zijn voor VMBO niet nodig.

          • waar geen discussie over mogelijk is
            Het gaat hier ook over het recht van de ouders om mee te mogen beslissen in de opvoeding van hun kind. Sommige ouders zeggen: “Laat mijn kind nu volop van zijn jeugd genieten. Eisen worden er later nog vaak genoeg aan mijn kinderen gesteld.” Als je alle ouders met eenzelfde programma tevreden probeert te stellen wordt niemand van hen dat. Natuurlijk mag de school geen hel voor kinderen worden maar ik denk dat leren ontleden door veel leerlingen met VWO-potentie als een welkome uitdaging ervaren kan worden. Anderzijds denk niet dat deze door VVWO (voorbereidend VWO) geen muziek- of toneelles meer zouden kunnen volgen of het zou moeten zijn dat de minister het onderwijs dat dan te duur vind. Discussie over het nut van VVWO voor “onze” VWO-scholen zal bij “ons” niet nodig zijn en een discussie met HNL-voorstanders hierover zou in monologen ontaarden. Maar als je dat niet bedoelt valt VVWO niet onder: “verplichten waar geen discussie mogelijk is”. Dus laat ouders maar beslissen nadat de onderwijzers zich over de geschiktheid van hun kind hebben uitgesproken. Ik wil natuurlijk de keuze om VVWO te geven niet aan elke afzonderlijke school overlaten omdat er anders misschien geen enkele school in een bepaalde stad zou zijn die deze mogelijkheid aanbiedt.

          • Laatste oproep enquete
            Indien er verder geen reacties binnenkomen gaat het verzoek met de de resultaten zoals die er nu liggen naar het bestuur.

          • Overbelastheid meenemen
            Er zijn nogal wat redenen geweest waarom politici en profiteurs goede gemotiveerde leerlingen hebben willen afremmen. 1 ervan is het streven naar een egalitaire maatschappij waarin macht, kennis en inkomen homogener over de bevolking verdeeld zou zijn. In Venlo vond men daartoe de GELIJKWAARDIGHEID van de leerlingen uit, mogelijk in een poging om te omzeilen dat sommige mensen MORE EQUAL zijn dan anderen. Politici en collaborerende onderwijswetenschappers meenden dat in een inhomogene klas de goede leerling eerder de middelmatige leerling zou meetrekken dan omgekeerd, zelfs bij een middelmatig programma. Het algemeen peil van het jeugdonderwijs zou zo verbeteren. Ten slotte meenden veel politici dat je met middenschoolachtig onderwijs geld kon sparen omdat je daarmee het gebruik van ONEIGENLIJKE WEGEN (omwegen) door laatbloeiers zou kunnen voorkomen.
            Afgezien van de geloofsstelling dat tegen je zin in een groepje werken nuttig is (hier hoeft onderwijs plotseling niet meer LEUK te zijn) bestaat er toenemende bereidheid om goede gemotiveerde leerlingen niet langer af te remmen. Daar wil ik graag op inhaken.
            Als we slikken dat we voor de goede 6-12-jarige leerlingen niets extra mogen doen omdat onderwijzers overbelast zijn met twijfelachtige bureaukratische opdrachten maken we het extra moeilijk om het onderwijs te saneren. Wel zie ik in dat een verzoek van BON zoals door mij bedoeld samen moet gaan met het opmerken dat zonder saneren in het BO extra geld of menskracht nodig is.

  4. AFSLUITING
    Venlo, anno domini 2007, 16 april

    Geacht Bestuur,
    Door middel van een enquete heb ik onderzocht wat men van mijn verzoek vond, om het bestuur van BON te vragen de regering het volgende te verzoeken. Graag zagen wij dat de regering de basisscholen verplicht om aan leerlingen die daartoe in staat zijn, op verzoek van de ouders een aanvullend programma te bieden dat taal- en redekundig ontleden omvat, de vervoegingen, tijden en wijzen van het werkwoord en dat hen tevens voldoende kennis en inzicht bijbrengt in rekenen en rekentoepassingen, teneinde in de eerste klas van het vervolgonderwijs met algebra en wiskunde met bewijzen te kunnen beginnen.
    Het resultaat was het volgende:
    6 reagerenden
    3 ja (waaronder 1 conditioneel)
    0 neen
    2 geen oordeel; 1 onduidelijk
    Er waren geen reactie waaruit bleek dat zo’n verzoek principieel verwerpelijk zou zijn. Sommige respondenten vinden wel dat de overbelaste onderwijzers niet met nieuwe opdrachten opgezadeld kunnen worden, zonder dat eerst hun werklast wordt teruggebracht. Vooral WSNS is een zware belasting voor de basisscholen. Eén respondent wees er ook op hoe belangrijk het is de achterstanden van niet-westerse allochtone kinderen aan te pakken.
    1 respondent heeft geen duidelijke keuze weten te maken tussen de wenselijkheid om een plus-leerling als extra iets te laten doen waarvoor hij belangstelling heeft en de weneselijkheid hem/haar met voldoende bagage naar secundair VWO-onderwijs te gaan
    Namens de drie ja-stemmers en mijzelf dien ik bij dezen het verzoek in.”

Reacties zijn gesloten.