Het is natuurlijk triest – dat het zover moest komen – maar het is ook héél grappig dat het nu scholieren en studenten zijn die meer lesuren en betere begeleiding eisen.
Immers, jarenlang hebben de onderwijskundigen en de managers gezegd dat tegenstanders van het nieuwe leren e.d. voornamelijk oudere, ouderwetse zeurpieten waren, die terug wilden naar de jaren vijftig, die ‘met hun rug naar de werkelijkheid’ stonden enz. Nu hebben drie scholieren – en studentenorganisaties uit het voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs en hoger onderwijs een petitie aangeboden aan de staatssecretaris waarin ze protesteren tegen het nieuwe leren. Ze zeggen daarin bijvoorbeeld: ‘Natuurlijk worden leerlingen minder goed in wiskunde als je het aantal uren halveert.’
Het is wel een ommekeer. Wie wat langer in het onderwijs zit zal zich de tijd nog herinneren dat leerlingen kwamen vragen: ‘Mag het laatste uur vervallen?’ of ‘Mogen we eerder weg, want het is erg warm en we hebben al zo veel les gehad,’ en zo meer.
Het is natuurlijk schandalig dat schoolleiders en bestuurders het zo ver hebben laten komen. Dat geldt ook voor de bestuurders van de onderwijsbonden. In het nieuwste nummer van het Onderwijsblad, orgaan van de Algemene Onderwijsbond, worden de woorden ‘gemor’, ‘gemopper’, ‘miauwen’ en ‘grommen’ gebruikt voor de kritiek die geuit wordt door BON ( Beter Onderwijs Nederland). Alsof het om futiliteiten gaat. Ondertussen maken sommige bestuurders van de Algemene Onderwijsbond zich gereed om het been bij te trekken: Eén van hen, Marten Kircz, afficheert zich als lid van BON én als lid van het hoofdbestuur van de Aob. Hij heeft jarenlang trouw gediend onder Ella Vogelaar en Jacques Tichelaar maar kan de overstap nu wel maken. Iemand met zijn ervaring is overal inzetbaar toch.
Daarmee vergeleken is de toon van de scholieren en studenten heel verfrissend: ze prikken gewoon door de babbels van de autoriteiten heen en ze hebben groot gelijk als ze het ‘krom’ vinden dat het ministerie de verantwoordelijkheid bij de scholen legt: ‘Als het overal fout gaat moet het ministerie ingrijpen.’
Cornelis Verhage
Ik ben minder optimistisch
Fijn dat Cornelis zoveel positieve tekenen ziet. Ik zie dat nietszeggende antwoorden van alle hotemetoten en vrees dat de protesterende leerlingen gewoon weer terug in het hok gaan. Het is immers nog nieuw, dat nieuwe leren. Ja, dan kunnen ze er niets aan doen dat het nog niet perfect is. Dat zal het dan toch zeker worden.
Alle officiële reacties hebben een hoog ‘niet-aan-de-hand’ gehalte, of -erger nog- ze verwijzen de kritiek door naar de leiding van de scholen. Zij zouden vrij zijn om het onderwijs in te richten zoals zij willen.
Ik ben als de dood dat dit weer gewoon met een sisser af gaat lopen. Uiteindelijk zijn leerlingen nét zulke laffe scheiterds als de gemiddelde leraar.