Het stichten van scholen

Het stichten van scholen lijkt (ondanks artikel 23) iets heel moeilijks te zijn. Wat ik graag zou willen weten: hoeveel nieuwe scholen voor voortgezet onderwijs zijn er de afgelopen 10, 20 of 30 jaar gesticht. Hiermee bedoel ik echt nieuwe scholen, niet nevenvestigingen van andere scholen of nieuwe scholen van een al bestaand bestuur. Ik bedoel echt dat een groep ouders of leraren bij elkaar is gekomen en een nieuwe school van de grond heeft gekregen.

Ik ken zelf twee voorbeelden.
-De islamitische scholen
-De iederwijs scholen
Deze laatste worden niet door de overheid gesubsidieerd en die zou ik dus niet mee willen nemen.

Weet iemand van wanneer de vrije scholen stammen?

Heeft iemand informatie over wat de laatste nieuw opgerichte school voor voortgezet onderwijs zou kunnen zijn?

14 Reacties

  1. nog één
    Beste Mark,

    u vergeet één hele grote school welke in 1980/81 gesticht is door Eric Luzac, het bekende Luzac College. Vroeger door ons, zijn medestudenten, gekscherend het nuzakken college genoemd.

  2. ad maiorem gloriam dei, creatoris coeli
    Ooit ben ik, op zoek naar mogelijkheden voor het oprichten van scholen op een hele lange lijst van verzoeken tot het oprichten van scholen of uitbreiding daarvan in onderwijstype gestuit. Vrijwel alle verzoeken waren afgewezen. Het waren bestaande schoolbesturen die de aanvraag indienden. Nu ik ontdekt heb dat er belangstelling voor het oprichten van scholen bij docenten is pik ik dit onderzoek weer op. Zoals lijkt uit jouw voorbeelden hebben religieuze scholen de beste kansen. Daarom denk ik dat het oprichten van een BON-school het beste via de omweg van het stichten van een geloofsgemeenschap kan geschieden. Ik hoop daar ideeën over binnen te krijgen.

    • Zweverig
      Omdat HNL een geloof is, zouden wij een hervorming van dit geloof kunnen beginnen… met een kleine BON-commune als basis.
      Alhoewel… toch maar beter met beide voeten op de grond blijven.
      Een school beginnen, is wel een prima publiekstrekker. In Limburg?

      • kerkgenootschappen
        Je kunt een kerkgenootschap, net als een vereniging of stichting, notarieel laten vastleggen. Sommige gemeenschappen, zoals de satanskerk in Amsterdam, doen dat . Je kunt ook een kerkgenootschap oprichten om een bijzondere school te mogen stichten. Geen enkele religie lijkt me te gek om erkend te worden. De Roomsch-katholieke kerk gelooft in maagdelijke ontvangenis door de geest en aan de lijfelijke ten hemel stijging van van de Mutter Christi. Je geloofsleer hoeft dus niet door de zeef van de rationele kritiek te gaan. Haar aanhangers mogen eigen scholen oprichten om die leer te verbreiden. Zoiets moet BON-leden ook kunnen lukken.

          • documentatie
            Voordat je je gaat afvragen onder welke ideeele vlag een nieuw op te richten school moet gaan functioneren lijkt me toch dat er in de eerste plaats een hoop studie moet worden verricht. Een speciaal daarvoor op te richten kring zou zich daarmee bezig kunnen houden. Zelf ben ik reeds bezig met het vergaren van de nodige paperassen via internet (reeds – na veel omwegen! – gevonden via site stichting NOB: checklist vereiste documenten oprichten nieuwe school; site CFI: beleidsregel scholenplanning voortgezet onderwijs 2007 en 2008). In het verlengde hiervan ben ik van plan om contacten die ik heb binnen de Vrije Scholen eens aan de tand te voelen over hun (relatief) onafhankelijke status. Voorts moet je, zo lijkt mij, o.a. door adviezen in te winnen op juridisch en bedrijfstechnisch gebied een organisatorische constructie zien te vinden die de gebreken van de gangbare schoolorganisatie ondervangt. Anders heeft het uberhaupt geen zin om er aan te beginnen. Verder zou je moeten proberen om gevestigde instellingen achter je te krijgen, waarbij ik met name aan het bedrijfsleven denk. Uiteindelijk verbaas ik me er al jaren over waarom er vanuit deze hoek niet tegen de misstanden in het onderwijs wordt geageerd, daar het bedrijfsleven toch zelf het hoogste belang heeft bij een kwalitatief zo hoog mogelijk opleidingsniveau.

          • Er zijn initiatieven
            Het BON bestuur is volgens mij bezig de mogelijkheid van BON-scholen te onderzoeken. Seger Weehuizen was hier vanaf het begin van BON al mee bezig (en zelfs in de pre-BON tijd al). Als je over BON-scholen mee wilt denken meester.b, dan stel ik voor dat je dit aan het bestuur laat weten (email adressen staan op de site onder ‘De vereniging’ en dan ‘bestuur en contact’).

          • contact
            Ik heb Seger gesproken na afloop van het symposium, mijn contactgegevens bij hem achtergelaten en beloofd van me te laten horen zodra ik een concreet plan heb om in mijn regio (Arnhem/Nijmegen) iets te gaan ondernemen.

    • geloofsgemeenschap en bezieling
      Beste Seeger, misschien kun je eens kijken in het boek van Ad Verbrugge “Tijd van onbehagen”op blz. 223 t/m 234. Hij heeft het daar over een op religie gefundeerde bezieling of heiligheid die noodzakelijk zou zijn voor de kwaliteit van ons handelen (vergelijkbaar met Max Webers religieuze ‘Antrieb’ in “Die protestantische Ethik…”).
      Het stichten van een religieuze geloofsgemeenschap zou m.i. te ver gaan en voor bijzonder onderwijs niet per se nodig.

    • Een vreemde conclusie,
      Een vreemde conclusie, Seger.
      De kortste weg lijkt mij toch nog via de bestaande scholen die onze opvattingen delen.

      • Hulp bieden onmogelijk
        Ik heb gesprekken gehad met het hoofd van de Vereniging van Zelfstandige Gymnasia. Deze Gymnasia mochten niet eens binnen de stad waar het gevestigd was dependances oprichten als die zich niet vlak bij het hoofdgebouw zouden bevinden. (daarin is nu overigens verandering aangebracht). Ook hij zag geen mogelijkheden voor mij om in Venlo een Gymnasium op te richten. Maar als het verbod om dependances op te richten zou verdwijnen zou langs die weg een landelijk net van zelfstandig wordende kolonies van Zelfstandige Gymnasia kunnen ontstaan. Voor de overheid zou het voordeel van vrije vestiging van satellietscholen in vergelijking met het ontstaan van nieuwe scholen een kwaliteitsgarantie vanaf het begin voor nieuw opgerichte onderwijslocaties kunnen zijn.
        Ik spreek van Gymnasia omdat die het schooltype vertegenwoordigen waarheen ik graag mijn kinderen stuur en ik belangrijk vind dat er op VWO-scholen een intellectuele ambiance heerst.
        Bestaande scholen die een BON-certificaat waardig zijn kunnen op dit moment dus weinig hulp bieden
        Ik hoop te kunnen bijdragen aan het ontstaan van een BONschool in Arnhem

  3. Bijzonder genoeg? De juiste bijzonderheid?
    Voor het stichten van een BON-school als bijzondere school zou je in principe ook kunnen uitgaan van van de aangehangen lesmethode. Mijn gevoel zegt mij dat de tegenstanders daar makkelijker een stokje voor kunnen steken maar we moeten er wel naar kijken.
    We hoeven geen BON-scholen op te richten om de zelfstandige gymnasia te corrigeren.

Reacties zijn gesloten.