Onderstaand nog maar eens een artikel van Trouw over hun onderzoek samen met 1vandaag.
===============================================
Alarmerend onderwijs-onderzoek geen reden bij de pakken neer te zitten
Nederlandse leerlingen krijgen les van docenten die gemiddeld genomen zeer ontevreden zijn. Het nieuwe leren, de samenvoeging van beroepsonderwijs en mavo tot vmbo, de tweede fase van het voortgezet onderwijs: het zijn allemaal onderwijsvernieuwingen die op grote weerstand en weerzin stuiten bij de man en vrouw voor de klas. Dat is het treurige beeld dat oprijst uit de enquête onder leraren in het voortgezet onderwijs die Trouw samen met EenVandaag heeft gehouden. Ook de ondervraagde ouders zijn overwegend negatief over de kwaliteit van het onderwijs, waarmee de onvrede over het onderwijs totaal is.
Het doet er in zo’n maatschappelijk klimaat weinig meer toe dat de Nederlandse leerling vergeleken met zijn Europese leeftijdgenoten helemaal niet zo beroerd presteert. Evenmin is er veel ruimte voor nuances, bij voorbeeld dat het klassikaal onderwijs niet zaligmakend is, en dat het imago van de vroegere huishoudschool lang niet kon tippen aan dat van het gymnasium.
Het nieuwe kabinet gaat de eerste honderd dagen met de mensen in het veld praten. Zo geeft het kabinet zichzelf de kans op de hoogte te raken van de problemen die spelen op scholen. Die zouden weleens meer kunnen liggen in de gigantische schaalvergroting die zich in het onderwijs heeft voltrokken, de statusverlaging van het beroep van de leraar en het navenante salaris.
Luisteren is goed, maar niet alles. Minstens zo belangrijk is dat de bewindslieden openstaan voor oplossingen uit de praktijk. Als werkelijk driekwart van de leraren vindt dat het vmbo weer moet worden opgesplitst in mavo en beroepsonderwijs, dan verdient dat een serieuze overdenking. Er zijn best argumenten voor. Staatssecretaris Van Bijsterveldt (CDA) geeft zo bezien een verkeerd signaal door meteen te zeggen dat van afschaffing van het vmbo geen sprake kan zijn. De PvdA is dat met haar eens, maar die houding verdraagt zich slecht met een werkelijk open blik. En die omvat meer dan dat er ’te veel over leraren, en te weinig met hen is gedaan’, zoals Van Bijsterveldt de problemen samenvat.
Het is ondertussen ook aan het onderwijs zelf de negatieve spiraal waarin het zich bevindt, te doorbreken. Kinderen hebben meer behoefte aan docenten die trots zijn op hun vak en dat uitstralen, dan aan docenten die hun eigen werk alleen maar naar beneden halen.
====================================================
Journalisten weten echt niet wat ze zeggen
want: eerst wordt er beweerd dat de nederlandse docent feitelijk de kurk is die het onderwijs drijvende houdt- zijn ijver, zijn toewijding, bla bla, en dan, hop, de volgende dag, krijg je een veeg uit de pan: we zijn zo negatief, we moeten wat meer stralen…
Overigens, journalisten die doodgemoedereerd het woord ‘uitstralen’ hanteren, zijn ook niet de moeite waard. Als mensen stralen, dan is het al heel wat: dat ze uitstralen, is al weer een stuk ingewikkelder. Hoe dan ook, ik ben geen geigerteller.
Halfwaardetijd
Maar wist u dan niet dat uw halfwaardetijd tegenwoordig nog maar drie jaar is? Dan wordt er weer een nieuwe, blije, leraar aangesteld.
Als kennis maar 3 jaar meegaat dan kunnen de docenten er ook wel wat sneller doorgedraaid worden.
Gemorali-zeer
Typisch het commentaar van iemand die niet in de gaten heeft hoeveel er bij bosjes afknappen, het onderwijs uitrennen alsof de pest zelf ze op de hielen zit, ziek worden of bij wie het water gewoon tot de lippen staat. Gemoralizeer (z is zorgvuldig gekozen; geen tikfout). Eerst zelf voor die klas, dan pas ons vertellen hoe we ons moeten voelen.
Ik denk
dat die laatste twee zinnen door een andere commentator (wellicht een ‘onderwijsscepticus’, naar analogie van ‘klimaatscepticus’) zijn toegevoegd; ze zijn namelijk totaal in tegenspraak met de rest van het artikel.
Zo gaat dat vaak onder commentatoren.
uitstralen?
Met uitstralen lijkt me weinig mis, van Dale geeft:
uit▪stra▪len
〈straalde uit, heeft/is uitgestraald; uitstraling〉
I 〈onovergankelijk werkwoord〉
1 als stralen uitgaan van
voorbeelden:
1 uitstralende pijn
II 〈overgankelijk werkwoord〉
1 in of als in stralen van zich laten uitgaan
voorbeelden:
1 warmte uitstralen
zelfvertrouwen uitstralen
(c) Copyright 2003 Van Dale Lexicografie bv, Utrecht/Antwerpen
of mis ik ergens anders iets.
Je mist niets: we hebben afgesproken dat jij maatgevend bent.
Als je er dan ook nog de van Dale bij gebruikt, is het pleit helemaal beslecht… 😉
Uitstralen
“Uitstralen is zoiets als een voorbeeld zijn voor anderen zonder dat je het door hebt, dat als mensen jou je ding zien doen dat ze denken wauw! Daar komt een hoop pure energie uit! Dat wil ik ook. Een echt idool.” Lees verder …”.
ik ben blij dat ik volkomen…
…verspeend ben van elk talent: dan hoef ik tenminste niet naar die teneerdrukkende beurs voor talenten a raison euro13 per kaart…
Uitstralen is pure liefde
Want je herkent het aan:
De kriebels die door je lijf gieren.
Je ogen twinkelen en stralen.
De energie en liefde die je voelt naar alles en iedereen.
Mensen krijgen automatisch een glimlach als jij voorbij loopt.
Zo wordt het pas echt leuk in het onderwijs!
Docenten..
.. stralen dus pijn uit ? Lichamelijke of psychische ? Hun eigen pijn of die van de leerlingen en ouders of alledrie ? En kunnen ze elkaar ook besmetten met pijn ?
(ik word wat flauw van het woord “uitstraling”)
Hebben ze de X-factor?
Of stralen ze de x-factor uit?
Nee; een astraal lichaam
En daar komen de feeën en elven op af.
Nelson Mandela zei …
““Onze grootste angst is niet dat we tekortschieten. Onze grootste angst is dat onze kracht onbegrensd is. Het is ons licht, niet onze duisternis die ons angst aanjaagt. We vragen ons af, wie ben ik dat ik briljant ben, fantastisch, begaafd en geweldig? Maar wie ben jij dat je dat niet zou zijn? Je bent een kind van de eenheid. Door jezelf klein te maken dien je de wereld niet. Wegkruipen zodat anderen zich niet onzeker zullen voelen in jouw aanwezigheid is geen daad van verlichting. We zouden allemaal moeten stralen, zoals kinderen dat doen. We zijn geboren om de heerlijkheid van alles te tonen die in ons is. Die is niet slechts in sommigen van ons, maar in iedereen. En wanneer we ons eigen licht laten schijnen, geven we anderen onbewust de kans om hetzelfde te doen. Naar gelang wij van onze angst bevrijd zijn, worden anderen automatisch door onze aanwezigheid bevrijd.”
Nelson Mandela, president van Zuid-Afrika in zijn inaugurele rede in 1994.