De treurige staat van het vakdidactisch onderzoek in Nederland

De betavakken moeten, in opdracht van het ministerie, vernieuwlt worden door middel van de concept-context benadering. Door het ministerie worden 11 ‘onderzoeksprojecten’ gefinancierd. Beschrijvingen staan hier. Deze projecten moeten leiden tot een promotie van de ‘onderzoeker’.

Ik heb een aantal van de voorstellen gelezen. Ik zou het als opzet voor een afstudeerwerk nog niet eens goedkeuren. Zo wordt voor het ontwerpen van een module van het nieuwe vak NLT een doctorstitel gegeven en gaat een andere aanstaande doctor de doorstroomrelevante wiskundige vaardigheden in kaart brengen en een digitale leer- en toetsmodule ontwikkelen. Wat is de wetenschappelijke waarde hiervan?

Ik kan het gemist hebben, maar een open inschrijving voor onderzoeksprojecten kan ik mij niet herinneren. Er is een programmaraad, met ’the usual suspects’, die onderzoeksvoorstellen beoordeeld heeft. Natuurlijk is het geld terechtgekomen bij vriendjes van de personen in de programmaraad.

Zo gaat dat dus in Nederland.

5 Reacties

  1. Hoe is daar wat tegen te doen?
    Hoe zou daar wat tegen gedaan kunnen worden. Vragen stellen door een ‘verwante politieke partij’??

  2. Wat nog treuriger is
    Wat nog treuriger is, is dat de vernieuwing (???) van de natuurwetenschappelijke vakken in het havo/vwo plaatsvindt zonder dat “het veld” daar iets over te zeggen heeft gehad. Ja, er zijn veldraadplegingen geweest, en het concept-visiedocument is “aangepast”. Ja, op de NVON-bijeenkomst waren wel 5 belangstellenden. Ja, er zijn wel wat tegengeluiden. Maar ondertussen gaat “men” gewoon door. Nou ja, er komen nog heel wat “experimenten”, en, ja, daar mag men op “schieten”, en ja, dan wordt er e.e.a. bijgesteld. Zo gaat dat in Nederland. Kijk eens op het forum van NiNa. Er zijn wel 3 (drie!) reacties. NiNa leeft!
    Onlangs is er ook een discussie geweest over NiNa (nieuwe natuurkunde) en LeNa (leerbare natuurkunde), lees verder…

    • Inderdaad gp61
      Op het forum van CtWO (wiskunde) is het ongeveer hetzelfde, geen berichten uit 2007. Ik kan het me allemaal ook wel voorstellen. Er zijn tientallen mensen die zich hier professioneel mee bezig houden (hele instituten vol). Als eenvoudige docent wordt je murw gebeukt.

      Met je inspraak ben je ook altijd te laat: het visiedocument ligt er al, dus de grote lijnen liggen al vast. Als je eerder komt met je kritiek dan zeggen ze dat je te vroeg bent….

      P.S. Je bent wel wat negatief vandaag gp61:)

      • Eind van de dag
        Ach, eind van de dag, vandaag ben ik weer opgewekt. Ga even reageren op misdaad in SecondLife, heerlijk onderwerp, allerlei duur aangekochte spulletjes, vloerbedekking, tegeltjes, verdere aankleding worden gestolen en de verzekeringspremies stijgen de pan uit. Binnen de virtuele scholen zie ik binnenkort de eerste kastjes verschijnen. Heerlijk. Of is dit weer cynisch ?

Reacties zijn gesloten.