DBP (Death By Powerpoint)

Gevonden via The Register een artikel in The Sydney Morning Herald betreffende Australisch onderzoek over hoe onze hersenen omgaan met PPT presentaties.

Enkele citaten van de onderzoeker, Professor Sweller:

“It is effective to speak to a diagram, because it presents information in a different form. But it is not effective to speak the same words that are written, because it is putting too much load on the mind and decreases your ability to understand what is being presented.”

“Looking at an already solved problem reduces the working memory load and allows you to learn. It means the next time you come across a problem like that, you have a better chance at solving it.”

Sweller is verbonden aan The University of New South Wales.

25 Reacties

  1. sweller
    Het artikel heb ik nog niet gelezen maar die Sweller is een naam om te onthouden.
    Kijk [Hier]nog maar eens.
    Willem Smit

    • Paul A. Kirschner ook
      Paul A. Kirschner is ook een naam om te onthouden.
      In het blad “Onderwijsinnovatie” staat een artikel van hem (i.s.m.a.) “Kwaliteitsmeting van Competentie Assessment, Programma’s via zelfevaluatie”, hier te downloaden, blz. 17, ook te bereiken via link op de voorkant.
      Er staan twaalf kwaliteitscriteria in voor Competentie Assessment Programma’s (CAP’s), waaronder transparantie.

  2. Ik herhaal
    De multitaskende leerling bestaat dus niet; ook een computer werkt op elk tijdstip maar aan ëén taak.
    Hoewel mijn eechtgenote beweert dat vrouwen wel meerdere dingen ’tegelijk’ kunnen doen bestrijd ik dus ook die mening.

    • Als vrouw zijnde
      heb ik gisteren op dit forum nog voorgedaan hoe multitasking niet moet: verouderd bericht op forum plaatsen, tijdens het overhoren van huiswerk. Ik kan het niet.

      • als huppeldepup, huppeldepup zijnde
        En ja hoor, ook hier is het doorgedrongen, eindelijk. 🙁
        Helaas word ik telkens ‘geprikt’ door die uitdrukking, die nmbm fout is.
        Denk eens goed na over “als huppeldepup zijnde”.
        Vervang het maar door: “huppeldepup zijnde” of “als huppeldepup”
        En vertel het in vredesnaam eens op school, misschien begrijpt de jonge mens het wel 🙂

        Of zit ik er helemaal naast?? 😉


        Het is dwaas iemands studie serieuzer te nemen dan hij/zij zelf doet.

          • Waar zit ik naast?
            Waar zit ik naast?


            Het is dwaas iemands studie serieuzer te nemen dan hij/zij zelf doet.

          • Het was een bewust gekozen
            en ironisch bedoeld stijlmiddel. Natuurlijk is het ‘als mens’, en niet ‘als mens zijnde’ … Veel toegepast door onder andere Gerard Reve (in alle bescheidenheid).

    • kleine correctie
      Een computer kan meerdere taken op het zelfde tijdstip uitvoeren, als er maar meerdere taakvoerende processoren aanwezig zijn.

      • Niet dus
        Een processor kan maar aan één taak tegelijk werken. Maar in een klas kunnen wel verschillende leerlingen aan het werk zijn.

        • McNeacol schrijft daarom ook -als er ‘meerdere’ processoren
          in de computer zitten. Dat is te vergelijken met een klas, want al deze processoren zitten in een kastje, en zelfs op een moederbord.

          • erger ….
            …. nog, ze zitten tegenwoordig al samen in één chip, er zijn al Quad processor chips, voor de niet technici, die bevatten 4 processoren in 1 chip en kunnen dus werkelijk multitasken, wel 4 taken tegelijk als je ge zaak op machine niveau goed programmeert. Dat is nog eens iets anders als de 6502 Acorn Atom die ik in 1980 in elkaar soldeerde. met 2Kb ram en 8 Kb rom en een cassetterecorder met data overdracht van 300 baud. En in 1971 toen ik mijn eerste programmeer lessen op school kreeg, was er nog niet eens een rekenmachine op school, laat staan een computer, ik leerde toen nog met de rekenlineaal werken, ik heb hem nog. Werkt sneller dan een rekenmachine. Ik word weer nostalgisch geloof ik. Toen werd er nog echt en goed lesgegeven op alle scholen. Ik kan wel janken.

          • Houd je ogen droog McNeacol
            misschien breken er toch betere tijden aan. Hoe dan ook, dat vin dik pas echt knap, iemand die zijneigen computer in elkaar kan knutselen. Mijn neef is een echte techneut, zijn kamer was altijd een enorme puinhoop, overal losse stukjes soldeer, maar de dingen die hij maakte waren magisch. Hij is uiteraard naar de TH in Enschede gegaan. Daar kwam ik regelmatig op bezoek: en toen waren er opeens 8 (!) techneuten bij elkaar in een huis. Die mensen waren geweldig, het leek echt(!) op toveren. Met oud en nieuw hadden ze elektronisch vuurwerk gemaakt, een ding met een hoop ledjes dat met een soort katapult recht omhoog de lucht werd ingeschoten en dan aan een parachute weer bij ons in de buurt moest landen. Alles en alles deden ze zelf, tot het onklaar maken van elkaars kamersloten toe. Heerlijk. Superieur. En ik voelde me een enorme onnozele hals. Met twee linkerhanden. Gelukkig wist ik iets van logica af, dat was aldaar mijn redding. In de winter werd mijn brommer tegen diefstal onder stroom gezet. De enige die een schok(je) kreeg was ik zelf, bij het weggaan.

            ps: volgens mij heette de universiteit toen nog echt TH (of vergis ik me?)

            ps: McNeacol, voor ik het vergeet: geweldig het werk dat jullie doen, ik bedoel alle moeite die jullie doen om het gesprek met Plasterk voor te bereiden. Bedankt.

          • Hals, ik begrijp niet wat je bedoelt?
            Als ik iets verkeerds gezegd heb, halen we het snel weer weg- maar ik zie niet wat er verkeerd kan zijn?

          • misschien….
            … dat Hals bedoeld dat ik niets met de contacten met Plassterk te maken heb. Persoonlijk vertrouw ik de politiek niet, net zo min als andere bestuurders en managers. Ik spreek altijd recht uit mijn hart en zonder blad voor mijn mond. Ik houd mij dus verre van de contacten met dit soort lui, mijn gaven liggen ergens anders.
            Maar dank voor het compliment

          • Inderdaad
            Multitasking kan als je meerdere processoren aan het werk zet. Dat heet samenwerken.
            Over die techneuten ken ik ook nog een leuke anecdote. Zaag de deur van je douche middendoor; kit alle naden en kieren dicht; laat de douche vollopen en je hebt een prachtig zwembad (tot de onderburen beginnen te zeuren).

          • Volgens mij snap ik wat je bedoelt!
            Wel een puzzel hoor… hele nacht wakker gelegen, hele ochtend zitten peinsen: ik zeg ‘ik voelde me een enorme onnozele HALS’? Is dat ‘it’?

  3. Volgens mij is er nog een biologische reden
    om niet te geloven dat multitasking zomaar, binnen een generatie, aan de hersenen kan worden opgedrongen.

    Alle informatie in de hersenen moet coherent (samenhangend) worden opgeslagen. Ze moet door de hersenen echter, op het juiste ogenblik, ook weer kunnen worden aangesproken. Stel je voor dat er opeens een enge man voor je neus staat, dan moeten je hersenen razend snel reageren. Uit het arsenaal aan verdedigingstrategieen moet het brein er zo snel mogelijk een opdiepen die werkt! Er moet erg goed nagedacht worden en dat moet snel gebeuren. Om nu de zoektijd te verkorten, wordt informatie opgeslagen in deelgebieden. Wat een deelgebied is, wordt bepaald door de doelen van een mens. Het spreekt vanzelf dat de meeste doelen biologisch zijn: je genen doorgeven, je maag vullen, vluchten, enz. Als je nu meerdere dingen tegelijk doet, maak je het je brein wel erg lastig, want het moet opeens informatie uit meerdere segmeneten aan elkaar knopen, en dat gaat niet altijd goed. Het aardigste voorbeeld is het aapje: het steekt zijn handen in de smalle hals van een fles, neemt het nootje en balt daardoor zijn hand tot een vuist. Nu kan het beestje niet meer vluchten. Het probeert twee doelen te vervullen, voedsel vergaren en vluchten. Dat loopt niet goed af.

    Als je je echt goed op een taak wilt richten, kun je maar beter zo min mogelijk afleiding hebben: dan begrijpen je hersenen het best welke kennis in de hersenen moet worden aangesproken.

    • Onderzoek leert (???)
      “Multitasking heeft een negatieve invloed op het leren. Mensen die een leertaak combineren met een andere taak, lopen het risico dat de kennis die ze opdoen later moeilijker opnieuw te activeren is. Dat blijkt uit psychologisch onderzoek van de Amerikaanse University of California, dat is gepubliceerd in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.” Lees verder…
      “Overigens deden er slechts veertien proefpersonen mee aan het experiment. Chris Mayhorn, die psychologie doceert aan de North Carolina State University, vraagt zich tegenover eSchool News dan ook af in hoeverre de resultaten te generaliseren zijn. “Maar ik ben van mening dat de resultaten hoe dan ook interessant zijn, omdat ze in het verlengde liggen van eerdere uitkomsten en richting kunnen geven aan toekomstig onderzoek.”

      Lees ook hier.

  4. Ter beschikking van de wetenschap
    Na mijn dood stel ik mijn hersenen ter beschikking van de wetenschap, en wel ter beschikking van deze mijnheer Sweller. Ik merk namelijk dat steeds als ik gedwongen word naar zo’n PPT presentatie te moeten kijken, ik stemmen in mijn hoofd hoor, die roepen ‘Kill, Stevin, kill, kill!’. Zo ‘gaan mijn hersenen om’ met die presentaties.

Reacties zijn gesloten.