Al die vernieuwers. Ze vinden dat het voor de leerlngen vooral leuker moet worden. Hebben ze dat wel eens gevraagd aan die leerlingen of is het gewoon de projectie van de eigen ervaringen op de jeugd van nu?
Opmerkelijk ook is dat ze zo’n enorme rol aan de computer toewijzen. Ik ben er van overtuigd dat de leerlingen dat helemaal niet doen. Die computer is er gewoon voor de leerlingen, die hoeft helemaal geen prominente rol in hun leren te hebben. Net als de pen en het A4 blok dat niet heeft in het leren van de ouder mensch.
Opnieuw is het het invullen van de wens van de leerlingen zonder dat men enig idee heeft.
Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar ik ben zowel practisch als theoretisch fiks vaardig met alles wat op computers lijkt. Tussen mijn leeftijdgenoten ben ik wellicht een uitzondering.
Al die mensen die zo hoog opgeven dat “wij” de docenten mee moeten met het computer tijdeperk en dat “wij”, in tegenstelling tot de leerlingen van tegenwoordig geen “digital natives” zijn hebben het mis. Zelf hebben ze geen flauw idee wat een computer is, denken dat andere “ouderen” dat ook niet weten en bedenken dat “jongeren” enkel computer speak praten. Fout!
Reacties zijn gesloten.
Dit ondersteunt wellicht je discussiestuk
Dit ondersteunt wellicht je discussiestuk, 1_1_1945. Het staat weliswaar afgedrukt op een Blackboard-ondersteuningspagina en dateert al uit 2001, maar de bespiegelingen daarin van Prof. dr. Rob Koper, hoogleraar Onderwijstechnologie en manager van het programma ‘Elektronische Leeromgeving’ bij de Open Universiteit. zijn nog zeer up-to-date.
Overigens, als je mee wilt gaan op de digitale snelweg is deze website verplichte kost. En aangezien de meeste deelnemers op die digitale snelweg daar nooit komen kun je je afvragen wat ze op die snelweg te zoeken hebben. Waarschijnlijk leerlingen in de weg lopen. Voor al die richtingsborden (=managers) die naar de digitale snelweg verwijzen is zo’n website waarschijnlijk te hoog gegrepen. Jammer, want ze kunnen er veel interessant materiaal tegenkomen, waarmee ze hun medewerkers kunnen helpen.
Dan vallen ze tussen wal en schip
Ze horen niet bij de jongeren, hoe hard ze dat misschien ook proberen en ze willen per se niet bij de ouderen horen. In de jaren zestig heette het dan dat je ‘op zoek was naar je identiteit’.
Intussen vallen de parallellen met de communisten van weleer me steeds weer op. Weet u nog hoe goed de partijsecretaris kon denken voor de arbeiders? Zo goed dat die arbeiders helemaal niets meer gevraagd werd.
De arbeidersparadijzen kenden, net als de leerlingenparadijzen van nu, ook een schitterende papieren werkelijkheid.
De bijscholingsinstituten? Nog veel mooier en uitgebreider dan nu! Heel Siberië stond er vol mee.
Ik weet alleen niet zeker of ze de paradigmashift al hadden uitgevonden.
Wat ik mis bij BON
Wat ik mis bij BON, of ik kan het niet goed vinden, is de aandacht voor de ondersteuning van de vakdocent d.m.v. ICT. Mijn ervaring is dat je als vakdocent veel hebt aan ICT tijdens je lessen. Studenten hebben vragen, tijdens de les, na de les, ze kunnen je een mailtje sturen. Als de vragen interessant genoeg zijn voor iedereen kun je deze met antwoorden plaatsen op een website of in de ELO. Ik weet ook niet het antwoord op alle vragen, maar kan ze wel vinden, het verrijkt mij dus ook. Verder is er veel ondersteuning te vinden, en daar zou ik het management meer actief in zien, zodat ze mij ondersteunen, daar zijn ze toch voor !!!
Studenten wilden bij de lessen graag moderne, actuele toepassingen. Wel, dat konden ze krijgen. Op mijn website werden naast de sheets voor de komende week ook een aantal interessante links geplaatst. Helaas gaf de bezoekersteller aan, dat er weinig naar gekeken werd, en als ik het er in de les over had was steevast het antwoord: “Geen tijd, meneer”.
De bovenvermelde link is een interessante site, waar je veel aan kunt hebben, zowel als individuele docent, als ook vakdiscipline, resultaatverantwoordelijk team, sectie, school, of hoe al die samenwerkingsverbanden ook mogen heten.
Dus de computer is wel degelijk een verrijking, maar op zich zelf is het natuurlijk een dood ding.
Herkenbaar
Ik ben vanaf 1980 bezig met ICT in het onderwijs en heb gewerkt met verschillende E-communicatie omgevingen. Nergens was het een daverend succes.
Zelfs dat project wat ik deed met collega’s vanander instellingen, die allemaal ICT-minded waren ne waar het onderwerp ging over ICT in het onderwijs, zlefs bij dat project, liep de gebruikte e-group faciliteit voor geen meter. Men bleef mailtjes sturen en de notities afzonderlijk bewaren in plaats van in de daartoe aangewezen mappenstructuur.
Ik begrijp wel gedeeltelijk waar dat door kwam. Iedereen heeft niet één zo’n omgeving, maar zit vaak in 3 of meer van dergelijke omgevingen. Varierend van MSN en hyves tot aan de intranetten en elearning omgevingen van je verschillende werkplekker/projecten waar je aan meedoet.
Alsof je voor elk contact wat je hebt een andere telefoon moet meenemen, dan werkt dat ook niet.
Wel lopen overal waar ik werk de simpele zaken als e-mail goed. Kennelijk voldoet dat aan een behoefte en de meer geavanceerde dingen zijn kennelijk niet nuttig.
Niet nuttig ?
Niet nuttig ? Overal worden vierkante wielen uitgevonden. Onlangs nog weer zoiets meegemaakt, je wordt er moedeloos van.
Wat BON wel zegt!
BON heeft nooit beweerd dat computers er niet toe doen. Integendeel. Een goede leraar gebruikt alle beschikbare (moderne) media om zijn werk te doen. Daar horen computers ook bij. Computers moeten dus als middel gebruikt worden om…en niet als doel. Een computer kan een middel zijn om gegevens en informatie te verkrijgen die nodig zijn om de al door de docent met kennis verrijkte student/leerling te helpen. De computer is niets meer of minder dan een interactieve bibliotheek en inderdaad, een dood ding. Het zou raar zijn als in deze moderne wereld niet de nieuwe beschikbare media optimaal worden gebruikt.
Een bibliotheek biedt nog
Een bibliotheek biedt nog altijd meer dan een computer en in de bibliotheek is de computer ook slechts een hulpmiddel.
En … en
Ik beweer toch nergens dat een bibliotheek minder biedt. Het is en … en. Wel is mijn ervaring dat het lopen naar een goede bibliotheek vaak meer tijd kost dan iets opzoeken op internet. Bovendien hebben bibliotheken tegenwoordig een goede virtuele dienstverlening. Probleem is vaak de beschikbaarheid voor de docent vanwege auteursrechten, abonnementen enz. Maar dat was in de papieren tijd ook al zo.
Op internet vind je snel
Op internet vind je snel iets. In de bibliotheek vind je met behulp van een goede informatiespecialist (maar met die opleiding is ook wel wat aan de hand) snel het beste uit de collectie of van het internet.
Het verradelijke van internet is dat iedereeen zich ineens een informatiespecialist waant.
Communicatiemiddel
@ gpb
Je zet ict dus in als communicatiemiddel. Prima, daar is het uitermate geschikt voor. Maar is het daardoor ook een leermiddel?
Omdat veel forumdraden de neiging hebben langer te worden, verdient het aanbeveling het venster beschikbaar voor het forum, tot de rechter zijkant van het scherm te laten doorlopen.
woordenstrijd
als je een boek een leermiddel wilt noemen, en ik denk dat dat niet ongebruikelijk is, dan zou ik een computer ook een leermiddel willen noemen.
Maar de zegeningen van het ding liggen vooral op het vlak van de toepassingen die je overal vindt. E-mail, internet, rekenmachine, bibliotheek. Die toepassingen zijn goed uitontwikkeld. Specifiek voor leren ontwikkelde applicaties zijn in het algemeen nogal beperkt en halen het niet bij een uurtje les vna een goeie docent.
Op dit moment is de computer als e-learning ding erg in de mode. Dat zou potentie kunnen hebben omdat het beoogt op gestructureerde manier communicatie en informatie op te slaan en te verwerken. Dat lijken toepassingen die in lijn liggen met de goed werkende administratieve ne huis-tuin- en keuken toepassingen.
Mijn ervaringen ermee zijn gematigd positief. ALs het gebruikt wordt als distributiekanaal van teksten of ander bestanden (van opleiding naar studenten of van docenten naar studenten), dan is het buitengewoon handig. Als het gebruikt wordt voor n op m communicatie, dan heb ik nog geen voorbeelden gezien wara het werkelijk iets toevoegt.
Voor gebruik als toetsinstrument op afstand of als lesmateriaal distributie systeem op afstand (Blackboard achtige sysytemen met xml onderwijs tags), dan heb ik daar onvoldoende ervaring mee.
Kortom: het kost een hoop (vooral energie) en het levert je niet vreselijk veel op, die e-learning dingen. Een eenvoudig intranet is wel zo handig.
Een computer is geen leermiddel
Dat is nu het vervelende van woordenstrijden: we worden het vaak niet eens. Maar ik beweer dat een computer geen leermiddel is, een ELO ook niet, maar de inrichting van een ELO of een intranet, of Sharepoint kan het wel zijn. Mijn ervaring is dat zo’n omgeving wel degelijk zinvol kan bijdragen aan het leerproces van de leerling. Ik zal een paar voorbeelden hier neerzetten (kost me wel even wat tijd), en hopelijk word ik niet dwars gezeten door allerlei inlogproblemen.
ook informatiemiddel!
Nee, geen leermiddel, dat beweer ik toch ook nergens ? Maar, indien goed aangewend (ingericht), een krachtig middel bij het leerproces van de leerling. En daar pleit ik voor: de docent dient ondersteund te worden bij de inrichting.
dan zijn we het eens
De computer valt dan dus in de categorie hulpmiddelen ala pen, papier, telefoon, …
Ik blijf het onverkort eens met dit artikel. 🙂
Omdat veel forumdraden de neiging hebben langer te worden, verdient het aanbeveling het venster beschikbaar voor het forum, tot de rechter zijkant van het scherm te laten doorlopen.
Dan kan deze er ook wel bij
Dan kan deze er ook wel bij. Ben ik het ook wel mee eens, maar ja, dan kan ik niet:
Toch maar wegdoen ? Er zijn mensen die er geen hebben, maar wil ik zo zijn ? Binnenkort maar weer eens met de caravan naar Spanje, maar wel de laptop mee, want dan kan ik op de moderne camping draadloos internetten, mijn foto’s opslaan (vorig jaar had ik toch te weinig opslagkaartjes bij me), mijn webcam thuis in de gaten houden, de plaatselijke weersvooruitzichten zien, zodat we op tijd kunnen beslissen om te verkassen ….
En deze geeft te denken. En deze is wel weer leuk.
Maar besef je wel, dat dit stukje onmogelijk was als ik geen computer had ? Moet je het tijdsverschil zien tussen de reactie waarop ik reageer en deze.
Hier ben ik het volledig mee eens. De cijferlijst van DeBye staat ergens op de BON-site, hier dus.
Slechte docent?
Ik stop er maar mee, want ik snap niets van deze reactie.
Mijn bedoeling komt blijkbaar niet over. Misschien ben ik wel een slechte docent geweest.
Omdat veel forumdraden de neiging hebben langer te worden, verdient het aanbeveling het venster beschikbaar voor het forum, tot de rechter zijkant van het scherm te laten doorlopen.
Ben het eens met Lex over de computer
Natuurlijk kan je wel iets verstandigs met een computer in een klas doen.
Als het maar aan je eigen inzicht wordt overgelaten en als het maar niet verplicht wordt gesteld.
Het nut van de computer in de klas wordt echter gruwelijk overschat, en alleen al daarom is het artikel van Dap Hartman waar Lex M naar verwijst zo leuk om te lezen.
Laat docenten toch alsjeblieft zelf uitmaken of ze wat met die machinerie willen doen of niet!
Stel je nu toch voor dat ik links en rechts mensen het krijtje en het bord ga lopen opdringen, en ga controleren of ze nu toch werkelijk allemaal goed in de gaten hebben welke wonderbaarlijke dingen er bijvoorbeeld met gekleurde krijtjes mogelijk zijn….
LEVEN EN LATEN LEVEN!
Sta hier helemaal achter
Sta hier helemaal achter, laat docenten toch alsjeblieft zelf uitmaken of ze wat met die machinerie willen doen of niet!
Waar ik voor pleit is, dat, als je het nodig acht, dat je dan een goede ondersteuning kunt krijgen, zie mijn eerdere reactie.
De jeugd is zo handig met computers?
Er komt vaak bij dat “de jeugd” geacht wordt “zo handig te zijn met computers”. Mijn ervaring is dat dat bitter tegenvalt. Het zoeken van achtergrondinformatie bij een onderwerp dat ik aan het behandelen ben komt amper voor. En het merendeel kan niet vlot omgaan met kantoorsoftware (Word, Excel). Ik geef financieel management, een vak dat zich bij uitstek leent om de uitwerking van huiswerk in Excel te maken. De praktijk wijst uit – althans bij ons – dat dat vrijwel nooit gebeurt, behalve als ik dat expliciet opdraag dan wel dringend aanbeveel 🙂
Een collega (50) van mij verwoordde het onlangs naar mijn mening heel goed: ‘onze’ (wat heet ….. ) generatie heeft het meeste profijt van internet omdat wij ons nog realiseren waarnaar we op zoek zijn.
Marten
Ze kunnen niet met Excel omgaan
Triest is het dat leerlingen in het VO niet leren met Excel om te gaan. Wel die (stomme) GRM gebruiken (nou ja, wat er voor doorgaat), maar niet m.b.v. Excel een rekenprobleem aanpakken. Toen de Commodore 64 met een spreadsheetprogramma (“rekenvel” zeiden de Vlamingen) uitkwam was dat een uitkomst. Je kunt prachtige kant en klare Excelprogramma’s vinden op het internet (zie hier, en hier). Maar je kunt ze ook zelf aanbieden.
Mijn suggestie is: pak zo’n voorbeeld (b.v. een Excelprogramma om een parabool te tekenen met een schuifbalkje om een parameter te veranderen) en vraag aan de studenten om na te gaan hoe het gemaakt is en vervolgens om een bepaalde wijziging aan te brengen.
Excel-leren
Een half jaar geleden sprak een hogeschoolbestuurder ons toe met de mededeling dat wij onze studenten moeten laten excelleren. Bedoelde hij misschien Excel leren?