Het is enige weken na de grote vakantie als er een tweede informatieavond wordt georganiseerd over Het Nieuwe Leren dat volledig onverwachts is ingevoerd op de school van onze kinderen. Voor de grote vakantie was er al een emotionele bijeenkomst geweest die er voor had gezorgd dat een aantal extreme veranderingen waren teruggedraaid. Al deze veranderingen waren mede ontstaan door een ‘adviseur’ van het KPC die onze school begeleidde bij het invoeren van Het Nieuwe Leren. En deze dame kwam nu een avond verzorgen waarin zou worden uitgelegd waarom dit nieuwe onderwijs zo goed bij onze school zou passen. De opkomst was hoog en de verwachting hooggespannen. De teleurstelling daarmee nog groter. Al snel kregen we een dia te zien van oermensen in berenvellen die op mammoetjacht gingen. Het begeleidend commentaar: veranderingen zijn nodig voor vooruitgang. Huh? Ik kijk eens goed naar mezelf en zien geen berenvellen. Ik heb een leuke interessante baan, een eigen huis, 2 leuke kinderen die het tot dan toe leuk deden op school en ben gelukkig getrouwd. Erg veel vooruitgang zit er niet direct in en is op het eerste gezicht ook niet direct nodig. Als snel gaat de dame van het KPC dan over op een reeks algemene pedagogische adviezen die nuttig schijnen te zijn voor het opvoeden van onze kinderen. Wat opvalt is dat ze het altijd heeft over haar neefjes en nichtjes en haar buurjongetjes waarop deze adviezen zo goed schijnen te werken. Blijkbaar heeft ze zelf geen kinderen. Ik waan me op een avond georganiseerd door het consultatiebureau in een achterstandswijk. Het is betuttelend en beledigend. Maar het einde van haar betoog gaat dan toch weer over onderwijs. En wel over haar eigen onderwijs. Meerdere opleidingen heeft ze er gevolgd, verteld ze ons, maar allemaal voor niks en daarin moet ik haar gelijk geven. Al die feiten en kennis was maar onnodige ballast en dat moesten we onze kinderen toch niet aandoen…
Door haar langdradige en stompzinnige betoog was er geen tijd meer voor vragen en met stomheid geslagen verlieten we de school. Op de eerst volgende bijeenkomst van de klankbordgroep hebben we de schoolleiding gevraagd dit soort reclamepraatjes niet meer te organiseren. De school beloofde wederom beterschap…
Reacties zijn gesloten.
Vragen heeft geen enkele zin
Dit gebeurt niet allemaal per ongeluk.
Straks komt er iets als: de voorbereidingen zijn nu al zo ver. En we hebben uw waarschuwingen gehoord, dus laten we het een kans geven.
Ik vrees dat er (te) veel ouderes zijn die dat dan nog wel even willen zien ook. Je gaat tenslotte in tegen de eigen school (die je zelf hebt uitgekozen) en tegen de professionele adviezen.
Weigeren is een regelrechte motie van wantrouwen (terecht lijkt me), maar betekent óók dat je feitelijk twijfelt aan de integriteit of in ieder geval de kundigheid van de school. Niet geschikt om je kinderen aan toe te vertrouwen, zelfs niet asl men het plan geheel en al loslaat.
HNL is slecht. Niet vanwege de uitvoeringsproblemen, niet van wege eventuele bezuinigingen op docenten, maar slecht en fout omdat het een waanzinnige gedachte is: kinderen kunnen beter iets van elkaar leren dan van een leraar, en theorie kan enkel uit praktijk.
De voorstanders ervan zijn hetzij dom (zoals deze adviseuse en haar beroemde collega Lizzy Tabbers) hetzij financieel afhankelijk van dit idee, maar meestal beide (zoals bij KPC).
Sterkte!
Opties?
Wat heb je dan voor opties? Je kunt natuurlijk je kinderen van school halen. Maar wie geeft je de garantie dat de nieuwe school ook niet begint met HNL? En zo iets heeft natuurlijk een enorme impact op de kinderen. Toch hebben we het er vaak over om onze kinderen naar een andere school te doen. Ondertussen probeer ik via de klankbordgroep zoveel mogelijk invloed uit te oefenen. Door het gedeeltelijk terugdraaien van het nieuwe leerconcept zijn de veranderingen nu acceptabel. Het vertrouwen is echter weg. En we houden het beleid scherp in de gaten. Ook de recente aandacht in de media geeft hoop en ik ben erg blij met mijn ‘ontdekking’ van BON. Als eindelijk wordt erkend dat HNL funest is voor het onderwijs kunnen we misschien de schoolleiding overtuigen dat de ingeslagen weg de verkeerde is…
Opties 🙁
Ik denk dat je moet weten hoeveel ouders je achter je hebt. Ben je met veel, dan kan en dreigement helpen en kun je mocht je besluiten een andere school te zoeken afdwingen dat de HNL onzin daar niet wordt ingevoerd. Vaak hebben scholen overigens onderlinge afspraken over het overnemen van elkaars kinderen en zou een ander school dus kunnen weigeren om je kinderen over te nemen.
Ik zou proberen over de leerresultaten van de kinderen afspraken te maken (avi-lezen). Zijn daar cijfers over? Ervaringen mee? Zorg dat na invoering ook avi metingen worden uitgevoerd en eis openbaarheid van de gemiddelde gegevens. Geef aan de school aansprakelijk te stellen als de resultaten achteruit gaan.
Vaak worden er ook cito toetsen voor taal afgenomen. Bij een school die ik ken is na invoering van HNL de gemiddelde cito score dramatisch gedaald (van ruim voldoende naar zwaar onvoldoende).
Ik weet niet of het mogelijk is, maar probeer er ook achter te komen hoe men omgaat met de taal- en rekenmethode die gebruikt worden? Gaat dat op dezelfde manier verder, of worden die ook ingebed in HNL? Kun je er achter komen hoe een gemiddelde lesweek er uit ziet? Hoeveel uur taal, hoeveel uur rekenen per weer. Hoe gaat dat straks? Zijn die taal- en rekenlessen ook “gewoon” ingeplande en reguliere taal en rekenlessen, of wordt een deel van de tijd gebruikt voor projectjes of zelfwerkuren of popgesprekken. Kortom: hoeveel tijd kost de extra HNL heise en waar gaat die tijd van af.
Je hebt dan de gegevens in handen en tezamen met de resultaten houd je de druk er op.
Ik realiseer me dat dit zo’n beetje de slechtste manier is om betrokken te zijn bij de school van je kinderen. Positieve betrokkenheid is veel leuker.
Tenslotte: als je goed kontakt hebt met leerkrachten, dan kun je wellicht ook bij hen steun vinden. Er zijn vast leerkrachten die dit niet zien zitten, maar onder zware druk van de schoolleiding staan.
Motivatie
Op de eerste bijeenkomst van de klankbordgroep heeft de schoolleiding zich uitgesproken tegen extreme vormen van HNL. Ze willen vooral het “intrinsieke motivatie” concept invoeren. In groep 1 en 2 zijn er nu keuzemomenten, waarbij ook in een andere groep gewerkt/gespeeld kan worden. In groep 3 vindt sinds kort het rekenen plaats op een nieuwe manier. De kinderen worden ingedeeld in groepen die verschillende instructies krijgen. De sommen zijn het zelfde, maar de instructie is anders. De groepen 4 t/m 8 krijgen nog normaal les.
We gaan zeker de AVI scores en CITO toetsen in de gaten houden. Ik ben zelf nog een ouderwetse beta. Meten is weten en kennis is macht!
intrinsieke motivatie…..ik begrijp er niets meer van
Motivatieproblemen horen eigenlijk nauwelijks voor te komen op de basisschool en ze bestaan al helemaal niet in de onderbouw.
Eén van de dingen die mij direct opvielen toen ik pabo studenten in de stage ging begeleiden en ik dus op veel verschillende basisscholen kwam, was de enorme gedrevenheid van de kinderen om de juf te laten zien hoe knap ze waren. Op elke vraag gingen vele vingers omhoog. Elk kind wilde graag antwoord geven. Natuurlijk wordt dat wat minder in de hogere groepen, maar t/m groep 6 heeft een goede leerkracht geen enkel probleem met de intrinsieke motivatie van de kinderen.
Daarvoor heb je werkelijk geen HNL voor nodig. Heb je zelf op die school motivatieproblemen ervaren? Eerlijk gezegd vind ik het maar aan de haren er bij gesleept. Ze willen wel HNL, maar niet extreem, maar vooral de intrinsieke motivatie (die in werkelijkheid geen probleem is).
Ik denk dat de antwoorden worden verzonnen op het moment dat de kritische vragen worden gesteld.
Als er al een serieus motivatieprobleem in de gehele school was, hebben ze dan proberen te achterhalen wat daarvan de oorzaken waren? Was dat in alle groepen en bij alle docnten het geval? Hoe was dat in vergelijking met andere scholen, heersen daar dezelfde motivatieproblemen?
Waren de resultaten van de school matig en was dat misschien een reden om naar HNL te veranderen?
Kortom: je bedenkt in 5 minuten vele vragen die, naar ik aanneem, nooit door de directie aan zijn eigen school gesteld zijn. Niks invoeren van HNL als antwoord op geconstateerde problemen. Enkel HNL omdat de mode kennelijk verandert en de rokken nu juist weer kort moeten. Met die kleren van vorig jaar kun je je als dynamische school écht niet meer vertonen. Gooi de vorige mode met kind en badwater gewoon bij het groot vuil.
Maar je hebt natuurlijk niets aan mn oekazes.
Je hebt helemaal gelijk
Met die motivatie van die kleuters is helemaal niks mis. Ze zijn niet te houden!
Deze school is onderdeel van een overkoepelende organisatie. Deze organisatie heeft al hun scholen opgelegd “iets” van HNL in te voeren. Door de kinderen nu meer keuzevrijheid te geven hopen ze de kinderen te leren later daar beter mee om te gaan. Of zo iets. Er is niet een echte visie. Daar hebben we als klankbordgroep al vaak om gevraagd. Die visie wordt nu, achteraf dus, op papier gezet. Er is dus ook geen echt beleid. Ze moesten iets invoeren. Krijgen waarschijnlijk geld om iemand van het KPC in te huren. Pikken uit de groot hoop onzin iets wat ze redelijk vinden klinken en voeren dat in. Dan valt de halve school over hen heen. Snel draaien ze een deel terug.
En 1945, ik geniet van je oekazes. Ga vooral door!
ouders
Beste E.Rik,
Op korte termijn begint BON op deze site een eigen stek voor ouders. Ik zou het op prijs stellen als u ons daar op de hoogte blijft houden van uw ervaringen en misschien wel mensen met soortgelijke ervaringen ontmoet. Net zoals BON de laatste maanden laat zien, is het verenigen van krachten erg belangrijk en ik hoop dat we dat samen ook op dit punt voor elkaar kunnen krijgen.
Groeten,
Ralph Hanzen
Thuis
Best Ralph,
Wees maar niet ik bang. Ik blijf. Ik voel me hier thuis…