Spoetnik

Het volgende artikel stond in Het Financieel Dagblad van 10 januari 2007. Het eerste deel van het artikel sprak mij aan, het tweede deel niet. Ik denk dat de auteur belangen heeft bij die vouchers van SenterNovem (ja, ik ben cynisch).
________________________________________________________
Spoetnik

In 1957 brachten de Russen als eerste een object in de ruimte. De Amerikanen, die dachten dat ze ver vooruit waren met hun ruimteprogramma, schrokken. Hoe was het mogelijk dat de Russen al zover waren?

De oorzaak werd gedeeltelijk gevonden in het onderwijssysteem van de Russen. Iedereen ging daar naar school. In Amerika zeer velen niet. Gevolg, een hoog percentage bijna analfabete kinderen en dus een groot potentieel aan talent dat buiten de boot viel.

Maar, er was wel een ruimtewedloop gaande. Het gevolg was het Spoetnik-effect: er werd geïnvesteerd in onderwijs om een hoog technologische race te winnen. Uit onderzoek was gebleken dat kinderen heel veel televisie keken. Voilà, de geboorte van Sesamstraat met zijn letterspelletjes. ‘Was dat dé onderwijsinnovatie?’ zult u denken.

Er zijn echter overeenkomsten met het heden. Het bedrijfsleven kampt met een tekort aan geschoolden, en opleidingen klagen over vroegtijdige uitval van leerlingen. ‘Nieuwe’ onderwijsmethoden moeten daar verandering in brengen. Scholen vervormen daardoor in bedrijven en bedrijven lijken scholen te worden. Met gevolg dat er minder geleerd, maar wel goed verdiend wordt. Waar dat toe leidt, is voorspelbaar – een achterstand. Want landen als India en China rukken ondertussen op als productie- en binnenkort ook als kenniseconomieën. Met dank aan traditioneel onderwijs.

Nederland wil kenniseconomie worden. Innoverende bedrijven moeten de motor worden van die economie. Een goed plan en we zijn ook goed onderweg. Luister ik echter naar de werkvloer binnen opleidingen, dan wordt daar geconstateerd dat de kennisoverdracht hapert. Wat inhoudt dat het bedrijfsleven vooral moet blijven vragen en zeggen wat het nodig heeft.

Maak dus gebruik van de vouchers van SenterNovem om in te kopen bij kennisinstituten. Leg de lat rustig hoog, wees ambitieus. Blijf stagiaires in uw bedrijf halen en prikkel ze om dingen te doen die vooral fout kunnen gaan. Het zijn de beste leermomenten en meer dan eens de oorsprong van echte ontdekkingen geweest. Heb het lef samen fouten te maken.

Eigenlijk zou dat ook zonder vouchers kunnen. Het onderwijs zou zelf ook uitdagingen moeten aangaan. Door bijvoorbeeld onderzoek te doen naar de aanpak in India, China of in België. De uitval ligt daar stukken lager. Laten we ons in Nederland bovenal niet schuldig maken aan de arrogantie dat anderen alleen van ons kunnen leren, maar niet andersom. Zij leren namelijk al lang van ons. Zoals dat je van onderwijs geen business moet maken en de waarde ervan beslist niet moet onderschatten. Leren is tenslotte innoveren.

De auteur, René van Leeuwen, is eigenaar van Ontwerpburo Van Leeuwen Product Design en Consultancy in Geleen. Hij ontwikkelt en begeleidt innovatieprocessen.
______________________________________________________

2 Reacties

  1. Vouchers van SenterNovem
    Wat kun je daar mee? Naar de film? En moet je daar vervolgens een dossier van aanleggen en uiteindelijk een werkstuk over schrijven?

    Hoe dan ook, dat stuk van deze meneer is nou niet echt opzienbarend, het ‘rammelt’ getuige deze passage:

    [Begin citaat: Nederland wil kenniseconomie worden. Innoverende bedrijven moeten de motor worden van die economie. Een goed plan en we zijn ook goed onderweg. Luister ik echter naar de werkvloer binnen opleidingen, dan wordt daar geconstateerd dat de kennisoverdracht hapert. Wat inhoudt dat het bedrijfsleven vooral moet blijven vragen en zeggen wat het nodig heeft. -Einde citaat]

    We zijn: goed onderweg, maar nee, niet helemaal: het hapert, en dus moeten we: blijven vragen (en, vergeet vooral niet om: vouchers te kopen…)

    • Re: Vouchers van SenterNovem
      SenterNovem is een organisatie van het ministerie van economische zaken. Die vouchers zijn bedoeld om bedrijven kennis in te laten kopen bij universiteiten. Ridicuul bureaucratisch idee natuurlijk.

      De passage die simon aanhaalt is ook precies de passage waar ik over viel.

      Maar bijvoorbeeld de volgende passage:
      “Scholen vervormen daardoor in bedrijven en bedrijven lijken scholen te worden. Met gevolg dat er minder geleerd, maar wel goed verdiend wordt. Waar dat toe leidt, is voorspelbaar – een achterstand. Want landen als India en China rukken ondertussen op als productie- en binnenkort ook als kenniseconomieën. Met dank aan traditioneel onderwijs.”
      is weer wel sterk.

Reacties zijn gesloten.