Sinds ruim vijf jaar werk ik aan een grote middelbare school in de Randstad, een fusieproduct. Ik weet niet hoe veel unitdirecteuren, teamleiders en andere managers ik al heb meegemaakt in die tijd. Het management is net een duiventil, een springplank om hogerop te komen. Ze vergaderen wat af. Maar het onderwijs wordt er tot nu toe niet beter van. Ook wij leraren moeten heel wat vergaderingen per jaar uitzitten, maar het gaat zelden over de leerlingen en de vorderingen die zij maken. Hier is “Het Nieuwe Leren” ingevoerd en dat betekent dat de leerlingen over het algemeen aan hun lot worden overgelaten. Op 18 januari jl. hadden we in de bovenbouw voor het eerst dit schooljaar zgn. “leerlingenbesprekingen” (vroeger noemden we dat gewoon rapportvergaderingen). Maar omdat het stormde werden de vergaderingen halverwege afgebroken en de docenten de file in gejaagd. Een week later werden de besprekingen afgerond. Er zijn gegevens over de leerlingen uit de onderbouw, maar die worden niet automatisch doorgegeven. Er is geen goed leerlingvolgsysteem. Er zijn mentoren, maar die geven niet altijd les aan hun mentorleerlingen. Ik vind het moeilijk werken.
Er moeten zo min mogelijk lessen uitvallen, vindt de inspectie. Er zijn dit jaar al twee “studiedagen” geweest (ik zou zeggen: laten we gewoon les geven). Nu komt a.s. donderdag een nieuwe unitdirecteur. Bericht in het informatieblaadje: het eerste uur valt uit voor de leerlingen, want de nieuwe directeur komt zich voorstellen aan het personeel! Dat is toch wel het toppunt! Hadden we net gehoopt dat de nieuwe directeur misschien een beter beleid zou gaan voeren, en het eerste wat hij doet is een les uit laten vallen! Het management zuigt alle aandacht naar zich toe op deze manier. It sucks.
Reacties zijn gesloten.
Bij de deur staan
Hij had natuurlijk ook gewoon in de eerste week van zijn aanwezigheid elke ochtend bij de deur kunnen staan, zijn gezicht laten zien en hallo zeggen. Button op met zn naam. ik kan me geen betere introductie denken.
En als hij dat voor de rest van zn carriere volhoudt, heeft hij denk ik de helft al gewonnen.
voorstellen directeur
Jullie krijgen de nieuweling tenminste nog te zien. Vaak zie je hem alleen maar heel even, een glimp,bij de uitreiking van de diploma’s aan het eind van het jaar. Besef wel dat het geven van een les als het minst urgente wordt beschouwd door de managers.
Allemaal mee-eten
En met unitdirecteuren, teamleiders, coördinatoren, vakcoördinatoren en begeleiders zijn we er nog niet. Kijk bijvoorbeeld op de site van ROC Midden Nederland. Een Raad van Toezicht (7 leden!!!!!), een College van Bestuur, een Bestuursbureau, een Bureau Concern Control etc. etc. Natuurlijk dik voorzien van secretaresses en overige medewerkers. Er hoeft geen extra geld naar het onderwijs wanneer de grootte van het managementteam per school wordt teruggebracht naar één directeur plus één adjunct. Dit zal in veel gevallen leiden tot decentralisatie (weer kleinere scholen) maar leidt ook tot efficiënter onderwijs. Daarnaast zullen de bevoegdheden en verantwoordelijkheden die bij het primaire proces horen weer bij de docent komen te liggen, daar waar ze horen. Een kleiner managementteam heeft immers geen tijd meer om zich met zaken te bemoeien waar het toch geen weet van heeft. BON zou de nadruk moeten leggen op het verkleinen van de ‘overhead’ in onderwijsorganisaties ter verbetering van de efficiency en daarmee uiteindelijk ook de effectiviteit van welke opleiding dan ook. Vragen om (weer) meer geld leidt tot een ‘zeurderig’ imago.
Kern van de zaak?
Helemaal mee eens! Het gaat in een school om het onderwijs; het bestuur is – helaas – nodig in verband met al die vervelende adminstratieve en organisatorische zaken die er nou eenmaal ook bij komen kijken: financiële administratie, personeelsadministratie, rooster, beheer gebouwen, contact met gemeente, etc. Tegenwoordig draaien schoolbesturen, net als trouwens veel publiekrechtelijke bestuursorganen, de zaken graag om: Het schoolbestuur is de kern van de zaak, en ach, dan heb je ook nog wat docentjes en scholieren. L’école? C’est nous! (Vrij naar Louis XIV.)
Te ongenuanceerd
Maak wel onderscheid tussen besturen van een school en besturen waar men weet wat zijn taak is en de megalomane besturen die ver van de school staan.
Ik zit in het bestuur van twee scholen. Dat bemoeit zich absoluut niet (en principieel niet) met de onderwijskeuzes van de scholen.
Ik ken bestuurders van een conglomeraat van scholen die fantastisch werk doen om de belangen van de scholen te verdedigen tegen miskleunen van gemeentes en andere organen.
Maar we kennen ook de besturen die zich inhoudelijk met de scholen menen te moeten bemoeien.