“Parttimers teisteren het onderwijs”

Het onderstaande artikel van een onderwijzer stond in Het Parool van 12 februari 2007.
==============================================
Parttimers teisteren het onderwijs

Balkenende heeft er de mond van vol. Het gezin moet de bakermat zijn van een gedegen opvoeding voor de kinderen en het onderwijs is daarbij een van de speerpunten.

Maar wat schetst mijn verbazing? Het zijn niet de onderwijzers die dertig procent loonsverhoging krijgen, maar de ministers, die met een ‘karig’ loon van 122.000 euro per jaar naar huis komen.

Het verbaast velen in Den Haag dat zoveel onderwijzers het na een aantal jaren voor gezien houden en voor het bedrijfsleven kiezen.

Mannen zijn in het basisonderwijs een zeldzaamheid, en zodoende is het basisonderwijs al jaren geen juiste afspiegeling van de samenleving meer. Het onderwijs wordt geteisterd door parttimers, en op menige school heerst de ‘altijd-maar-leuk-mentaliteit’, die de softe vrouwencultuur tot stand heeft gebracht.

Dit heeft de totale uitholling van het onderwijs tot gevolg. Het gaat niet langer om de inhoud, maar om een pedagogisch gezellig klimaat, waarin het kind gelukkig moet zijn.

Mijn vraag is dan: wordt een kind echt gelukkig als het met een waardeloos diploma de maatschappij wordt ingestuurd?

Ook ik ben die eenzame man in het onderwijs, die moe wordt van de zinloze vergadercultuur en de ‘altijd-maar-leuk-mentaliteit’. Ook ik geloof, net als Balkenende, in het het gezin als de bakermat voor een gedegen opvoeding. Mijn partner zorgt thuis voor de kleine en geeft die de aandacht die nodig is bij een gedegen opvoeding.

Ik probeer de kost te verdienen, maar elke maand moeten de eindjes aan elkaar worden geknoopt om financieel rond te komen en elke maand voel ik mij schuldig tegenover mijn gezin, omdat ik nauwelijks rondkom. Zouden de ministers hetzelfde gevoel hebben?

Ik ben dus de volgende onderwijzer die op zoek is naar een baan buiten het onderwijs.

Richard de Mos
============================================

34 Reacties

  1. Parttimers
    Zuchten diep als hun 2 of 3 dagen voorbij zijn en rennen opgelucht naar hun eigen kind(eren). Als die groot genoeg zijn, komen ze uitgerust tegen de laatste fulltimers vertellen hoe het allemaal moet. Je moet toch ergens je sociale levensinvulling vandaan halen, nietwaar. Het probleem Richard, is dat er weinig buiten het onderwijs is aan banen. Tenminste niet voor mij als oudere jongere (of omgekeerd). Ik hoop voor je dat het lukt.

    • Achterlijke opvatting over parttimers
      Wat een achterlijke opvatting heeft Leo over parttimers. Zelfs door sociaal-wetenschappelijk onderzoek is nota bene al lang vast komen te staan dat part-timers per uur productiever zijn dan fulltimers.
      Daarnaast mag ik toch niet hopen dat collega Leo de emancipatie (van zowel mannen als vrouwen) de das om wil doen door dergelijke ongenuanceerde praat te verkondigen. Tenslotte is er iets behoorlijk tegenstrijdigs: eerst verklaren dat het van belang is dat kinderen thuis goed opgevoed worden en dan parttime werk belachelijk maken. Dit soort conservatieve geluiden horen niet thuis bij BON.
      Kinderen hebben tijd en aandacht nodig, van zowel hun vader als hun moeder. Alleen met ruime mogelijkheden voor parttime werk is dat te realiseren!

      • Ja, bespottelijk
        En bovendien is het bij sommige vakken niet te doen om ze fulltime te geven, omdat er structureel erg veel nakijkwerk aan vast zit. Mijn probleem is juist dat ik als alleenverdiener heel graag fulltime zou willen werken, maar dit is in het VO gewoon niet haalbaar als je ook nog wil slapen ’s nachts. Ik ben met 19 lesuren al iedere avond en in het weekend voor school bezig. Vrije tijd om te sporten en er een sociaal leven op na te houden, heb ik nauwelijks aangezien ik ook als opvoeder verplichtingen heb! Ik houd mijn sociale leven nog een beetje op peil door vooral te bellen en te mailen. Eigenlijk een soort slavenbestaan dus, waarbij ik niet eens het inkomen heb om taken te delegeren, zoals het huishouden of onderhoudsklussen aan het huis.

        • Toch leuk, Daadje….
          …dat je ondanks alle drukte zo aktief op het forum aanwezig bent. Meen ik hoor!

        • verkeerde aanpak?
          Daadje schreef: “Ik ben met 19 lesuren al iedere avond en in het weekend voor school bezig.”

          Mijn eerste gedachte was: dan moet je je werk wel verkeerd aanpakken.
          En daarna de vragen: waarom kost deze baan zowel werk? Als je structureel veel meer uren maakt dan normaal zou zijn, dan moet je dat ook aan je werkgever kunnen uitleggen en meer uren daarvoor krijgen?


          Omdat veel forumdraden de neiging hebben langer te worden, verdient het aanbeveling het venster beschikbaar voor het forum, tot de rechter zijkant van het scherm te laten doorlopen.

          • Onderwijstijd
            De Nederlandse leraar heeft veel te veel lesuren. Het is in vrijwel alle landen heel normaal om 2 uur voor- en nabereiding te hebben voor 1 uur lesgeven. In Nederland is de verhouding 1:1 (if that). Een volledige baan van 26 lesuren is gewoon niet te doen als je de kwaliteit hoog wilt houden.

            Ik heb het hier over het voortgezet onderwijs, in het basisonderwijs is de situatie iets anders.

          • Precies want
            het nakijken van sommige proefwerken kost per klas zo’n 1,5 uur. En dat ben ik er niet alleen aan kwijt, dat hoor ik van collega’s precies zo. Ik hoor sommigen wel eens pleiten voor diagonaal nakijken. Daar leent niet elk proefwerk zich voor en is bovendien niet eerlijk tegenover de leerling. Ik zou het heel vervelend vinden om te merken dat de toetsen waar mijn kind op heeft zitten zwoegen, becijferd zouden zijn op zo’n halfzachte manier.

          • klopt
            En soms ben ik nopg wel meer tijd kwijt. Het is erg afhankelijk van het nivo, het type van vragen en het onderwerp. Ik heb bv een pw scheikunde waar 10 stellingen staan waarvan ze moeten uitleggen waarom het goed of fout is, dat kost erg veel nakijk tijd. Bij talen heb je soms brieven, of opstellen, vraagt erg veel tijd.

            Nu ken ik het horizontale nakijken, vraag voor vraag en het vertikale, leerling voor leerling, maar wat is diagonaal??

          • Diagonaal nakijken
            schijnt te zijn dat je het werk van sommige leerlingen goed nakijkt, en dat van anderen nauwelijks. En dan bij toerbeurt dit afwisselen. Ik vind het ongeoorloofd. Ik heb vaak leesverslagen na te kijken: ook heel arbeidsintensief.

          • belachelijk
            Ja zo ben je sneller klaar, maar dat gaat toch alle perken te buiten!!!!!
            Neemt een docent die die toepast zich zelf en het vak van leraar nog wel serieus?
            Ik werk liever meer dan waar ik voor wordt betaald en corrigeer leerling werk goed na dan dit soort praktijken uit te gaan halen, dat is mijn eer te na. En ik doe de leerlingen er mee te kort.

            Ik krijg straks weer 46 werkstukken natuurkunde T3 en 24 werkstukken schei- en natuurkunde T4, ja dt kost erg veel tijd, maar de leerlingen steken er ook veel tijd in. Nu hebben ze vandaag wel drop gemaakt tijdens scheikunde, een leuk en leerzaam productieproces, en dat maakt weer zoveel goed, morgen proeven, maar dit terzijde.

            Daigonaal is dus afsnijden en daardoor oneerlijk voor de leerlingen

          • Ja het is een schande
            Wat ik vooral schokkerend vind, is de schaamteloosheid waarmee collega’s dit doen en er ook nog eens mee te koop lopen. Als dat nou eens kritisch gevolg werd door de schoolleiding …

          • Dat geldt dan ook voor al mijn collega’s
            binnen de sectie, want ik hoor niet anders. Ik heb overigens, wat jullie niet kunnen zien, tegelijker tijd andere taken uitgevoerd. Jezelf vierendelen leer je ook meteen als parttime alleenverdiendende docent en ouder, maar ik voelde me al schuldig dat ik de laatste dagen te veel had zitten BONnen. Goed dat jullie dit gevoel nog even opstoken.

          • Lex M., wat is jouw relatie tot onderwijs
            vraag ik me af? Gezien je opmerking kan ik me niet voorstellen dat je voor de klas staat. De wanverhouding tussen lesuren en de rest is een overbekend feit, namelijk. Kijk ook eens elders op dit forum wat een leraar allemaal zo aan taken doet. Dat kun je hier op veel plaatsen vinden. Dan zie je vanzelf wat we bedoelen.

          • blog
            Om anderen enig zicht op je achtergrond te geven is de hier beschikbare blog een prima middel. Kijk daarom eens in mijn blog.
            Ik weet wel dat ik het niet zou pikken. Als degenen die mij betalen, mijn werk blijkbaar niet belangrijk genoeg vinden om er voldoende uren voor ter beschikking te stelllen, waarom zou ik dat dan wel doen? Dan gaat bij mij ‘de tering naar de nering gezet’ worden.


            Het is dwaas iemands studie serieuzer te nemen dan hij/zij zelf doet.

          • Eerlijk gezegd
            ben ik ook zo langzamerhand op dat punt aangekomen. Mijn doel voor de komende tijd wordt een baan waarin ik mijn redactionele kwaliteiten en ervaring kwijt kan, liefst in combinatie met mijn belangstelling voor onderwijs.
            Probleem is alleen dat ik veel bladen op dit terrein vreselijk ideologisch geïnspireerd vind: geen serieuze journalistiek. En in de dagbladjournalistiek liggen banen ook niet voor het oprapen. Ik zie voor mezelf mogelijkheden als ik een tijd minder onderwijsuren ga werken (op een houtje bijten, dus) en via freelance werk probeer een andere werkgever te vinden.

      • Voor Hinke en Daadje
        Mea Culpa. (maar niet heus)
        Het enige wat ik wil zeggen, mede omdat ik al heel lang op verschillende basisscholen in allerlei verschillende groepen werk, is dat:
        -Het beter is dat kinderen (BS) een leerkracht hebben.
        -In de praktijk soms groepen wel 3 leerkrachten per week hebben.
        -Hopelijk kinderen thuis opgevoed dienen te worden.
        -Ik conservatief noch ex-Bon lid ben.
        -Achterlijke opvattingen soms later voorlijk blijken te zijn.
        -Niemand ooit heeft kunnen uitleggen, dat parttime banen binnen
        het basisonderwijs, ’n vooruitgang betekenen.
        De opmerking dat parttimers produktiever (c/k) zijn dan fulltimers, stemt evenwel droevig. Dat doet me denken aan een productie hal, waar kinderen efficient op een of andere manier in elkaar gezet worden.
        Dat kinderen tijd en aandacht van hun vader en moeder nodig hebben , ja , daar ben ik het mee eens.

  2. Re: deeltijd-collega’s
    Waarom deeltijders het onderwijs teisteren vertelt R. de Mos er niet bij. Dat het basisonderwijs bijna volledig in vrouwenhanden is, lijkt me gewoon een feit.
    Voorzover er een specifiek vrouwelijke sfeer in het onderwijs bestaat, zal die ook zeker wel aanwezig zijn.
    Het is echter niet eerlijk om te insinueren dat die feminisering verantwoordelijk is voor opleukerij en een watjescultuur (waarom soft zeggen als je zacht of slap bedoelt?).
    Alle onderwijs-vrouwen die wars zijn van flauwekul worden hier van iets beticht waar ze part nog deel aan hebben.

    Ik ben zelf echter ook een tegenstander van (massaal) deeltijd-werken. Zowel nu, in het onderwijs, als vroeger, toen ik in het bedrijfsleven werkte, was de consequentie altijd en eeuwig dat de betreffende collega op belangrijke momenten net haar (inderdaad: haar) dagje vrij had.

    Deeltijd werken is inefficiënt omdat je per definitie meer overdracht van werkzaamheden hebt, dus meer papierwerk, getelefoneer en andere bureaucratie.
    Op mijn school wordt een aantal vitale taken in deeltijd gedaan, waardoor ze gedoemd zijn om te mislukken. Voor sommige dingen moet je er nu eenmaal elke dag zijn (conrectorswerk bijv.).
    Ik ben niet tegen het verschijnsel op zich; maar een organisatie kan maar een klein aantal deeltijdmensen verstouwen.
    Wanneer een sector als het basisonderwijs bijna alleen nog maar deeltijders kent, zoals de Mos hier beschrijft, dan gaat de boel wel degelijk naar de vaantjes.

    • Mag dat ook?
      Ik ben parttimer en alles bij elkaar opgeteld fulltimer.
      Nu weet ik niet meer of dat wel mag of juist niet.
      Het is in ieder geval zeer afwisselend.

    • Geheel bezijden de werkelijkheid en de waarheid
      want ook de meeste mannen en leidinggevenden in het basisonderwijs en VO werken parttime. Helaas zijn overigens de salarissen niet hoog genoeg voor alleenverdieners. En je zult maar alleen door het leven gaan. Thuis blijven zitten mag niet (je bent sollicitatieplichtig, en terecht) en je kunt je kinderen moeilijk achter het behang plakken.
      Deze ontwikkeling is bovendien helemaal niet eigen aan het onderwijs. Een paar weken geleden zag ik een interview met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven. Zij bepleitten het nog verder flexibiseren van arbeidstijden en thuiswerken, omdat naar hun ervaring de hoger opgeleiden anders niet aan het bedrijf zijn te binden.
      Het is mij wat al te makkelijk om de problemen aan parttimers te gaan wijten. Ik dacht dat er structureel wel wat meer was misgegaan: denk aan Mammoetwet, herstructurering enzovoort, enzovoort.
      Bovendien, wanneer zijn vrouwen het basisonderwijs gaan domineren? Toen mannen het beneden hun waardigheid vonden. Overigens heb ik nog een vrouwelijk familielid dat als vrouw niet meer mocht werken zodra ze zou trouwen. Gelukkig heeft ze dat uitgesteld. Er zou een hele goede juf aan haar verloren zijn gegaan.
      Natuurljk moet je geen drie mensen op een groep zetten. Maar twee heeft ook grote voordelen: kun je als kind niet goed met de één overweg, dan heb je tenminste nog een halve week een goede band met degene die je niet mag opvoeden.

      • laatste der mohikanen?
        Vrouwelijke full-timer zonder kinderen meldt zich. Eén van de weinigen: zo je in het VO nog full-timers tegenkomt zijn het oudere mannen (ik ben, ahum, tussen de 35 en 40 jaar oud).
        Ik durf best te zeggen dat full-timers te lijden hebben van part-timers. Zij bepalen jouw rooster, want zij moeten hun kinderen ophalen.
        Daarnaast vallen veel dag-in-dag-uit verplichtingen jegens leerlingen maar ook qua vergaderingen en aanspreekpunt zijn op full-timers, om de eenvoudige reden dat zij er wel altijd zijn. Daar tegenover staat de part-timer die op zijn roostervrije dag moet komen vergaderen..
        Moet je elkaar nu met deze gegevens om de oren gaan slaan? NEEN!
        Het is m.i. fout, part-time te gaan werken omdat de werkdruk van full-time jou te hoog is: lekker voor je werkgever als je op je vrije dag gaat zitten werken, maar ook een verkeerd signaal in de organisatie waardoor er minder snel iets zal veranderen: je lost jouw probleem op eigen kosten op maar je verpest ook de markt.
        Iets om te overwegen? Laten we samen-denken, niet tegen.

        • Roofbouw plegen
          op je eigen gezondheid is misschien geen verkeerd signaal naar de organisatie maar wel zelfdestructief. Zo ver weiger ik te gaan. Ik ben geen 40 maar de 50 gepasseerd. Dan wordt het echt anders. Overigens zijn de eerste collega’s die commentaar hebben als ik eens niet iets extra’s kan doen voor school, omdat er thuis nog iemand eten moeten krijgen en overhoord wil worden voor zijn proefwerk, andere vrouwen die in dezelfde situatie hebben gezeten. Die schijnen je het altijd het minst te moeten gunnen. De mannelijke collega’s doen daar een stuk minder krampachtig over.
          Nee, het beste signaal naar de organisatie zou zijn als ook fulltime werkende collega’s zonder kinderen zouden aangeven dat ze recht hebben op vrije tijd en een privéleven buiten de school. Wat dat betreft staat voor mij zorg voor een kind op het zelfde niveau als gepassioneerd piano willen spelen of een voetbalteam coachen.

  3. Denk eens aan de “grabbelaars”
    Denk eens aan de collega’s die op drie verschillende scholen moeten werken om aan een full-time-job te komen. Zijn dat ook part-timers in de zin van Richard de Mos ? Ga maar gauw naar het bedrijfsleven, Richard, daar werken ze 70 uur per week.

    • De Grabbelaars
      Hier heeft u natuurlijk gelijk in. Lang niet iedereen werkt vrijwillig in deeltijd.
      Maar het is de schoolorganisatie die die deeltijd creëert (althans, men heeft daar wel een behoorlijke invloed op).

      Uw opmerking over het bedrijfsleven is in zijn algemeenheid niet houdbaar. Ik ben zelf afkomstig van een fulltime kantoorbaan (in een bedrijf) die een paradijs van rust was in vergelijking tot de hectiek van het fulltime lesgeven. 70 uur? Laat me niet lachen! Om 17.00 was iedereen weg. Elke avond, elk weekeinde echt vrij; debiele vergaderingen uitsluitend tussen 8.30 en 17.00. Het onderwijs is VEEL en VEEL zwaarder (en desondanks ben ik er geheel uit vrije wil ingestapt).
      Wellicht kent u, gpb, weer mensen met andere ervaringen, maar u kunt dat in zijn algemeenheid niet zeggen.

      • Met partimers worden de
        Met partimers worden de roosters aan elkaar geplakt en zij zijn de smeerolie van de krenterige organisatie. De citroentjes die je altijd nog wat verder kunt uitknijpen.
        Grote deeltijders zie ik fulltime prestaties leveren.

        • is het iedereen
          ook opgevallen dat fulltime vacatures zeldzaam zijn? De krant staat vol met (tijdelijke) deeltijdbanen in het onderwijs maar volledige banen voor eerstegraads docenten zijn er vrijwel niet, laat staan LC of LD functies want die bestaan in personeelsadvertenties bijna niet.

          • Ja
            dat was mij opgevallen. Buiten het onderwijs is het normaal dat banen full-time zijn (en soms dat deeltijd bespreekbaar is). Binnen het onderwijs is part-time de standaard. En dan ook nog niet eens een percentage van een volledige baan gekozen door de werknemer, maar het percentage dat de werkgever ’toevallig’ beschikbaar heeft. Dit, het vrijwel volledig ontbreken van LC en LD en het feit dat een heleboel banen tijdelijk zijn, zijn duidelijke aanwijzingen dat er ofwel geen lerarentekort is ofwel dat dit lerarentekort de schoolleiders een zorg zal zijn.

          • Lerarentekort- ik ben benieuwd.
            Dat er geen LC of LD functies zijn is normaal: die worden aan de onderhandelingstafel bedongen. Ook in 98-99, de jaren van ‘het grote leraren tekort’ werd er geadverteerd met schaal 10 (nooit schaal 12). Alleen OMO wilde toen wel eens adverteren met schaal 12, maar die hebben dat inmiddels ook al afgeleerd.

            Lerarentekort: ik vind wel dat er veel advertenties in de kranten staan- maar dat niet alleen, men is dit jaar vroeg begonnen met adverteren. Ik vermoed dat er geen srpake is van een lerarentekort, maar wel dat de rek er uit is en dat het lastig is om ervaren docenten te vinden. Verder valt het me op dat er dit jaar opvallend veel docenten maatschappijleer gevraagd worden? (Phillipens, klopt dit? En weet jij waarom dit zo is?) Voor de rest lees ik uit de advertenties niet af dat er een tekort is aan beta-docenten.

          • Ja, en
            Ja, en leeftijdsdiscriminatie staat er nog net niet in maar zit wel in de verborgen agenda. Liefst jonkies (eind twintig,
            begin dertig). Met een paar jaar ervaring. Zo bruikbaar en nog geen grote bek. Naar de Cie. Gelijke behandeling?

Reacties zijn gesloten.