Berichten van het onderwijsfront

Onderstaand een artikel van Michaël Zeeman uit De Volkskrant van 29 januari 2007
_______________________________
Berichten van het onderwijsfront

Waar voor een columnist ook geen eer meer aan te behalen is: dat grappige onderwijs van ons! Nog is de inkt niet droog van het bericht dat gevorderde cursisten van de opleiding tot onderwijzer niet meer bij machte zijn de sommen op te lossen die zij straks aan de derde klas van het basisonderwijs moeten uitleggen, of proefondervindelijk blijkt tweederde van hen niet in staat een dictee op het niveau van de eerste klas middelbare school met een nog toelaatbare hoeveelheid spelfouten te noteren.

Geestig was het nieuws dat het ‘handmatig bewerken van decimale optellingen’ niet verlangd kon worden van leerlingen van de bovenbouw van het middelbaar onderwijs. Nog geestiger het voorstel van de voorzitter van de HBO-raad om dat hele volkje ná de middelbare school te tracteren op een vrijwillige cursus waarin zij al die dingen zouden kunnen leren die je in normale landen op de lagere school leert.

Het wachten is op een zwartboek onderwijs, liefst vol met praktijkvoorbeelden en statistieken: dat wordt lachen.

Als het nieuwe kabinet aanstonds iets wil bereiken, dan zal het al in de regeringsverklaring een parlementaire enquête naar de verwoesting van het Nederlandse onderwijs moeten aankondigen en een noodplan om de ergste gekte daarin ongedaan te maken. In het verlengde daarvan kan de nieuwe minister van onderwijs overuren draaien om plannen voor een serieuze hersteloperatie op te stellen.

Niks vernieuwing, terug naar de oorspronkelijke gedachte: wat moet een kind leren om op een waardige wijze zijn leven te kunnen leiden samen met en te midden van anderen en vervolgens een vak te kunnen uitoefenen, in een samenleving die het moet hebben van parate en doorleefde kennis en gemotiveerde kritische vermogens?

Slecht onderwijs kweekt onzekere mensen – en onzekere mensen maken niet alleen beoordelingsfouten waarmee zij zichzelf en anderen schade berokkenen, zij reageren ook onbesuisd op alle vragen waarmee zij buitenshuis worden geconfronteerd.

Daarom zijn de noodoplossingen die nu worden aangebracht ook zo ontoereikend. Universiteiten die hun nieuwe studenten spellingscursussen aanbieden of, zo zij een exact vak studeren, elementaire wiskundeles geven kunnen hooguit opportunistisch en pragmatisch repareren wat voor hun eigen opleiding onontbeerlijk is. Het zoete idee van Doekle Terpstra om jongelui die na hun middelbare schoolopleiding een wereldreis willen maken of een jaartje in de horeca willen werken een cursus aan te bieden waarin zij de tafels van vermenigvuldiging en het wonderlijke effect van het koppelwerkwoord in een Nederlandse zin kunnen leren doorgronden, is al even misplaatst.

Het kwaad bestrijd je bij de bron: als onderwijzers niet kunnen rekenen en schrijven, dan zullen generaties leerlingen dat ook niet goed leren. Dat wil zeggen, generaties aankomende onderwijzers, leraren en hoogleraren.

Over al die vakken die je moet leren om behalve een functioneel leven ook nog een waardig leven te kunnen leiden, cultuurvakken als aardrijkskunde, geschiedenis en cultuurgeschiedenis in de breedst denkbare zin, hebben we het dan nog niet. Iedere dag brengt nieuwe berichten van het front. Ik las dat moderne middelbare scholieren wel weten hoe lang je erover doet om naar Tunesië te vliegen, maar niet waar het ligt. Hun antwoorden op de vraag waar wij vandaan komen, zijn in allerlei gradaties en varianten van hilariteit bekend. Aan de Vrije Universiteit doen ze geschiedenisstudenten uit de doeken wat er nota bene vóór de 20ste eeuw gebeurd is en in Leiden staat iemand hun lotgenoten uit te leggen dat Willem van Oranje iemand anders is dan Koning Willem I. Daar blijken ze, na zes jaar lager- en zes jaar middelbaar onderwijs, enorm van op te kijken.

Hoe komt het dat niemand het heeft gemerkt? Iedere ouder of verzorger die de afgelopen vijftien jaar wel eens een briefje van de juf in handen gespeeld heeft gekregen of een blik heeft geworpen op een nagekeken en gecorrigeerd proefwerk van zijn kind, moet toch hebben geconstateerd welke rarigheid zich afspeelde?

Zelf heb ik zo’n pedagogisch schrijven nog wel eens verbeterd en een nagekeken proefwerk in overeenstemming gebracht met de huidige stand van de wetenschap. Maar het kind in kwestie was van uitheemse komaf en durfde de inheemse juf niet met de manifestaties van haar gebrekkige inburgering te confronteren.

Nu maar hopen dat die drie formerende gereformeerden ook geen gevoel voor humor hebben waar het om het onderwijs gaat. Want er staat vanzelfsprekend veel meer op het spel dan een verbindingsstreepje of een dt.
______________________________________________________

6 Reacties

  1. Prachtig
    Zelden is de erbarmelijke toestand van het Nederlandse onderwijs zó mooi en treffend geformuleerd.
    Er is voor dit onderwerp het afgelopen halfjaar zó ontzettend veel aandacht in de kranten geweest, dat ik het somber inzie als de drie heren fractieleiders niet met een noodplan komen. Als ze het nu niet inzien, waarom dan over vier, tien of twintig jaar wel?

    • Inderdaad
      Die Zeeman kan mooie stukjes schrijven.

      Of dat noodplan er komt hangt heel erg af van de persoon die minister van onderwijs wordt. Als het iemand is die belangen heeft bij de huidige situatie (Maria van der Hoeven, Jan de Vries, Jacques Tichelaar, Doekle Terpstra, om maar enkelen te noemen die ‘genoemd’ zijn) dan zal er zeer waarschijnlijk niets gebeuren. Dat is geen kwestie van ‘inzien’, maar een kwestie van belangen. Over vier, tien of twintig jaar kunnen de belangen van de minister en de coalitiefracties anders zijn en dan kan er best een noodplan komen.

      • toch gebeurt er wel wat of doet men net alsof?:
        ——————————————————————————–

        Expertisecentrum Wiskunde en Rekenen zoekt onderzoeksvragen uit lerarenopleidingen
        26 januari 2007 – Landelijk nieuws

        Het landelijk Expertisecentrum voor de Lerarenopleidingen WIskunde en Rekenen (ELWIeR) is op zoek naar onderzoeksvragen die binnen lerarenopleidingen leven rond rekenen en wiskunde. Deze onderzoeksvragen moeten mede een basis vormen voor het vaststellen van de onderzoeksthema’s van het nieuwe expertisecentrum. Lees verder: www.velon.nl/nieuws/13/expertisecentrum_wiskunde_en_rekenen_zoekt_onderzoeksvragen_uit_lerarenopleidingen

        • Dat belooft helemaal niets goeds
          Als je kijkt naar de trekkers van de verschillende onderdelen, dan heb ik geen enkele hoop dat er iets uit komt.
          FI, Anne van Streun, Ruud de Moor Centrum, de onderwijskundige Jan Vermunt.
          Erger nog het zal ongetwijfeld het verkeerde opleveren.

          • Handig
            Dat stuk van zeeman is mooi- zijn ironie geweldig. Aardig is ook de omslag in het denken bij de intellectuelen in het land: ze twijfelen niet meer aan de ondermaatse kwaliteit van het onderwijs. Dat het onderwijs slecht en ondermaats is, is een feit. Als dit gezichtspunt langzamerhand verder doordringt, scheelt dat een slok op een borrel. Daar hoeven mensen als Ritzen en Terpstra dus niet meer over te beginnen: dat het wel meevalt. -Het valt niet mee, het valt tegen! Feit! Punt! We gaan niet alles herhalen, sommige discussies kunnen worden beeindigd. (Idem dito klimaatsverandering.)

            En wat die onderzoeksvoorstellen betreft: mij wordt niet duidelijk wat ze bedoelen? Waarom geven ze niet gewoon een voorbeeld van wat ze willen kunnen onderzoeken? Hoe dan ook, als zometeen in mei het tekort aanleraren nijpend is, dan neme de regering als maatregel, dat iedereen die iets verdient aan het onderwijs, de plicht heeft om ook een paar jaar mee te draaien in het onderwijs: Anne van Streun, Ruud de Moor houden zich aanbevolen, neem ik aan. Willen graag weer voor de klas. Bij dat instituut hebben ze, totdat de vragen binnen zijn, voorlopig toch niks nuttigs te doen.

          • Dat kan bij mijn lijstje
            Het Expertisecentrum Lerarenopleiding WIskunde en Rekenen kan bij mijn lijstje van dingen waar het Freudenthal Instituut 1 van zijn tentakels naar heeft uitgeslagen.

            Zie hier voor de lijst van deelnemers. Opvallend: geen enkele wiskundige. Met wiskundige bedoel ik hier iemand die ooit een wetenschappelijk artikel heeft geschreven waarin hij/zij nieuwe wiskunde presenteert en die inhoudelijk wiskundeonderwijs geeft op een universiteit.

            Het is een clubje mensen dat alleen op de vorm gericht is en van inhoud totaal geen verstand heeft. Ik ben het met 1945 eens: dit zal alleen maar een verslechtering betekenen.

            Het is toch ongehoord dat de mensen die het onderwijs vernielt hebben van het ministerie nu bakken geld krijgen om de klus definitief af te maken en Nederland terug het stenen tijdperk in te sociaal construeren.

Reacties zijn gesloten.